Covid-19 viktig information!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag är faktiskt förvånad över att de länderna gjort det.
Att Turkiet gjorde samma sak är jag inte förvånad över.
Men det sätter väl lite grann standarden för resten av världen.

Sverige borde vara mera flexibelt med att ställa om produktion till att tillverka dylika saker.
Visst börjar det komma igång, men vi borde satsa hårdare på det.

Det är som handsprit. Vi har väl fortfarande ganska stor produktion av etanol? Ställ om hela den produktionen till handsprit under närmaste tiden. Kostnaden blir väl samma som att köpa för 1000% ordinarie pris.
Skulle vi få en överproduktion så har vi ju snabbt ett beredskapslager och kan återgå till normal produktion.
Annars får väl folk börja koka hemma i stor skala för att möta behovet :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Just detta är nog det märkligaste i Folkhälsomyndighetens bedömningar. Det ter sig som obegripligt varför de så länge hållit fast vid sin syn på just denna fråga, när det framkommit mycket fakta som tytt på motsatsen.
Svårt att gradera konstigheterna men detta kvalificerar sig helt klart på topp 100 folkfientliga direktiv/information/beslut/icke beslut FHM varit inblandade i.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är faktiskt förvånad över att de länderna gjort det.
Att Turkiet gjorde samma sak är jag inte förvånad över.
Men det sätter väl lite grann standarden för resten av världen.

Sverige borde vara mera flexibelt med att ställa om produktion till att tillverka dylika saker.
Visst börjar det komma igång, men vi borde satsa hårdare på det.

Det är som handsprit. Vi har väl fortfarande ganska stor produktion av etanol? Ställ om hela den produktionen till handsprit under närmaste tiden. Kostnaden blir väl samma som att köpa för 1000% ordinarie pris.
Skulle vi få en överproduktion så har vi ju snabbt ett beredskapslager och kan återgå till normal produktion.
Annars får väl folk börja koka hemma i stor skala för att möta behovet :hihi
Jag har en BIB vodka som bara står här år ut och år in.
Men det duger inte vad jag förstår.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag skulle vilja kalla den författaren naiv där hon sitter med sin vaniljlatte och spekulerar.

Den enkla orsaken till att folk vill stänga ner samhället idag är att vi behöver inte svälta om samhället stängs ner. Vid tidigare pandemier var det viktigare att tjäna ihop till brödfödan för utan mat dör man vare sig man är sjuk eller frisk.
Den som inte behöver fundera på mat kan kosta på sig att moralisera, och vara vad författaren kallar hyperkänsliga.

I Filippinerna är samhället nedstängt, folk kan inte jobba och tjäna ihop pengar till dagens mål med mat för familjen, folk svälter redan nu. Där vill "alla" inget hellre än att samhället ska öppnas igen.
Trots att få har pengar så har en säck med ris har redan ökat i pris från 900 till 1200 peso, antagligen pga försämrade transporter, importer.
Det delas ut lite mat från staten, några kg ris per familj, osäkert hur ofta och en del mat försvinner nog på vägen fram till rätt munnar.

Ett boktips inför helgen kan vara att läsa lite av Per Anders Fogelström för en liten inblick i hur livet tedde sig vid för vanligt folk i Sverige för 100-200 år sedan. Där finns en hel del likheter med Filippinerna idag och säkert många andra länder men andra länder har jag inte samma inblick i.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan ju bara hålla med. Det har ju i år dött fler av självmord än covid-19 i Sverige, eller fallolyckor. 3 gånger fler dör av rökning, varje månad, än det har dött av covid-19 totalt i Sverige. Ja, det är ingen höjdare att dö av lunginflammation, men hur tror folk att det är att dö av rökning? KOL eller lungcancer är ingen vacker och blomdoftande död heller. Eller att må så jävla dåligt psykiskt att enda utvägen är att strypa sig till döds, vilket majoriteten av alla som hänger sig gör, eller kliva ut framför ett tåg?

I snitt 3,5 personer om dagen tar livet av sig, så en rimlig gissning är att 3-4 personer tog livet av sig igår medans 69 personer dog av COVID-19 under samma dygn.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De. Är. Så. Jävla. Dåliga.

22b64c309210b43d3f4d88832f32ab73.jpg

Surprise! Allt talar för att de första tyskarna blev smittade under inkubationstiden och spred den sannolikt vidare under sin inkubationstid men det har ju vårt FHM förnekar med nåt resonemang om att dom kanske ändå var lite sjuka.

Så FHM har därför i sten vidhållit att det smittar inte under inkubationstiden. Man kan ju tycka att med en smitta man vet så lite om kunde man vara lite mer försiktig beträffande vilken information man sprider så att folk faktiskt iakttar försiktighet.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I snitt 3,5 personer om dagen tar livet av sig, så en rimlig gissning är att 3-4 personer tog livet av sig igår medans 69 personer dog av COVID-19 under samma dygn.

69 personer dog där COVID-19 i flera fall förmodligen skyndade på processen några dagar eller veckor.
Du dör inte av COVID-19 så som om du gick där fullt frisk och kry och någon skjuter dig.
Det är multisjuka, rejält gamla, svårt sjuka i andra sjukdomar, rökare med nedsatt syresättning osv som står för flertalet av dödsfallen där COVID-19 skyndat på lite.

Raderad medlem 51742

Guest
Svårt att gradera konstigheterna men detta kvalificerar sig helt klart på topp 100 folkfientliga direktiv/information/beslut/icke beslut FHM varit inblandade i.

Möjligen är det så att FHM själva inte sett detta som en så viktig fråga. Den där tyska journalisten har ju med en dåres envishet frågat om detta på flera presskonferenser. Vill minnas att Tegnell då snärjt in sig i nåt semantiskt resonemang om att det inte spelade så stor roll om människor smittade när de var symptomfria eller om det bara var så att människor kände så obetydliga symptom att de inte trodde de var sjuka - att myndighetens agerande eller rekommendationer ändå inte skulle bli annorlunda eftersom de riktade in sig på de åtgärder som ger störst effekt.

Problemet är väl bara att det förmodligen påverkar hur människor väljer att agera. Gissningsvis kan en sådan sak bidra till att människor beslutar sig för att inte följa rekommendationerna om att hålla social distans eftersom de utifrån sin egen bedömning bedömer risken som obefintlig när de inte själva känner sig sjuka. I vården och på äldreboenden där man absolut inte vill få in smittan kan det ju få en avgörande betydelse för riskbedömningar när det gäller att minimera risken för att dessa människor utsätts för smitta.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
69 personer dog där COVID-19 i flera fall förmodligen skyndade på processen några dagar eller veckor.
Du dör inte av COVID-19 så som om du gick där fullt frisk och kry och någon skjuter dig.
Det är multisjuka, rejält gamla, svårt sjuka i andra sjukdomar, rökare med nedsatt syresättning osv som står för flertalet av dödsfallen där COVID-19 skyndat på lite.

Visserligen men så kan man ju tänka i varierande grad om precis allt från dieten din moder hade när du var ett foster till om om du är storrökare med steg IV cancer och 107 år gammal. Hade de levt längre, om så bara en minut utan corona så räknas det nog som att corona är dödsorsaken...tänker jag?
Om man ställer sig frågan hur många fullt friska(fysiskt och psykiskt) som tar livet av sig så kommer man in på samma spår där.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Visserligen men så kan man ju tänka i varierande grad om precis allt från dieten din moder hade när du var ett foster till om om du är storrökare med steg IV cancer och 107 år gammal. Hade de levt längre, om så bara en minut utan corona så räknas det nog som att corona är dödsorsaken...tänker jag?
Om man ställer sig frågan hur många fullt friska(fysiskt och psykiskt) som tar livet av sig så kommer man in på samma spår där.

Ja, alla är vi ju på väg att dö, några av oss har en vecka kvar, andra har 60år eller mer kvar, så då påskyndar ju Corona bara vad som är oundvikligt.

Jag tycker nog att det ser ut som att Corona har skördat även tillsynes helt friska människor, dom kanske skulle ha klarat sig om dom sökt vård tidigare, men det heter ju att det inte är värre än en förkylning om man bara är frisk i övrigt, så folk kanske väntar för länge

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du vet att de flesta äldre dör i lunginflammation förmodar jag. Vilken sjukdom som gjorde dem sängliggande och svaga är inte så noga de får lunginflammation och dör.
Nu får samma personer COVID-19 som snabbar på lunginflammationen.
Sen finns det såklart hela skalan av helt friska till i princip redan döda.
Det jag vänder mig mot är att det okritiskt rapporteras om hur många som dött i COVID-19 utan att tala om bakomliggande faktorer.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Levererade matvagnar till Hemmet för gamla på i Enskede på 80-talet. Under December månad kunde uppemot 10-20 avlida. Sedan fler än vanligt påsk, valborg och något fler midsommar.
Det sades att de flesta dog av sorg.
Det fanns ju bara tre avdelningar så det är ganska många avlidna. Så var det de fem åren jag levererade maten.

Men detta uppmärksammas
kanske mest av personal och läkare.

Det torde inte ha varit någon större skillnad mot andra ålderdomshem.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
McKinsey tillhör kanske inte de företag som står högst i kurs för mig, framför allt inte råden de brukar ge, men de brukar vara väldigt bra på att sammanfatta redan känd kunskap till imponerande powerpointpresentationer, så även denna gång.

Ifall man vill grotta ner sig lite i hur COVID-19 kan tänkas påverka företag och världsekonomin:
https://www.mckinsey.com/~/media/Mc.../COVID-19-Facts-and-Insights-March-25-v5.ashx

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Deras PowerPoint-avdelning lär ha några medarbetare. För den var inte dålig.

Deras PowerPointavdelning ÄR McKinsey. Företaget i övrigt består av en massa juniora konsulter som åker runt och visar dessa powerpointbilder samt en stor faktureringsavdelning.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Folkhälsomyndigheten fortsätter med sin tydliga kommunikation...

"Smittar coronaviruset under inkubationstiden? Folkhälsomyndigheten har tidigare svarat nej på den frågan, men har ändrat sig och gör nu samma bedömning som andra länder."

Källa: https://www.svd.se/folkhals...

De ändrar från att covid-19 inte kan smitta under inkubationstiden till att det är "teoretiskt möjligt" och i samma text så rapporterar de om att det finns (ett fåtal) bekräftade fall av smittospridning under inkubationstid...

Lika tydligt som att några av deras ståndpunkter är att ansiktsmask skyddar inte, men man ska nysa i armvecket... barn kan inte smitta vidare, men gamla människor ska inte vabba sina barnbarn osv...

Maximerad tydlighet hehe

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, det som är irriterande är alla motsägelsefulla nyheter man tar del av...

Jag är beredd att följa den linje Sverige väljer, om dom motiverar sig bra med sakliga argument, oavsett om linjen blir totalisolering eller att återgå till det normala.
Men då vill jag gärna att rönen som dom underbygger besluten med ska ha bättre hållbarhet än mjölk....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, det som är irriterande är alla motsägelsefulla nyheter man tar del av...

Jag är beredd att följa den linje Sverige väljer, om dom motiverar sig bra med sakliga argument, oavsett om linjen blir totalisolering eller att återgå till det normala.
Men då vill jag gärna att rönen som dom underbygger besluten med ska ha bättre hållbarhet än mjölk....
Som sagt, vi är på Flat Earth med FHM.

Tino nyss:

Det experter varnat för är här: ”Coronapatienter i Stockholm, som i vanliga fall skulle ha goda chanser att överleva viruset, nekas intensivvård. Det uppger flera läkare för P3 Nyheter. I stället erbjuds patienterna morfin och syrgas”

Detta har även massa svenska professorer varnat för, inkl. de i Nobelkommittén, vilket inte stoppade ledarskribenter, ståuppkomiker och nöjeskolumnister som inte ens följer ämnet att förlöjliga mer insatta medborgare. Det är dags att vakna:

• Det är aldrig för sent att få ned kurvan, när Italien väl agerade började smittan minska rejält, vilket märks i dödstal några veckor senare.

• Andra länder satsar inte på flockimmunitet då de insett att vägen till flockimmunitet är massdöd.

• WSJ använde Bergamo som experiment, där det hann spridas. De hade en överdödlighet utöver normala som för Sverige skulle innebära 40,000 döda, 40 gånger över värst säsonginfluensan senaste år. Detta är ingen jävla influensa.

• Det går fortfarande för Sverige att sätta Lagen om Upphandling ur spel, satsa miljarder och utse logistisk skickliga att rusta vården, vad det än kostar. Chartra plan till Sydkorea & köp det om det behövs. Mask till alla vore också bra. Tro inte panikslagna paralyserade som insisterar att det inte går, det sker inte då vi inte försökt. Massor med företag vill sälja utrustning men stoppas av byråkrati.

• Svensk kultur skyddar inte mot denna smitta, det är en egendomlig teori utan belägg, vi har samma kurva som Italien i samma fas av smittan.

• När vi är smarta nog att sätta upp dagliga masstester som nobelpristagare Paul Romer föreslog knäcks smittan utan speciellt många fler döda.

• Sparsamhet är normalt en dygd men nu livsfarlig dumsnålhet. Sverige kan inom 1-2 veckor ha full utrustning för alla i vård och äldreomsorg - bara vi vill.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Ska du räkna bort det antal som skiljer från en normalvecka efter att pandemin är över? Rimligen kommer det "fattas" döende för att kunna hålla normal takt då.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin