Covid-19 viktig information!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Var ute och handlade under morgonen och man kan ju ge sig på att det alltid är en massa gamlingar ute och handlar utan att att bry sig om att hålla distans till andra.

Jag funderade starkt just det, att simulera en hostattack när samma pensionärspar upprepade gånger skulle stressa och klämma sig fram där det var trångt.

Fast, stressa och stressa, folk spenderar ju förvånansvärt stora mängder tid på att stå mitt i gångarna med vagnen på tvären och dagdrömma... :dummer

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast, stressa och stressa, folk spenderar ju förvånansvärt stora mängder tid på att stå mitt i gångarna med vagnen på tvären och dagdrömma... :dummer

Ja jag bor i ett litet samhälle, här behagar dom ju stå och prata med bekanta och blockera gångarna. Men just den här paret bettede sig stressade direkt man stod framför dem för att nästa sekund gå och såsa.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De spanska siffrorna verkar inte vara helt korrekta, de heller...

"Det började med att begravningsentreprenörer i regionerna Madrid och Kastiljen-La Mancha berättade för radiostationen es.radio att de under februari och början av mars varit långt mer upptagna än vanligt denna årstid, med upp till tre gånger så många begravningar. Inga av dessa fall, mest äldre som lidit av andningsbesvär, registrerades som corona-offer."
"I början av denna vecka meddelade la Generalitat, den katalanska regeringen, att endast de dödsfall som inträffat på sjukhus bokförts som corona-fall – en mycket kraftig underrapportering. Samtidigt medgav den spanske hälsovårdsministern Salvador Illa att bara de som fått corona-diagnos medan de var i livet tagits med i statistiken. Det betyder att den spanska tragedins mest omskrivna och skakande dödsfall, de tusentals gamla som avlidit på ålderdomshem utan någon vård, hamnat utanför summeringen."

https://www.dn.se/nyheter/varlden/spanien-har-missat-tusentals-dodsfall/

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan

"Det började med att begravningsentreprenörer i regionerna Madrid och Kastiljen-La Mancha berättade för radiostationen es.radio att de under februari och början av mars varit långt mer upptagna än vanligt denna årstid, med upp till tre gånger så många begravningar. Inga av dessa fall, mest äldre som lidit av andningsbesvär, registrerades som corona-offer."
"I början av denna vecka meddelade la Generalitat, den katalanska regeringen, att endast de dödsfall som inträffat på sjukhus bokförts som corona-fall – en mycket kraftig underrapportering. Samtidigt medgav den spanske hälsovårdsministern Salvador Illa att bara de som fått corona-diagnos medan de var i livet tagits med i statistiken. Det betyder att den spanska tragedins mest omskrivna och skakande dödsfall, de tusentals gamla som avlidit på ålderdomshem utan någon vård, hamnat utanför summeringen."

Detta lär vara ett faktum överallt.
Tror inte vi har testat de som dött hemma här heller.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Detta lär vara ett faktum överallt.
Tror inte vi har testat de som dött hemma här heller.

Fast vi vet ju att äldreboenden är hårt drabbade av detta, alla som hamnar på sjukhus testas om dom har symptom, tveksamt om de spanska åldringarna ens kom till sjukhus, de lär ju ha dött på sina boenden och då hamnar de utanför statistiken.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast vi vet ju att äldreboenden är hårt drabbade av detta, alla som hamnar på sjukhus testas om dom har symptom, tveksamt om de spanska åldringarna ens kom till sjukhus, de lär ju ha dött på sina boenden och då hamnar de utanför statistiken.

Framförallt så visste vi ju om att det var en smitta på väg innan den bröt ut i full skala... Det är knappast så att vi haft någon "plötslig åldringsdöd" på ålderdomshem i Sverige. Virusets väg har följts ganska hyfsat även om väldigt få friska har testats.

Raderad medlem 51742

Guest

Det är bl.a. detta som gör att det är svårt att använda statistiken för att jämföra olika länder, men också att i nuläget dra slutsatser om dödlighet även inom ett enskilt land. Det är svårt att på ett korrekt sätt fånga in det verkliga antalet dödsfall i just Covid-19 och det finns olika praxis i olika länder. Registrerar du dödsfallen utifrån alla som testat positivt och sedan avlidit så missar du visserligen de som dött utan att bli testade, men får å andra sidan med alla de som dött av sin egentliga grundsjukdom, men som även blivit smittade av Covid-19. Sen har vi antagligen en stor gråzon. Om 90-åringen som länge varit sjuk och svag med flera underliggande sjukdomar också åker på Covid-19 som lök på laxen och till slut dör av svagt hjärta (vilket denne kanske ändå hade dött av de närmaste dagarna/veckorna) var det då just Covid-19 som fick denne att till slut trilla över kanten och var detta den egentliga dödsorsaken?

Skall man i statistiken räkna in alla som dött med någon form av lunginflammation och andningsproblem, men där man inte fått bekräftat att det är Covid-19? Skall man räkna in alla som någon gång testat positivt för Covid-19?

Det är också lätt att tro att varje gång någon dör så får man automatiskt in korrekta uppgifter om dödsorsak i statistiken, men detta är ju något som rapporteras in av redan överbelastad sjukvårdspersonal som har döende patienter i rummet bredvid.

Detta är ju bedömnings- och definitionsfrågor som är väldigt svåra att ge ett svar på, det görs ju knappast en obduktion i dessa lägen, varför man också behöver ta de dödstal som nu rapporteras in med en nypa salt i det avseendet. Däremot kan ju statistiken över dödsfall vara användbar för att förstå pandemins utveckling över tid, så länge den tas fram på samma sätt. Det viktigaste blir då inte att dödssiffran är exakt korrekt i ett givet ögonblick utan att systematiken är sådan att mätfelet blir i genomsnitt lika stort hela tiden, vilket blir fallet om man mäter på samma sätt, vilket brukar vara fallet inom ett land

Last edited by a moderator:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det likadant i alla länder att folk tycker att deras styrande politiker är idioter och gör allt fel? I Belarus har de en annan inställning än i många västeuropeiska länder, men jag kan tänka mig att allmänheten har synpunkter ändå.

Raderad medlem 51742

Guest
För att få en fingervisning om hur Covid-19 påverkar det totala antalet döda i Sverige, jämfört med ett normalår så har SCB bra och uppdaterad statistik. Den säger visserligen inget om dödsorsak, men ger ändå en viss bild av hur stor effekt på det totala antalet döda i Sverige som vi ser just nu. Sen skall man vara medveten om att statistiken är preliminär och kan förväntas uppdateras en aning framför allt när de gäller data för de senaste två veckorna.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...rar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Tittar vi på statistiken för mars månad 2020 så var det totalt 8013 döda i Sverige. Under perioden 2015-2019 var det i genomsnitt 8297 döda i mars månad, med som lägst 7570 döda under 2019 och som högst 9210 döda under 2018.

Här har vi en som grottat ner sig lite mer i detaljerna också:
https://emanuelkarlsten.se/04/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/

Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
https://www.forsvarsmakten.se/sv/ak...xKW-1GFg1bjx50KgbXUs1hRoWdF0MQXjnCs3fViV2TX4g

Visst känns mönstret igen även från vissa uppgifter i denna tråd?

För att få en fingervisning om hur Covid-19 påverkar det totala antalet döda i Sverige, jämfört med ett normalår så har SCB bra och uppdaterad statistik. Den säger visserligen inget om dödsorsak, men ger ändå en viss bild av hur stor effekt på det totala antalet döda i Sverige som vi ser just nu. Sen skall man vara medveten om att statistiken är preliminär och kan förväntas uppdateras en aning framför allt när de gäller data för de senaste två veckorna.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...rar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Tittar vi på statistiken för mars månad 2020 så var det totalt 8013 döda i Sverige. Under perioden 2015-2019 var det i genomsnitt 8297 döda i mars månad, med som lägst 7570 döda under 2019 och som högst 9210 döda under 2018.

Här har vi en som grottat ner sig lite mer i detaljerna också:
https://emanuelkarlsten.se/04/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/

Ja det finns ett visst mönster, man kan tydligt se på grafen att det är först i april som det börjar hända grejer.

Sedan kommer sådana som Karlsten och målar upp en skönmålad fasad baserad på mars månad där vem som helst kan se att knappt några hunnit börja dö av COVID-19.

Just nu dör 100 personer om dagen av COVID-19, och trenden pekar uppåt så det är knappast troligt att vi kommer ligga kvar runt totalt 250 döda/dygn under april månad. Jag tror SCB uppdaterar varje vecka så vi kanske kan återkomma till det här ämnet redan nästa vecka.

Bifogat

• mars.png
    mars.png
    25.8 KB · Visningar: 36

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När ni räknar döda i COVID-19, gör ni en jämförelse med ett normalår då så att ni kompenserar för antal som troligen hade dött ändå? För mig är det skillnaden mellan normal nivå och påslaget som räknas.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det finns ett visst mönster, man kan tydligt se på grafen att det är först i april som det börjar hända grejer.

Sedan kommer sådana som Karlsten och målar upp en skönmålad fasad baserad på mars månad där vem som helst kan se att knappt några hunnit börja dö av COVID-19.

Just nu dör 100 personer om dagen av COVID-19, och trenden pekar uppåt så det är knappast troligt att vi kommer ligga kvar runt totalt 250 döda/dygn under april månad. Jag tror SCB uppdaterar varje vecka så vi kanske kan återkomma till det här ämnet redan nästa vecka.

Syftet var inte att skönmåla - enbart att nyansera och visa på fler perspektiv. Naturligtvis kommer det totala antalet dödsfall att öka som en följd av Covid-19 och vi kommer sannolikt se en större effekt framöver. Samtidigt är det ju lätt att få intrycket i mediarapporteringen att det totala antalet dödsfall per månad mångdubblas som en följd av Covid-19. Så enkelt är det ju inte, eftersom många av de som dör sannolikt hade dött av sin grundsjukdom ändå eller att det t ex varit en vanlig influensa eller lunginflammation som annars hade knuffat dem över kanten, men nu blev det Covid-19.

Sen har vi ju andra indirekta effekter som kan påverka antalet dödsfall negativt framöver, exempelvis att den ordinarie vården inte fungerar normalt, fler självmord, ökad alkoholkonsumtion och annan ohälsa som en följd av oro, att folk blir arbetslösa osv. Därför kommer det ju vara svårt att dra några slutsatser förrän flera år efteråt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När ni räknar döda i COVID-19, gör ni en jämförelse med ett normalår då så att ni kompenserar för antal som troligen hade dött ändå? För mig är det skillnaden mellan normal nivå och påslaget som räknas.

Titta i grafen jag la upp så ser du att den ena kurvan är ett medelvärde. Jag skulle kunna lägga ut standardavvikelsen också men det känns ganska fånigt på mars månad där bara ett fåtal ändå dött i förhållande till ett svensk normalår.

SCB har ju data även för Stockholm och där tror jag man kan urskilja en viss skillnad för 2020 mot 2018 och 2019. Särskilt framåt slutet av månaden ser det inte helt normalt ut.

Bifogat

• Stockholm.png
    Stockholm.png
    48.4 KB · Visningar: 32

Raderad medlem 51742

Guest
Var intressant att höra lite iakttagelser från en bekant som hade spenderat första halvan av denna krisperiod i Nya Zeeland och andra halvan i Sverige och som på nära håll kunnat jämföra de olika sätten som dessa länder hanterat krisen.

Framför allt var det en stor skillnad på hur man ser på expertis, ledarskap och kommunikation. I Sverige har man ju i princip lagt över alla dessa delar på statsepidemiologen, vilket orsakat en hel del förvirring och otydlighet. I NZ gick premiärministern direkt in och tog kommandot och tydliggjorde att hon har ansvaret. Experterna bidrar som rådgivare, men det är regeringschefen som talar och utövar ledarskapet. Sedan arbetar kommunikationsexperterna för att paketera budskapet så att det blir supertydligt för människor hur de skall agera för att göra rätt. De har bland annat satt upp en bra hemsida för ändamålet: https://covid19.govt.nz

Här tror jag Sverige har en del att lära i flera avseenden.

Här finns även en nyhetsartikel som beskriver strategin i NZ lite närmare: https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=12323270

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Syftet var inte att skönmåla - enbart att nyansera och visa på fler perspektiv. Naturligtvis kommer det totala antalet dödsfall att öka som en följd av Covid-19 och vi kommer sannolikt se en större effekt framöver. Samtidigt är det ju lätt att få intrycket i mediarapporteringen att det totala antalet dödsfall per månad mångdubblas som en följd av Covid-19. Så enkelt är det ju inte, eftersom många av de som dör sannolikt hade dött av sin grundsjukdom ändå eller att det t ex varit en vanlig influensa eller lunginflammation som annars hade knuffat dem över kanten, men nu blev det Covid-19.

Sen har vi ju andra indirekta effekter som kan påverka antalet dödsfall negativt framöver, exempelvis att den ordinarie vården inte fungerar normalt, fler självmord, ökad alkoholkonsumtion och annan ohälsa som en följd av oro, att folk blir arbetslösa osv. Därför kommer det ju vara svårt att dra några slutsatser förrän flera år efteråt.

Menade att Karlsten skönmålade, inte du, alternativt så är han obegåvad.

I slutet av nästa vecka så kan vi nog räkna med att det COVID-19 dagligen tar lika många liv som all annan dödlighet i landet. Och när vi då har runt 500 döda per dygn totalt börjar det bli svårt för sådana som Karlsten att snacka bort dödligheten.

Ökad mängd självmord och liknande ser vi inga tecken på, snarare tvärtom verkar total dödlighet minska mot medelåret, kanske färre trafikolyckor, arbetsolyckor...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
I Belarus har de en annan inställning än i många västeuropeiska länder, men jag kan tänka mig att allmänheten har synpunkter ändå.

Vitryssland (ja, ja vet att Sverige nyss blidkat deras überlord och numera säger Belarus), det enda land i Europa som har avrättning som straff - då käftar man inte med "kejsaren".

För övrigt tycker jag att Norge borde kalla bananer för guleböj, bara för att...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gissa vem som är mer fokuserad på sin egen hälsa än smittspridningen:

1. Morgan Johansson
X. Robinson Robban
2. Anders Tegnell
afde30581a8088675c67552a70fa2706.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Menade att Karlsten skönmålade, inte du, alternativt så är han obegåvad.

I slutet av nästa vecka så kan vi nog räkna med att det COVID-19 dagligen tar lika många liv som all annan dödlighet i landet. Och när vi då har runt 500 döda per dygn totalt börjar det bli svårt för sådana som Karlsten att snacka bort dödligheten.

Ökad mängd självmord och liknande ser vi inga tecken på, snarare tvärtom verkar total dödlighet minska mot medelåret, kanske färre trafikolyckor, arbetsolyckor...

De effekterna tar ju längre tid innan de visar sig, men det har ju forskats på sambandet mellan arbetslöshet och förtida dödlighet tidigare och det känns ju inte osannolikt att vi kommer se liknande effekter även nu. https://www.forskning.se/2020/04/08/massarbetsloshet-okar-risken-att-do-i-fortid/#

Som du är inne på - finns ju trafikolyckor, arbetsplatsolyckor osv. som kanske kommer gå ner också. Många saker att väga in, både positivt och negativt, och kommer ta ett tag innan vi kan göra "bokslut" på detta.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka