Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rimligtvis har SD som del av regeringsunderlaget varit med och påverkat denna fråga på olika sätt, men jag har inte sett något särskilt som tyder på att det så ensidigt är deras förtjänst som du vill göra gällande.

Jag råkar ha fått viss insyn i att regeringen tagit hjälp utifrån för rådgivning i denna typ av frågor och den uppfattning jag fått är att man bedriver ett arbete för att öka förmågan att hantera denna typer av kriser med hög grad av komplexitet, men då med utgångspunkt i den senaste forskningen på området, snarare än enbart baserat på utspel av vissa partier. Förändringen i hur FHM arbetar förefaller ligga i linje med ett sådant arbete.

För insikt i vad det kan handla om går det att läsa denna publikation som skrivits åt EU-kommissionen och som jag länkat och refererat till här i tråden redan för flera år sedan. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/712438d0-8c55-11eb-b85c-01aa75ed71a1

Ja, nu skall jag ut i verkligheten och promenera!

Ja, nu har dom ju i alla fall lyckats utnyttja pandemin till att utöka sin makt över fårket.
De gamla smittskyddslagarna som kunde ha använts lät de ju bli att använda men nu i efterhand undrar man ju lite konspiratoriskt att det låg i agendan för att utmåla sig som mer maktlösa än de eg var.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Till Tegnells försvar så fick man inte ens gå ut på promenad i vissa länder. Det är tveksamt om det var bättre, men det förringar förstås inte hans brott.

Ja, så jävla hjärndött det kunde vara! Tänk att tvingas bära munskydd när man tar en promenad ensam i skogen eller rent vara förbjuden att göra det, eller ute på havet i sin båt.

Men vi hade ju vår beskärda del galenskap i Sverige också, det var tillåtet med föreställningar inomhus med begränsad publik, jag minns inte exakt antal.
Samtidigt så var utomhusarrangemang inte tillåtna för att det samlades för mycket människor, ungefär som att en crossförare skulle smitta de andra 29 ute på banan.
Eller en familj som levde i samma hus tvingades dela upp sig på två bord ifall de gick in på en restaurang.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, nu har dom ju i alla fall lyckats utnyttja pandemin till att utöka sin makt över fårket.
De gamla smittskyddslagarna som kunde ha använts lät de ju bli att använda men nu i efterhand undrar man ju lite konspiratoriskt att det låg i agendan för att utmåla sig som mer maktlösa än de eg var.
Ja, det finns ju goda skäl till att statens möjligheter att begränsa människors frihet behöver ha starkt konstitutionellt skydd, då det kan missbrukas för andra syften än vad som ursprungligen var avsikten. Så det blir svåra avvägningar när man exempelvis hamnar i situationer som kräver just den typen av restriktioner vi precis båda förespråkat.

Men det visar ju också varför det är så oerhört mycket bättre om man kan ha ett starkt samhälle där människor själva kan fatta förnuftiga beslut baserat på adekvata råd, även när det går emot det som man för tillfället ser som ens personliga intressen, istället för att behöva tvingas till det av en myndighet. Men då är vi tillbaka på frågan om tillit till gemensamma institutioner. Så svårt att bygga och så lätt att rasera.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, det finns ju goda skäl till att statens möjligheter att begränsa människors frihet behöver ha starkt konstitutionellt skydd, då det kan missbrukas för andra syften än vad som ursprungligen var avsikten. Så det blir svåra avvägningar när man exempelvis hamnar i situationer som kräver just den typen av restriktioner vi precis båda förespråkat.

Men det visar ju också varför det är så oerhört mycket bättre om man kan ha ett starkt samhälle där människor själva kan fatta förnuftiga beslut baserat på adekvata råd, även när det går emot det som man för tillfället ser som ens personliga intressen, istället för att behöva tvingas till det av en myndighet. Men då är vi tillbaka på frågan om tillit till gemensamma institutioner. Så svårt att bygga och så lätt att rasera.
Gällande andra stycket, besök ett kommentarsfält på Facebook eller titta på Lyxfällan, återkom när du uppdaterat ditt inlägg.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Gällande andra stycket, besök ett kommentarsfält på Facebook eller titta på Lyxfällan, återkom när du uppdaterat ditt inlägg.
Både Lyxfällan och Facebook är sådant som det många gånger känts lockade att införa hårda restriktioner och förbud mot i mitt eget hem, för att skydda mig mot mina egna tvivelaktiga drifter. Men genom att mitt eget stora förnuft är orubbligt och jag hyser den största tillit till elitens rekommendationer avhåller jag mig alldeles frivilligt från att konsumera dessa fenomen och lever därmed i största harmoni och med bevarad frihet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu verkar det som sagt som att vi lever i olika verkligheter. I den verklighet jag lever i så sade Folkhälsomyndigheten egentligen två saker:

1. Håll avstånd, tvätta händerna
2. Invänta mer vetenskap vad gäller hur Covidviruset uppträder.

Sedan anpassade man sig efter forskningsläget. Killgissningarna gjordes tex i USA. Att man inte hade all information från början stod helt klart, konsekvenserna för hela samhället måste också vägas in, därav tex besluten att hålla skolorna öppna.

Håll avstånd och tvätta händerna är bra råd, hade alla följt dem bättre hade konsekvenserna blivit mindre.

Ivermektin är en av många ”snake oils” som spreds utan vetenskapliga bevis.

Det blir lite löjligt att attackera alla som ”vågar” påstå att vetenskapen bör följas.

Mvh

Joråsåatte....

Bara en titt på perioden december 2019 till februari 2020 räcker ju för att hitta paradoxala påståenden från vår myndighet. Det är nog tur att majoriteten av svenska folket har så kort minne.

Coronavirus orsakar vanligtvis mild sjukdom

Senare var det livsviktigt att alla vaccinerade sig mot denna milda sjukdom.

31 jan 202015.11
Är någon i Sverige smittad än?
Filip Bolinder

Inga rapporterade fall i Sverige än.

På frågan om viruset kan komma till Sverige svarar Anders Tegnell såhär:
Ja enstaka fall är inte alls omöjligt men risken för en omfattande spridning är låg och den hoppas vi kunna förhindra
SVT · Gilda Hamidi-Nia

Coronaviruset​

• Symtom är luftvägssymtom, feber och hosta.
  • Smittar via kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta.
  • De allra flesta som smittas blir lindrigt sjuka med luftvägssymtom som går över av sig själva, men vissa drabbas av allvarligare sjukdom som lunginflammation.
  • Inkubationstiden för viruset är mellan 2-14 dagar innan sjukdom bryter ut.
  • Det finns inget specifikt läkemedel eller särskild behandling mot virussjukdomen. Behandlingen är, som vid andra luftvägsinfektioner, inriktad på att stödja funktionen hos organ som lungorna och njurarna.
  • För att undvika spridning av sjukdomen bör du undvika att röra vid ansiktet, vara noga med att tvätta händerna och undvika kontakt med sjuka människor.
  • Munskydd skyddar inte mot smitta.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Smaka på den, coronaviruset är en droppsmitta men munskydd hjälper inte eftersom munskyddet inte har tillräckligt fint filter, och det stoppar tydligen inte heller den nysande personen från att sprida sina droppar. Ganska paradoxalt redan i samma rapportering. Minns ni när Tegnell själv sedan nys rakt ut från podiet?

Och en vetenskaplig artikel från 2008 säger så här:

Conclusions/Significance​

Any type of general mask use is likely to decrease viral exposure and infection risk on a population level, in spite of imperfect fit and imperfect adherence, personal respirators providing most protection. Masks worn by patients may not offer as great a degree of protection against aerosol transmission.

Och vad vet vi om masken idag?
Based on available evidence, to date, masks were an effective means of stemming the spread of the virus during the COVID-19 pandemic.

Jag skulle kunna fortsätta hela veckan med att lägga upp dumheter men det får räcka där nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Joråsåatte....

Bara en titt på perioden december 2019 till februari 2020 räcker ju för att hitta paradoxala påståenden från vår myndighet. Det är nog tur att majoriteten av svenska folket har så kort minne.

Smaka på den, coronaviruset är en droppsmitta men munskydd hjälper inte eftersom munskyddet inte har tillräckligt fint filter, och det stoppar tydligen inte heller den nysande personen från att sprida sina droppar. Ganska paradoxalt redan i samma rapportering. Minns ni när Tegnell själv sedan nys rakt ut från podiet?

Och en vetenskaplig artikel från 2008 säger så här:

Och vad vet vi om masken idag?

Jag skulle kunna fortsätta hela veckan med att lägga upp dumheter men det får räcka där nu.
Du skulle kunna skriva fakta om vad som helst, det skulle få samma effekt, noll.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du skulle kunna skriva fakta om vad som helst, det skulle få samma effekt, noll.

Jag väntar bara på att någon snart ska skriva "faktaresistent", "vetenskapsförnekare" eller "hobbyepidemiolog".

Kommer ni ihåg breven mellan Gieseke och Tegnell där dom diskuterade hur flockimmuniteten skulle skyndas på? Sen upptäckte man att viruset muterade så att det där med flockimmunitet var väl i princip omöjligt att uppnå.

Borde inte medicinforskare och epidemiologer ha fattat det redan från början?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Under min promenad i verkligheten (varken mänskligheten, folket, eliten eller etablissemanget ville tyvärr göra mig sällskap) lyssnade jag på denna podd med epidemiologiexperten Samuel Scarpino som var intressant och relaterade en hel del till det vi diskuterade, bland annat pandemihanteringen i både USA och Sverige.

AI-sammanfattning nedan:
I avsnitt 279 av “The Jim Rutt Show” diskuterar Jim Rutt och epidemiologen Samuel Scarpino främst H5N1-viruset (fågelinfluensan) och dess potentiella risker för pandemier. De berör även lärdomar från COVID-19-pandemin, inklusive hur olika länder hanterade utbrottet.

Scarpino påpekar att USA:s svar på COVID-19 präglades av fragmenterad kommunikation och bristande samordning mellan federala och delstatliga myndigheter, vilket ledde till ineffektiva åtgärder och förvirring bland allmänheten. Han betonar vikten av tydlig och konsekvent kommunikation från myndigheter för att effektivt hantera pandemier.

I jämförelse nämner de Sveriges strategi, som kännetecknades av färre restriktioner och en större betoning på individens ansvar. Scarpino noterar att Sveriges tillvägagångssätt ledde till högre dödstal jämfört med sina nordiska grannländer, vilket väckte internationell debatt om effektiviteten av olika pandemistrategier.

Sammantaget understryker diskussionen vikten av att dra lärdomar från COVID-19 för att förbättra framtida pandemihantering, inklusive behovet av bättre samordning, tydligare kommunikation och anpassning av strategier baserat på tidigare erfarenheter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Under min promenad i verkligheten (varken mänskligheten, folket, eliten eller etablissemanget ville tyvärr göra mig sällskap) lyssnade jag på denna podd med epidemiologiexperten Samuel Scarpino som var intressant och relaterade en hel del till det vi diskuterade, bland annat pandemihanteringen i både USA och Sverige.

AI-sammanfattning nedan:

Med tanke på hur överviktiga folk är i usa så är blir det ju svårt att jämföra utfallet och studera myndigheternas hantering.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Med tanke på hur överviktiga folk är i usa så är blir det ju svårt att jämföra utfallet och studera myndigheternas hantering.
Sådana jämförelser har sina begränsningar, men det är inte heller det som diskuteras i podden.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning