Covid-19 viktig information!

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Utan att ta ställning till nyttan med Ivermectin i olika sammanhang, det ligger långt bortom mitt kompetensområde, finns det ändå ett relaterat större fenomen som är rätt intressant.

Misstron mot div hälsovårdande myndigheter och liknande har växt efter Covid, och i synnerhet i USA där det också finns en del förståeliga skäl till misstron. Samtidigt förstärks och sammanfaller detta med en allmän misstro mot institutioner som är stark i synnerhet inom den s.k. nya högern (ifall man skall försöka hitta ett begrepp för en större strömning) vars misstro drivits av bl.a. missnöjet mot invandring, wokeism osv.

Detta verkar ha lett till att människor som misstror institutioner och myndigheter i allt större utsträckning söker sig till andra människor som de litar mer på även när det gäller sin hälsa och då spelar sociala medier en stor roll. Det är knappast en slump att mängder av i synnerhet amerikanska influencers också gör reklam för olika hälsopreparat. De har blivit de nya auktoriteterna. Där finns förstås hela skalan från bra grejer till ”snake oil”. Likaså finns hela skalan från vettigt sökande efter vetenskap till rena konspirationsteorier och new age-flum som tidigare varit förknippat med människor inom tokvänstern och miljörörelsen.

Det finns naturligtvis någon slags positiv sida med att människor tack vare internet kan sprida kunskaper och inte enbart behöva förlita sig på auktoriteter, men vi ser också de helt uppenbara nackdelarna.

Frågan är om vi börjat se början på sammanbrottet för den synen på vetenskap som byggts upp sen upplysningen och där tilltron till institutioner spelat en viktig roll.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Där är du ju inne på en ytterst viktig fråga i sig, som inte direkt är kopplad till vacciner och pandemier, men som ändå kan vara avgörande för hur utfallet blir vid olika typer av kriser.

Dvs vad som krävs för att vitalisera demokratin i vår tid och att kunna (åter)skapa förutsättningar för att lösa svåra problem som inte går att lösa individuellt utan där det krävs samarbete på olika nivåer. Dystopin vore ju att mänskligheten går under därför att tilliten är så låg och alla så upptagna att bråka med varandra att det blir omöjligt att lösa allvarliga problem gemensamt, och/eller att detta öppnar upp för ännu mer auktoritära ledare än du beskriver.

Varje institution står ju själva för att vårda folkets tillit och låter dom det förtroendet raseras för att vinna andra mål så blir det ju till slut som med pojken som ropade varg.

Respekt och förtroende kan man inte kräva utan det måste man förtjäna.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Varje institution står ju själva för att vårda folkets tillit och låter dom det förtroendet raseras för att vinna andra mål så blir det ju till slut som med pojken som ropade varg.

Respekt och förtroende kan man inte kräva utan det måste man förtjäna.
Så är det förstås. Men förtroendet kan ju inte heller byggas upp utan att det finns någon slags insikt hos människor om att det faktiskt finns ett värde av sådana institutioner. Det kan inte byggas ensidigt utan växer fram ömsesidigt när förutsättningarna medger. Om misstron är så stark att folk dras med i en närmast nihilistisk negativ spiral är frågan om det finns något som kan göras för att återskapa förtroendet, utan att det inte bara avfärdas med ny misstro.

En viktig faktor tror jag är att man behöver ha en någorlunda likartad verklighetsuppfattning. Utan en sådan kan förtroende inte uppstå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Än en gång, en hemsk elit har förstört tilltron. Varför? Vem ber om ursäkt?

Nu står vi där vi står, där någon fd boxare och en skådespelare diskuterar cancervård.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så är det förstås. Men förtroendet kan ju inte heller byggas upp utan att det finns någon slags insikt hos människor om att det faktiskt finns ett värde av sådana institutioner. Det kan inte byggas ensidigt utan växer fram ömsesidigt när förutsättningarna medger. Om misstron är så stark att folk dras med i en närmast nihilistisk negativ spiral är frågan om det finns något som kan göras för att återskapa förtroendet, utan att det inte bara avfärdas med ny misstro.

En viktig faktor tror jag är att man behöver ha en någorlunda likartad verklighetsuppfattning. Utan en sådan kan förtroende inte uppstå.

Titta på den information FoHM spred igenom hela pandemin, dom började med ett strarkt förtroende men varje gång dom säger något felaktigt så sänker dom förtroendet lite grand och inte bara för sig själva utan även lite för hela statsapparanten.

Många har ju fortfarande förtroendet kvar men dom har förlorat mycket och det kommer ta sin tid att bygga upp och jag har en känsla av att dom inte ens kommer försöka utan det är nog bara en tidsfråga innan dom sänker sig ytterligare.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Än en gång, en hemsk elit har förstört tilltron. Varför? Vem ber om ursäkt?

Nu står vi där vi står, där någon fd boxare och en skådespelare diskuterar cancervård.
Vilka innefattar i såna fall denna elit och vilka är det som skall be om ursäkt för att förtroendet skall återupprättas?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Titta på den information FoHM spred igenom hela pandemin, dom började med ett strarkt förtroende men varje gång dom säger något felaktigt så sänker dom förtroendet lite grand och inte bara för sig själva utan även lite för hela statsapparanten.

Många har ju fortfarande förtroendet kvar men dom har förlorat mycket och det kommer ta sin tid att bygga upp och jag har en känsla av att dom inte ens kommer försöka utan det är nog bara en tidsfråga innan dom sänker sig ytterligare.
Det finns förstås saker som FoHM misslyckades med, men ser man på frågan i stort blir det paradoxalt nog också ett exempel på ”damned if you do, damned if you don’t”, med tanke på hur Sverige nu ofta lyfts upp som ett positivt exempel på hur USA borde agerat, bland de som är kritiska till hur deras hälsovårdsmyndigheter hanterade pandemin.

Visar väl kanske att man behöver utgå från sin egen kontext. USAs myndigheter behöver återupprätta sitt förtroende och Sveriges myndigheter behöver vårda sitt utifrån sina respektive utgångspunkter även om det är svårt när det sammanblandas eftersom frågan samtidigt diskuteras globalt. Men jag uppfattar ändå att misstron mot svenska hälsovårdande myndigheter inte är speciellt stor bland svenskar i allmänhet. Går inte att jämföra med USA.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vet inte ens i vilken ände jag skall börja, Hallengren, Wold, Tegnell, Löfvén kanske?
Och om dessa (och de ytterligare som borde ingå) skulle ställa sig på rad, buga djupt och be om ursäkt, skulle förtroendet återupprättas då?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns förstås saker som FoHM misslyckades med, men ser man på frågan i stort blir det paradoxalt nog också ett exempel på ”damned if you do, damned if you don’t”, med tanke på hur Sverige nu ofta lyfts upp som ett positivt exempel på hur USA borde agerat, bland de som är kritiska till hur deras hälsovårdsmyndigheter hanterade pandemin.

Visar väl kanske att man behöver utgå från sin egen kontext. USAs myndigheter behöver återupprätta sitt förtroende och Sveriges myndigheter behöver vårda sitt utifrån sina respektive utgångspunkter även om det är svårt när det sammanblandas eftersom frågan samtidigt diskuteras globalt. Men jag uppfattar ändå att misstron mot svenska hälsovårdande myndigheter inte är speciellt stor bland svenskar i allmänhet. Går inte att jämföra med USA.

Bara se hur det började
- Covid kommer inte till Sverige
- Covid är en droppsmitta och sprids svårligen
- Ni kan resa till Italien och Iran på semester
- Det är bara några få smittade i Sverige, det kommer inte bli någon stor spridning
- Vi har snart flockimmunitet
osv

Det är så man bränner sitt sitt förtroendekapital.

Skulle du köpa en begagnad bil av Tegnell?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Bara se hur det började
- Covid kommer inte till Sverige
- Covid är en droppsmitta och sprids svårligen
- Ni kan resa till Italien och Iran på semester
- Det är bara några få smittade i Sverige, det kommer inte bli någon stor spridning
- Vi har snart flockimmunitet
osv

Det är så man bränner sitt sitt förtroendekapital.

Skulle du köpa en begagnad bil av Tegnell?
Ja, det där har vi diskuterat till leda i den här tråden och du vet att jag håller med om att det finns befogad kritik i det du tar upp.

Tegnell är inte längre statsepidemiolog och jag skulle inte köpa en begagnad bil av honom. Misstänker att han värdesätter helt andra kvaliteter i bilar än vad jag gör.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mänskligheten tackar dig inte för att du sprider dina fantasier som att det vore fakta.

View attachment 509117

Nu var det väl snarare ChatGPT som du anser sprider fantasier. :D

Frågan ställdes ”vad är Ivermektin bra för”.

Du får skälla under rätt träd och inte ständigt framstå som du har ont i magen.

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Beror på hur djupt.

Du kanske minns att det var massa käbbel om pandemin?
Så hur skall förtroendet återupprättas om det inte räcker att de ber om ursäkt? Eller behövs inte ett sådant förtroende?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Har de bett om ursäkt?
Nej, och jag försöker hitta en rimlig väg framåt. De flesta av dem har inte längre kvar sitt uppdrag, det är inte sannolikt att de kommer be om ursäkt och även om de skulle göra det är jag rätt övertygad om att misstron inte skulle försvinna, möjligen bara omfokuseras till något annat. Om nu förtroende till myndigheter är viktigt för att samhället skall funka (vilket det räcker att gå till forskningen av senaste nobelpristagarna i ekonomi för att se) kan det kanske vara bra om den går att återuppbygga utan att allt står och faller med om Tegnell ber om ursäkt.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, och jag försöker hitta en rimlig väg framåt. De flesta av dem har inte längre kvar sitt uppdrag, det är inte sannolikt att de kommer be om ursäkt och även om de skulle göra det är jag rätt övertygad om att misstron inte skulle försvinna, möjligen bara omfokuseras till något annat. Om nu förtroende till myndigheter är viktigt för att samhället skall funka (vilket det räcker att gå till forskningen av senaste nobelpristagarna i ekonomi för att se) kan det kanske vara bra om den går att återuppbygga utan att allt står och faller med om Tegnell ber om ursäkt.
Allt står inte och faller med om Tegnell ber om ursäkt. Har jag skrivit det?

Vi har en djupt förljugen elit, välj att se det eller välj att inte se det.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Allt står inte och faller med om Tegnell ber om ursäkt. Har jag skrivit det?

Vi har en djupt förljugen elit, välj att se det eller välj att inte se det.
Tja, kanske är det så. I brist på andra vettiga förslag får jag väl sätta mig och vänta på att de starka grabbarna löser det hela…

…eller så finns det fler sätt att se på saken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu var det väl snarare ChatGPT som du anser sprider fantasier. :D

Frågan ställdes ”vad är Ivermektin bra för”.

Du får skälla under rätt träd och inte ständigt framstå som du har ont i magen.

Mvh

Ok, jag trodde att det det var chatGPT som gav ett dåligt svar men nu när du förklarar så inser jag att det var du som inte klarade av att ställa en fråga som var relevant till det ämne du hoppade in i.

Du kan vidarebefordra min ursäkt till chatGPT nästa gång du pratar med hen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tja, kanske är det så. I brist på andra vettiga förslag får jag väl sätta mig och vänta på att de starka grabbarna löser det hela…

…eller så finns det fler sätt att se på saken.
Är det starka grabbar som vill ha en ursäkt? Förstår inte vad du far efter.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning