NWT idag, läsvärt:
”Så är inte fallet med statsepidemiologen på Folkhälsoinstitutet. Han är inte utnämnd av regeringen och han har inte en egen förordning att falla tillbaka på. Han är alltså ingen myndighet i sig utan en tjänsteman. Varför är detta viktigt att känna till? Det har med ansvarsfrågan att göra. Folkhälsoinstitutet har valt att skicka fram Anders Tegnell i alla medieintervjuer. Men är det inte generaldirektören som ska företräda myndigheten? Här har någonting blivit galet.
Svaret på den inledande frågan är alltså nej. Det är inte Anders Tegnell som är den utformar den svenska strategin för att hindra smittspridning, utan det är regeringen som gör detta med stöd av sin expertmyndighet Folkhälsoinstitutet, som leds av en generaldirektör som heter Johan Carlson.
Den som en gång om dagen dyker upp i tv med titeln statsepidemiolog har emellertid blivit den person som allmänheten tycks uppfatta som huvudansvarig, trots att han inte alls är det. Det kommer en räkenskapens dag. Då är det av yttersta vikt att veta vem som har haft att rätt att fatta vilket beslut.
Eftersom jag är traditionalist menar jag att den som fattar de avgörande besluten också är de som ska vara talespersoner. Det betyder att det är generaldirektören Johan Carlson som ska sitta i tv-studion och inte hans underordnade. Det vore bra om det blev ordning på den här punkten.”
https://www.nwt.se/2020/04/09/olsson-statsepidemiologen-lyder-under-generaldirektoren/
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk