Covid-19 viktig information!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
https://www.nationalreview.com/2020...0LRRgG1iKwQkIR-h7dg6kiC626Ucr6VH0CTIMc4px_DPg

En lite längre artikel om Sveriges hantering av smittan.

Det är snarare sådant här man skall läsa istället för kvällstidningsrubriker och ryska trollsajter.
Kändes inte så objektivt alls faktiskt, formuleringar som "Sweden has courageously decided not to endorse a harsh quarantine" låter som något från en nordkoreansk kampskrift.

Vad är det för ryska trollsajter någon läst, berätta mer.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
NWT idag, läsvärt:

”Så är inte fallet med statsepidemiologen på Folkhälsoinstitutet. Han är inte utnämnd av regeringen och han har inte en egen förordning att falla tillbaka på. Han är alltså ingen myndighet i sig utan en tjänsteman. Varför är detta viktigt att känna till? Det har med ansvarsfrågan att göra. Folkhälsoinstitutet har valt att skicka fram Anders Tegnell i alla medieintervjuer. Men är det inte generaldirektören som ska företräda myndigheten? Här har någonting blivit galet.

Svaret på den inledande frågan är alltså nej. Det är inte Anders Tegnell som är den utformar den svenska strategin för att hindra smittspridning, utan det är regeringen som gör detta med stöd av sin expertmyndighet Folkhälsoinstitutet, som leds av en generaldirektör som heter Johan Carlson.

Den som en gång om dagen dyker upp i tv med titeln statsepidemiolog har emellertid blivit den person som allmänheten tycks uppfatta som huvudansvarig, trots att han inte alls är det. Det kommer en räkenskapens dag. Då är det av yttersta vikt att veta vem som har haft att rätt att fatta vilket beslut.

Eftersom jag är traditionalist menar jag att den som fattar de avgörande besluten också är de som ska vara talespersoner. Det betyder att det är generaldirektören Johan Carlson som ska sitta i tv-studion och inte hans underordnade. Det vore bra om det blev ordning på den här punkten.”

https://www.nwt.se/2020/04/09/olsson-statsepidemiologen-lyder-under-generaldirektoren/

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varför läsa svenska skribenter i utländska publikationer? De sprider väl sina synpunkter ändå?
Markus,
Menar du att det inte krävs visst mod för att inte bara göra som grannarna?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vitryssland (ja, ja vet att Sverige nyss blidkat deras überlord och numera säger Belarus), det enda land i Europa som har avrättning som straff - då käftar man inte med "kejsaren".

För övrigt tycker jag att Norge borde kalla bananer för guleböj, bara för att...

Jag brukar försöka kalla länder och personer det de själva vill bli kallade. Möjligen med undantag av den orangea ledaren.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
NWT idag, läsvärt:

”Så är inte fallet med statsepidemiologen på Folkhälsoinstitutet. Han är inte utnämnd av regeringen och han har inte en egen förordning att falla tillbaka på. Han är alltså ingen myndighet i sig utan en tjänsteman. Varför är detta viktigt att känna till? Det har med ansvarsfrågan att göra. Folkhälsoinstitutet har valt att skicka fram Anders Tegnell i alla medieintervjuer. Men är det inte generaldirektören som ska företräda myndigheten? Här har någonting blivit galet.

Svaret på den inledande frågan är alltså nej. Det är inte Anders Tegnell som är den utformar den svenska strategin för att hindra smittspridning, utan det är regeringen som gör detta med stöd av sin expertmyndighet Folkhälsoinstitutet, som leds av en generaldirektör som heter Johan Carlson.

Den som en gång om dagen dyker upp i tv med titeln statsepidemiolog har emellertid blivit den person som allmänheten tycks uppfatta som huvudansvarig, trots att han inte alls är det. Det kommer en räkenskapens dag. Då är det av yttersta vikt att veta vem som har haft att rätt att fatta vilket beslut.

Eftersom jag är traditionalist menar jag att den som fattar de avgörande besluten också är de som ska vara talespersoner. Det betyder att det är generaldirektören Johan Carlson som ska sitta i tv-studion och inte hans underordnade. Det vore bra om det blev ordning på den här punkten.”

https://www.nwt.se/2020/04/09/olsson-statsepidemiologen-lyder-under-generaldirektoren/

Det är ju det här många av oss tjatar om hela tiden. Folk måste släppa syndabockstänkandet kring "Tegnell" och förstå att det är politiska beslut i slutändan.

Och framförallt inte dra igång med näthets kring allt och alla.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag är helt säker på att antalet smittade avlidna inte stämmer eller korrekta. Bara teorier och spekulationer.

Det som kan vara positiv är att ju högre siffror anges desto försiktiga blir folket..iaf dem flesta.
Snart får vi höra att det många fler är smittade och avlidna på grund Coronaviruset.
Själv tror jag att 5-10 miljoner här smittats redan. Om någon har tid, ork lr lust kanske räkna hur många har avlidit baserat på det uppgifter som politiker media, statisker påstår.

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju det här många av oss tjatar om hela tiden. Folk måste släppa syndabockstänkandet kring "Tegnell" och förstå att det är politiska beslut i slutändan.

Och framförallt inte dra igång med näthets kring allt och alla.

Jag har tidigare varit inne på det där att statsministern borde steppat upp och tagit tydligare ledarskap, istället för att gömma sig bakom myndigheter och andra ministrar. Men jag funderar också på om inte media bidragit mycket till att Tegnell fått en betydligt mer framträdande roll än han borde haft. Det finns ju inte en nyhetssajt som inte dräller av artiklar där "Tegnell säger..." och "Tegnell tror..." och alla sociala medier svämmar ju över av åsikter om Tegnell.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har tidigare varit inne på det där att statsministern borde steppat upp och tagit tydligare ledarskap, istället för att gömma sig bakom myndigheter och andra ministrar.

Den store ledaren vill ha ryggen fri, går allt bra kommer han att slicka i sig äran som om det vore grädde på en strippas tuttar.

Går det dåligt får Tegnell söka nytt jobb (eller han kanske omplaceras till en pensioneringstjänst med extra hög lön)

Ty så gör Partiet, man skickar iväg ett bondeoffer att fronta problemen, styr hårt bakom kulisserna, och beroende på utfall tar man åt sig äran eller skyller ifrån sig.
Bondeoffren får antingen bra betalt eller en ny välbetald tjänst där dom kan löka till pensioneringen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har tidigare varit inne på det där att statsministern borde steppat upp och tagit tydligare ledarskap, istället för att gömma sig bakom myndigheter och andra ministrar. Men jag funderar också på om inte media bidragit mycket till att Tegnell fått en betydligt mer framträdande roll än han borde haft. Det finns ju inte en nyhetssajt som inte dräller av artiklar där "Tegnell säger..." och "Tegnell tror..." och alla sociala medier svämmar ju över av åsikter om Tegnell.

Precis.

Och det är fel, vilket påpekats många gånger tidigare. Man skall inte förledas att springa som dumma får i flock.

Raderad medlem 51742

Guest
Den store ledaren vill ha ryggen fri, går allt bra kommer han att slicka i sig äran som om det vore grädde på en strippas tuttar.

Går det dåligt får Tegnell söka nytt jobb (eller han kanske omplaceras till en pensioneringstjänst med extra hög lön)

Ty så gör Partiet, man skickar iväg ett bondeoffer att fronta problemen, styr hårt bakom kulisserna, och beroende på utfall tar man åt sig äran eller skyller ifrån sig.
Bondeoffren får antingen bra betalt eller en ny välbetald tjänst där dom kan löka till pensioneringen

Nja, nu är det väl egentligen mer finurligt än så. Den enda som rent formellt kommer att kunna kritiseras är troligen generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Johan Carlsson och han skall ändå gå i pension.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Svårt att "kritisera" på annat än politiska grunder när rekommendationerna som utfärdas i sin tur grundas på professionella bedömningar utifrån tillgänglig information.

De politiker som sedan fattar beslutet gör det på basis av nämnda bedömningar. Vad kan man kritisera i det?

Raderad medlem 51742

Guest
Precis.

Och det är fel, vilket påpekats många gånger tidigare. Man skall inte förledas att springa som dumma får i flock.

Precis. Anders Tegnells resonerande typ av kommunikation fungerar kanske på ett akademiskt seminarium, men tolkad och förmedlad av media samt filtrerad och fördummad av sociala medier fungerar det inte alls lika bra, med tanke på att målet är att ändra beteendet hos hela befolkningen. Då behövs kommunikationsexperter som är experter just på att ändra människors beteende genom kommunikation.

Raderad medlem 51742

Guest
Svårt att "kritisera" på annat än politiska grunder när rekommendationerna som utfärdas i sin tur grundas på professionella bedömningar utifrån tillgänglig information.

De politiker som sedan fattar beslutet gör det på basis av nämnda bedömningar. Vad kan man kritisera i det?

De beslut som fattas och som leder till konsekvenser som påverkar människor är ju i någon mån politiska. Det handlar om olika vägval som får olika konsekvenser. Även att inte fatta något beslut är ett vägval som får konsekvenser. Olika vägval innebär dessutom olika avvägningar kring målkonflikter där olika värden ställs mot varandra. Där anser jag att våra politiker i högre grad borde ta tydligt ansvar för de vägval som görs och vara transparenta med vad de har för grund för att göra dessa vägval. Experterna ger beslutsunderlagen som visar på vad olika vägval får för tänkbara konsekvenser. Politikerna fattar besluten och tar ansvaret för dessa. Menar inte att det är så att besluten enbart fattas av myndigheter och experter, men det är framför allt kommunikationen som brister.

Ur ett demokratiskt perspektiv är det viktigt att de som styr också uppfattas som de som har ansvaret samt att de som fattar avgörande beslut också måste kunna hållas ansvariga för dessa beslut i efterhand.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Väldigt tragiskt, fattades bara detta.
Får vi bara en centerpartistisk amnesti nu så blir det riktigt bra.
05286e657b5177b3d385f80c28cc4bb8.jpg

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Oavsett om det är S, M eller SD som växer eller krymper... jag har aldrig förstått varför dessa siffror alltid skiftar.

Är verkligen folk så svaga i sina åsikter att landet som helhet är så volatil som dessa undersökningar sänder ut?

Kan tycka att har man röstar S senaste tre valen... ja fortsätt då med det
Kan tycka att har man röstar M senaste tre valen... ja fortsätt då med det
Kan tycka att har man röstar V senaste tre valen... ja fortsätt då med det
Kan tycka att har man röstar SD senaste tre valen... ja fortsätt då med det
Kan tycka att har man röstar KD senaste tre valen... ja fortsätt då med det

Mindre partier som MP, C, L kan jag förstå att man gett en chans eller två och sedan ångrar sig.
Men övriga partier har ju en hyfsad(!) (sylt)ryggrad och står för snarlika saker år ut och år in.

Sluta vela helt enkelt...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...