Jag delar helt bilden att vi borde haft fler fältsjukhus. Det finns dock en inte helt oviktig detalj som inte riktigt framkommer i sammanhanget.
Dessa fältsjukhus var ju främst tänkta för en krigssituation där det inte gick att bedriva sjukvård på ordinarie sjukhus. De skulle i hög grad vara bemannade av krigsplacerad sjukvårdspersonal som i fredstid arbetade på de ordinarie sjukhusen.
Dessa fältsjukhus hade därför inte varit den stora hjälp idag som det först kan framstå. Det hade fortfarande inte gått att trolla fram så värst många extra läkare och sjuksköterskor för att bemanna dem eftersom de redan är fullt upptagna i den ordinarie vården.
Det största problemet och flaskhalsen finns sannolikt därför i den generellt dåliga tillgång till vårdplatser och intensivvårdsplatser som finns inom den ordinarie sjukvården idag och den brist på kvalificerad sjukvårdspersonal som vi av olika skäl haft en längre tid.
Sedan hade det väl säkert gått att kunna skapa en viss extra beredskap för dessa fältsjukhus även i dagens situation, exempelvis genom att sjukvårdspersonal som annars arbetar hos privata vårdgivare skulle kunna vara "krigsplacerade" i en sådan katastroforganisation. Det hade förmodligen underlättat för att snabbt skaka fram extrapersonal, jämfört med att som nu böna och be alla som eventuellt kan hjälpa till att frivilligt anmäla sig.
Hade vi haft fullt utrustade fältsjukhus så hade vi kanske inte ens behövt slå upp dom, utan bara packa upp respirator-lådorna och rulla in på befintliga sjukhus som har slut på IVA platser.
Mycket annan sjukvård kan vänta, jag fick brev i dag om att min bokade tid 1/4 som skulle skjutas upp några veckor, nu är helt inställd, jag får söka igen för samma sak när det här är över.
Personalbristen är det svåra, visst frigörs en del personal från andra avdelningar när man ställer in mindre viktig vård, men det räcker inte riktigt till ändå, vi har ju nyss återuppstartat värnplikt igen och har inte hunnit utbilda särskilt många nya sjukvårdare, men det faller ju också tillbaka på en avveckling av våran beredskap/militära förmåga, hade vi haft fältsjukhus i lager så hade vi också utbildat mera folk för att fylla dom.
Vi måste börja återuppbygga sjukvårdsberedskapen, för i krig så går det ut på att skada varandra, och det blir ofta skador som kräver intensivvård.
(ja, det går ut på att skada, inte att döda varandra, en skadad soldat binder upp flera andra,och kostar resurser och det finns inget som sänker moralen så snabbt som att se kamrater ligga och plågas långsamt till döds utan vård)
Två fältsjukhus fylls under första dagen av krig, vad ska vi göra med dom som skadas andra dagen?
Om vi ställer ett i Boden och det andra på Gotland, vart ska dom som skadas i övriga Sverige vårdas då?
För kom inte och säg att vi ska transportera skadade från stockholm till gotland under brinnande krig, det funkar liksom inte