Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Oavsett om det är S, M eller SD som växer eller krymper... jag har aldrig förstått varför dessa siffror alltid skiftar.

Är verkligen folk så svaga i sina åsikter att landet som helhet är så volatil som dessa undersökningar sänder ut?

Kan tycka att har man röstar S senaste tre valen... ja fortsätt då med det
Kan tycka att har man röstar M senaste tre valen... ja fortsätt då med det
Kan tycka att har man röstar V senaste tre valen... ja fortsätt då med det
Kan tycka att har man röstar SD senaste tre valen... ja fortsätt då med det
Kan tycka att har man röstar KD senaste tre valen... ja fortsätt då med det

Mindre partier som MP, C, L kan jag förstå att man gett en chans eller två och sedan ångrar sig.
Men övriga partier har ju en hyfsad(!) (sylt)ryggrad och står för snarlika saker år ut och år in.

Sluta vela helt enkelt...

Har aldrig fattat det där. Är folk så veliga och/eller är det så små diffrranser mellan partierna att det är lite sak samma och det därför är "svårt" att välja?

De här förtroendemätningarna fattar jag ännu mindre av.
https://www.expressen.se/nyheter/lofven-rusar-i-matning-nationell-samling/
Är fortroende så flyktigt/lätt att återfå för folk att det liksom skiftar mlm från månad till månad.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta partier står för vad de tycker, dvs har samma värderingar inåt som utåt. Det gör dem förutsägbara.

Det som händer nu är att andra frågor blir viktigare för väljarna. Nu handlar det om sjukvård, krisberedskap och framförallt ekonomi.

Det finns då statsbärande partier som av väljarna anses ha högre förtroende i dessa frågor och då ökar stödet för dem.

Inte fan vill man att Sverige skall styras av exempelvis "unga arga lågutbildade män med enkla lösningar på komplexa problem" när skiten riskerar att träffa fläkten ordentligt. Då söker man sig till trygghet i form av S och M som har erfarenhet av att styra upp landet när det behövs.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Oavsett om det är S, M eller SD som växer eller krymper... jag har aldrig förstått varför dessa siffror alltid skiftar.

Är verkligen folk så svaga i sina åsikter att landet som helhet är så volatil som dessa undersökningar sänder ut?

Mindre partier som MP, C, L kan jag förstå att man gett en chans eller två och sedan ångrar sig.
Men övriga partier har ju en hyfsad(!) (sylt)ryggrad och står för snarlika saker år ut och år in.

Jag kan tycka att den som röstat på ett alliansparti två val på raken och fått bli besviken någon gång borde ge upp.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är bra att se att beslut kan tas snabbt och med hygglig precision utan att det ska kvarnas vid politrukernas buffébord. For hoppas att man lär sig något på det.

Morgan Johansson tycker på fullaste allvar att regering ska ha mer makt för att snabbare kunna fatta beslut utan riksdag, detta för att ”det är svårt att jobba dygnet runt”. Vilket sanslöst förakt till alla skiftarbeten. Usch. Men också signifikant på S egentliga syn på arbetare, det lägre stående folket.

Tillbaka till bra saker, detta är ytterligare ett bra agerande. En ishall blir nödbårhus i Stockholm. Som vilken influensaperiod som helst.
https://t.co/mXBduCC7Mx

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Är ju ännu märkligare att om man bedömer Sveriges utmaningar som sådana att en viss politisk inriktning borde vara bästa lösning när någon frågar en i februari så tycker man att SD verkar bäst. Så när samma person frågar en i mars så tycker man S.

Blev gängskjutningar, gruppvåldtäkter, barnrån, hederskultur, bidragsfusk, ISIS, taskig kvinnosyn och allt annat vi fått i massinvandringens spår plötsligt önskvärt?

I förhållande till massinvandring är jag inte ett dugg bekymrad över Corona faktiskt, Corona kommer gå över.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Lång men intressant och läsvärd artikeln om spridningen på personnivå:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanns-som-att-vi-var-pa-coronans-ground-zero-i-stockholm/

Väldigt läsvärd (och gratis - om man registrerar sig för ett gratisabonnemang som automatiskt avslutas 1 maj).

Exemplifierar väldigt väl hur olika människor tänker när det gäller att värdera risker och varför det därmed blir ödesdigert med ett allt för otydligt och saktfärdigt agerande från myndigheternas sida.

1. Vi har de som ser signalerna (som trots allt är väldigt tydliga) i det här läget, direkt iakttar försiktighetsprincipen och ändrar sitt beteende med social distansering osv. Bland festdeltagarna fanns nog ingen inom denna kategori.

2. Vi har de som tänker att risken ändå är tillräckligt hög för att iaktta högre vaksamhet och ändra sitt beteende en aning, men som ändå inte tar det riktigt på allvar utan fortsätter att leva ungefär som vanligt i sociala sammanhang så länge myndigheterna inte tydligt avråder från det.

3. Vi har de som i stort sett ignorerar risken, som kanske inte ens har reflekterat över den och lever som vanligt i tron att detta inte är något som drabbar mig. Man vill ju inte missa en skön fest, liksom. De ändrar inte sitt beteende förrän ett förbud tvingar dem till det.

Det som är så tråkigt är att det fortfarande tycks finnas en hel del människor av kategori 2 och 3 där ute.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Väldigt läsvärd (och gratis - om man registrerar sig för ett gratisabonnemang som automatiskt avslutas 1 maj).

Exemplifierar väldigt väl hur olika människor tänker när det gäller att värdera risker och varför det därmed blir ödesdigert med ett allt för otydligt och saktfärdigt agerande från myndigheternas sida.

1. Vi har de som ser signalerna (som trots allt är väldigt tydliga) i det här läget, direkt iakttar försiktighetsprincipen och ändrar sitt beteende med social distansering osv. Bland festdeltagarna fanns nog ingen inom denna kategori.

2. Vi har de som tänker att risken ändå är tillräckligt hög för att iaktta högre vaksamhet och ändra sitt beteende en aning, men som ändå inte tar det riktigt på allvar utan fortsätter att leva ungefär som vanligt i sociala sammanhang så länge myndigheterna inte tydligt avråder från det.

3. Vi har de som i stort sett ignorerar risken, som kanske inte ens har reflekterat över den och lever som vanligt i tron att detta inte är något som drabbar mig. Man vill ju inte missa en skön fest, liksom. De ändrar inte sitt beteende förrän ett förbud tvingar dem till det.

Det som är så tråkigt är att det fortfarande tycks finnas en hel del människor av kategori 2 och 3 där ute.

Inte så konstigt att vi har så många kategori 2 och 3 med tanke på vilken information FHM har spridit.

Och den som sagt nåt annat, huggs det ner på direkt. Man blir anklagad för att bara läsa alternativmedia och fejk news. Att man försökt hänvisa till WHO och forskningsartiklar(oftast pre review) har inte hjälpt för Tegnell och Atfonbladet har minsann sagt...

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Så, vilka fördelar ser vi med pandemin?

Vilka saker kommer upp till diskussion på ett annat sätt än tidigare?
Vilka nya saker eller rutiner kan tillföra något till vårt samhälle?

Distansundervisning är sannerligen inte för alla. Det är svårt för somliga att frammana den disciplin som behövs för egenstudier och distansundervisning.

Men, somliga visar att dom gör mycket bättre ifrån sig nu än tidigare, med traditionell undervisning!

Göteborg

En effekt av gymnasieskolans distansundervisning är att tidigare lågpresterande elever inledningsvis har ökat både närvaro och resultat.
– Vissa elever uppvisar en markant förbättring. En mindre revolution, säger Patrick Gladh, rektor på Angeredsgymnasiet.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...tansundervisning-mindre-revolution-1.26511838

Högre närvaro när man inte behöver vara närvarande. Lite oxy där, but Hey!
Kan man få bättre skolresultat och färre som faller mellan stolar genom en så enkel sak som distansundervisning för vissa individer så är det väl värd att titta närmare på för framtiden?

Fler exempel?

Raderad medlem 51742

Guest
Inte så konstigt att vi har så många kategori 2 och 3 med tanke på vilken information FHM har spridit.

Och den som sagt nåt annat, huggs det ner på direkt. Man blir anklagad för att bara läsa alternativmedia och fejk news. Att man försökt hänvisa till WHO och forskningsartiklar(oftast pre review) har inte hjälpt för Tegnell och Atfonbladet har minsann sagt...

Ja, där ligger det kommunikationsmässiga haveriet. Den kommunikationsstrategi man haft har fungerat alldeles utmärkt för de som tillhört kategori 1 och som även skaffat sin information från andra seriösa källor utomlands (finns naturligtvis de som får helt felaktig information, konspirationsteorier osv. från div. oseriösa källor, men det är ett annat problem som inte skall klumpas ihop med kategori 1).

Däremot fungerar strategin mindre bra, respektive inte alls för kategori 2 och 3.

Raderad medlem 51742

Guest
Så, vilka fördelar ser vi med pandemin?

Vilka saker kommer upp till diskussion på ett annat sätt än tidigare?
Vilka nya saker eller rutiner kan tillföra något till vårt samhälle?

Distansundervisning är sannerligen inte för alla. Det är svårt för somliga att frammana den disciplin som behövs för egenstudier och distansundervisning.

Men, somliga visar att dom gör mycket bättre ifrån sig nu än tidigare, med traditionell undervisning!

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...tansundervisning-mindre-revolution-1.26511838

Högre närvaro när man inte behöver vara närvarande. Lite oxy där, but Hey!
Kan man få bättre skolresultat och färre som faller mellan stolar genom en så enkel sak som distansundervisning för vissa individer så är det väl värd att titta närmare på för framtiden?

Fler exempel?

Pratade med ett mjukvarubolag i Oslo som är kund till mig. Där är allt nedstängt och alla jobbar hemifrån. De upplevde att produktiviteten ökade i och med detta. Utvecklarna fick mer gjort och kunde koncentrera sig bättre.

Skulle tro att en effekt av pandemin blir att många företag kommer ifrågasätta mängden möten man har. Det där är verkligen en sjuka i många företag. Ingen får något gjort eftersom alla sitter i möten hela tiden. Möten behövs ju visserligen, men det går ofta till överdrift och blir väldigt ineffektivt eftersom möten hålls slentrianmässigt och utan förberedelser, vilket bara leder till ännu större förvirring och nya möten. Tror (hoppas) att en effekt framöver blir att man tänker igenom mer vilka möten som faktiskt är värdefulla, vilka som inte är det och att lösningen på allt inte är möten. Att det många gånger t ex kan vara värdefullt om människor har möjlighet att fundera igenom saker själva, formulera tankarna skriftligt och delge dem till varandra, innan man sätter sig i ett möte.

Jag skulle tro att detta är något som kan innebära en revansch för de introverta, som utgör en rätt stor del av befolkningen. En stor del av vårt samhälle, inklusive utbildning och arbetsplatser känns väldigt anpassat för de som är extroverta - de som gillar att synas och höras i sociala sammanhang. De som tar all plats på möten och i skolsalar, som tänker genom att prata istället för att tänka före de pratar, på de introvertas bekostnad.

Last edited by a moderator:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, där ligger det kommunikationsmässiga haveriet. Den kommunikationsstrategi man haft har fungerat alldeles utmärkt för de som tillhört kategori 1 och som även skaffat sin information från andra seriösa källor utomlands (finns naturligtvis de som får helt felaktig information, konspirationsteorier osv. från div. oseriösa källor, men det är ett annat problem som inte skall klumpas ihop med kategori 1).

Däremot fungerar strategin mindre bra, respektive inte alls för kategori 2 och 3.

Fråga:
Finns konkreta exempel på dessa oseriösa källor och hur de fått spridning eller är det möjligen ännu en Lena Mellinsk myt för att kuva folket?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag finner inte ord men la in lite färska siffror i samma bild.
Samma skola:

4ff397b0fb3decb6b9219a6691218c01.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
Fråga:
Finns konkreta exempel på dessa oseriösa källor och hur de fått spridning eller är det möjligen ännu en Lena Mellinsk myt för att kuva folket?

Lena Mellin själv kan väl vara en bra början ;)
Fast egentligen inte, Mellin är ju en kolumnist, som i likhet med ledarskribenter m.fl. har till uppgift att sprida åsikter och skall därmed värderas utifrån det, inte som en faktakälla.

Med oseriösa källor menar jag huvudsakligen sådana källor som medvetet ger en skevt vinklad eller falsk bild, alternativt en bild där de undanhåller information så att man riskerar att dra helt fel slutsatser. Detta i syfte att driva en egen agenda som man inte är helt öppen med. Till detta hör även exempelvis konspirationsteorier, pseudovetenskap och liknande. Poängen är just att man försöker få det att framstå som att man är mer objektiv och trovärdig än man egentligen är.

Har själv inga problem med att man delar information från diverse olika källor, högt och lågt, så länge man är öppen med varifrån det kommer och att det går att bedöma trovärdigheten. Dvs till och med Lena Mellin är ok att dela, så länge man inte förleds att tro att det är en seriös faktakälla.

I denna tråden tycker jag de mesta som delats har uppfyllt det kriteriet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lena Mellin själv kan väl vara en bra början ;)
Fast egentligen inte, Mellin är ju en kolumnist, som i likhet med ledarskribenter m.fl. har till uppgift att sprida åsikter och skall därmed värderas utifrån det, inte som en faktakälla.

Med oseriösa källor menar jag huvudsakligen sådana källor som medvetet ger en skevt vinklad eller falsk bild, alternativt en bild där de undanhåller information så att man riskerar att dra helt fel slutsatser. Detta i syfte att driva en egen agenda som man inte är helt öppen med. Till detta hör även exempelvis konspirationsteorier, pseudovetenskap och liknande. Poängen är just att man försöker få det att framstå som att man är mer objektiv och trovärdig än man egentligen är.

Har själv inga problem med att man delar information från diverse olika källor, högt och lågt, så länge man är öppen med varifrån det kommer och att det går att bedöma trovärdigheten. Dvs till och med Lena Mellin är ok att dela, så länge man inte förleds att tro att det är en seriös faktakälla.

I denna tråden tycker jag de mesta som delats har uppfyllt det kriteriet.
Okej tack, men inga exempel alltså?

Någon annan?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...