Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Antalet smittade i Sverige:7693
Avlidna:591
Norge:6086
Avlidna:89

Varför är det så stor skillnad på antalet avlidna?
Någon?
För att antalet smittade i Sverige inte stämmer. Vi har flera smittade än Norge. Skulle tippa på en 15-25 000 insjuknade minst.
Vi har ju bara testat de som lagt in på sjukhus + några enstaka till. Norge har masstestat (eller ja Norge är ju mindre så det är ju inte stora massor de har iofs).
Skulle vi ha testat samma % av befolkningen som de skulle siffrorna ser mera lika ut.

Sen får man räkna med att vi fått in sjuka på äldreboendena och det drar upp antalet döda. Norge har lyckas bättre med att hålla sjukan borta där.

Vad som Sverige borde gjort annorlunda jämfört med nu är att man borde ha gått in med hårdare restriktioner på äldreboendena och ha testat hemtjänsten. Våran hemtjänst kan ju ha 20-30 brukare de skall stressa runt mellan. Är en brukare sjuk och hemtjänsten blir sjuk så blir snabbt resten sjuka och eftersom de är gamla så dör de lättare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hosta lr låtsas nysa för att hålla dem på avstånd.
Dock inget jag rekommenderar för det kan ju bli ordväxling, och användande av vokabulär som man inte trodde existerar.

Var ute och handlade under morgonen och man kan ju ge sig på att det alltid är en massa gamlingar ute och handlar utan att att bry sig om att hålla distans till andra.

Jag funderade starkt just det, att simulera en hostattack när samma pensionärspar upprepade gånger skulle stressa och klämma sig fram där det var trångt.

Raderad medlem 51742

Guest
Antalet smittade i Sverige:7693
Avlidna:591
Norge:6086
Avlidna:89

Varför är det så stor skillnad på antalet avlidna?
Någon?

Anders Tegnell fick många frågor om just detta på gårdagens presskonferens.
Se vid 33:00, 38:15, 40:45 och 48:05.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

• testsPer1M.png
    testsPer1M.png
    190.5 KB · Visningar: 36
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Anders Tegnell fick många frågor om just detta på gårdagens presskonferens.
Se vid 33:00, 38:15, 40:45 och 48:05.

Tittar nästan aldrig på nyheter, och inte tittar jag på tv heller så mycket i övrigt. Kanske 2-3 ggr i veckan. Ibland kan det gå tre veckor emellan. Jag studerar rätt mycket, och så har jag mitt jobb att tänka på. Har tre anställningar.
Men denna vecka har det varit lugnt. Behövde bara plugga en dag. Ja
Jag var tvungen att vara fysiskt närvarande.

Men idag ska titta på min favoritkanal nämligen Kunskapskanalen.

Nyheter är så tråkiga. Bara elände och mera elände.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Tittar nästan aldrig på nyheter, och inte tittar jag på tv heller så mycket i övrigt. Kanske 2-3 ggr i veckan. Ibland kan det gå tre veckor emellan. Jag studerar rätt mycket, och så har jag mitt jobb att tänka på. Har tre anställningar.
Men denna vecka har det varit lugnt. Behövde bara plugga en dag. Ja
Jag var tvungen att vara fysiskt närvarande.

Men idag ska titta på min favoritkanal nämligen Kunskapskanalen.

Nyheter är så tråkiga. Bara elände och mera elände.

Vi håller på och jämför olika länders strategier kring nedstängningar av samhället, men hade varit intressant att studera hur utfallet hade blivit om vi hade följt en helt annan sorts strategi. Vad hade hänt om samtliga medier struntat i att rapportera om Covid-19 och istället, dygnet runt, enbart hade spridit inspiration och uppmaningar om att köra motorcykel? Vi hade kanske därmed automatiskt fått mer social distansering, färre smittade, mindre effekter på ekonomin och, framför allt, lyckligare människor :banana

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
687 döda nu. I Sydkorea och Tyskland som tycks ha koll på läget är dödligheten 2%. Det ger 35000 smittade för två veckor sedan. Antalet smittade fördubblas varje vecka. Då blir det 140000 smittade nu. Man får titta på antalet döda och räkna baklänges för att få antalet smittade eftersom endast de som når sjukvården testas.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Man kommer att tala om allt utom de många verkliga orsakerna bakom smittspridningen på äldreboendena.
Du menar det faktum att hemtjänsten är gravt underbetald och att de har svårt att hitta folk som vill torka era föräldrars avföring, samt att de gamla numera är en vara som skall upphandlas och tjänas maximalt med pengar på så att det dras in på allt som mat till de äldre, personal, tid för personal att sitta och prata med dem, osv...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man kommer att tala om allt utom de många verkliga orsakerna bakom smittspridningen på äldreboendena.

Idag skyllde Tegnell på personalen på äldreboenden. Sa något typ att de hade som uppgift att hindra smittan och de borde fundera på hur den kommit in.

Ungefär som att det inte är Tegnell vi ska tacka för att vi har den i landet.

Raderad medlem 51742

Guest
687 döda nu. I Sydkorea och Tyskland som tycks ha koll på läget är dödligheten 2%. Det ger 35000 smittade för två veckor sedan. Antalet smittade fördubblas varje vecka. Då blir det 140000 smittade nu. Man får titta på antalet döda och räkna baklänges för att få antalet smittade eftersom endast de som når sjukvården testas.

Ja, det är gissningsvis ett rimligare sätt att räkna. Sen fångar ju inte heller Tyskland eller Sydkorea upp alla smittade fall i sina tester. Väger man in studier där man har testat mer slumpvis i befolkningen verkar det som att många experter är inne på att dödligheten då snarare ligger mellan 0,2 och 0,5%. Om det stämmer och man använder samma beräkningsmodell skulle det verkliga antalet smittade i såna fall vara mellan 0,5 och 1,5 miljoner.

Sen behöver man ju förmodligen se närmare på specifika faktorer för att förstå dödligheten bättre. Hur överbelastad vården blir är ju en sådan viktig faktor som påverkar den faktiska dödligheten. Blir det många äldre/sjuka som smittas drar det ju visserligen även upp dödstalen rejält, men då utan att det förändrar risken att dö av viruset för den som blir smittad, om man ser till befolkningen i stort.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Istället för att utgå från att någon har illvilliga syften med att dela diagram bör vi hellre vara källkritiska, utgå från att vi alla är okunniga och värdera informationen utifrån det. Dvs vi bör värdera informationen som delas snarare än personen som delar den.

Så borde vara varje typ av diskussion vara men det är naturligtvis ett enkelt retoriskt grepp att attackera avsändarens ev moraliska defekter istället för budskapet. En eloge till dig CFr för att du håller dina inlägg rationella och sansade, och att de generellt är informativa.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Klipp från SVT
P-platser för cyklar och motorcyklar

Stockholms stad kommer också att sätta upp nya cykelparkeringsplatser där det nu blivit för trångt. Dessutom kommer det att bli gratis att stå på platser märkta som MC-parkering.

– MC tar mindre utrymme än bilar, samtidigt som det är enklare att hålla den sociala distansen än i kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén.
DelaDela

Kan inte vara sant? :va
Har han blivit mottaglig för argument? :va

Nu tvingade du mig att genomlida 1.14 utan att han säger det! :7peta
Men det står på sidan och det är nästan lika bra. :krama

– Motorcyklister tar mindre plats än bilister och har enklare att hålla social distans än i kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén.

Men han fattar inte att det inte bara är Stockholmare som trafikerar gatorna. Jag varken jobbar eller bor där men det blir en väldans omväg annars. :huvet

Lättare parkera cyklar och motorcyklar
Stockholms stad kommer också att sätta upp nya cykelparkeringar där det nu blivit för trångt. Dessutom kommer det att bli gratis att stå på MC-parkeringar.
– Motorcyklister tar mindre plats än bilister och har enklare att hålla social distans än i kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholms-stad-kraver-att-trangelskatten-pausas

Lämnade blod idag. Handsprit och större avstånd annars ganska normalt. :hjarta

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kan inte vara sant? :va
Har han blivit mottaglig för argument? :va

Nu tvingade du mig att genomlida 1.14 utan att han säger det! :7peta
Men det står på sidan och det är nästan lika bra. :krama

Men han fattar inte att det inte bara är Stockholmare som trafikerar gatorna. Jag varken jobbar eller bor där men det blir en väldans omväg annars. :huvet

Lättare parkera cyklar och motorcyklar
Stockholms stad kommer också att sätta upp nya cykelparkeringar där det nu blivit för trångt. Dessutom kommer det att bli gratis att stå på MC-parkeringar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholms-stad-kraver-att-trangelskatten-pausas

Lämnade blod idag. Handsprit och större avstånd annars ganska normalt. :hjarta
Jag var tvungen att skärmdumpa det där. För ingen kommer att tro på att han sa det om ett halvår...

Daniel.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Coolt. Aldrig sett förut.
https://lifvs.se

Är det rimliga priser och hur gör dom för att förhindra att folk snor?

Det kostar mer än i en vanlig affär, men bor man i en by där det inte finns någon vanlig affär kan det vara värt någon krona att slippa köra nån mil extra. Inte jättemycket dyrare ändå.

Jag vet inte hur de undviker stöld. Man öppnar med en app och scannar det man ska ha. Det finns kamera, men vet inte om de studerar filmer i efterhand.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Idag skyllde Tegnell på personalen på äldreboenden. Sa något typ att de hade som uppgift att hindra smittan och de borde fundera på hur den kommit in.

Ungefär som att det inte är Tegnell vi ska tacka för att vi har den i landet.
Han är makalöst oförskämd.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection