Regeringen oroad över uppsving för mc-körning
När många håller sig hemma, oron i samhället ökar och vädret blir bättre ger sig fler motorcyklister ut på vägarna i Sverige.
Regeringen överväger nu ”extraordinära åtgärder” för att vända utvecklingen.
MotoGP ställs in och racingbanorna håller stängt. Det hade ju kunnat vara goda nyheter för svenskar med problematiskt mc-beteende, men i själva verket ser det ut att vara tvärtom. Under de senaste två veckorna har antalet nöjesturer med mc på allmän väg ökat med 33 procent, enligt nya siffror från Trafikverket. Statistiken gäller bara de 40% av motorcyklisterna som Trafikverket automatiskt kan samla in data från, genom sitt samarbete med olika aktörer, men ger en fingervisning om hur coronapandemin påverkar nöjeskörningen.
Risken för farligt mc-beroende är klart högre när det handlar om körning på allmän väg, som alltid är tillgängligt och kan upprepas många gånger.
– Jämfört med att delta i en vegansk gatufestival eller att åka elsparkcykel är risken högre vid mc-körning. Det går snabbare och är mer riskfyllt, säger Anders Dingvall, trafikhälsosamordnare på Folkhälsomyndigheten.
Hemmajobb ökar risken
För två veckor sedan rekommenderade myndigheten alla som kan att jobba hemifrån. En vecka tidigare stängdes gymnasieskolor och universitet. Att fler är hemma ökar risken för problematiskt mc-missbruk, enligt Anders Dingvall.
– Då tänker vi främst på människor som nu fått mycket tid att spendera hemma i garaget och som kan inspireras till nöjeskörning genom alternativa medier som sporthoj.com.
Ökad mc-körning i nöjessyfte kan också ha att göra med oron i samhället.
– Vi har sett i våra undersökningar att oro ökar risken för mc-missbruk, då man känner att körningen lindrar oron och ger hopp i tillvaron. Och nu ökar oron i samhället markant, säger Dingvall som dock menar att motorcyklisters psykiska välmående inte är relevant i sammanhanget eftersom miljö- och trafiksäkerhetsmålen är viktigare.
”Utesluter inga alternativ”
I Spanien och Italien, som drabbats betydligt hårdare än Sverige av coronapandemin, är utvecklingen ännu tydligare. Den spanska regeringen har begränsat människors möjlighet att köra mc i nöjessyfte, en åtgärd som även den svenska regeringen nu kikar på.
– Det är många motorcyklister som nu lockas att ta en tur i det fina vädret. Vi tittar noga på extraordinära åtgärder för att skydda svenskt miljö- och trafiksäkerhetsarbete, säger nytillträdde miljö- och infrastrukturministern Daniel Läggnér (Mp).
De kommande dagarna och veckorna blir enligt Läggnér avgörande för motorcyklisters framtid.
– Ser vi att mc-körningen fortsätter öka på de svenska vägarna kommer vi att vidta åtgärder. Vi utesluter inga alternativ, säger han.