Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Delar inte alls domedagsbeskrivningarna om Sverige (är vi inte i fel tråd nu förresten?).

Tvärtom har Sverige trots stora utmaningar både en bra ekonomisk utveckling och relativt stabilt styre. Påstår man annat har man inte jämfört med särskilt många andra länder.

Med det menar jag inte att det är något slags idealtillstånd men någon måtta får det vara med verklighetsuppfattningen.

Att man har olika politiska uppfattningar är en annan sak. Det har jag med men jag anser att vi har det rätt bra i Sverige trots allt.

Buy quality, cry once

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Delar inte alls domedagsbeskrivningarna om Sverige (är vi inte i fel tråd nu förresten?).

Tvärtom har Sverige trots stora utmaningar både en 1. Bra ekonomisk utveckling och relativt stabilt styre. Påstår man annat har man inte jämfört med särskilt många andra länder.

Med det menar jag inte att det är något slags idealtillstånd men någon måtta får det vara med 2.verklighetsuppfattningen.

Att man har olika politiska uppfattningar är en annan sak. Det har jag med men jag anser att vi har det rätt bra i Sverige 3. trots allt.

Buy quality, cry once

1. Om du korrigerar för socioekonomiska faktorer kanske svensk ekonomisk utveckling ser bra ut. Nu är det inte så, ens före covid. Sämst i västvärlden snarare.

2. Ja det vore bra om den sågs över.

3. Trots allt avslöjar att något skaver duktig men vill inte tas in i tankegången..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
3. Trots allt avslöjar att något skaver duktig men vill inte tas in i tankegången..

Här har du en poäng

Visst kanske vi har det rätt bra trots allt. Men so what? "Trots allt" hade kanske inte behövt vara med i matchen.

Huset brinner och det är punka på bilen, men trots allt så har vi det ganska bra. Grejen är ju att huset kanske inte hade behövt brinna och punkan hade kanske kunnat undvikas. Då hade vi haft det bra, inte bra trots allt.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Om tre veckor är det värsta över i Stockholm.

9fbf5880330de243128f37f3152b12dd.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Jag hoppas att du har rätt. Och jag önskar att så sker också i hela världen. Gärna tidigare!!

Raderad medlem 51742

Guest
Två fältsjukhus uppe.
...efter någon vecka, lite omdirigeringar, omprioriteringar och ny målbild. Inte Försvarets fel.

Varför smäller vi inte upp fler?

Ja, varför inte...

https://www.expressen.se/gt/qs/sverige-skankte-bort-sina-faltsjukhus-bara-tva-kvar/

Jag delar helt bilden att vi borde haft fler fältsjukhus. Det finns dock en inte helt oviktig detalj som inte riktigt framkommer i sammanhanget.

Dessa fältsjukhus var ju främst tänkta för en krigssituation där det inte gick att bedriva sjukvård på ordinarie sjukhus. De skulle i hög grad vara bemannade av krigsplacerad sjukvårdspersonal som i fredstid arbetade på de ordinarie sjukhusen.

Dessa fältsjukhus hade därför inte varit den stora hjälp idag som det först kan framstå. Det hade fortfarande inte gått att trolla fram så värst många extra läkare och sjuksköterskor för att bemanna dem eftersom de redan är fullt upptagna i den ordinarie vården.

Det största problemet och flaskhalsen finns sannolikt därför i den generellt dåliga tillgång till vårdplatser och intensivvårdsplatser som finns inom den ordinarie sjukvården idag och den brist på kvalificerad sjukvårdspersonal som vi av olika skäl haft en längre tid.

Sedan hade det väl säkert gått att kunna skapa en viss extra beredskap för dessa fältsjukhus även i dagens situation, exempelvis genom att sjukvårdspersonal som annars arbetar hos privata vårdgivare skulle kunna vara "krigsplacerade" i en sådan katastroforganisation. Det hade förmodligen underlättat för att snabbt skaka fram extrapersonal, jämfört med att som nu böna och be alla som eventuellt kan hjälpa till att frivilligt anmäla sig.

Last edited by a moderator:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
1. Kungen har noll (0) förtroende. Född in i yrket och trots ett helt liv i rollen som galjonsfigur och talhållare så är det en nybörjar-PRAO varenda gång som håller ett mediokert tal med svag till måttlig omvärldsuppfattning. Han kan heller inte väljas bort eller på annat sätt placeras där hans talanger är mer framträdande.

2. Statsminister är regeringschef och behöver nödvändigtvis inte vara en mediastjärna utan hålla ihop en regering så att landet kan styras på ett gynnsamt vis. Tyvärr blandar många ihop rollen och ställer krav på att statsministern skall vara "bra i TV". Svårbedömt vad gäller förtroende (har snarare med politisk uppfattning att göra) men har onekligen lyckats hålla ihop både regering och land trots stora påfrestningar. Det gäller förresten de flesta av landets statsministrar, åtminstone dem som suttit minst en mandatperiod...
Du har rätt om kungen, men jag delar inte din analys av statsministern.
Trots att jag är långt ifrån varken borgerlig eller brun så tycker jag Stefan Löfven är den minst kompetente statsminister jag någonsin upplevt.
Medialt klarar han inte att debattera, hålla monologer eller ens behärska grundläggande retorik.
Politiskt klarar han inte att ta varken strategiska eller taktiska beslut.

Enligt mej visar han alla tecken på att vara en sån där person som befodrats långt över sin kompetensnivå.
När Göran Persson tackade för sej ville man ha in Mona Sahlin som statsminister (igen!).
Det ville INTE väljarna.
Jahapp, då gick man vidare på listan och kandidat efter kandidat tackade nej.
Fram kommer Juholt.
Attans då, så tokigt det blev!
Man går igenom listan igen. Återigen blir det nej tack från varenda framträdande sosse.
Man går igenom listan igen med samma resultat.
Men så, lååångt där nere i botten av tunnan så sitter det en liten en fackpamp!
Den perfekta kandidaten; inget skit i sitt förflutna, klassisk arbetarbakgrund som Svensson kan relatera till (trodde man) och nickedocka ut i fingerspetsarna.

Jag har en stilla undran till alla som betrakar sej som sossar: Är det här det bästa ni har?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är jag på inget sätt sosse men jag har varit med sedan Ullstens tid och försöker sätta lite perspektiv på skillnaden mellan att som partiledare/minister vara bra utåt och att vara bra inåt.

Bra utåt var folkpartiets Bengt Westerberg. Enligt många folkpartister en total katastrof inåt som lämnade ett parti i spillror. Leijonborg ansågs för övrigt vara tvärtom.

Att S har svårt att hitta en statsminister är uppenbart. Men det är ju inte så det funkar heller utan det är en partiordförande som väljs.
Jag gissar att många sagt nej, och det är ju inte så att särskilt många framstående kandidater finns i övriga partier heller. Eller är någon av de övriga partiledarna troligen så mycket bättre på att hålla ihop en regering och styra Sverige? Jag tror inte det men jag hoppas att det nuvarande samarbetet tjänar oss väl och att oppositionen är konstruktiv och bidrar till bästa beslut fram till nästa val.

Samhällskriser gynnar i allmänhet sittande regering och oavsett vad många försöker hävda så har Sverige hittills hanterat saken väl och där är vad jag förstår samtliga partier mer eller mindre överens om tagen. Vackert så.

Buy quality, cry once

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Brooklyn sprider lögner som vanligt.

Raderad medlem 51742

Guest
Samhällskriser gynnar i allmänhet sittande regering och oavsett vad många försöker hävda så har Sverige hittills hanterat saken väl och där är vad jag förstår samtliga partier mer eller mindre överens om tagen. Vackert så.

Nja, visst är det väl så att samhällskriser gynnar sittande regering mitt under själva krisen, men efteråt beror opinionens inställning snarare på vad utfallet blev av krisen och i vilken utsträckning regeringen bidrog positivt eller negativt till detta utfall. Där har vi ju flera exempel på kriser där regeringens handlande inte varit optimalt (Estonia, flyktingkrisen, tsunamin, skogsbränderna osv), vilket har förföljt dem i åratal efteråt, medan andra kriser (exempelvis finanskrisen) hanterades bättre och då gett en gynnsam effekt. I de mindre gynnsamma lägena har det dock gjorts väldigt mycket för att skademinimera på det politiska planet så att ansvar i slutändan inte kunnat utkrävas och det verkat som att inget egentligen varit någons fel utan alla bara var ett offer för omständigheterna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag menar rent allmänt, inte att S historiskt hanterat alla kriser väl. Tsunamin 2004 är väl det främsta exemplet.

Skogsbränderna både 2014 och häromåret är snarare ett underbetyg åt hela civilförsvaret med MSB i spetsen.

Det finns också en besvärande tendens hos nästan alla nuförtiden att vilja skylla på andra hela tiden.

Det är ovanligt att säga att ”det är mitt ansvar och jag skall se till att det åtgärdas”. Och sedan åtgärda det.

Det gäller inte bara politiker utan också företagsledare och tyvärr även vanligt folk och barn&unga som fostras in i att neka till allt eget ansvar och skylla på andra.

Buy quality, cry once

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Såg detta på finska nyheterna precis...

Svenska Norrbotten behöver de finländska sjukvårdarna – erbjuder intensivvård om gränsen hålls öppen

Läget är så pass kritiskt att region Norrbotten erbjuder Finland intensivvårdsplatser i utbyte mot att Finland håller gränsen öppen.
- Vi har förstått att man har lågt antal intensivvårdsplatser i norra Finland. Om vi tillsammans kan hjälpa så att de hjälper oss med medarbetare som får komma och jobba hos oss så kan vi troligtvis hjälpa dem med att vårda deras sjuka, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, regiondirektör för region Norrbotten.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...landska-sjukvardarna-erbjuder-intensivvard-om

:felämne

Många ute idag och de flesta hälsade tillbaka! :)

HNeLEAf.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
För egen del anser jag, oavsett om det är Corona-kris eller ej, att ett välfungerande samhälle kräver att både regering och opposition är riktigt vassa, så att de bästa argumenten utifrån respektive ideologisk utgångspunkt får mötas. Där är vi kanske inte riktigt idag och har inte varit under många år.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vi kan minska risken med att sprida viruset genom att vidta försiktighetsåtgärder, men inte eliminera den.

Så länge vi inte har fått fram ett vaccin kan jag inte se hur vi ska hindra att det blir många nya fall. Forskarna talar inte längre om droppsmitta utan säger att viruset kan leva någon timme i luften
Kan det leva någon timme i luften så skulle det betyda att de hus som har värmeväxlare sprids virust till hela huset om inte huset är försett med filter som stoppar viruset.

Och stämmer det forskarna säger viruset överlever någon timme i luften betyder det då inte att det finns i miljön också?

Hur kan politikerna säga att detta kommer plana ut innan vi har fått fram ett vaccin?!

Även om alla som kan hålla sig hemma och gör det också finns det många yttre faktorer. Och då tänker jag närmast på brev, reklam, sopnedkast de som har, matleverans hem till dörren m m.
Eller de som måste gå ut och handla? Och tar en vagn eller korg, skannar själv och betalar med kort. Kommer hem och plockar upp varorna och nästa i familjen tar i det.
Hur man än vrider och vänder sig har man ändan bak. Det är klart att de kommer åsikter om det jag säger. Men jag säger som någon sade:
"Så många hem så många sorters bröd."

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Munskydd eller inte?

Varför har "alla" munskydd på sig vid covid-rapporteringar från utlandet? Det är ju en droppsmitta och att se ett par stycken komma gåendes med munskydd på en i övrigt folktom gata får mig att undra varför man bär dem?

I princip är det väl snor, host och nys som smittar så vad gör ett munskydd för nytta om man är själv på platsen? :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För egen del anser jag, oavsett om det är Corona-kris eller ej, att ett välfungerande samhälle kräver att både regering och opposition är riktigt vassa, så att de bästa argumenten utifrån respektive ideologisk utgångspunkt får mötas. Där är vi kanske inte riktigt idag och har inte varit under många år.
Thomas Gür driver frågan att minska antalet ledamöter med 75% men höja de kvarvarandes ersättning med 400%. I like it.

Vad får man för 65,000 eller vad de tjänar, en kommunal badhuschef?

Visst, det där ändras väl nu, men ändå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Brooklyn med kompisar tycker till
63dcb0f9a126acf67339ad739e86b3d6.jpg

Bara för att jag bemöter några av dina värsta dumheter så innebär inte det att jag är "Mohamed Ibrahim" eller sympatiserar med honom.

Du måste lära dig att skilja på åsikt och person och framförallt att inse att allt inte är svart eller vitt. Det finns inte bara antingen nazister eller HBTQ-fältbiologer här i världen.

Raderad medlem 51742

Guest
Thomas Gür driver frågan att minska antalet ledamöter med 75% men höja de kvarvarandes ersättning med 400%. I like it.

Vad får man för 65,000 eller vad de tjänar, en kommunal badhuschef?

Visst, det där ändras väl nu, men ändå.

Jag brukar hålla med Thomas Gür om mycket, men är lite kluven, just när det gäller ersättningsnivåerna - att minska antalet ledamöter är mer intressant. Det finns ju visserligen sådant som talar för att man med högre ersättning skulle locka in de främsta från bl.a. näringslivet, men jag undrar samtidigt om rotorsaken egentligen ligger i ersättningsnivåerna. Vi ser ju snarare redan nu hur systemet göder en politikerklass som kan bygga hela sin karriär enbart på politiken, i princip från att de föds, utan att någonsin ha varit ute i verkligheten.

Jag tror mer det handlar om talang och motivation. Mycket av forskningen kring de senare sakerna talar snarare för att det inte är ersättningsnivåerna som får människor att begå storverk, snarare tvärtom. Att främst se till externa motivationsfaktorer (som ersättning och andra förmåner) kan snarare göda osunda beteenden, vilket vi inte sällan ser exempel på inom såväl näringslivet som offentlig sektor. Jag tror det finns goda skäl att tro att det mycket väl kan finnas synnerligen talangfulla människor som skulle bli utmärkta politiker, drivna av en inre motivation, och att det inte främst är ersättningsnivåer som håller dessa tillbaka utan partistrukturer och andra faktorer. Att ha en låg ersättning skulle ju till och med kunna vara ett sätt att sålla agnarna från vetet i det avseendet - de som bara ger sig in i politiken för att de ser det som en karriär skulle då inte göra sig besväret. Men även detta blir ju förstås en förenkling, inte minst ur ett meritokratiskt hänseende, men ärligt talat så litar jag inte ett dugg på att vårt nuvarande politiska system är speciellt effektivt när det gäller att sålla fram de politiker med högst meriter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag delar helt bilden att vi borde haft fler fältsjukhus. Det finns dock en inte helt oviktig detalj som inte riktigt framkommer i sammanhanget.

Dessa fältsjukhus var ju främst tänkta för en krigssituation där det inte gick att bedriva sjukvård på ordinarie sjukhus. De skulle i hög grad vara bemannade av krigsplacerad sjukvårdspersonal som i fredstid arbetade på de ordinarie sjukhusen.

Dessa fältsjukhus hade därför inte varit den stora hjälp idag som det först kan framstå. Det hade fortfarande inte gått att trolla fram så värst många extra läkare och sjuksköterskor för att bemanna dem eftersom de redan är fullt upptagna i den ordinarie vården.

Det största problemet och flaskhalsen finns sannolikt därför i den generellt dåliga tillgång till vårdplatser och intensivvårdsplatser som finns inom den ordinarie sjukvården idag och den brist på kvalificerad sjukvårdspersonal som vi av olika skäl haft en längre tid.

Sedan hade det väl säkert gått att kunna skapa en viss extra beredskap för dessa fältsjukhus även i dagens situation, exempelvis genom att sjukvårdspersonal som annars arbetar hos privata vårdgivare skulle kunna vara "krigsplacerade" i en sådan katastroforganisation. Det hade förmodligen underlättat för att snabbt skaka fram extrapersonal, jämfört med att som nu böna och be alla som eventuellt kan hjälpa till att frivilligt anmäla sig.

Hade vi haft fullt utrustade fältsjukhus så hade vi kanske inte ens behövt slå upp dom, utan bara packa upp respirator-lådorna och rulla in på befintliga sjukhus som har slut på IVA platser.

Mycket annan sjukvård kan vänta, jag fick brev i dag om att min bokade tid 1/4 som skulle skjutas upp några veckor, nu är helt inställd, jag får söka igen för samma sak när det här är över.

Personalbristen är det svåra, visst frigörs en del personal från andra avdelningar när man ställer in mindre viktig vård, men det räcker inte riktigt till ändå, vi har ju nyss återuppstartat värnplikt igen och har inte hunnit utbilda särskilt många nya sjukvårdare, men det faller ju också tillbaka på en avveckling av våran beredskap/militära förmåga, hade vi haft fältsjukhus i lager så hade vi också utbildat mera folk för att fylla dom.

Vi måste börja återuppbygga sjukvårdsberedskapen, för i krig så går det ut på att skada varandra, och det blir ofta skador som kräver intensivvård.
(ja, det går ut på att skada, inte att döda varandra, en skadad soldat binder upp flera andra,och kostar resurser och det finns inget som sänker moralen så snabbt som att se kamrater ligga och plågas långsamt till döds utan vård)

Två fältsjukhus fylls under första dagen av krig, vad ska vi göra med dom som skadas andra dagen?

Om vi ställer ett i Boden och det andra på Gotland, vart ska dom som skadas i övriga Sverige vårdas då?
För kom inte och säg att vi ska transportera skadade från stockholm till gotland under brinnande krig, det funkar liksom inte

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Hade vi haft fullt utrustade fältsjukhus så hade vi kanske inte ens behövt slå upp dom, utan bara packa upp respirator-lådorna och rulla in på befintliga sjukhus som har slut på IVA platser.

Mycket annan sjukvård kan vänta, jag fick brev i dag om att min bokade tid 1/4 som skulle skjutas upp några veckor, nu är helt inställd, jag får söka igen för samma sak när det här är över.

Personalbristen är det svåra, visst frigörs en del personal från andra avdelningar när man ställer in mindre viktig vård, men det räcker inte riktigt till ändå, vi har ju nyss återuppstartat värnplikt igen och har inte hunnit utbilda särskilt många nya sjukvårdare, men det faller ju också tillbaka på en avveckling av våran beredskap/militära förmåga, hade vi haft fältsjukhus i lager så hade vi också utbildat mera folk för att fylla dom.

Vi måste börja återuppbygga sjukvårdsberedskapen, för i krig så går det ut på att skada varandra, och det blir ofta skador som kräver intensivvård.
(ja, det går ut på att skada, inte att döda varandra, en skadad soldat binder upp flera andra,och kostar resurser och det finns inget som sänker moralen så snabbt som att se kamrater ligga och plågas långsamt till döds utan vård)

Två fältsjukhus fylls under första dagen av krig, vad ska vi göra med dom som skadas andra dagen?

Om vi ställer ett i Boden och det andra på Gotland, vart ska dom som skadas i övriga Sverige vårdas då?
För kom inte och säg att vi ska transportera skadade från stockholm till gotland under brinnande krig, det funkar liksom inte

Jag håller med om mycket av det skriver, utifrån om vi hamnar i en krigssituation, och du har en viktig poäng ang. att vi kunnat använda respiratorer från dessa fältsjukhus i den kris vi är nu. Men jag har svårt att se annat än att flaskhalsen i denna pandemi ändå blir specialistutbildad legitimerad sjukvårdspersonal som kan bedriva intensivvård. Nog för att en värnpliktig sjukvårdare hade kunnat göra nytta, men i intensivvården krävs ju specialistsjuksköterskor, specialistläkare osv. och dessa kan ju knappast sitta på "standby" i ett antal år och vänta på en kris, utan det är kompetens och erfarenheter som behöver hållas levande hela tiden. Således behöver det finnas tillräckligt antal sådana specialister som till vardags arbetar i den civila sjukvården, dvs en väldigt viktig faktor för att klara en kris som denna blir antalet intensivvårdsplatser per capita, oavsett hur många fältsjukhus vi har på lager.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...