Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest

Intressant. Bekräftar antagandet att dödligheten i viruset är betydligt lägre än de siffror man haft som enbart baserat sig på de vanliga siffrorna om antalet smittade.

En av anledningarna till att man vill sätta igång med antikroppstester. Det blir då möjligt att göra prognoser dels över antalet dödsfall, dels hur lång tid det kommer ta innan flockimmunitet uppnås. För det senare behöver man förstås även få mer kunskap om i vilken grad man blir immun efter att man varit infekterad. Än så länge är ju sådana antaganden preliminära och osäkra, även om slutsatserna hittills verkar vara att de flesta sannolikt blir immuna, åtminstone några månader.

Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag kollade på klippet och eftersom du nu ansåg detta värt att dela vill jag ställa frågan: hur bedömer du trovärdigheten och seriositeten i klippet?

Jag tror på att han har de åsikter han påstår sig ha i klippet, dvs jag tror inte han ljuger om vad han tycker.
Han är nog seriös i det han säger utifrån sin kunskap & bakgrund och att han upplever en diskrepans mellan hur han önskar att vi skulle agera och hur vi faktiskt agerar.

Rätt eller fel, det vet inte jag. Det är bara en persons inlaga i diskursen som beskriver sin subjektiva upplevelse i detta.

Edit. Kan väl lägga till att klippet ändå känns något ostrukturerat/osakligt/okonkret eller liknande, lite lösa boliner eller hur man nu säger.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror på att han har de åsikter han påstår sig ha i klippet, dvs jag tror inte han ljuger om vad han tycker.
Han är nog seriös i det han säger utifrån sin kunskap & bakgrund och att han upplever en diskrepans mellan hur han önskar att vi skulle agera och hur vi faktiskt agerar.

Rätt eller fel, det vet inte jag. Det är bara en persons inlaga i diskursen som beskriver sin subjektiva upplevelse i detta.

Ja, att han har åsikter råder det ju ingen tvekan om. I övrigt är ju hela klippet skapat utifrån att manipulera och driva en tes, snarare än att vara någon slags seriös journalistik. Man tar inte med några längre utvecklande resonemang utan väljer bara ut precis de klipp där gubben säger saker som stödjer den tes man vill driva.

Man skapar en bild av att denne gubbe, i kraft av sin titel, skulle vara någon värd att lyssna på och ta på allvar, men samtidigt ställs inga kritiska frågor när han vräker ur sig rena dumheter och anklagelser utan grund, som när han avfärdar faktauppgiften om att den största delen av de som dött i Italien haft andra bakomliggande sjukdomar som "ett sätt att skylla ifrån sig".

Givetvis skall människor få uttala sina åsikter, men när det förpackas som någon slags journalistik på detta sätt blir det oseriöst.

Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, att han har åsikter råder det ju ingen tvekan om. I övrigt är ju hela klippet skapat utifrån att manipulera och driva en tes, snarare än att vara någon slags seriös journalistik. Man tar inte med några längre utvecklande resonemang utan väljer bara ut precis de klipp där gubben säger saker som stödjer den tes man vill driva.

Jag editerade mitt inlägg. Det vet vi ju inte även om det var det jag ville få fram med editeringen att det känns så.

Tycket klippet hade ett visst humorvärde iaf, delvis därför jag postade och avslutade med "Hårda bud i Mellerud."

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag editerade mitt inlägg. Det vet vi ju inte även om det var det jag ville få fram med editeringen att det känns så.

Tycket klippet hade ett visst humorvärde iaf, delvis därför jag postade och avslutade med "Hårda bud i Mellerud."

Ja, som humor funkar det absolut! :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vänta nu. De hundratals som nu haft Covi-19 för andra gången?

Kroppen kan besegra sjukdom utan att utveckla antikroppar, antagligen är det var som hänt de som blivit sjuka flera gånger, alternativt så här de inte blivit helt friska första gången och återfallit.

Raderad medlem 51742

Guest
Riktigt intressant veckopanel med Kvartal idag, med den ökände Tysken från presskonferenserna.

Det har nu gått en månad sedan land efter land stängde sina gränser, ja rent av stängde ned sina samhällen för att bromsa coronavirusets framfart. Hur utvecklas smittspridningen i länder som Norge, Finland, USA och Tyskland? Vad tycker medborgarna om politikernas hårda restriktioner och hur ser de på avvikaren Sverige? Hör författaren Åsne Seierstad från Oslo, journalisterna Kai Jaskari från Finland och Christian Stichler från Tyskland samt Anders Hjemdahl, digital mediautvecklare och kommunikationsstrateg boende i Kalifornien.

https://kvartal.se/artiklar/veckopanelen-vecka-16/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Det är ju fullkomligt sant att antikroppar inte nödvändigtvis betyder fullständig immunitet, men viruset verkar vara genetiskt stabilt vilket talar för immunitet. Sedan är väl kanske immunitet inte rätt ord, man behöver inte nödvändigtvis vara fullkomligt skyddad för att man är "immun" mot en sjukdom.
Men jag hade nog blivit mer fundersam om det inte registrerats några återfall av miljontals smittade, än några återfall hundra. Det är så stora antal smittade att möjligheten för misstag vid friskskrivning närmast är garanterad, samt att om människor behandlats med blodplasma med antikroppar så ökar möjligheten att de blir friska utan att själva utveckla antikroppar drastiskt, och vi vet ju redan att länder har använt blodplasma med antikroppar som en nödbehandling av svårt sjuka.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är ju fullkomligt sant att antikroppar inte nödvändigtvis betyder fullständig immunitet, men viruset verkar vara genetiskt stabilt vilket talar för immunitet. Sedan är väl kanske immunitet inte rätt ord, man behöver inte nödvändigtvis vara fullkomligt skyddad för att man är "immun" mot en sjukdom.
Men jag hade nog blivit mer fundersam om det inte registrerats några återfall av miljontals smittade, än några återfall hundra. Det är så stora antal smittade att möjligheten för misstag vid friskskrivning närmast är garanterad, samt att om människor behandlats med blodplasma med antikroppar så ökar möjligheten att de blir friska utan att själva utveckla antikroppar drastiskt, och vi vet ju redan att länder har använt blodplasma med antikroppar som en nödbehandling av svårt sjuka.

” Det har funnits en förhoppning om att man uppnått flockimmunitet och att samhällen kanske redan utvecklat antikroppar. Jag tror att de generella bevisen säger emot det, och att de pekar mot en mycket lägre nivå av antikroppar. Så det kanske inte löser problemet som regeringarna försöker att lösa, sa Mike Ryan enligt CNBC.”

Det var ju inte uttalat planen med flockimmunitet av FHM men sågs som en positiv effekt eller liknande, utifrån senaste dagarnas PK.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
” Det har funnits en förhoppning om att man uppnått flockimmunitet och att samhällen kanske redan utvecklat antikroppar. Jag tror att de generella bevisen säger emot det, och att de pekar mot en mycket lägre nivå av antikroppar. Så det kanske inte löser problemet som regeringarna försöker att lösa, sa Mike Ryan enligt CNBC.”

Ja? Vad har det med något jag sa att göra?
Han uttrycker ju att flockimmunitet inte uppnåts, vilket brukar räknas som att runt 70% av befolkningen är immuna. Jag håller helt med honom om att det är alldeles för optimistiskt att tro att det har hänt med covid19.

Flockimmunitet är något man gärna vill uppnå för att immunitet inte är ett 100% skydd mot sjukdomar, men om tillräckligt många är immuna så finns det inget fotfäste för en sjukdom att få fäste i befolkningen så att de med immunitet inte löper risk att bli smittade trots sin immunitet.

Däremot kommer att ha världen i stasis att ställa till med ordentligt med problem, så man behöver få igång marknaden och ekonomin igen, och det kan man göra genom att låta de som utvecklat immunitet att återgå till arbete. De löper fortfarande en risk att bli smittade igen, men den är väldigt mycket mindre, speciellt om en majoritet av de interagerar med också är immuna.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
111 nya dödsfall! En kraftig nedgång!
Se bara på Italjen, de hade massor med mycket många fler!

/Bronx

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
111 nya dödsfall! En kraftig nedgång!
Se bara på Italjen, de hade massor med mycket många fler!

/Bronx

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Notera linjen för sju dagars medelvärde. De börjar bli en smula komik över de som kallat folk för faktaresistenta samtidigt som de predikat att trenden vänt neråt för det säger minsann Tegnell... han som alltid har rätt fakta.

Bifogat

• 18mars.png
    18mars.png
    50 KB · Visningar: 39

Raderad medlem 51742

Guest
Kollade på senaste excelfilen från FHM och jämförde med samma excelfiler från tre dagar bakåt, på liknande sätt som Tino Sanandaji gjort när han tittat på eftersläpningseffekten, vilket det länkats till i tråden tidigare. Det fylls på lite grann på tidigare dagar, framför allt upp till en vecka bakåt, men inget dramatiskt.

Som det ser ut just nu ser det ut som att en utplaning ev. har skett redan från omkring den 2/4, varefter det verkar ha stabiliserat sig omkring ca 75 dödsfall per dag och sen fortsatt så. Från den 13/4 och framåt ser det ut att ha börjat avta, men det är nog för tidigt att säga ännu eftersom det sannolikt kommer fyllas på med en del ytterligare dödsfall därifrån och framåt. Det finns ett tydligt undantag med en topp om 101 dödsfall den 8/4 som sticker ut. Kanske möjligen kan förklaras med om det t ex varit många samtidiga dödsfall på äldreboende som sammanfaller med den tidpunkten. Det skulle man behöva undersöka närmare för att förstå anledningen till.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka