Covid-19 viktig information!

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hosta lr låtsas nysa för att hålla dem på avstånd.
Dock inget jag rekommenderar för det kan ju bli ordväxling, och användande av vokabulär som man inte trodde existerar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vill bara passa på att lyfta på hatten för Brooklyn som orkar nyansera debatten och bemöta många av de tvivelaktigheter som förs fram i den här tråden. Keep it up!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Verkligen, håller med helt, precis som i migrationsfrågor driver han här en konsekvent linje som var centerpartist kan uppskatta:

1. Sverige gör tvärtemot resten av världen
2. Sverige får sämre utfall än resten av världen
3. Därför hyllar vi okritiskt allt Sverige gör (1) för att uppnå (2)
4. Eventuellt kritik mot (1) eller (3) bemöter vi kraftfullt nedlåtande och med misstänkliggöranden
5. När vi trampar i klaveret gång på gång låtsas vi som det regnar, byter ämne, håller sig undan, osv

En sann förebild!

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför tog du åt dig negativt av mitt inlägg?. Jag tog upp Hanlons rakkniv just därför att skälet till att uppgifter ibland blir misstolkade eller redovisas på ett missvisande sätt inte nödvändigtvis måste bero på att någon medvetet försöker så split och sprida tvivel (vilket BrooklynS var inne på) utan också kan förklaras av att det helt enkelt är väldigt många med varierande kompetens som gör sina egna hobbyanalyser och då är det kanske inte så märkligt att det blir fel ibland.

Jobbigt om man alltid skall behöva vara övertydlig och skriva en massa disclaimers i inläggen för att inte bli fultolkad :(

Börjar bli förbannat trött på det här misstänkliggörandet i diskussionen från olika håll hela tiden, där det bara handlar om VEM som säger något, snarare än VAD som sägs. Där det en person säger automatiskt diskvalificeras bara för att det finns saker denne tidigare sagt som gör att man associerar denne med "motståndarsidan". Där man t ex antingen ALLTID misstror det myndigheter säger eller omvänt att man ALLTID anser att de som kritiserar något som en myndighet sagt eller gjort därmed är ute i illvilliga syften. Det blir en sån jävla fördumning av diskussionen och leder ingenstans.
Jaså var det något som var fel i grafen, berätta!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är mycket tolkningar av siffror och statistik som får mig att tänka på Hassan och "10000 tyska bögar".
Någon tidning hade en graf med döda per dag med början den dag det dog minst tre individer i landet. Varför inte börja vid en, två eller fjorton?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...och leder ingenstans.

Gör som jag, följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och distanserar mig från skadlig inverkan/påverkan. :lol

"Detta meddelande är dolt då XXXXXX är med på din ignoreralista."

Antalet X för den som är dold för mig, kanske kan representeras av antalet tecken i användarnamnet, men det vill jag varken bekräfta eller dementera. Sluta citera så jag slipper blunda stup i kvarten! :huvet :brinnerup

Raderad medlem 51742

Guest
Jaså var det något som var fel i grafen, berätta!

Jag har inte påstått att något är varken rätt eller fel i grafen. Det har jag svårt att bedöma och det var inte heller vad mitt inlägg handlade om. Sitter du på ytterligare information som underlättar tolkning av grafen får du gärna dela med dig.

Kan du inte försöka lägga ned din mästrande ton, är du snäll. Det blir intressantare och trevligare att diskutera med dig om du inte försöker förminska de som inte tycker exakt som du i precis allt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inte påstått att något är varken rätt eller fel i grafen. Det har jag svårt att bedöma och det var inte heller vad mitt inlägg handlade om. Sitter du på ytterligare information som underlättar tolkning av grafen får du gärna dela med dig.

Kan du inte försöka lägga ned din mästrande ton, är du snäll. Det blir intressantare och trevligare att diskutera med dig om du inte försöker förminska de som inte tycker exakt som du i precis allt.
Bara så jag förstår, skriva om Hanlons rakkniv om mig, till en annan medlem är inte mästrande? Bara så vi förstår varandra.
Tack på förhand, vad gäller tonen sätts den dagligen av den nya norrländska medlemmen. Han kan byta när han vill.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå Centerpartiet
ba87ed95d3599718c320b4df35cff045.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå Centerpartiet
ba87ed95d3599718c320b4df35cff045.jpg

Det låter ju skitdumt.
Först och främst ska de ju få asylbehovet prövat i första EU-land, så Grekland här antar jag, och sedan blir det ju inte bättre av att vi belastar Svenska sjukhus mer när de redan är hårt belastade.
Och även förtom smittan, det känns som om befolkningen i typ hela EU är rätt trötta på afrikanska och mellanösternmigranter vid det här laget.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om 9-12 månader kanske vi faktiskt kan dra några slutsatser av grafer.
Fn är de ganska värdelösa som jämförelser mellan länder.
Olikheter som hur man rapporterar siffror, vilken fas man ligger i gör jämförelser omöjliga eller iaf väldigt svåra.
Enda skälen till att slask-press envisas med dem är för "click".

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Högra kolumnen, deaths per million, samma enhet som Markus graf visade.

Grafen visade "Avlidna i Covid-19 per miljon invånare, dagar efter landets första dödsfall."

Jag menar bara att de de facto inte visar samma sak.
Båda kanske stämmer/inte stämmer. Att italien har 283 döda per miljon invånare kanske hade synts i grafen om x-axeln hade visat en annan period? Kanske hade de enligt grafen drygt 50 döda per miljon invånare ca 27 dagar efter första dödsfallet?

Kanske blir dessa siffror orimliga att få ihop med varandra(vilket skulle kunna tolkas som att något presenterar fel information), orkar inte huvudräkna det.

Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Klipp från SVT
P-platser för cyklar och motorcyklar

Stockholms stad kommer också att sätta upp nya cykelparkeringsplatser där det nu blivit för trångt. Dessutom kommer det att bli gratis att stå på platser märkta som MC-parkering.

– MC tar mindre utrymme än bilar, samtidigt som det är enklare att hålla den sociala distansen än i kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén.
DelaDela

Raderad medlem 51742

Guest
Bara så jag förstår, skriva om Hanlons rakkniv om mig, till en annan medlem är inte mästrande? Bara så vi förstår varandra.
Tack på förhand, vad gäller tonen sätts den dagligen av den nya norrländska medlemmen. Han kan byta när han vill.

Hanlons rakkniv syftade inte primärt på dig, utan på att vi bör fundera på dels hur kunniga de som från början gjort diagrammen vi delar är och hur kunniga alla vi som tolkar informationen är - något som gäller inte bara ditt diagram utan allt det som delas och som tolkas av oss i tråden, vilket i allra högsta grad gäller även mig, och där vi alla (utgår jag ifrån) förmodligen är ganska okunniga inom det vi försöker analysera. Istället för att utgå från att någon har illvilliga syften med att dela diagram bör vi hellre vara källkritiska, utgå från att vi alla är okunniga och värdera informationen utifrån det. Dvs vi bör värdera informationen som delas snarare än personen som delar den.

Last edited by a moderator:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Social distansering, åka mc till en personalfri butik för att handla.
FB_IMG_1586358584110.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant och informativ intervju med professor Björn Olsen, där han får lägga ut texten ordentligt.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Antalet smittade i Sverige:7693
Avlidna:591
Norge:6086
Avlidna:89

Varför är det så stor skillnad på antalet avlidna?
Någon?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...