Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad var det där om inte hånfullt? :va

Som tur är talar fakta för sig själv vilket blir tydligt när man läser om tråden från början.

Ut och kör hoj nu; strax 50 mil denna vecka! :krama

Buy quality, cry once

Ja, med tanke på hur många gånger du hånfullt kallat andra i tråden för faktaresistenta så förtjänar du det.

Ja, faktan talar för sig själv och snart inser nog även du själv att den kommit ikapp dig. Det roliga för några av oss andra blir att se hur lång tid det tar innan du inser vem som varit faktaresistent.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, med tanke på hur många gånger du hånfullt kallat andra i tråden för faktaresistenta så förtjänar du det.

Ja, faktan talar för sig själv och snart inser nog även du själv att den kommit ikapp dig. Det roliga för några av oss andra blir att se hur lång tid det tar innan du inser vem som varit faktaresistent.

Det jag menar är att frågor ställs om och om igen, trots att de redan är besvarade. Inte minst vad gäller dödstal och hur dessa redovisas, både i Sverige och annorstädes och vilka problem som finns med att dra slutsatser utifrån en viss siffra. Nu senast igen.

Vad kallar du det då?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag tror inte det blir så roligt, han kommer göra som i alla andra trådar han trollat.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Notera linjen för sju dagars medelvärde. De börjar bli en smula komik över de som kallat folk för faktaresistenta samtidigt som de predikat att trenden vänt neråt för det säger minsann Tegnell... han som alltid har rätt fakta.

Även din kurva med sju dagars medelvärde bekräftar väl det jag skrev i mitt föregående inlägg, att det skett en utplaning för ungefär två veckor sedan? Räknar man 7 dagars medelvärde bör ju utplaningen rimligen se ut som att den är förskjuten med 3,5 dagar. Eller menar du att vi i själva verket fortfarande har en uppåtgående trend? I såna fall får du gärna förklara vad du baserar det antagandet på :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det jag menar är att frågor ställs om och om igen, trots att de redan är besvarade. Inte minst vad gäller dödstal och hur dessa redovisas, både i Sverige och annorstädes och vilka problem som finns med att dra slutsatser utifrån en viss siffra. Nu senast igen.

Vad kallar du det då?

Du menar som den där teorin om att Sverige redovisar samtliga fall i motsats till andra länder? Ja, den teorin har jag sett dig banka i huvudet på folk ett flertal gånger i tråden.
Så du tror fortfarande att det förhåller sig på det viset?

Kanske du ödmjukt ska ta och läsa den din egen långa text några gånger? Du vet den där om confirmation bias mm.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej inte alls någon sådan teori, vilket jag knappast påstått heller.

Det framgår av FHM hur redovisning sker, för övrigt. Och detta har varit uppe i tråden flera gånger.

Läs tråden från början så ser ni vad som sagts och när och hur det lirar med dagens situation - som inte heller är facit på något sätt men för varje dag blir ju bilden tydligare.

Sedan kan du tagga ned, dina påståenden bör även de hålla för granskning.

Buy quality, cry once

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Även din kurva med sju dagars medelvärde bekräftar väl det jag skrev i mitt föregående inlägg, att det skett en utplaning för ungefär två veckor sedan? Räknar man 7 dagars medelvärde bör ju utplaningen rimligen se ut som att den är förskjuten med 3,5 dagar. Eller menar du att vi i själva verket fortfarande har en uppåtgående trend? I såna fall får du gärna förklara vad du baserar det antagandet på :)

Jag tror som jag sagt flera gånger i snart en vecka att påsken spökat till siffrorna och jag sa tidigare att det var för tidigt och påstå att trenden vänt ner.

För varje dag som går efter att vi lämnar påsken bakom oss blir det väl allt tydligare att trenden fortfarande pekar uppåt.

Glöm inte att dödstalen släpar ungefär två veckor efter kurvan med antal positivt testade och antalet smittade ökar fortfarande för varje dag. Trenden över antal döda kommer följaktligen naturligtvis fortsätta öka i minst ytterligare en vecka, mer troligt två veckor.

Bifogat

• cases.png
    cases.png
    27.9 KB · Visningar: 36

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror som jag sagt flera gånger i snart en vecka att påsken spökat till siffrorna och jag sa tidigare att det var för tidigt och påstå att trenden vänt ner.

För varje dag som går efter att vi lämnar påsken bakom oss blir det väl allt tydligare att trenden fortfarande pekar uppåt.

Glöm inte att dödstalen släpar ungefär två veckor efter kurvan med antal positivt testade och antalet smittade ökar fortfarande för varje dag. Trenden över antal döda kommer följaktligen naturligtvis fortsätta öka i minst ytterligare en vecka, mer troligt två veckor.

Den tolkning jag själv gör är att de dödsfall som nu fylls på under påskdagarna och framåt gör att toppen hamnar på en högre nivå generellt, men det ser inte ut att förändra bilden av att det skett en utplaning. Skulle detta stämma och vi sett en fortsatt utplaning skulle det innebära att omkring 175 dödsfall just nu saknas i statistiken. Om ökningen istället skulle fortsatt i ungefär samma takt efter den 8/4 (jag antar en genomsnittlig ökning med sju dödsfall per dag utöver föregående dags siffra från den 9:e och framåt) innebär det att ytterligare omkring 700 dödsfall skulle saknas och att den verkliga siffran nu skulle ligga på omkring 2400 döda.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den tolkning jag själv gör är att de dödsfall som nu fylls på under påskdagarna och framåt gör att toppen hamnar på en högre nivå generellt...

Bara det att påsksvackan fortfarande är inkluderad i 7 dagars medelvärde så den där meningen är inte relevant förrän på måndag-tisdag.

Som sagt var, påskveckan spökar till statistiken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sedan kan du tagga ned, dina påståenden bör även de hålla för granskning.

Jepp! Jag ser fram emot att du faktiskt tar och gör det istället för att slänga ur dig floskler och hänvisa till FHM eller Tegnell.

Givetvis får du mer än gärna visa data från FHM eller Tegnell som styrker att jag har fel. Men snälla, från någon som kallar andra för faktaresistenta förväntar jag mig hårdare fakta än textcitat.

Fram med lite siffror istället som visar att jag har fel.

Raderad medlem 51742

Guest
Bara det att påsksvackan fortfarande är inkluderad i 7 dagars medelvärde så den där meningen är inte relevant förrän på måndag-tisdag.

Som sagt var, påskveckan spökar till statistiken.

Ja, vi får se - på tisdag borde vi kunna titta direkt på folkhälsomyndighetens excelstatistik och se hyfsat rättvisande siffror från den 14:e och bakåt (bortsett från andra mätfel som påverkar statistiken generellt som t ex vissa äldreboenden där man inte testat de som insjuknat och senare avlidit).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, vi får se - på tisdag borde vi kunna titta direkt på folkhälsomyndighetens excelstatistik och se hyfsat rättvisande siffror från den 14:e och bakåt (bortsett från andra mätfel som påverkar statistiken generellt som t ex vissa äldreboenden där man inte testat de som insjuknat och senare avlidit).

Ja, men de där som trillar utanför statistiken här kommer i alla fall synas i den totala dödligheten från scb. Åtminstone om det blir signifikanta mängder, och är det inte signifikanta mängder kan det väl göra detsamma att några hamnar utanför.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, men de där som trillar utanför statistiken här kommer i alla fall synas i den totala dödligheten från scb. Åtminstone om det blir signifikanta mängder, och är det inte signifikanta mängder kan det väl göra detsamma att några hamnar utanför.

Sant, SCB:s siffror bör kunna ge en indikation på mätfelets storlek, så länge antalet människor som dött av andra orsaker har varit någorlunda konstant under perioden. Sen gäller ju samma sak för SCB:s data, att de är preliminära och har en eftersläpning på upp till två veckor.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jepp! Jag ser fram emot att du faktiskt tar och gör det istället för att slänga ur dig floskler och hänvisa till FHM eller Tegnell.

Givetvis får du mer än gärna visa data från FHM eller Tegnell som styrker att jag har fel. Men snälla, från någon som kallar andra för faktaresistenta förväntar jag mig hårdare fakta än textcitat.

Fram med lite siffror istället som visar att jag har fel.

Du känner dig påhoppad. Det har du ingen anledning att göra. Det jag rent allmänt menar är att diskussionen underlättas betydligt om alla faktiskt läser det som postas, särskilt när det besvarar ställda frågor på ett hyfsat vetenskapligt vis.

Vi har alla olika sätt att uttrycka oss och jag försäkrar att min avsikt inte var att försöka håna någon utan snarare uttrycka min frustration över att diskussionen inte tycks kunna lämna förvirringens stadium. Bidrar säkert också själv därtill. :)

Jag försöker lämna Tegnell i det här. FHM är i stort ganska så transparenta i underlag, metoder osv vilket gör att man faktiskt KAN förhålla sig till de uppgifter som presenteras. Just när det gäller antal döda i samband med helger så har man redan från början varit tydlig med att statistiken inte stämmer enskilda dagar, eftersom eftersläpning sker.

Som tur är kan vi ju för varje dag se den ackumulerade statistiken - men den är alltså inte jämförbar mellan olika länder.

Ledsen om jag retat upp dig och andra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Helt fel, trenden pekar nedåt. 170 över påsk, det är ca 40/dag. Nu är det 111/dag. Eftersom 1+1+1=3. Så tre per dag nu asså.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kolla Belgien, dom har gått som en raket förbi både Italien och Spanien.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Nästan 500 döda per 1 miljon, still counting.

Där är ändå mer nedstängt än i Sverige och jag ser inte vad Sverige besitter för egenskaper som skulle göra att vi inte når samma nivåer, och då har vi 5000 döda i Sverige inom veckor.
Och fortfarande betyder det inte att vi passerat toppen.

I början av tråden var det några som ville relativisera och jämföra med antalet självmord a 1300 på ett helt år. COVID-19 har tagit lika många liv de senaste 17 dagarna.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Där är ändå mer nedstängt än i Sverige och jag ser inte vad Sverige besitter för egenskaper som skulle göra att vi inte når samma nivåer, och då har vi 5000 döda i Sverige inom veckor.

I början av tråden var det några som ville relativisera och jämföra med antalet självmord a 1300 på ett helt år. COVID-19 har tagit lika många liv de senaste 17 dagarna.

Läste nyhetsstream i The Guardian eller om det var The Independent att länderna för statistik på olika sätt och att de inte går att jämföra rakt av. Det var någon från Bryssel som uttalade sig om det mot bakgrund av att deras siffror stack ut. De funderade på att även rapportera mer likt övriga länderna.

Här är i alla fall en artikel som förklarar hur de räknar sin statistik om det är till någon glädje.

https://www.brusselstimes.com/all-n...rus-why-belgium-also-counts-suspected-deaths/

Raderad medlem 51742

Guest

Jag jämförde hur kurvorna såg ut för antalet döda (antalet smittade känns meningslöst att jämföra då Belgien testat betydligt fler). Belgien hade sitt tionde dödsfall den 16 mars, medan Sverige hade det den 18:e enligt Worldometers (även enligt FHM). Första dödsfallet var den 11/3 för båda länderna. Dödsfallen har dock dragit iväg rejält i Belgien. Länderna har ganska lika folkmängder och Belgien har drygt tre gånger så många dödsfall per invånare som Sverige.

Finns ju en massa saker som påverkar ökningstakten. Olika sätt att räkna, som Harmon Rabb är inne på är ju en given sådan skillnad. Det kan ju även tänkas att befolkningstätheten spelar en viktig roll, vilket har gett en snabbare smittspridning. Förmodligen är smittspridningstakten i Belgien mer jämförbar med Stockholm än Sverige som land. Skulle det inte finnas något särskilt som gett högre dödlighet i Belgien blir det ju således rimligt att Sverige så småningom kommer upp i samma dödstal som Belgien, liksom alla länder förr eller senare.

Om vi istället antar att skillnaden till viss del beror på högre dödlighet i Belgien kan det ju tänkas ha sina förklaringar i i vilken utsträckning man har fått in smittan i den äldre befolkningen och hur sjukvården har klarat belastningen.

Om vi antar att 60% av befolkningen behöver smittas innan tillräckligt hög flockimmunitet har uppnåtts så att spridningen avstannar och vi tar uppskattningen om 0,12-0,2% dödlighet från den kaliforniska studien där man gjort tester av antikroppar och som kom idag så skulle det innebära mellan 7200 och 12000 döda i Sverige innan det här är över. Bara antaganden så klart.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är det någon här som faktiskt har lyssnat de dagliga presskonferenserna som de kör kl. 14 varje dag?

Jag började göra det i måndags och har lyssnat igenom i princip alla. Missade bara några delar under veckan. Går ju att sätta på i telefonen/hörlurarna medans man jobbar. SVT är enklaste sättet att lyssna på det. SR kör säkert också sändningen.
Och efter att ha gjort det så måste jag säga att Folkhälsomyndigheten och de andra myndigheterna gör verkligen rätt, så gott man nu kan enligt gällande situation.

Tegnell är vettig, om än inte skarpt mediatränad, men jag ser hellre att han har koll på folkhälsan än att passa in perfekt för media. Men även han har gjort rediga framsteg på även den fronten sen han startade.

Han drar läget hur det ser och vilka saker som ligger på bordet och vad de kollar närmare på. Han ljuger inte, killgissar faktiskt inte och ger faktiskt ganska vettiga svar på reportrars frågor.
Sen att man läser en helt annan artikel efter att medierna vinklat det hela är ju en annan sak.
Därför har jag tyckt att det varit vettigt att faktiskt lyssna på källan till informationen och inte bara medias tolkning av den.

De baserar sina råd och föreskrifter på den information som finns fram till dagen då den presenteras och som är bekräftad. Det kan komma in nya uppgifter under dagen som säger annat och då letar de febrilt efter bekräftelse/fakta som stärker detta och anpassar råden därefter så fort fakta finns.

De verkar heller inte vara rädda att ta upp fakta som är bekräftad. Som att spridningen i Tensta/Rinkeby varit stor och de kollar på varför. I dagsläget vet man inte varför det är så.
Visst kan vissa populister skrika att det är pga. att det bor många utlandsfödda där, men varför är då inte Malmö lika hårt drabbat..?

Sen märks det att alla vet att det kommer att vara en svår period med viruset här och många kommer att lida och dö i det hela. Man är i en situation där man inte varit beredd på att en smitta skall slå till så här och man arbetar så gott man kan med de medel man har.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år