Covid-19 viktig information!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Med risk för att glida ifrån ämnet en aning...

Ja, bias är ett knepigt ord att översätta till svenska. Förutfattade meningar kan kanske vara en hyfsad översättning av specifikt confirmation bias, även om det kanske möjligen finns en gradskillnad så tillvida att förutfattade meningar uppstår som ett resultat av confirmation bias.

Förutfattade meningar tycker jag däremot inte funkar som översättning på samlingsbegreppet cognitive bias eftersom det antyder att det sker medvetet och aktivt, när det mer handlar om att vi handlar på impuls av den snabba och mönsterigenkännande hjärnan ("system 1" enligt Kahneman) istället för den långsamma och medvetet tänkande hjärnan (system 2)

Jag brukar själv hellre använda begreppet undermedvetna tankefel eller bara tankefel när jag översätter cognitive bias.

Även faktaresistens tycker jag är ett dåligt ord att använda när vi pratar om cognitive bias, eftersom det är negativt värderat och antyder att man inte vill ta till sig fakta. Däremot kan ju cognitive bias vara en bidragande faktor till att en person agerar på ett sätt som kan uppfattas av omgivningen som att denne är faktaresistent, men det kan ju lika gärna vara betraktarens egna cognitive bias som gör att denne uppfattar en annan person som faktaresistent.

Jag använder också egna begrepp men när ord kan ha flera betydelser beroende på sammanhang men också beroende på språkkunskaperna hos användaren bli det missförstånd ibland.
Biased har flera betydelser och även om jag har åsikter vad det betyder för mig enligt Stora engelsk-svenska ordboken från 80-talet så är det fortfarande min tolkning av översättningen.
https://www.bokborsen.se/?qt=Stora engelsk-svenska ordboken

Fakta borde väl vara en engelsk ordbok. :)

showing an unreasonable like or dislike for a person based on personal opinions:
•The newspapers gave a very biased report of the meeting.
• I think she's beautiful but then I'm biased since she's my daughter.

Synonyms
one-sided
slanted

Opposite
unbiased

?More examples
•A lot of people think that most newspapers are biased towards one particular political party.
•Liverpool only lost the game because the referee was biased.
•The president criticized the Western press for their biased views.
•It's obvious that most of the committee are biased in favour of the Labour Party.
•His account of the situation was very biased and you should check your facts before making a judgment.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/biased

Jag är fult medveten om vad du lagt upp för lista, jag misstänker att jag redan läst den tidigare och har jag inte det så har jag läst någon liknande.

Jag vidhåller att du är den som har svårast här i tråden att acceptera fakta utanför den bubbla du själv skapat.

Nä, jag har inga förutfattade meningar! :rofl
showing an unreasonable like or dislike for a person based on personal opinions

Men jag förstår vad du menar eftersom en del av våra forummedlemmar som oftast skriver ointressanta inlägg gör att jag inte lusläser deras inlägg direkt.
Jag försöker ha ett öppet sinne och lyssnar gärna på åsikter som inte är mina. Jag kanske inte ändrar åsikt men utbytet av olika syn på saker kan ge förståelse för att somliga t.ex. köper toapapper för att få en känsla av kontroll.

Det pinsamma med att försöka se sig själv utifrån är att jag kanske märker att jag gör något lika dumt som jag tycker andra gör... :rodnar

Har man förutfattade meningar om Ring P1 så är det inte svårt att få dessa bekräftade. :fakta
Men försök att lägga några minuter och fråga dig själv, är jag en människa som är intresserad av att få svar på min fråga eller att få min åsikt bekräftad? :tungan

https://sverigesradio.se/avsnitt/1479788
Gå in vid 11.00 och lyssna på Eva, en cancerpatient från Sollentuna, som har skapat en bubbla där munskydd behövs. Munskydd är hennes toarulle som ger en känsla av kontroll! :crash

Raderad medlem 51742

Guest
Jag använder också egna begrepp men när ord kan ha flera betydelser beroende på sammanhang men också beroende på språkkunskaperna hos användaren bli det missförstånd ibland.
Biased har flera betydelser och även om jag har åsikter vad det betyder för mig enligt Stora engelsk-svenska ordboken från 80-talet så är det fortfarande min tolkning av översättningen.
https://www.bokborsen.se/?qt=Stora engelsk-svenska ordboken

Fakta borde väl vara en engelsk ordbok. :)

showing an unreasonable like or dislike for a person based on personal opinions:
•The newspapers gave a very biased report of the meeting.
• I think she's beautiful but then I'm biased since she's my daughter.

Synonyms
one-sided
slanted

Opposite
unbiased

?More examples
•A lot of people think that most newspapers are biased towards one particular political party.
•Liverpool only lost the game because the referee was biased.
•The president criticized the Western press for their biased views.
•It's obvious that most of the committee are biased in favour of the Labour Party.
•His account of the situation was very biased and you should check your facts before making a judgment.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/biased

Nä, jag har inga förutfattade meningar! :rofl
showing an unreasonable like or dislike for a person based on personal opinions

Men jag förstår vad du menar eftersom en del av våra forummedlemmar som oftast skriver ointressanta inlägg gör att jag inte lusläser deras inlägg direkt.
Jag försöker ha ett öppet sinne och lyssnar gärna på åsikter som inte är mina. Jag kanske inte ändrar åsikt men utbytet av olika syn på saker kan ge förståelse för att somliga t.ex. köper toapapper för att få en känsla av kontroll.

Det pinsamma med att försöka se sig själv utifrån är att jag kanske märker att jag gör något lika dumt som jag tycker andra gör... :rodnar

Har man förutfattade meningar om Ring P1 så är det inte svårt att få dessa bekräftade. :fakta
Men försök att lägga några minuter och fråga dig själv, är jag en människa som är intresserad av att få svar på min fråga eller att få min åsikt bekräftad? :tungan

https://sverigesradio.se/avsnitt/1479788
Gå in vid 11.00 och lyssna på Eva, en cancerpatient från Sollentuna, som har skapat en bubbla där munskydd behövs. Munskydd är hennes toarulle som ger en känsla av kontroll! :crash

Ja, bias som ord och i dagligt tal har ju naturligtvis en mycket vidare betydelse, precis som du är inne på. Däremot har ju cognitive bias en mycket mer specifik och avgränsad betydelse inom psykologin.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som vanligt kan man vara säker på att vår regering är komplett oduglig:

1. Tester har förnekats att det behövs, nu behövs det. Konstigt.

2. Hijabkvinnan med AFA-sambo rycker ut för att rädda Sverigebilden
c5b377c398286f0b42a85fb54f71b1af.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, bias som ord och i dagligt tal har ju naturligtvis en mycket vidare betydelse, precis som du är inne på. Däremot har ju cognitive bias en mycket mer specifik och avgränsad betydelse inom psykologin.

Tyvärr är många inte lika bra på engelska som de tror... :rodnar

Och om det har en mer specifik och avgränsad betydelse inom psykologin känner nog de till som studerat det, men om många använder det på annat sätt blir det som är "fel" betydelse rätt när de flesta försöker passa in och använder den betydelse som de flesta använder. Ett exempel är UK som inte är förkortning för Great Britain ändå översätter den stora majoriteten det till Storbritannien. Fakta som går att kontrollera.

Raderad medlem 51742

Guest
...och för att det ska vara meningsfullt lär man förvissa sig om att man verkligen KAN bli immun. Det vet vi ännu inte. Sicket elände.

Lyckligtvis verkar ju den sammanvägda vetenskapliga bedömningen vara att vi blir immuna, även om vi inte vet hur länge denna immunitet varar. Men här behövs det naturligtvis ytterligare kunskap och denna byggs hela tiden.

Vet att en del tagit upp studien i sydkorea där sådana som tillfrisknat testat positivt igen och det är ju naturligtvis något som man bör undersöka grundligt. Att detta skulle tyda på att man inte blir immun är en av många möjliga hypoteser, men därmed inte nödvändigtvis sannolikt. Man får skilja på vad som är resultaten från enstaka studier (som i dessa tider oftast sprids innan de ens genomgått peer review) och vad som är den samlade bedömningen inom vetenskapen.

När vetenskapen gör en samlad bedömning måste den alltid vara betydligt mer robust än att kunna omkullkastas av en enskild studie. Däremot kan det ju finnas en osäkerhet och då behöver man göra fler studier för att eliminera så mycket som möjligt av den osäkerheten. Dvs om den samlade vetenskapen, byggt på många studier, säger att det är med allra största sannolikhet är så att vi blir immuna, kan detta inte omkullkastas av en enstaka studie som bevisar motsatsen (vilket inte ens är fallet, eftersom det kan finnas andra mer troliga förklaringar till att människor testar positivt igen efter att de tillfrisknat)

Last edited by a moderator:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Som vanligt kan man vara säker på att vår regering är komplett oduglig:

1. Tester har förnekats att det behövs, nu behövs det. Konstigt.

2. Hijabkvinnan med AFA-sambo rycker ut för att rädda Sverigebilden

Varför är du så fixerad vid folks utseende? Är du i modebranschen?
Jag tycker att en del av dina inlägg är intressanta, men att konstant använda nedsättande epitet på folks fysiska uppenbarelse eller sätt att tala får mig att fundera kring din syn på omvärlden och om det överhuvudtaget finns annat än yta.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Om kroppen lyckas bekämpa viruset bör det rimligen finnas en slags immunitet i och med att bekämpningen lyckas. I annat fall skulle viruset fortsätta sprida sig i kroppen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför är du så fixerad vid folks utseende? Är du i modebranschen?
Jag tycker att en del av dina inlägg är intressanta, men att konstant använda nedsättande epitet på folks fysiska uppenbarelse eller sätt att tala får mig att fundera kring din syn på omvärlden och om det överhuvudtaget finns annat än yta.

Vet inte vad du läste in i inlägget? Att jag tycker det är olämpligt med engelsk utrikesminister i islamistisk uniform?

Eller är det Barbamama du syftar på?

Du läser möjligen in lite för mycket.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Vet inte vad du läste in i inlägget? Att jag tycker det är olämpligt med engelsk utrikesminister i islamistisk uniform?

Eller är det Barbamama du syftar på?

Du läser möjligen in lite för mycket.

Jag tänkte på tidigare inlägg om Tegnell och hans kollegor och även på nämnda klädsel.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Lyckligtvis verkar ju den sammanvägda vetenskapliga bedömningen vara att vi blir immuna, även om vi inte vet hur länge denna immunitet varar. Men här behövs det naturligtvis ytterligare kunskap och denna byggs hela tiden.

Vet att en del tagit upp studien i sydkorea där sådana som tillfrisknat testat positivt igen och det är ju naturligtvis något som man bör undersöka grundligt. Att detta skulle tyda på att man inte blir immun är en av många möjliga hypoteser, men därmed inte nödvändigtvis sannolikt. Man får skilja på vad som är resultaten från enstaka studier (som i dessa tider oftast sprids innan de ens genomgått peer review) och vad som är den samlade bedömningen inom vetenskapen.

När vetenskapen gör en samlad bedömning måste den alltid vara betydligt mer robust än att kunna omkullkastas av en enskild studie. Däremot kan det ju finnas en osäkerhet och då behöver man göra fler studier för att eliminera så mycket som möjligt av den osäkerheten. Dvs om den samlade vetenskapen, byggt på många studier, säger att det är med allra största sannolikhet är så att vi blir immuna, kan detta inte omkullkastas av en enstaka studie som bevisar motsatsen (vilket inte ens är fallet, eftersom det kan finnas andra mer troliga förklaringar till att människor testar positivt igen efter att de tillfrisknat)

Ja, tror man anser att man blir immun iaf här i väst efter att man bildat antikroppar men de vet ju inte ännu varför vissa blivit smittade åter "igen" men det finns två möjliga sätt. Spola fram till 3:09 om inte tiden i länken funkar vilket det iof inte gör här på forumet.
https://youtu.be/QwoNP9QWr4Y?t=189

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det nya "svenska" ordet för respirator är nu ventilator! :crash

Artikel är från TT så den finns i många tidningar men jag valde att länka till Äskilstuna eftersom det liksom Nykööping ligger i Sörmland. :)

Högst coronatryck i landet – få ventilatorer

– I Stockholm har man 13 intensivvårdade patienter per 100 000 invånare och i Sörmland 23. Det är en väsensskillnad. Det är inte en tävling i att vara värst, men vi känner väl igen det våra kolleger i Stockholm beskriver och mer där till, säger Harald Zetterquist, läkarchef på Anestesikliniken vid Nyköpings lasarett.
– Vi är nog egentligen personellt och maskinmässigt snålare rustade, tillägger han.

https://www.ekuriren.se/nyheter/sverige/hogst-coronatryck-i-landet-fa-ventilatorer-sm5381743.aspx

Tomas Karlsson är politisk redaktör som vanligtvis inte skriver saker jag gillar men här har vi liknande åsikter. :)
Klarar inte av att länka... :rodnar

LEDARE | Antalet avlidna är inte onormalt högt
Dagsnoteringarna över döda kräver perspektiv

När människor dör efter att ha blivit smittade av detta nya farliga virus – och vi hela tiden blir matade med antalet – kan känslan infinna sig att domedagen närmar sig.

Då kan det vara bra att ha något att relatera till, för att påminna sig om att det inte är så att människor numera endast dör av covid-19. För så är det inte. Folk dör fortfarande av andra sjukdomar, av hjärtinfarkt, i olyckor, av våld eller självmord. I flera fall är dödsorsaken en kombination av flera åkommor – där hög ålder otvetydigt spelar roll.

Det är inte heller så att det blivit påtagligt fler som dör, i alla fall inte här i Sverige.

Ett sätt att få perspektiv är att jämföra. Statistiska centralbyrån redovisar hur många som avlidit i landet – dag för dag, år efter år.

Jämför du de tre första månaderna för de tre senaste åren (januari, februari och mars för 2018, 2019 och 2020) ser du att 23 471 personer avled under denna tidsperiod i år – nästan 2 500 färre än för två år sedan då säsongsinfluensan var extra svår, men 400 fler än i fjol.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Bäst är ändå att göra som Turkmenistan som har förbjudit Corona

Old Badger: Till Tomas Karlssons artikel säger jag jaha??
Nu handlar det ju inte bara om antal avlidna som oroar folk utan belastning på samhälle och sjukvård, effekten av detta virus. Dödstalen tar också tid att registreras samt att detta förmodligen är långt ifrån över. Fattar inte riktigt vad poängen är. Det som skiljer världen idag mot tidigare år är att vi har Corona så vi har fortfarande folk som dör i andra sjukdomar, influensa etc. plus Covid-19.

Vi vet alla att det främst är äldre och riskgrupper som dör men ingen vill insjukna, bli av med jobbet eller att någon anhörig drabbas. Jag som med stor sannolikhet skulle överleva vill inte insjukna. Vem vet om jag knappt märker av det eller om jag blir riktigt riktig dålig. Jag vill heller inte vara bärare och smitta andra som kanske klarar sig sämre.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, tror man anser att man blir immun iaf här i väst efter att man bildat antikroppar men de vet ju inte ännu varför vissa blivit smittade åter "igen" men det finns två möjliga sätt. Spola fram till 3:09 om inte tiden i länken funkar vilket det iof inte gör här på forumet.
https://youtu.be/QwoNP9QWr4Y?t=189

Det han talar om i filmen är att det finns två anledningar till att människor kan återinsjukna, antingen pga. att de haft små mängder virus kvar som inte detekterats och så har det blossat upp igen eller att de återigen infekterats genom att smittats av en annan person därför att de av någon anledning inte fått fullständig immunitet efter förra sjukdomen (vilket i sin tur kan ha olika anledningar).

Nu har jag inte följt Dr. Faucis åsikter kring detta i den amerikanska debatten, men de virusexperter, immunologer och smittskyddsexperter jag hört uttala sig om detta har framhållit att det inte är något märkligt att man kan se den typen av fenomen när det gäller virus, precis som att vi ibland kan återinsjukna när vi varit sjuka i andra typer av virus.

Frågan om immunitet hos befolkningen är dock inte binär - det handlar inte om att antingen blir 100% av de som insjuknat fullständigt immuna eller så blir ingen det - det är en rörlig skala och det viktiga är att en tillräckligt stor andel blir tillräckligt immuna för att smittspridningen skall avta. Det är detta jag avser när jag skriver att den samlade vetenskapen antar att viruset ger immunitet - dvs att tillräckligt många blir det i tillräckligt hög grad.

Att garantera att man blir immun till 100% vet jag inte om man någonsin kan göra när det gäller virus, men att kunna förutsäga det med väldigt hög sannolikhet blir ju framför allt relevant när man ser till individnivå. Där blir det en skillnad om sannolikheten för att återinsjukna t ex är 10% eller 0,1% ifall man t ex tillhör en väldigt skör riskgrupp och skall ta ställning till om man behöver fortsätta att skydda sig mot smitta (vilket man förmodligen då ändå måste göra eftersom man då är sårbar för andra typer av virus).

Sen är det tydligen så att även om man inte haft fullständig immunitet och blir smittad igen (t ex pga. att viruset muterat) så är risken troligen betydligt lägre för att man skall bli allvarligt sjuk, eftersom man ändå har viss immunitet, precis som vi kan få samma influensa igen i en mildare variant ett par år senare, antingen pga. att viruset muterat till en ny variant (som immunsystemet bara delvis känner igen) eller att vår immunitet avtagit med tiden.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Du behöver inte redogöra vad han säger :) jag länkade ju precis till det.

Det är väl inte unikt för detta virus att vi kan bli sjuka igen men normalt skapar vi antikroppar efter två veckor och får inte samma virus igen. Koreanen säger att det är det som är läskigt med Covid-19 men också att det är så mycket vi inte vet ännu.

Det tror jag också, om man får viruset igen blir det mildare. Bra för den smittade men det betyder också att man kan ha kvar viruset efter friskförklarande vilket kan smitta andra och bidra till längre karantän. Ganska dålig effekt på samhället men förhoppningsvis gäller detta bara ett fåtal.

Raderad medlem 51742

Guest
Du behöver inte redogöra vad han säger :) jag länkade ju precis till det.

Jag redogjorde för vad han sade enbart för att andra lättare skulle kunna följa diskussionen och vad jag svarade på. Du har ju redan sett filmen, men jag utgick ifrån att människor oftast är lata och inte läser eller ser länkat innehåll utan bara det som skrivs i tråden :)

Det är väl inte unikt för detta virus att vi kan bli sjuka igen men normalt skapar vi antikroppar efter två veckor och får inte samma virus igen. Koreanen säger att det är det som är läskigt med Covid-19 men också att det är så mycket vi inte vet ännu.

Det tror jag också, om man får viruset igen blir det mildare. Bra för den smittade men det betyder också att man kan ha kvar viruset efter friskförklarande vilket kan smitta andra och bidra till längre karantän. Ganska dålig effekt på samhället men förhoppningsvis gäller detta bara ett fåtal.

Ja, vi får avvakta ytterligare forskning helt enkelt. Det enda vi kan vara säkra på är att ingenting går att veta till 100%, det kan bara vara mer eller mindre sannolikt :)

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
CFr:

Ja, avvakta utan slutsatser är bra därför hurrar jag inte när folkhälsomyndigheten säger att vi ser en avmattning. De har kommit med konstiga rekommendationer och haft fel tidigare men någon gång måste vi se en avmattning och effekt av restriktioner och folks ändrade beteendemönster och medvetande.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år