Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Helt rätt men det finns, som sagt, flera grafer att klicka på och andra är mer uppdaterade som denna t.ex.
Den här visar att vi är varken bäst eller sämst...
View attachment 453549
https://www.covid19insweden.com/

Länkade till den på typ sidan 20 i denna tråd. :tummenupp

Sedan kvarstår förstås att olika länder rapporterar in lite olika saker på lite olika vis, varför det ändå är mycket vanskligt att jämföra kurvorna länderna emellan.

Facit får vi nog inte förrän om några år.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Länkade till den på typ sidan 20 i denna tråd. :tummenupp

Sedan kvarstår förstås att olika länder rapporterar in lite olika saker på lite olika vis, varför det ändå är mycket vanskligt att jämföra kurvorna länderna emellan.

Facit får vi nog inte förrän om några år.

Jag vet och jag kollade då. Men nu vill somliga inte titta på länkar de inte känner till eller om det kommer från fel håll. :(

Jag uppskattar en liten sammanfattning av vad det jag ska titta så jag tog lite kopior av exempel på vad som man kan hitta.
Det här med döden är jobbigt för många. Många tror att den försvinner om man inte pratar om den. Eftersom jag kört SportHoj i många år har jag hört en del men de flesta av mina motorcykelkamrater har inte dött på motorcykel.
Här är lite tankar om döden som kanske kan lätta för några. Först lite kort så ni slipper sitta genom en timme i onödan...

https://www.youtube.com/watch?v=P26XemA3eTk&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=MBGEKaME79k&feature=emb_logo

Hela filmen

https://www.youtube.com/watch?v=zMv0ETbbYdk&t=1s

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
af5ad8f4196819070b0321a40c5f5a0a.jpg

Väntat, men tyder kanske också på att medborgarna generellt sett uppskattar det sätt som FHM hanterat krisen hittills. Kommunikationen och tydligheten har blivit klarare.

Buy quality, cry once

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inget GIFT i världen har skapat en sådan rädsla som Covid-19!

Vad tror ni om detta:
https://newsvoice.se/2020/03/vanlig-influensa-coronavirus/

Håller dom fortfarande på och relativiserar. :va

CITAT:
Förra året dog 505 personer i Sverige av vanlig säsongsinfluensa.

Det är ungefär lika många som dött av COVID-19 de senaste sex dagarna.

EDIT: Kanske inte "fortfarande" utan helt enkelt en gammal artikel men intressant att bli påmind om vad många trodde för så lite som 6 veckor sedan.

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Inget GIFT i världen har skapat en sådan rädsla som Covid-19!

Vad tror ni om detta:
https://newsvoice.se/2020/03/vanlig-influensa-coronavirus/

Det här är ett bra bevis på att man skall inte läsa all skit på nätet. De som läser och tror på sånt här borde fråntas rösträtt i allmänna val för all framtid.

Citat nedan;
DEBATT. Riskerna med coronaviruset och hur man bör skydda sig har diskuterats flitigt i media, men hur är det med de proportioner som media inte förmedlar? I Sverige dör det varje år 200-1000 personer av vanlig influensa.

Text: Kalle Hellberg | Virusskydd i tunnelbanan i Dubai. Foto: Nick Fewings. Licens: Unsplash.com

Vem-vilka har givit respektive nation order om att media och regeringarna ska sprida hysteri om en (vad jag kan förstå) ganska normal säsongsförkylning. Varför ska alla nationer på Jorden helt plötsligt stänga gränser, införa undantagstillstånd, utegångsförbud, upphöra med all fabricering osv, något som aldrig tidigare skett, trots allvarligare sjukdomsspridningar tex ”Asiaten”? Att det utgått en skarp order från något betydelsefullt håll i världen är solklart, men från vem-vilka?
Vem-vilka har givit massmedia order om att de ska använda ett informationsspråk som bara kan tolkas som ”det alla värsta”? Man betonar alltid när man rabblar siffror att personerna dött av coronaviruset, trots att de flesta förkylda som dött inte har testats för corona! Varför vill man skapa hysteri?
Man måste sätta nuvarande larmsiffror om tex dödsfall av viruset i proportion till hur många som dör vid varje årlig säsongsinfluensa. Inget om detta har jag hört i radio-TV!

I Sverige dör det varje år (särskilt under våren) mellan 200 och upp till 1000 personer av hög ålder och med en multisjuk diagnos i bakgrunden, det är det ”normala” vid säsonginfluensa.

Förra året dog 505 personer i Sverige av vanlig säsongsinfluensa. I Kina dör minst 2 miljoner varje år av säsongsinfluensa, enstaka år har siffran varit nästan 6 miljoner, detta är det ”normala”.

I Italien dör mellan 1200 och 6000 personer av säsongsinfluensa varje år, nu anses lite över 1000 ha dött och man påstår att coronaviruset är orsaken, trots att man inte testar detta på alla! I TV-Aktuellt stirrar reportern förtvivlat in i kameran och säger bekymmersamt att ”nu hinner inte krematorierna i Italien med att ta hand om de döda”!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I Italien dör mellan 1200 och 6000 personer av säsongsinfluensa varje år, nu anses lite över 1000 ha dött och man påstår att coronaviruset är orsaken, trots att man inte testar detta på alla! I TV-Aktuellt stirrar reportern förtvivlat in i kameran och säger bekymmersamt att ”nu hinner inte krematorierna i Italien med att ta hand om de döda”!

Italien är uppe i närmare 24000 döda nu, artikeln verkar ha siffror från 3/3.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag skulle tro att Jonathan Unges skämt funkar bättre på en standupscen än i en kolumn i Aftonbladet.

Troligtvis. Helt misslyckat om det var tänkt som en skämt artikeln med ironi. Har inte sett honom på standupscen och hade ingen aning om vem han var. Nu vet jag att han är Cecilia Hagens son. Hon som skriver krönikörer i Expressen. Inte för att det säger något heller. Bara ett bekant namn bland många.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dagens konstaterande är den nedgång som förra veckan Tegnell med svans betraktade som en begynnande nedgång har nu lyfts upp av fördröjd data.

Men den fördröjda datan gör ju att det även nu ger illusionen av att vi har en nedgång den sista veckan. Extra hjälpt av att dataserien precis lagom avslutas med påsksvackan. Men nedgången är alltså senarelagd en vecka och kommer förstås senareläggas även nästa vecka för då kommer puckeln efter påsksvackan med.

7-10 dagar ser fördröjningen ut att vara, beroende på hur petig man är.
Men påskhelgen när folk är lediga kan ju förstås ha gjort att kurvan släpar efter extra mycket nu.

I Stockholm för en dryg vecka sedan dog det alltså kring 110 personer om dygnet jämfört med normala runt 50 personer.

Bifogat

• 20mars.png
    20mars.png
    55.1 KB · Visningar: 45
  • Stockholm_20mars.png
    Stockholm_20mars.png
    36.2 KB · Visningar: 40
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Dagens konstaterande är den nedgång som förra veckan Tegnell med svans betraktade som en begynnande nedgång har nu lyfts upp av fördröjd data.

Men den fördröjda datan gör ju att det även nu ger illusionen av att vi har en nedgång den sista veckan. Extra hjälpt av att dataserien precis lagom avslutas med påsksvackan. Men nedgången är alltså senarelagd en vecka och kommer förstås senareläggas även nästa vecka för då kommer puckeln efter påsksvackan med.

7-10 dagar ser fördröjningen ut att vara, beroende på hur petig man är.
Men påskhelgen när folk är lediga kan ju förstås ha gjort att kurvan släpar efter extra mycket nu.

I Stockholm för en dryg vecka sedan dog det alltså kring 110 personer om dygnet jämfört med normala runt 50 personer.

Har du kollat in Adam Altmejds graf? Han har ju gjort beräkningar baserat på hur tidigare fördröjning sett ut och har haft tillgång till excelfilerna från längre tillbaka. Det är hans beräkningar som Tino Sanandaji refererat till och de uppdateras varje dag. Tittar man på de ljusgråa staplarna tycker åtminstone jag att det ser ut som att utvecklingen stabiliserat sig och planat ut för ungefär två veckor sedan. Kanske skulle det till och med kunna vara en nedåtgående trend på gång.

deaths_lag_sweden_2020-04-19.png

https://github.com/adamaltmejd/covid/tree/master/docs

Sen är det förstås viktigt att påpeka att en utplaning eller minskning av ökningstakten inte säger så mycket om hur lång tid det kommer att ta innan det här är över för Sveriges räkning, utan handlar mer om kontrolleringen av spridningstakten och hur stor del äldre/sjuka som smittas. Tittar vi i resten av landet, utanför Stockholm, är det förmodligen väldigt många ytterligare som behöver bli smittade innan det börjar avta pga. flockimmunitet. Går det att hålla det på en stabil nivå som sjukvården kan hantera är det ju bra, men jag skulle gissa att det kan bli lite variationer i ökningstakten, både uppåt och nedåt, framöver beroende på hur det ser ut när smittan tar fart i andra delar av landet, om smittan får fäste på fler äldreboenden, hur människors beteende med social distansering ev. förändras osv.

Raderad medlem 51742

Guest
Apropå det här med det politiska ledarskapet.
Här är ytterligare en artikel (jag postade en annan för några dagar sedan) om hur Nya Zeelands premiärminister hanterat krisen. Det är även intressant läsning, utifrån att Nya Zeeland har en annan strategi, där de försöker eliminera viruset helt och i det avseendet kan de förmodligen ha ett mer gynnsamt utgångsläge än många andra länder.

The coronavirus pandemic may be the largest test of political leadership the world has ever witnessed. Every leader on the planet is facing the same potential threat. Every leader is reacting differently, in his or her own style. And every leader will be judged by the results.

German Chancellor Angela Merkel embraces science. Brazilian President Jair Bolsonaro rejects it. U.S. President Donald Trump’s daily briefings are a circuslike spectacle, while Indian Prime Minister Narendra Modi holds no regular briefings at all, even as he locks down 1.3 billion people.

Jacinda Ardern, the 39-year-old prime minister of New Zealand, is forging a path of her own. Her leadership style is one of empathy in a crisis that tempts people to fend for themselves. Her messages are clear, consistent, and somehow simultaneously sobering and soothing. And her approach isn’t just resonating with her people on an emotional level. It is also working remarkably well.

...

Ardern’s style would be interesting—a world leader in comfy clothes just casually chatting with millions of people!—and nothing more, if it wasn’t for the fact that her approach has been paired with policies that have produced real, world-leading results.

Since March, New Zealand has been unique in staking out a national goal of not just flattening the curve of coronavirus cases, as most other countries have aimed to do, but eliminating the virus altogether. And it is on track to do it. COVID-19 testing is widespread. The health system has not been overloaded. New cases peaked in early April. Twelve people have died as of this writing, out of a population of nearly 5 million.

As a collection of relatively isolated islands at the bottom of the South Pacific, New Zealand was in a favorable position to snuff out the virus. “Because we had very few cases wash up here, we could actually” work toward an elimination strategy, Clark said. “It is undoubtedly an advantage to be sitting down on the periphery [of the world], because you have a chance to see what’s circulating from abroad.”

But Ardern’s government also took decisive action right away. New Zealand imposed a national lockdown much earlier in its outbreak than other countries did in theirs, and banned travelers from China in early February, before New Zealand had registered a single case of the virus. It closed its borders to all nonresidents in mid-March, when it had only a handful of cases.

Michael Baker and Nick Wilson, two of New Zealand’s top public-health experts, wrote last week that while the country’s ambitious strategy may yet fail, early intervention bought officials time to develop measures that could end the transmission of the coronavirus, such as rigorously quarantining at the country’s borders and expanding COVID-19 testing and contact tracing.

Jackson, the international-relations scholar, said that the decision by Ardern’s government to unveil its four-level alert system (it moved to Level 4 in late March) at the outset of the crisis “was great at getting us ready psychologically for a step-up in seriousness,” a model that “couldn’t be more different from Trump’s ‘What will I do today?’ approach.”

The success, of course, isn’t all Ardern’s doing; it’s also the product of an impressive collective effort by public-health institutions, opposition politicians, and New Zealanders as a whole, who have largely abided by social-distancing restrictions.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har du kollat in Adam Altmejds graf? Han har ju gjort beräkningar baserat på hur tidigare fördröjning sett ut och har haft tillgång till excelfilerna från längre tillbaka. Det är hans beräkningar som Tino Sanandaji refererat till och de uppdateras varje dag. Tittar man på de ljusgråa staplarna tycker åtminstone jag att det ser ut som att utvecklingen stabiliserat sig och planat ut för ungefär två veckor sedan. Kanske skulle det till och med kunna vara en nedåtgående trend på gång.

View attachment 453581

https://github.com/adamaltmejd/covid/tree/master/docs

Sen är det förstås viktigt att påpeka att en utplaning eller minskning av ökningstakten inte säger så mycket om hur lång tid det kommer att ta innan det här är över för Sveriges räkning, utan handlar mer om kontrolleringen av spridningstakten och hur stor del äldre/sjuka som smittas. Tittar vi i resten av landet, utanför Stockholm, är det förmodligen väldigt många ytterligare som behöver bli smittade innan det börjar avta pga. flockimmunitet. Går det att hålla det på en stabil nivå som sjukvården kan hantera är det ju bra, men jag skulle gissa att det kan bli lite variationer i ökningstakten, både uppåt och nedåt, framöver beroende på hur det ser ut när smittan tar fart i andra delar av landet, om smittan får fäste på fler äldreboenden, hur människors beteende med social distansering ev. förändras osv.

Jag såg motsvarande graf hos Tino förra veckan och i ett kontinuerligt någorlunda regelbundet flöde bör det vara en ganska bra metod men nu har vi ju påskhelgen som infaller precis vid den tidpunkten där osäkerheten börjar så jag skulle inte våga dra så stora växlar på det.
Om det inte vore just för påskhelgen så skulle jag själv ha försökt addera föregående veckas fel på dagens dataserie men nu kändes det som att det är för stor osäkerhet på den gissningen.

Ångande sista stycket håller jag med dig.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad tror ni, om tjugo minuter får vi veta att det går ner?

Oavsett om det är 17 eller 300 döda kommer det gå ner tror jag.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad tror ni, om tjugo minuter får vi veta att det går ner?

Oavsett om det är 17 eller 300 döda kommer det gå ner tror jag.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Förr eller senare kommer det ju att börja gå ner, och då kan Tegnell säga -Som vi sa, så finns det nu en verifierad nedgång". Om man säger något tillräckligt länge så blir det till slut sant.
Jag som inte har Tegnells odelat positiva bild på hur man tolkar siffror, tycker mig se en minskad ökning iallafall. Trenden är inte att ökningskurvan stiger, och det är ju bra. Om ett par veckor kan vi nog ha en minskad takt om nu inte påskfirarna och de horder av idioter som inte kan låta bli att sitta i varandras knän på uteserveringar sabbar det igen. Man undrar ju om det inte är samma kategori nötpåsar som drog till Italien och åkte skidor och struntade i självkarantän, gick på after skii i Åre och nu trängs på uteserveringarna runt Stureplan.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka