Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
CFr:

Ja, avvakta utan slutsatser är bra därför hurrar jag inte när folkhälsomyndigheten säger att vi ser en avmattning. De har kommit med konstiga rekommendationer och haft fel tidigare men någon gång måste vi se en avmattning och effekt av restriktioner och folks ändrade beteendemönster och medvetande.

Jag kollade dagens uppdaterade excelfil från FHM och jämförde eftersläpningen med gårdagen och i förrgår. De flesta tillkommande fallen (+28) rörde gårdagen. I övrigt var det enbart några fåtal tillkommande fall på tidigare dagar, så än så länge håller bilden i sig att vi ser en utplaning.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bäst är ändå att göra som Turkmenistan som har förbjudit Corona

Old Badger: Till Tomas Karlssons artikel säger jag jaha??
Nu handlar det ju inte bara om antal avlidna som oroar folk utan belastning på samhälle och sjukvård, effekten av detta virus. Dödstalen tar också tid att registreras samt att detta förmodligen är långt ifrån över. Fattar inte riktigt vad poängen är. Det som skiljer världen idag mot tidigare år är att vi har Corona så vi har fortfarande folk som dör i andra sjukdomar, influensa etc. plus Covid-19.

Vi vet alla att det främst är äldre och riskgrupper som dör men ingen vill insjukna, bli av med jobbet eller att någon anhörig drabbas. Jag som med stor sannolikhet skulle överleva vill inte insjukna. Vem vet om jag knappt märker av det eller om jag blir riktigt riktig dålig. Jag vill heller inte vara bärare och smitta andra som kanske klarar sig sämre.
Viruset i sig har ju minimal samhällspåverkan, det är ju hysterin kring det som påverkar samhället. Folk trissar varandra på sociala medier, för det är ju jätteläskigt att dö av just coronainducerad lunginflammation, medan KOL, vanlig lunginflammation, cancer osv verkar vara rena lyxresan 2 meter ner. Lägg sen till politiker som förtvivlat vill visa handlingskraft åt alla möjliga håll, och måste övertrumfa varandra i stolligheter tex förbud mot MC och cab i Belgien, desinficering av trottoarer i Asien osv. Det är det som lamslår samhället. Som Finlands motsvarighet till Tegnell sa i en artikel i DN, se mitt inlägg en bit upp, samhället måste öppna upp, att ha det fortsatt nedstängt kostar för mycket ekonomiskt och får större konsekvenser för folks hälsa än viruset i sig. Men det är klart, media skriver ju inte om barn/fruar/makar som hittar sin respektive med avskurna handleder, hängd eller skjuten, eller om räddningstjänsten som måste skrapa bort alla som kliver ut framför tåg. Men det skulle finnas att skriva om, 4 om dagen ungefär, i snitt. Och det lär bli fler nu.

CFr:

Ja, avvakta utan slutsatser är bra därför hurrar jag inte när folkhälsomyndigheten säger att vi ser en avmattning. De har kommit med konstiga rekommendationer och haft fel tidigare men någon gång måste vi se en avmattning och effekt av restriktioner och folks ändrade beteendemönster och medvetande.
Det kan ju bli fler och fler momentant inlagda, även om ökningstakten minskar. Behöver alla ligga inne 1 månad, och det blir 10% färre inskrivna varje dag så kommer det ju ett tag bli fler och fler inne på sjukan, trots att färre nya kommer in. Puckeln på antal inlagda kommer ju efter puckeln på antal inskrivna per dag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Siffror på allt detta - uppdaterade dag för dag - finns i länken jag postade för lääänge sedan.

Men den har väl folk inte läst. :va

Buy quality, cry once

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Bäst är ändå att göra som Turkmenistan som har förbjudit Corona

Old Badger: Till Tomas Karlssons artikel säger jag jaha??
Nu handlar det ju inte bara om antal avlidna som oroar folk utan belastning på samhälle och sjukvård, effekten av detta virus. Dödstalen tar också tid att registreras samt att detta förmodligen är långt ifrån över. Fattar inte riktigt vad poängen är. Det som skiljer världen idag mot tidigare år är att vi har Corona så vi har fortfarande folk som dör i andra sjukdomar, influensa etc. plus Covid-19.

Vi vet alla att det främst är äldre och riskgrupper som dör men ingen vill insjukna, bli av med jobbet eller att någon anhörig drabbas. Jag som med stor sannolikhet skulle överleva vill inte insjukna. Vem vet om jag knappt märker av det eller om jag blir riktigt riktig dålig. Jag vill heller inte vara bärare och smitta andra som kanske klarar sig sämre.

Vi har olika perspektiv eftersom du, jag och några miljoner till inte är lika! :fakta
Människor dör hela tiden men hur vi dör är tyvärr väldigt viktigt. Som motorcyklist tillhör jag en bortprioriterad grupp där räcken som dödar tillåts eftersom de räddar en "bättre" trafikantgrupp, nämligen bilisterna... :(
Räcken utgör det vanligaste krockvåldet i en singelolycka med dödlig utgång på motorcykel.
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Sakrare-racken-raddar-fler-liv/

Nu har jag flera som dött eller överlevt prostatacancer än som dött på motorcykel ändå ses motorcyklar som "farliga" i en värld där döden har förvunnit från verkligheten.

Det är klart att vi ska försöka få människor att inte dö i förtid men inte till vilket pris som helst i min värld.
Och oavsett hur världen ser ut så är det fortfarande fler som dör av andra orsaker än Corona. :fakta

Rulla ner till Dödsfall, alla dödsorsaker jämförelse mellan år på den här sidan
https://www.covid19insweden.com/ så förstår du kanske lite vad Tomas menar... :krama

När människor dör efter att ha blivit smittade av detta nya farliga virus – och vi hela tiden blir matade med antalet – kan känslan infinna sig att domedagen närmar sig.

Då kan det vara bra att ha något att relatera till, för att påminna sig om att det inte är så att människor numera endast dör av covid-19. För så är det inte.
Folk dör fortfarande av andra sjukdomar, av hjärtinfarkt, i olyckor, av våld eller självmord. I flera fall är dödsorsaken en kombination av flera åkommor – där hög ålder otvetydigt spelar roll.

Raderad medlem 51742

Guest
Ibland undrar man hur samhället kunde fungera förr, när det inte fanns antibiotika eller vaccin och vanliga infektionssjukdomar som idag betraktas som harmlösa ofta ledde till döden.

Folk låste inte in sig i panik, utan samhället rullade på. Undrar hur en människa som levde på den här tiden hade betraktat det som nu sker i vårt samhälle, om denne kunnat göra en tidsresa till vår nutid.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Siffror på allt detta - uppdaterade dag för dag - finns i länken jag postade för lääänge sedan.

Men den har väl folk inte läst. :va

Buy quality, cry once

Attans, nu är jag bränd för lång framtid när jag inte bara läst länken utan även länkar den själv! :(

Och jag måste hålla med Positiva Per, du ljuger! :7peta
Jag har inte sett ett enda bevis på en frän motorcykel!:fakta

Fast det kanske stämmer, frän betyder också
skarp, besk, bitter, sträv, stickande; elak :krama:krama
https://www.synonymer.se/sv-syn/frän

https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ibland undrar man hur samhället kunde fungera förr, när det inte fanns antibiotika eller vaccin och vanliga infektionssjukdomar som idag betraktas som harmlösa ofta ledde till döden.

Folk låste inte in sig i panik, utan samhället rullade på. Undrar hur en människa som levde på den här tiden hade betraktat det som nu sker i vårt samhälle, om denne kunnat göra en tidsresa till vår nutid.

Jag nämnde det tidigare i den här tråden, folk behövde mat och hade inte råd att isolera sig i karantän. Det gäller iofs många överbelånade svenskar även idag men Sverige som land och samhälle skulle ha råd.
https://www.sporthoj.com/forum/show...information!&p=6461588&viewfull=1#post6461588

Nu är jag iofs ingen förespråkare av nedstängning nu när det sedan länge är för sent.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag nämnde det tidigare i den här tråden, folk behövde mat och hade inte råd att isolera sig i karantän. Det gäller iofs många överbelånade svenskar även idag men Sverige som land och samhälle skulle ha råd.
https://www.sporthoj.com/forum/show...information!&p=6461588&viewfull=1#post6461588

Nu är jag iofs ingen förespråkare av nedstängning nu när det sedan länge är för sent.

Jag tänker i liknande banor. Jag skulle tro att en stor del i hur många ser på situationen beror på vilket hot som man personligen ser att viruset utgör för ens egen eller andra i ens närhets hälsa (är man själv eller någon nära äldre eller i riskgrupp, har man lätt för att oroa sig för saker osv) respektive om man upplever att restriktioner och effekterna på samhället utgör ett hot (har man dyra lån, hur ser jobbsituation ut, hur stor buffert har man, hur påverkas man av begränsningar i rörlighet osv). Maslows behovstrappa har en viss roll här. Beroende på hur man värderar dessa hot mot ens egen tillvaro tenderar man sedan att söka stöd för den linje som man upplever effektivast minskar det hot man själv upplever som störst.

Jag är inte helt säker på att skillnaden mot förr enbart skulle handla om att man då inte skulle haft råd att isolera sig. i vissa avseenden är det nog så, men samtidigt är ju samhället också betydligt mer sårbart idag. I det gamla bondesamhället var man ju exempelvis ofta mer eller mindre självförsörjande på livsmedel. De som har ekonomiska buffertar och låg riskexponering klarar ju sig visserligen bra i det avsendet, men det räcker inte så långt ifall försörjningssystem för livsmedel och annat som vi är beroende av fallerar i förlängningen.

Tror att en viktig skillnad mot förr också är att vi idag har levt i en falsk trygghet. Vi tror at vi är odödliga och att inget allvarligt kan inträffa. Förr var man antagligen mer medvetna om att sjukdom, död och risk för försämring av ens levnadsförhållanden var en naturlig del av vardagen på ett annat sätt - man tog inte goda tider, hälsa och ett långt liv för givet på samma sätt som idag.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Viruset i sig har ju minimal samhällspåverkan, det är ju hysterin kring det som påverkar samhället. Folk trissar varandra på sociala medier, för det är ju jätteläskigt att dö av just coronainducerad lunginflammation, medan KOL, vanlig lunginflammation, cancer osv verkar vara rena lyxresan 2 meter ner. Lägg sen till politiker som förtvivlat vill visa handlingskraft åt alla möjliga håll, och måste övertrumfa varandra i stolligheter tex förbud mot MC och cab i Belgien, desinficering av trottoarer i Asien osv. Det är det som lamslår samhället. Som Finlands motsvarighet till Tegnell sa i en artikel i DN, se mitt inlägg en bit upp, samhället måste öppna upp, att ha det fortsatt nedstängt kostar för mycket ekonomiskt och får större konsekvenser för folks hälsa än viruset i sig. Men det är klart, media skriver ju inte om barn/fruar/makar som hittar sin respektive med avskurna handleder, hängd eller skjuten, eller om räddningstjänsten som måste skrapa bort alla som kliver ut framför tåg. Men det skulle finnas att skriva om, 4 om dagen ungefär, i snitt. Och det lär bli fler nu.

Det kan ju bli fler och fler momentant inlagda, även om ökningstakten minskar. Behöver alla ligga inne 1 månad, och det blir 10% färre inskrivna varje dag så kommer det ju ett tag bli fler och fler inne på sjukan, trots att färre nya kommer in. Puckeln på antal inlagda kommer ju efter puckeln på antal inskrivna per dag.

Jag håller mig till Sverige och vad jag ser i samhället omkring mig och har snarare uppfattat en ganska stor nonchalans än att folk skulle vara rädda att dö. Folk vill inte bli smittade men tycker inte hysterin påverkar mer än att tex toalettpapper tog slut under 2 veckor. Min uppfattning är att samhällspåverkan vi ser beror främst på att viruset smittar mycket lätt och belastar sjukvården otroligt mycket och därför måste restriktioner och åtgärder vidtas, så jag håller inte med dig, viruset har extremt stor samhällspåverkan. Svensk fest med 100 pers där 70 blev smittade, franska flottan 700 smittade på ett fartyg. Vi får helt enkelt inte bli sjuka samtidigt och det måste förhindras och sjukvårdspersonal har vädjat om att folk ska hålla sig hemma för de har det tufft.

Det där lät aningen fånigt, ingen har glömt andra sjukdomar som cancer men det är ingenting du direkt behöver skydda dig mot just nu. Nu kan vi lägga till Covid-19 och det är klart folk pratar om det då det är högaktuellt.

Ja, visst kanske stolligt men förbud mot MC och Cab och desinficering av gator lamslår knappast samhället.

Jag håller med och konsekvenser av total lockdown tar vi hänsyn till i Sverige. En total lockdown kan man inte ha speciellt länge men kan vara bra för att förhindra stor spridning snabbt så man kan mobilisera.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Vi har olika perspektiv eftersom du, jag och några miljoner till inte är lika! :fakta
Människor dör hela tiden men hur vi dör är tyvärr väldigt viktigt. Som motorcyklist tillhör jag en bortprioriterad grupp där räcken som dödar tillåts eftersom de räddar en "bättre" trafikantgrupp, nämligen bilisterna... :(
Räcken utgör det vanligaste krockvåldet i en singelolycka med dödlig utgång på motorcykel.
https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Sakrare-racken-raddar-fler-liv/

Nu har jag flera som dött eller överlevt prostatacancer än som dött på motorcykel ändå ses motorcyklar som "farliga" i en värld där döden har förvunnit från verkligheten.

Det är klart att vi ska försöka få människor att inte dö i förtid men inte till vilket pris som helst i min värld.
Och oavsett hur världen ser ut så är det fortfarande fler som dör av andra orsaker än Corona. :fakta

Rulla ner till Dödsfall, alla dödsorsaker jämförelse mellan år på den här sidan
https://www.covid19insweden.com/ så förstår du kanske lite vad Tomas menar... :krama

När människor dör efter att ha blivit smittade av detta nya farliga virus – och vi hela tiden blir matade med antalet – kan känslan infinna sig att domedagen närmar sig.

Då kan det vara bra att ha något att relatera till, för att påminna sig om att det inte är så att människor numera endast dör av covid-19. För så är det inte.
Folk dör fortfarande av andra sjukdomar, av hjärtinfarkt, i olyckor, av våld eller självmord. I flera fall är dödsorsaken en kombination av flera åkommor – där hög ålder otvetydigt spelar roll.

Nej! :-D
Skriv inte att jag har annat perspektiv i samband med något nytt du drar upp.

Jag förstår exakt vad Tomas säger, vad får dig att tro annat?
Artikeln måste vara skriven för några få insnöade livrädda människor utan större koll som tror att domedagen är kommen och att folk dör som flugor av det nya viruset.

Tomas Karlsson vill förminska sjukdomen Covid-19 genom att säga att det nu inte dör fler mot tidigare år men det är irrelevant. Variationer i dödstal skiljer sig åt och jag poängterade att vi har alla gamla sjukdomar som han nämner etc men att vi nu också har sjukdomen Covid-19. Det är den stora viktiga skillnaden inte hur många som dör i olika sjukdomar.

Det är den höga smittorisken och belastning och påverkan på samhälle som är intressant och även vad vi egentligen är medvetna om och fokuserar på.

Peace!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nej! :-D
Skriv inte att jag har annat perspektiv i samband med något nytt du drar upp.

Jag förstår exakt vad Tomas säger, vad får dig att tro annat?
Artikeln måste vara skriven för några få insnöade livrädda människor utan större koll som tror att domedagen är kommen och att folk dör som flugor av det nya viruset.

Tomas Karlsson vill förminska sjukdomen Covid-19 genom att säga att det nu inte dör fler mot tidigare år men det är irrelevant. Variationer i dödstal skiljer sig åt och jag poängterade att vi har alla gamla sjukdomar som han nämner etc men att vi nu också har sjukdomen Covid-19. Det är den stora viktiga skillnaden inte hur många som dör i olika sjukdomar.

Det är den höga smittorisken och belastning och påverkan på samhälle som är intressant och även vad vi egentligen är medvetna om och fokuserar på.

Peace!

Nu vet jag bara mitt perspektiv, inte ditt eller Tomas, och skriver bara att vi är olika och därmed kan ha olika perspektiv. Att du sedan tolkar det till att du då måste ha ett annat får du naturligtvis göra även om jag inte menar det. :)

Jag tycker inte Tomas förminskar Corona men vill man läsa det så så finns det naturligtvis möjlighet till det. :)

Jag har länge varit en bakåtsträvare som gillat överkapacitet. Men det har varit gammaldags där det har varit en förlust, pengamässigt, att inte ligga så nära 100% som möjligt.
Det kan dessutom tolkats som vänster och det gillas inte... :rodnar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Var tredje svensk som har avlidit i covid-19 har vårdats inom äldreomsorgen. Regeringen säger att arbetet för att stoppa smittspridning bland äldre måste intensifieras, men statminister Stefan Löfven (S) vill inte diskutera vem som bär ansvar för den svåra situationen.

– Just nu kanske inte är rätt tid att peka finger åt varandra.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/l...ar-inte-ratt-tid-att-peka-finger-at-varandra/

Men finnarna är ju, som alla vet, bättre så där är det inte var tredje utan två tredjedelar på äldreboenden! :tungan
De pekar heller inte finger utan konstaterar att ingen misslyckats! :tummenupp

Majoriteten av Finlands coronadödsfall på vårdhem - regionförvaltningsöverläkare Mikko Valkonen: Ingen har misslyckats

Majoriteten av coronadödsfallen i Finland har skett på vårdhem. Enligt Yles uppgifter rör det sig om så många som två tredjedelar av dödsfallen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...sfall-pa-vardhem-regionforvaltningsoverlakare

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var tredje svensk som har avlidit i covid-19 har vårdats inom äldreomsorgen. Regeringen säger att arbetet för att stoppa smittspridning bland äldre måste intensifieras, men statminister Stefan Löfven (S) vill inte diskutera vem som bär ansvar för den svåra situationen.

– Just nu kanske inte är rätt tid att peka finger åt varandra.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/l...ar-inte-ratt-tid-att-peka-finger-at-varandra/

Men finnarna är ju, som alla vet, bättre så där är det inte var tredje utan två tredjedelar på äldreboenden! :tungan
De pekar heller inte finger utan konstaterar att ingen misslyckats! :tummenupp

Majoriteten av Finlands coronadödsfall på vårdhem - regionförvaltningsöverläkare Mikko Valkonen: Ingen har misslyckats

Majoriteten av coronadödsfallen i Finland har skett på vårdhem. Enligt Yles uppgifter rör det sig om så många som två tredjedelar av dödsfallen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...sfall-pa-vardhem-regionforvaltningsoverlakare

1/3-del av 1400 döda är ändå avsevärt mer än 2/3-delar av 82 döda även om du kompenserar för att finnarna bara är hälften så många som oss.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1/3-del av 1400 döda är ändå avsevärt mer än 2/3-delar av 82 döda även om du kompenserar för att finnarna bara är hälften så många som oss.

De har också en lägre befolkningsdensitet och saknar samma storlek av städer, ställen där smittan sprids fort. Kollektivtrafik verkar ha spelat stor roll i tidig spridning i stora städer, exempelvis.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...