Raderad medlem 51742
Guest
Är det någon här som faktiskt har lyssnat de dagliga presskonferenserna som de kör kl. 14 varje dag?
Jag började göra det i måndags och har lyssnat igenom i princip alla. Missade bara några delar under veckan. Går ju att sätta på i telefonen/hörlurarna medans man jobbar. SVT är enklaste sättet att lyssna på det. SR kör säkert också sändningen.
Och efter att ha gjort det så måste jag säga att Folkhälsomyndigheten och de andra myndigheterna gör verkligen rätt, så gott man nu kan enligt gällande situation.
Tegnell är vettig, om än inte skarpt mediatränad, men jag ser hellre att han har koll på folkhälsan än att passa in perfekt för media. Men även han har gjort rediga framsteg på även den fronten sen han startade.
Han drar läget hur det ser och vilka saker som ligger på bordet och vad de kollar närmare på. Han ljuger inte, killgissar faktiskt inte och ger faktiskt ganska vettiga svar på reportrars frågor.
Sen att man läser en helt annan artikel efter att medierna vinklat det hela är ju en annan sak.
Därför har jag tyckt att det varit vettigt att faktiskt lyssna på källan till informationen och inte bara medias tolkning av den.
De baserar sina råd och föreskrifter på den information som finns fram till dagen då den presenteras och som är bekräftad. Det kan komma in nya uppgifter under dagen som säger annat och då letar de febrilt efter bekräftelse/fakta som stärker detta och anpassar råden därefter så fort fakta finns.
De verkar heller inte vara rädda att ta upp fakta som är bekräftad. Som att spridningen i Tensta/Rinkeby varit stor och de kollar på varför. I dagsläget vet man inte varför det är så.
Visst kan vissa populister skrika att det är pga. att det bor många utlandsfödda där, men varför är då inte Malmö lika hårt drabbat..?
Sen märks det att alla vet att det kommer att vara en svår period med viruset här och många kommer att lida och dö i det hela. Man är i en situation där man inte varit beredd på att en smitta skall slå till så här och man arbetar så gott man kan med de medel man har.
Håller med i stort. Mycket bättre att se presskonferenserna än att bara läsa om det i media efteråt, där det ofta blir lösryckta citat för att skapa sensation. Allra bäst är att kombinera detta med att själv gå till många olika datakällor och medier och försöka få en så bred bild som möjligt innan man bildar sig sin uppfattning.