Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
Är det någon här som faktiskt har lyssnat de dagliga presskonferenserna som de kör kl. 14 varje dag?

Jag började göra det i måndags och har lyssnat igenom i princip alla. Missade bara några delar under veckan. Går ju att sätta på i telefonen/hörlurarna medans man jobbar. SVT är enklaste sättet att lyssna på det. SR kör säkert också sändningen.
Och efter att ha gjort det så måste jag säga att Folkhälsomyndigheten och de andra myndigheterna gör verkligen rätt, så gott man nu kan enligt gällande situation.

Tegnell är vettig, om än inte skarpt mediatränad, men jag ser hellre att han har koll på folkhälsan än att passa in perfekt för media. Men även han har gjort rediga framsteg på även den fronten sen han startade.

Han drar läget hur det ser och vilka saker som ligger på bordet och vad de kollar närmare på. Han ljuger inte, killgissar faktiskt inte och ger faktiskt ganska vettiga svar på reportrars frågor.
Sen att man läser en helt annan artikel efter att medierna vinklat det hela är ju en annan sak.
Därför har jag tyckt att det varit vettigt att faktiskt lyssna på källan till informationen och inte bara medias tolkning av den.

De baserar sina råd och föreskrifter på den information som finns fram till dagen då den presenteras och som är bekräftad. Det kan komma in nya uppgifter under dagen som säger annat och då letar de febrilt efter bekräftelse/fakta som stärker detta och anpassar råden därefter så fort fakta finns.

De verkar heller inte vara rädda att ta upp fakta som är bekräftad. Som att spridningen i Tensta/Rinkeby varit stor och de kollar på varför. I dagsläget vet man inte varför det är så.
Visst kan vissa populister skrika att det är pga. att det bor många utlandsfödda där, men varför är då inte Malmö lika hårt drabbat..?

Sen märks det att alla vet att det kommer att vara en svår period med viruset här och många kommer att lida och dö i det hela. Man är i en situation där man inte varit beredd på att en smitta skall slå till så här och man arbetar så gott man kan med de medel man har.

Håller med i stort. Mycket bättre att se presskonferenserna än att bara läsa om det i media efteråt, där det ofta blir lösryckta citat för att skapa sensation. Allra bäst är att kombinera detta med att själv gå till många olika datakällor och medier och försöka få en så bred bild som möjligt innan man bildar sig sin uppfattning.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Är det någon här som faktiskt har lyssnat de dagliga presskonferenserna som de kör kl. 14 varje dag?

Jag började göra det i måndags och har lyssnat igenom i princip alla. Missade bara några delar under veckan. Går ju att sätta på i telefonen/hörlurarna medans man jobbar. SVT är enklaste sättet att lyssna på det. SR kör säkert också sändningen.
Och efter att ha gjort det så måste jag säga att Folkhälsomyndigheten och de andra myndigheterna gör verkligen rätt, så gott man nu kan enligt gällande situation.

Tegnell är vettig, om än inte skarpt mediatränad, men jag ser hellre att han har koll på folkhälsan än att passa in perfekt för media. Men även han har gjort rediga framsteg på även den fronten sen han startade.

Han drar läget hur det ser och vilka saker som ligger på bordet och vad de kollar närmare på. Han ljuger inte, killgissar faktiskt inte och ger faktiskt ganska vettiga svar på reportrars frågor.
Sen att man läser en helt annan artikel efter att medierna vinklat det hela är ju en annan sak.
Därför har jag tyckt att det varit vettigt att faktiskt lyssna på källan till informationen och inte bara medias tolkning av den.

De baserar sina råd och föreskrifter på den information som finns fram till dagen då den presenteras och som är bekräftad. Det kan komma in nya uppgifter under dagen som säger annat och då letar de febrilt efter bekräftelse/fakta som stärker detta och anpassar råden därefter så fort fakta finns.

De verkar heller inte vara rädda att ta upp fakta som är bekräftad. Som att spridningen i Tensta/Rinkeby varit stor och de kollar på varför. I dagsläget vet man inte varför det är så.
Visst kan vissa populister skrika att det är pga. att det bor många utlandsfödda där, men varför är då inte Malmö lika hårt drabbat..?

Sen märks det att alla vet att det kommer att vara en svår period med viruset här och många kommer att lida och dö i det hela. Man är i en situation där man inte varit beredd på att en smitta skall slå till så här och man arbetar så gott man kan med de medel man har.

Populism, förenklad politik syns och hörs mest från s-, och vänsterhållet men då är det sällan någon pratar om populism. All verklighetsfrånvänd politik är populism och det har vi sett mycket av. Det är ett realistiskt antagande att det finns stor spridning i Rinkeby/Tensta pga av viss typ av invandrare och samhällsklass där kultur, sätt att ta tills sig och följa nyheter och rekommendationer spelar roll. Givetvis kan det ha många orsaker men det är en faktor och inget jag personligen lagt någon större vikt vid. Malmö ligger för övrigt 4-5 veckor efter Stockholm, thats why men många invandrare betyder inte automatiskt större spridning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Beträffande Belgien så har det varit nedstängt i kanske två veckor, svägerskan med man bor där. Dom har inte gått till jobbet på kanske två veckor.

Antal smittade är en sak och den kan siffran bör man eg totalt bortse ifrån just för att den är så tveksam.

Men antal döda börjar bli svårare att trixa och förklara med olika mätningar/redovisningar.
Visst lär det skilja sig lite i metoder men hur ska Belgien kunna överredovisa en så stor mängd döda? Vilka dödsorsaker är det i så fall som redovisas som offer för COVID-19? Vi pratar alltså om drygt 300 döda per dygn av COVID-19 den senaste veckan i Belgien. Det är ju såna mängder att man för att få ihop matematiken måste anta att vanliga hjärtinfarkter och cancerpatienter numera blir klassade som döda av COVID-19 i Belgien.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Beträffande Belgien så har det varit nedstängt i kanske två veckor, svägerskan med man bor där. Dom har inte gått till jobbet på kanske två veckor.

Antal smittade är en sak och den kan siffran bör man eg totalt bortse ifrån just för att den är så tveksam.

Men antal döda börjar bli svårare att trixa och förklara med olika mätningar/redovisningar.
Visst lär det skilja sig lite i metoder men hur ska Belgien kunna överredovisa en så stor mängd döda? Vilka dödsorsaker är det i så fall som redovisas som offer för COVID-19? Vi pratar alltså om drygt 300 döda per dygn av COVID-19 den senaste veckan i Belgien. Det är ju såna mängder att man för att få ihop matematiken måste anta att vanliga hjärtinfarkter och cancerpatienter numera blir klassade som döda av COVID-19 i Belgien.
Du kanske har postat det redan, men hur räknar de alla döda?
Det har ju varit så många olika varianter av det så man tappar koll på vilka som kör vad.

Personligen är jag mest orolig över USA samt Japan när dessa kommer komma igång ordentligt. En befolkning som klassar in i flera riskkategorier och dålig sjukvård gör ju USA väldigt tacksam. I Japan så kommer den stora ålderdomliga befolkningen vara den stora risken. Sjukvården är ju redan hårt ansatt där, fast det inte ens dragit igång.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du kanske har postat det redan, men hur räknar de alla döda?
Det har ju varit så många olika varianter av det så man tappar koll på vilka som kör vad.

Personligen är jag mest orolig över USA samt Japan när dessa kommer komma igång ordentligt. En befolkning som klassar in i flera riskkategorier och dålig sjukvård gör ju USA väldigt tacksam. I Japan så kommer den stora ålderdomliga befolkningen vara den stora risken. Sjukvården är ju redan hårt ansatt där, fast det inte ens dragit igång.

Harmon rabb tog upp det här
https://www.sporthoj.com/forum/show...information!&p=6464890&viewfull=1#post6464890

Det var alltså endast 2264 av 4440 som verkligen var testade och därmed till 100% bekräftat smittade i Belgien när artikeln skrevs. Ganska nära hälften alltså.

Exakt hur det skiljer sig mot andra länder vet jag inte, vet inte ens hur motsvarande siffra ser ut för Sverige.

Men jag vill ju ändå tro att den här icke verifierade delen är väl knappast trafikskadeoffer utan rimligtvis folk som faktiskt haft symptom som gjort det skäligt och misstänka att de var coronasmittade.

Ja, ur global och ekonomisk synpunkt blir det illa om/när usa hamnar på samma nivåer. Vilket väl ändå är en rimlig gissning att de så småningom gör.

Många av världens befolkningsmässigt stora länder ser än så länge ut att ha ganska begränsad smittspridning så potentialen uppåt är fortfarande väldigt stor.

För min egen del tittade jag mer globalt från början men nu är jag mest bara intresserad av hur det utvecklar sig i Sverige och hur jag själv ska agera på det. Därav tittar jag lite på länder som kan ge en indikation på vart vi kan vara på väg.

Jag är ju egenföretagare och som det ser ut har jag nog förlorat 3/4-delar av min årsomsättning ifall jag inte anpassar mig efter det nya läget. Så jag jobbar på att bygga upp ett par nya ben att stå på.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Om det är sant? Fram med testerna illa kvickt! Jag tror jag är "universiell donator" samt haft skiten. Ta mitt blod..
Om du är universell donator (O Rh-) spelar ingen roll i detta fall. Det enda intressanta är dina antikroppsnivåer samt hur effektiva antikropparna är. Antikropparna renas fram från plasma, och det är bara plasman man donerar. Blodkropparna får du tillbaka.

Men bra av dej att vilja donera. Har du möjlighet att testa dej så gör det. Har du snygga antikroppar bör du även kontakta närmsta intensivvårdsavdelning samt blodcentral. Förmodligen kommer de inte riktigt veta vad de ska göra, men då kan de i alla fall kontakta dej när antikroppsbehandling börjar bli rutin vilket jag hoppas är i förrgår.

Bra grej. Men det enda testet kommer att säga "Du ÄR eller HAR varit utsatt för viruset", speciellt att ha i åtanke för de utan eller väldigt lindrig symptom. Ett positivt svar för antikroppar bör då isf innebära två veckors karantän om man inte haft symptom och inte skicka dem ögonaböj till omsorgen/äldrevården. Remdesivir låter även det lovande av vad som läckt ut.
Nej, någon med ett fullt utvecklat immunsvar med antikroppar mot SARS-CoV-2 är inte smittsam och kan inte bli smittad.

Vänta nu. De hundratals som nu haft Covi-19 för andra gången?
Återigen: Viruset heter SARS-CoV-2. Sjukdomen den orsakar kallas Covid-19.
Alla kommer få Sars-CoV-2 igen. Och igen. Och igen. Det är ett virus som mest troligt kommer cirkulera med övriga säsongsförkylningar år efter år precis som de andra Coronavirusen HCoV-OC43, HCoV-HKU1, HCoV-229 och HCoV-NL63. Det kommer bli en del av mänsklighetens standardpatogener om vi inte massvaccinerar.

Däremot är det inte säkert att man utvecklar sjukdomen Covid-19 igen bara för att man blir återinfekterad av viruset. Har man ett normalt immunförsvar så blir reinfektionen så lindrig att man aldrig märker av den.

Kroppen kan besegra sjukdom utan att utveckla antikroppar, antagligen är det var som hänt de som blivit sjuka flera gånger, alternativt så här de inte blivit helt friska första gången och återfallit.
Nej, virus är inget kroppen normalt kan bli frisk från utan antikroppar, såvida man inte använder rejäla doser antivirala läkemedel. Det är inte fallet här, mest troligt handlar det om människor som antingen har ett defekt immunförsvar eller om att de blivit infekterade av en virusmutant där deras antikroppar haft dålig effektivitet.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om du är universell donator (O Rh-9) spelar ingen roll i detta fall. Det enda intressanta är dina antikroppsnivåer samt hur effektiva antikropparna är. Antikropparna renas fram från plasma, och det är bara plasman man donerar. Blodkropparna får du tillbaka.

Ett par dumma frågor måhända, du verkar ju ha lite koll.
Hur länge efter en virusinfektion har man antikroppar kvar i blodet, avtar de med tiden? Har man antikroppar kvar från sin allra första infektion man hade i livet samt alla andra som man haft genom livet tills man dör? Hur många ppm rör det sig om på ett ungefär? Ökar de på själva blodvolymen eller tränger de undan något annat(knepig fråga kanske), det jag funderar på är om man hypotetiskt skulle smittas av alla världens sjukdomar som man sedermera bildar antikroppar mot, får man ökat blodtryck då pga volymen antikroppar som man har i blodet - i det extremfallet?

Fö. tror jag vi här använder namnet på sjukdomen (felaktigt)synonymt med namnet på viruset.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Coronavirus Testing Needs to Triple Before the U.S. Can Reopen, Experts Say
https://www.nytimes.com/interactive...testing-states.html?smtyp=cur&smid=tw-nytimes

“I want to be able to identify everybody who is even mildly symptomatic,” he said. “So when I wake up one morning and have a sore throat and a fever, I should be able to go get tested. And then I want to be able to test all of my contacts if I turn out to be positive, so that I can do the test, trace and isolate strategy that’s so critical to allowing us to open up and stay open.”
“We need to switch from saying to people, ‘if you have mild symptoms, if you’re not feeling super sick, don’t come and stay at home,’ to ‘if you have any symptoms, you need to come in to get tested right away,’ ” he said.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Siffror är viktiga för många. En mild influensa ger en överdödlighet på 500 och en svår sådan ger 2 000 fler döda. Eftersom den här är mer än svår blir det troligen mer än så...

Överdödlighet är när det dör fler än normalt och normalt är det 90 000 om året med 250 - 300 om dagen enligt statistik.
Normalt dör 20% av 80+ varje år av olika orsaker.
Nu dör 20% av 80+ i konstaterad Corona.

Hur vet man då vilka som skulle dött utan Corona i år? Det vet man inte utan det är troliga beräkningar man har.

Om man rullar ner på länken kan man se, med en fördröjning, årets dödsfall och den normala dödligheten bakåt några år.
Skärmklipp Corona.PNG
https://www.covid19insweden.com/

Förstasidan uppdateras flera gånger om dagen och det finns mycket att klicka på för den intresserade.

Var noga med att läsen texten till varje sektion för att förstå vad det är vi försöka visa och varför. Observera också att flera av graferna visas i logaritmisk skala, vilket gör att en exponentiell ökning ser ut som en rät linje, så håll alltid ett öga på y-axeln i graferna och växla själv mellan linjär/logaritmisk för att få en bättre känsla för datan. Kolla också in videon längst ned på sidan.

Källor: Johns Hopkins CSSE, Folkhälsomyndigheten, Svenska intensivvårdsregistret samt platz.se

https://platz.se/coronavirus/

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Siffror är viktiga för många. En mild influensa ger en överdödlighet på 500 och en svår sådan ger 2 000 fler döda. Eftersom den här är mer än svår blir det troligen mer än så...

Överdödlighet är när det dör fler än normalt och normalt är det 90 000 om året med 250 - 300 om dagen enligt statistik.
Normalt dör 20% av 80+ varje år av olika orsaker.
Nu dör 20% av 80+ i konstaterad Corona.

Hur vet man då vilka som skulle dött utan Corona i år? Det vet man inte utan det är troliga beräkningar man har.

Om man rullar ner på länken kan man se, med en fördröjning, årets dödsfall och den normala dödligheten bakåt några år.
View attachment 453538

Förstasidan uppdateras flera gånger om dagen och det finns mycket att klicka på för den intresserade.

Var noga med att läsen texten till varje sektion för att förstå vad det är vi försöka visa och varför. Observera också att flera av graferna visas i logaritmisk skala, vilket gör att en exponentiell ökning ser ut som en rät linje, så håll alltid ett öga på y-axeln i graferna och växla själv mellan linjär/logaritmisk för att få en bättre känsla för datan. Kolla också in videon längst ned på sidan.

Källor: Johns Hopkins CSSE, Folkhälsomyndigheten, Svenska intensivvårdsregistret samt platz.se

https://platz.se/coronavirus/

Dom uppdaterar flera gånger om dagen men grafen sträcker sig fram bara fram till 5 mars.
Den och utvecklingen ytterligare en tid efter det har vi ju här diskuterat sedan i tisdags när scb offentliggjorde den datan.

Raderad medlem 51742

Guest
Något som är intressant är att jämföra utvecklingen i de olika regionerna i Sverige. Det blir då extremt tydligt att det framför allt är i Stockholm och omkringliggande pendlingsregioner som dödstalen per capita dragit iväg. Att jämföra Stockholmsregionerna med exempelvis Västra Götaland, Skåne och andra regioner blir som att jämföra Sverige med våra nordiska grannländer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Något som är intressant är att jämföra utvecklingen i de olika regionerna i Sverige. Det blir då extremt tydligt att det framför allt är i Stockholm och omkringliggande pendlingsregioner som dödstalen per capita dragit iväg. Att jämföra Stockholmsregionerna med exempelvis Västra Götaland, Skåne och andra regioner blir som att jämföra Sverige med våra nordiska grannländer.
Man kan kanske numera lägga Covid19 till en av invandringens kostnader, undrar om Brooklyn kan räkna på hur mycket Sverige tjänar på att somalier kommer hit och sprider Covid19.

Jag tror vinsten kommer lite längre fram.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Är Yle en rysk trollsajt?
Brooklyn svarade aldrig på vilka han menade och hur de var relevanta att nämna i denna tråd.
Känner mig sjukt osäker på om Yle är trovärdigt nu, Finland är ju nära Ryssland också!

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jepp, kryllar av troll i Finland, sägs det.

Fast de finska trollen verkar ganska snälla jämfört med de onda trollen.

Last edited by a moderator:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Markus: Vi ligger inte bra till i nuläget och enligt undersökning är vi också bland de minst rädda för coronaviruset :)

Old badger: Antal döda av Covid-19 och i förhållande till annan död kan man titta på men bara man inte tar en låg ökning av döda i nuläget för hur "icke" allvarligt viruset är vilket jag inte säger att du gör men mindre bra jämförelser finns.
När det gäller Sverige ligger också Stockholm före andra orter men det betyder inte att andra städer nu mer förberedda får samma utveckling men vi får se när allt är över.

Själv hoppas jag på att vi verkligen ser en avmattning och en stor del av Stockholmarna haft viruset. Tror annars en avmattning kommer naturligt mot sommaren för att kanske öka i höst/vinter.

Dödsannonser i DN är 9 sidor mot normalt ca 4 sidor. Kanske inget bra mått men noterat.
Antal döda i Stockholm mot tidigare år fram till vecka 14.

stockholmdeath.jpg

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi diskuterade ju dippen på slutet av FHMs datafil, nu har jag dagens data tillsammans med en fyra dagar äldre datafil så vi kan se vad som hänt på fyra dagar.

Bifogat

• 4dagar.png
    4dagar.png
    26.3 KB · Visningar: 44

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Dom uppdaterar flera gånger om dagen men grafen sträcker sig fram bara fram till 5 mars.
Den och utvecklingen ytterligare en tid efter det har vi ju här diskuterat sedan i tisdags när scb offentliggjorde den datan.

Helt rätt men det finns, som sagt, flera grafer att klicka på och andra är mer uppdaterade som denna t.ex.
Den här visar att vi är varken bäst eller sämst...
Skärmklipp Corona.PNG

Gillar svenska Yle!
Avsnitt 95: Hejarklacksramsor och gubbhumor
https://arenan.yle.fi/1-50125469

Markus: Vi ligger inte bra till i nuläget och enligt undersökning är vi också bland de minst rädda för coronaviruset :)

Old badger: Antal döda av Covid-19 och i förhållande till annan död kan man titta på men bara man inte tar en låg ökning av döda i nuläget för hur "icke" allvarligt viruset är vilket jag inte säger att du gör men mindre bra jämförelser finns.
När det gäller Sverige ligger också Stockholm före andra orter men det betyder inte att andra städer nu mer förberedda får samma utveckling men vi får se när allt är över.

Själv hoppas jag på att vi verkligen ser en avmattning och en stor del av Stockholmarna haft viruset. Tror annars en avmattning kommer naturligt mot sommaren för att kanske öka i höst/vinter.

Dödsannonser i DN är 9 sidor mot normalt ca 4 sidor. Kanske inget bra mått men noterat.
Antal döda i Stockholm mot tidigare år fram till vecka 14.

View attachment 453547

Jag tror inte det är många som inte förstår allvaret men det är bara vad jag tror.
Nu vet jag inte vad som är rätt eftersom jag inte är forskare men jag kollar lite olika nyheter...

https://svenska.yle.fi/
https://www.bbc.com/news
https://www.zdf.de/comedy/heute-show

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...