Covid-19 viktig information!

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Det visar att "marknaden" med tillgång och efterfrågan fungerar! Procentare har goda tider! :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Marknadsmässiga hänsyn som att sälja en flaska vatten till en törstande i Sahara till tiodubbla priset. :tungan

När nu pappa staten öppnat plånboken är det bara att försöka få ut så mycket som möjligt... :crash

Dvs företagen gör rätt och staten har gjort fel som inte skaffat sig en försäkring för att något sånt här skulle kunna inträffa. Ungefär som att bara ha trafikförsäkring för att det blir billigare så ända tills det händer...

Raderad medlem 51742

Guest
Varför läsa du vissa meningar med så petnoga tolkningar men inte andra?

Orden du nyss högg på:

Ordet "när" betyder att meningen beskriver ett begränsat tidsintervall, så det går inte att säga att påstående är felaktigt genom att angripa vad som utspelar sig vare sig före eller efter intervallet.

Jag måste ha uttryckt mig extremt otydligt eftersom det verkar som att du närmast uppfattar det jag skriver som personangrepp, vilket inte alls är avsikten. Hade verkligen uppskattat om du inte var så otrevlig i tonen (det där om asperger var rätt onödigt), men skall göra ett försök att förklara vad jag menade.

Att jag tog upp frågan om exponentiell ökning vs. s-kurva handlade inte om att försöka få det att framstå som att du tror att ökningen fortsätter exponentiellt i all oändlighet.

Jag tog upp det som ett kompletterande resonemang eftersom det hade koppling till att människor i varierande utsträckning förstår exponentiell ökning och s-kurvor och därför riskerar att dra felaktiga slutsatser. Det handlade alltså inte om värdera den analys du själv gör utan om de slutsatser du drog om hur andra eventuellt resonerar.

Jag ville alltså peka på att det är fullt möjligt att de som försvarar saker som Tegnell sagt och/eller tar upp frågan om prioriteringen av ekonomin mycket väl kan ha en god förståelse av såväl S-kurvor som exponentiella funktioner och således inte bara stirrar sig blinda på det rapporterade antalet döda/smittade för stunden. Jag tog sedan upp frågan om antagandet om det verkligt antalet smittade, dvs mörkertalet, eftersom detta skulle kunna tänkas vara en anledning till att man trots motsvarande matematisk förståelse kan komma till olika slutsatser, dvs att det handlar om att man kan komma till olika slutsatser beroende på vilka antaganden man gör.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

...du kikade alltså inte på nyheterna i morse där man förklarade skillnaderna mellan olika skydd. Ett torrt munskyd kan fånga upp saker medans ett fuktigt sprider saker. En torrt munskydd blir fuktigt rätt snabbt och behöver då bytas för att ha någon effekt öht. Att som New York'arna uppmanas använda Kajsa Vargs virkade sockor gör varken till eller från.

Raderad medlem 51742

Guest
Tror ej denna har postats.
En professor i infektionssjukdomar ger sin syn på vår strategi.
https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/

Läste den igår. Björn Olsen har ju varit kritisk hela tiden och det är bra att det finns olika röster från experter som får komma fram. I just denna artikeln framstår han dock som ovanligt spretig. Mycket möjligt att det kanske beror på journalistens jobb.

Framför allt uppfattar jag att han är kritisk mot att Sverige inte är mer transparenta med varför de valt den linje de valt. Sedan blir det dock lite rörigt då det både framstår som att han är för en total nedstängning, men också tycks se argument för att släppa på restriktionerna för att rädda ekonomin om vi är beredda att acceptera de moralisk- etiska konsekvenserna av detta. Det blir inte riktigt tydligt vilka antaganden som Olsens egna argument bygger på.

Olsen verkar också hängt upp sig mycket på den där artikeln från Imperial College som tar upp "hammaren och dansen" och att de flesta länder skulle följa den strategin. Jag undrar om något land verkligen ser det så förenklat - att de låst sig fast vid en strategi som bygger på på antaganden från en enskild artikel och där artikelförfattarna för övrigt ändrat sina antaganden om antalet döda rejält efter att ursprungsartikeln skrevs. Jag skulle tro att det de flesta länderna gör just nu är att försöka ta in ny kunskap hela tiden och utifrån detta försöka minska påverkan på sjukvården. Sedan kan de faktiska åtgärderna se olika ut. En sak som inte kommit fram så mycket i debatten (och som även Olsen verkar omedveten om) är att en förklaring till Sveriges strategi som bygger mer på frivillighet och rekommendationer kan vara att vi i Sverige inte har riktigt samma lagliga möjligheter att göra på något annat sätt, t ex när det gäller att förbjuda människor att röra sig utomhus. Det kan handla om tvångsåtgärder som skulle kräva grundlagsändringar.

Olsen är nu möjligen inne och diskuterar diverse avvägningar och strategier som kanske ligger lite utanför hans huvudsakliga expertområde och det skall han naturligtvis få göra - det är viktigt med många olika perspektiv i debatten. Björn Olsen är läkare inom infektionssjukdomar, vilket naturligtvis gör honom mer insatt i området än gemene man, men samtidigt gör det inte honom automatiskt till expert inom vad som är bästa strategin ur ett folkhälso- eller samhällsperspektiv just nu. Så det är givetvis bra att hans röst får komma fram, men tänker att journalisten kanske hade kunnat bidra lite mer till att göra resonemanget lite mindre spretigt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Dvs företagen gör rätt och staten har gjort fel som inte skaffat sig en försäkring för att något sånt här skulle kunna inträffa. Ungefär som att bara ha trafikförsäkring för att det blir billigare så ända tills det händer...

Håller med dig men det är gammaldags och vänster att tycka så. Vi ska inte ha mer än vi förbrukar just för stunden i lager har det hetat länge. :7peta

Trafikförsäkring är ju till för att vi ska dela på riskerna. Det eftersom de flesta av oss inte kan lägga upp en egen buffert ifall det som bara händer andra skulle hända. :(
Invånarnas "premie" är skatten och om skattebetalarnas vilja att betala skatt för oförutsedda utgifter är låg blir skatten låg.
Nu betalar jag 32% dyrare trafikförsäkringspremie än jag skulle vilja, och det på flera fordon, men vi fick lägre skatt och jag har naturligtvis blivit trafiksäkrare... :crash

Någon måste betala notan för Reinfeldts skattesänkningar. Och jag undrar om det är arbetslösa, sjuka och föräldralediga som ska göra det. Moderaternas skattesänkningar innebär dyrare a-kassa, dyrare läkemedel, dyrare trafikförsäkringspremier och försämrad välfärd.

https://www.expressen.se/gt/ledare/debatt-vem-ska-betala-sankta-skatten/

Nu ber jag om ursäkt att ovan kommer från en tidning som hade en väldigt aktiv Mc-hatare som chefredaktör i många år. Personen som skrev detta 2006 är heller inte min favorit... :rodnar

Den som söker han finner... :)

Trafikförsäkringsreformen
Den 1 juli 2007 infördes Trafikförsäkringsreformen Steg 1. den innebär att alla fordonsägare betalar 32 procent skatt på trafikförsäkringspremien för samtliga fordon. Avsikten med skatten var att betala de skador som redan uppkommit. Trafikförsäkringsreformen steg 2 skulle betala de skador som uppkommer i framtiden.
https://www.svmc.se/smc/Forsakringsfragor/Debattartikel_om_trafikforsakringsreformen/

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tegnells (och alla andras) ”flatten the curve” är ju att exponenten ska upphöra. Dvs ingen ökning utan ett konstant 1:1 i sjukvården. Så länge det finns en exponentiell ökning av smittade så har man inte nått målet.
Men det klingar nog av snart. Eller var det förra veckan det var snart? För två veckor sen var det i alla fall i lördags. :(
Det har redan klingat av!

Allt är i sin ordning, precis som i Kina.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag måste ha uttryckt mig extremt otydligt eftersom det verkar som att du närmast uppfattar det jag skriver som personangrepp, vilket inte alls är avsikten. Hade verkligen uppskattat om du inte var så otrevlig i tonen (det där om asperger var rätt onödigt)
...

Ber om ursäkt för det där med asperger, jag tror inte att du lider av den åkomman. Det jag upplevde det bara som en aspig halmgubbe och skulle väl nöjt mig med att kalla det för en halmgubbe istället.

Nja, tog inte åt mig men tycker det förstör hela argumentationen när man börjar släppa helhetsperspektivet och gå in på detaljer i hur någon formulerar sig. Varje inlägg är trots allt inte forskningsavhandlingar som ska reviewas och där varje mening utformats med stor eftertanke.

Lika lite som jag tror att Hoztic menade "alla" så menar inte jag naturligtvis inte heller "samtliga". Han menade naturligtvis rent generellt precis som mitt svar var generellt även om jag inte formulerade det lika tydligt som honom.

Och det här återkommer även beträffande hur vi tolkar Tegnell, du och några andratycker han haft rätt i den mesta baserat på att det var ju sant för en månad sedan.

Några andra av oss tycker att han i media formulerat sig så att folk sedan har sprungit runt på stan, skidorter, utlandsresor glatt sjungande som det tre små grisarna, ingen rädder för covid här...

https://www.youtube.com/watch?v=p79LJf_KJ9E

Raderad medlem 51742

Guest
Ber om ursäkt för det där med asperger, jag tror inte att du lider av den åkomman. Det jag upplevde det bara som en aspig halmgubbe och skulle väl nöjt mig med att kalla det för en halmgubbe istället.

Nja, tog inte åt mig men tycker det förstör hela argumentationen när man börjar släppa helhetsperspektivet och gå in på detaljer i hur någon formulerar sig. Varje inlägg är trots allt inte forskningsavhandlingar som ska reviewas och där varje mening utformats med stor eftertanke.

Lika lite som jag tror att Hoztic menade "alla" så menar inte jag naturligtvis inte heller "samtliga". Han menade naturligtvis rent generellt precis som mitt svar var generellt även om jag inte formulerade det lika tydligt som honom.
Fair enough - det skrivna ordet misstolkas lätt.

Och det här återkommer även beträffande hur vi tolkar Tegnell, du och några andratycker han haft rätt i den mesta baserat på att det var ju sant för en månad sedan.

Några andra av oss tycker att han i media formulerat sig så att folk sedan har sprungit runt på stan, skidorter, utlandsresor glatt sjungande som det tre små grisarna, ingen rädder för covid här...

Jag anser inte att Tegnell har haft rätt i det mesta. Tvärtom var det helknasigt i början när det inte ansågs finnas någon spridning i alperna och risken för spridning i Sverige underskattades å det grövsta. Förklaringarna till detta kommer väl att framkomma i efterhand, men det står väl ganska klart att rekommendationerna baserats på antaganden om virusets spridning och smittsamhet som sedan visat sig vara felaktiga. Man har dragit för tvärsäkra slutsatser baserat på osäkra data när man borde tillämpat försiktighetsprincipen och tycks inte heller haft en förmåga till s.k. weak signal detection. Här ser vi ju en tydlig skillnad mot agerandet i vissa länder i Asien som haft tidigare erfarenhet av bl.a. SARS och MERS. De visste antagligen intuitivt hur de behövde agera och gjorde därför snabba åtgärder.

Däremot innebär ju inte dessa inledande misstag att allt de som Tegnell fortsatt säger är fel. Det inledande agerandet har sänkt trovärdigheten och det underlättar inte att han ibland verkar uttrycka sig utan att ha funderat på hur mottagaren kommer uppfatta budskapet. Detta leder till en del onödiga såväl medvetna som omedvetna missförstånd och jag har då påpekat att det inte nödvändigtvis är så att Tegnell sprider felaktig information i dessa fall.

Själv försöker jag inhämta informationen från en mängd olika källor som jag uppfattar som trovärdiga och inte bara lyssna på Tegnell och regeringen. Detta tycker jag alla skall göra - viktigt att tänka själv och dra sina egna slutsatser och inte bara blint lita till det som en person säger.

Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Mer om masker.

Risk Factors for SARS among Persons without Known Contact with SARS Patients, Beijing, China
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3322931/
Always wearing a mask when going out was associated with a 70% reduction in risk compared with never wearing a mask.
...persons who always wore masks had a 70% lower risk of being diagnosed with clinical SARS compared with those who never wore masks...

Modeling the Effectiveness of Respiratory Protective Devices in Reducing Influenza Outbreak
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30229968/
An 80% compliance rate essentially eliminated the influenza outbreak.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ungefär 125 tar livet av sig varje månad i Sverige.
Ungefär 125 dör av fallolyckor varje månad i Sverige.
Ungefär 250 dör av alkoholskador varje månad i Sverige.
Ungefär 1900 dör av tumörer varje månad i Sverige.
Ungefär 2500 dör av problem i cirkulationsorganen varje månad i Sverige.
Ungefär 1000 dör av rökning varje månad i Sverige.
Ungefär 21 dör i trafiken varje månad i Sverige.
Ungefär 200 dör direkt av säsongsinfluensan varje år, och 700-1000 till av sjukdomar relaterade till den, i Sverige.

Och nu har 8 pers dött av en dunderförkylning som får hela världen att stanna. Gissningsvis så kommer fler att ta livet av sig pga depression eller dö av stress orsakad av hysterin kring det här. Det är ju inte digerdöden som har kommit tillbaka :fakta

Det positiva är väl att folk tvingas tänka till på det moderna samhällets sårbarhet, personlig hygien och konsekvensen av att i 30 år metodiskt ha avvecklat Försvarsmakten, civilförsvaret och därmed totalförsvaret. Hade vi haft samma organisation som vi hade i slutet på 80-talet så hade vi kunnat stampa fram ett stort antal krigssjukhus som hade kunnat ta hand om sjuka, med 630 respiratorer tex.

Jag kan ju bara hålla med. Det har ju i år dött fler av självmord än covid-19 i Sverige, eller fallolyckor. 3 gånger fler dör av rökning, varje månad, än det har dött av covid-19 totalt i Sverige. Ja, det är ingen höjdare att dö av lunginflammation, men hur tror folk att det är att dö av rökning? KOL eller lungcancer är ingen vacker och blomdoftande död heller. Eller att må så jävla dåligt psykiskt att enda utvägen är att strypa sig till döds, vilket majoriteten av alla som hänger sig gör, eller kliva ut framför ett tåg?

Raderad medlem 51742

Guest
Mer om masker.

Risk Factors for SARS among Persons without Known Contact with SARS Patients, Beijing, China

Modeling the Effectiveness of Respiratory Protective Devices in Reducing Influenza Outbreak

Intressant. Jag undrar om det möjligen kan vara så att man har byggt för mycket av antagandena om maskers låga effekt på hur man ser på det inom sjukvården. För sjukvårdspersonal som arbetar med smittsamma patienter hela dagarna blir det ju synnerligen viktigt att andningsskyddet filtrerar bort alla viruspartiklar så att risken att smittas i princip elimineras.

När man har pratat om befolkningens användning av munskydd har det ofta påpekats att det inte är någon idé eftersom det ändå inte kan förväntas skydda på ett sätt som ett FFP3-skydd som används av utbildad personal. Det argumentet kan jag köpa om målet är att eliminera risken helt för att bli smittad. Men det kanske inte heller är detta som är målet? Även om man det inte ger fullt skydd så bör det väl ändå göra någon nytta, exempelvis genom att man inte får i sig lika hög dos smittämnen vilket verkar kunna innebära lindrigare sjukdom.

Dessutom verkar det ju minska risken för att man smittar andra, vilket blir extra viktigt om man kan vara smittsam utan att själv känna symptom, vilket verkar vara fallet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mer om masker.

Nu skummade jag bara lite i texterna, men jag hittade inget om att masken kan ha andra effekter än bara att skydda från inandning. Man tar sig mycket oftare i ansiktet/kring munnen än vad man tror, och masken hindrar ju fysiskt från det. Tex att slicka på fingrarna när man bläddrar, klia sig i näsan osv, och det överför ju virus som man har på händerna, handskar eller inte.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Själv så var jag och lämnade 50 st FFP3 masker till sjukvården idag - med det vill jag säga att dagens goda gärning går till mig:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De. Är. Så. Jävla. Dåliga.

22b64c309210b43d3f4d88832f32ab73.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
De. Är. Så. Jävla. Dåliga.

22b64c309210b43d3f4d88832f32ab73.jpg

Just detta är nog det märkligaste i Folkhälsomyndighetens bedömningar. Det ter sig som obegripligt varför de så länge hållit fast vid sin syn på just denna fråga, när det framkommit mycket fakta som tytt på motsatsen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nä, situationen utvecklas. Vi har betydligt fler vårdplatser nu än för några veckor sen. Eleverna går i skolan utan att föräldrarna behöver vara hemma. Vi har en allmän smittspridning som inte är extremt snabb.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I längden hade det kanske varit billigare att ligga på beredskapslager än att betala +900% för handspriten:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extrema-prishojningar-pa-hygienprodukter

Eller att inte få några munskydd alls, eftersom andra länder lägger beslag på det dom kan:
https://omni.se/usa-kapade-masker-som-frankrike-bestallt-av-kina/a/4qe3Kq
https://omni.se/frankrike-har-beslagtagit-masker-fran-svenskt-foretag/a/RRe1bx

Men stöd har satts in där det behövs:
https://www.svt.se/kultur/regeringens-besked-200-miljoner-i-utokat-mediestod
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/en-miljard-i-akut-stod-till-kultur-och-idrott/

Observera att dessutom ska en stor del av mediestödet permanentas, även om vi återgår till något slags normalläge

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin