Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kolla hela aktuelltinslaget - är en hel del som saknas både före och efter klippet, där han förklarar hur han räknar och det blir tydligare att Tom Britton och Jan Albert landar i liknande uppskattningar. De elva procenten behöver justeras upp, både med avseende på att urvalet inte är helt representativt, att testerna är kalibrerade så att de underindikerar och att det skett en utveckling i smittspridning efter att testerna gjordes.

Inte tid nu jag multitaskar lite här. Någon vecka kanske inte är det viktiga ändå, sammanfattningen är ändå att det bör vara över i sommar. Åtminstone för den här gången.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ett par dumma frågor måhända, du verkar ju ha lite koll.
Hur länge efter en virusinfektion har man antikroppar kvar i blodet, avtar de med tiden? Har man antikroppar kvar från sin allra första infektion man hade i livet samt alla andra som man haft genom livet tills man dör? Hur många ppm rör det sig om på ett ungefär? Ökar de på själva blodvolymen eller tränger de undan något annat(knepig fråga kanske), det jag funderar på är om man hypotetiskt skulle smittas av alla världens sjukdomar som man sedermera bildar antikroppar mot, får man ökat blodtryck då pga volymen antikroppar som man har i blodet - i det extremfallet?
Hur länge man har kvar antikroppar? "Det beror på..." är väl det korta och otillfredsställande svaret. Det primära antikroppssvaret ligger kvar så länge patogenen finns kvar och en tid därefter. Plasmacellerna som producerar dessa antikroppar kan i gynnsamma fall finnas kvar livet ut, och ligga vilande tills de blir aktiverade. Vid återaktivering av plasmaceller sker en mycket snabb ökning av antikroppsnivåerna.
Normala nivåer av antikroppar är ganska varierande beroende på immunstatus och antikroppstyp, men några riktlinjer är IgG 6-16 g/L, IgA 0,8-3 g/L och IgM 0,4-2,5 g/L. De utgör en såpass liten del av den totala blodvolymen att de inte tränger undan något annat. Du får med andra ord inte högre nivåer ju fler sjukdomar du utsätts för. Däremot får du fler plasmaceller som bildar antikroppar specifika mot just de sjukdomar du utsatts för.

Apropå immunitet så gjorde vetenskapsskribent Henrik Brändén en sammanställning för att bringa lite klarhet i ämnet.

Källa: Vetenskapsskribenten Henrik Brändéns Facebooksida: https://www.facebook.com/henrik.branden.3
Ganska bra skrivet, men väldigt förenklat.
Det han skriver om T-cellsmedierad immunitet är också spekulation än så länge, och man ska inte glömma att all immunitet inkluderar både B och T-celler.

Hmm, funderade ett par varv till på frågan och inser att den är rätt så komplex.

Egentligen får man nog dela upp det i flera frågor:

1. I vilken utsträckning kan antikroppstestet förutsäga om en individs immunsystem reagerat på viruset?
2. I vilken utsträckning kan antikroppstestet förutsäga om en individ utvecklat någon form av immunitet mot viruset?
3. Är det möjligt att ha utvecklat "T-cellsimmunitet" utan att det har bildas tillräckligt med antikroppar för att ge utslag på antikroppstestet?
4. Äta det möjligt att ha utvecklat tillräckligt med antikroppar för att ge ett positivt utslag på antikroppstestet, men utan att tillräcklig immunitet uppnåtts (t ex genom att "T-cellsimmunitet" inte utvecklats alls och "antikroppsimmuniteten" som utvecklats inte är tillräckligt stark för att skydda mot sjukdomen, t ex genom att blivit utsatt för viruset så att antikroppar bildats, men där personen aldrig insjuknat?

Nu känns det som att jag verkligen är ute på hal is och gissar inom ett område som jag inte har någon kunskap om, men skall jag spekulera lite ytterligare så antar jag att frågan kokar ned till att det handlar om hur man kalibrerar testerna, dvs på vilka antikroppsnivåer de skall ge utslag. Detta utifrån att man jämför utslagen från antikroppstesterna med personer som man vet varit infekterade och utvecklat immunitet, tills dess man hittar nivåer där antikroppstesterna ger tillräckligt hög förutsägbarhet för den frågeställning man vill att de skall svara på.
1. Det beror på testet. Många av antikroppstesterna som marknadsförts har varit av väldigt begränsad nytta eftersom de inte varit tillräckligt specifika mot SARS-CoV-2 utan även visat om personen bildat antikroppar mot andra Coronavirus (som ju redan finns världen över).
2. Ett bra test visar om de bildade antikropparna neutraliserar viruspartiklarna.
3. Kanske, det är fortfarande spekulation.
4. Se fråga 3.

Raderad medlem 51742

Guest
Hur länge man har kvar antikroppar? "Det beror på..." är väl det korta och otillfredsställande svaret. Det primära antikroppssvaret ligger kvar så länge patogenen finns kvar och en tid därefter. Plasmacellerna som producerar dessa antikroppar kan i gynnsamma fall finnas kvar livet ut, och ligga vilande tills de blir aktiverade. Vid återaktivering av plasmaceller sker en mycket snabb ökning av antikroppsnivåerna.
Normala nivåer av antikroppar är ganska varierande beroende på immunstatus och antikroppstyp, men några riktlinjer är IgG 6-16 g/L, IgA 0,8-3 g/L och IgM 0,4-2,5 g/L. De utgör en såpass liten del av den totala blodvolymen att de inte tränger undan något annat. Du får med andra ord inte högre nivåer ju fler sjukdomar du utsätts för. Däremot får du fler plasmaceller som bildar antikroppar specifika mot just de sjukdomar du utsatts för.

Ganska bra skrivet, men väldigt förenklat.
Det han skriver om T-cellsmedierad immunitet är också spekulation än så länge, och man ska inte glömma att all immunitet inkluderar både B och T-celler.

1. Det beror på testet. Många av antikroppstesterna som marknadsförts har varit av väldigt begränsad nytta eftersom de inte varit tillräckligt specifika mot SARS-CoV-2 utan även visat om personen bildat antikroppar mot andra Coronavirus (som ju redan finns världen över).
2. Ett bra test visar om de bildade antikropparna neutraliserar viruspartiklarna.
3. Kanske, det är fortfarande spekulation.
4. Se fråga 3.

Tack för att du bidrar med din kunskap till oss andra som försöker lära oss. Märks att du har koll, på riktigt.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ni verkar kunna detta med Corona på era fem så tänkte höra med er om det går att få ett konkret svar på en tanke jag har :)

Jag brukar varje år ordna en MC-tur till Åland med ett ganska stort gäng. Har fått ställa in det för i maj men... Är det som det ser ut idag okey/tillåtet att åka efter 15 juni? Finland och Sverige har kanske inte samma uppfattning/bestämmelser i nuläget så vill vara hundra.

Som vanligt tacksam för svar :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni verkar kunna detta med Corona på era fem så tänkte höra med er om det går att få ett konkret svar på en tanke jag har :)

Jag brukar varje år ordna en MC-tur till Åland med ett ganska stort gäng. Har fått ställa in det för i maj men... Är det som det ser ut idag okey/tillåtet att åka efter 15 juni? Finland och Sverige har kanske inte samma uppfattning/bestämmelser i nuläget så vill vara hundra.

Om jag inte minns fel så har Åland skickat hem svenska turister direkt när de anländer. Detsamma gäller nog de flesta länder, de flesta har stängt gränserna. har överlag hårdare regler än Sverige.

Raderad medlem 51742

Guest

Svår fråga, med tanke på det extremt osäkra läget, men så här skulle jag själv tänkt:

UD har sagt att avrådan från utlandsresor gäller till 15 juni, men det är ju preliminärt - kan mycket väl ändras. Gissningsvis är det så att när det väl ändras kommer det utfärdas mer specifik avrådan för olika länder, beroende på hur situationen ser ut.

Finland har inte kommit alls lika långt i smittspridningen som Sverige och särskilt Åland verkar vara väldigt lindrigt drabbat med bara ett fåtal konstaterat smittade. Troligtvis kommer det innebära att de behöver ha restriktioner under ganska lång tid framåt - smittan har ju inte försvunnit. Nu börjar de väl så småningom lätta på restriktionerna, men jag skulle nog gissa att det kommer vara restriktivt med inresor från Sverige ett tag framöver. Som en liten ögrupp är ju Ålands sjukvård troligen mer sårbar än fastlandet och rimligtvis vill de väl inte riskera att tappa kontrollen över spridningen, genom att släppa på med resor från smitthärden Sverige i första taget.

Jag skulle själv bedöma det som väldigt osannolikt att det går att genomföra resan så tidigt som i mitten av juni, om ens i år. Kanske blir det möjligt senare under sommaren, men jag skulle ändå utgå från att risken är mycket stor att det behöver blåsas av - det blir en stor chansning. Om jag skulle chansa skulle jag se till att boka allt så att det är avbokningsbart och noga följa utvecklingen över smittspridningen och åtgärder som sätts in. Med tanke på risken att bli kvar på Åland ifall restriktioner snabbt återinförs skulle jag inte ge mig iväg förrän det kommit data som visar att de har uppnått eller är väldigt nära flockimmunitet eller att de satt in betryggande åtgärder (testning av inresande osv.) som gör det möjligt att tillåta inresor, men ändå hålla smittspridningen under kontroll.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, men efter 15 juni var frågan :yoparty

Tveksamt om de kommer släppa in svenskar då med, om Sverige inte får en stadigt nedåtgående trend väldigt snart. Det tar ju ungefär lika lång tid från start till topp som från topp till slut och Åland kommer inte visa riskera att få in smittan igen även om de blivit av med den.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Svår fråga, med tanke på det extremt osäkra läget, men så här skulle jag själv tänkt:

UD har sagt att avrådan från utlandsresor gäller till 15 juni, men det är ju preliminärt - kan mycket väl ändras. Gissningsvis är det så att när det väl ändras kommer det utfärdas mer specifik avrådan för olika länder, beroende på hur situationen ser ut.

Finland har inte kommit alls lika långt i smittspridningen som Sverige och särskilt Åland verkar vara väldigt lindrigt drabbat med bara ett fåtal konstaterat smittade. Troligtvis kommer det innebära att de behöver ha restriktioner under ganska lång tid framåt - smittan har ju inte försvunnit. Nu börjar de väl så småningom lätta på restriktionerna, men jag skulle nog gissa att det kommer vara restriktivt med inresor från Sverige ett tag framöver. Som en liten ögrupp är ju Ålands sjukvård troligen mer sårbar än fastlandet och rimligtvis vill de väl inte riskera att tappa kontrollen över spridningen, genom att släppa på med resor från smitthärden Sverige i första taget.

Jag skulle själv bedöma det som väldigt osannolikt att det går att genomföra resan så tidigt som i mitten av juni, om ens i år. Kanske blir det möjligt senare under sommaren, men jag skulle ändå utgå från att risken är mycket stor att det behöver blåsas av - det blir en stor chansning. Om jag skulle chansa skulle jag se till att boka allt så att det är avbokningsbart och noga följa utvecklingen över smittspridningen och åtgärder som sätts in. Med tanke på risken att bli kvar på Åland ifall restriktioner snabbt återinförs skulle jag inte ge mig iväg förrän det kommit data som visar att de har uppnått eller är väldigt nära flockimmunitet eller att de satt in betryggande åtgärder (testning av inresande osv.) som gör det möjligt att tillåta inresor, men ändå hålla smittspridningen under kontroll.

Tack. Tror också att det kan ändra sig framöver men i dagsläget så är det inget som hindrar en tripp vad jag förstår av ditt svar. Ska bara gå ut med en intressekoll på mina sociala medier och ska bara vara en dagstur så är ingen stor kostnad egentligen om något förändras.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tveksamt om de kommer släppa in svenskar då med, om Sverige inte får en stadigt nedåtgående trend väldigt snart. Det tar ju ungefär lika lång tid från start till topp som från topp till slut och Åland kommer inte visa riskera att få in smittan igen även om de blivit av med den.

Tack. Men fortfarande "i dagsläget". Inget tolkande så att säga utan bara konkret vad som gäller i dagsläget :)

Raderad medlem 51742

Guest
Tack. Tror också att det kan ändra sig framöver men i dagsläget så är det inget som hindrar en tripp vad jag förstår av ditt svar. Ska bara gå ut med en intressekoll på mina sociala medier och ska bara vara en dagstur så är ingen stor kostnad egentligen om något förändras.

Nja, tvärtom skulle jag säga. Dagsläget är väl snarare att resa är omöjligt och än så länge finns det inget som tyder på att det skulle vara möjligt så tidigt som den 15 juni. Är det bara en dagstur blir det förstås lättare att planera och inte en lika stor chansning. Men om ni kan vara lite flexibla får ni väl helt enkelt se om färjorna börjar gå och in-/utresor tillåts. Så länge allt är grönt vid avresa bör ju risken vara väldigt liten att hemresan fallerar, med tanke på att det bara är en dagstur.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nja, tvärtom skulle jag säga. Dagsläget är väl snarare att resa är omöjligt och än så länge finns det inget som tyder på att det skulle vara möjligt så tidigt som den 15 juni. Är det bara en dagstur blir det förstås lättare att planera och inte en lika stor chansning. Men om ni kan vara lite flexibla får ni väl helt enkelt se om färjorna börjar gå och in-/utresor tillåts. Så länge allt är grönt vid avresa bör ju risken vara väldigt liten att hemresan fallerar, med tanke på att det bara är en dagstur.

Jo, vad jag kan se finns det ett konkret stopp enbart till den 16 juni på olika sidor och rederierna. Det är lite av en chansning men tror man bör vara ute i god tid när det väl blir grönt ljus pga uppdämt behov.

Raderad medlem 51742

Guest
Jo, vad jag kan se finns det ett konkret stopp enbart till den 16 juni på olika sidor och rederierna. Det är lite av en chansning men tror man bör vara ute i god tid när det väl blir grönt ljus pga uppdämt behov.

Ja, men när rederierna säger 16 juni är det med största sannolikhet satt utifrån att det är till detta datum som UD:s reseavrådan sträcker sig. Det enda vi kan säga i nuläget är att reseavrådan med största sannolikhet kommer att gälla till MINST det datumet. Då kommer det göras en ny bedömning och det kan mycket väl bli förlängt. Det avgörs av pandemins utveckling. Sedan kan ju Finland/Åland mycket väl välja att ha hårdare restriktioner än Sverige efter det datumet som ändå omöjliggör resa.

Men visst - om det bara är pengarna för en färjebiljett ni riskerar kan det ju vara värt att chansa med en bokning, givet det jag skrev att göra en noggrann bedömning av situationen vid tiden för avresa. Men välj avbokningsbart om det går.

Last edited by a moderator:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ja, men när rederierna säger 16 juni är det med största sannolikhet satt utifrån att det är till detta datum som UD:s reseavrådan sträcker sig. Det enda vi kan säga i nuläget är att reseavrådan med största sannolikhet kommer att gälla till MINST det datumet. Då kommer det göras en ny bedömning och det kan mycket väl bli förlängt. Det avgörs av pandemins utveckling. Sedan kan ju Finland/Åland mycket väl välja att ha hårdare restriktioner än Sverige efter det datumet som ändå omöjliggör resa.

Men visst - om det bara är pengarna för en färjebiljett ni riskerar kan det ju vara värt att chansa med en bokning, givet det jag skrev att göra en noggrann bedömning av situationen vid tiden för avresa. Men välj avbokningsbart om det går.

Tack igen. Jupp, då inget stoppar det så kör jag på. Om det blir stopp slutet av juni så kan man alltid flytta fram trippen igen :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Jag är rätt säker på att iaf en del av rederierna har infört kostnadsfri avbokning iom det osäkra läget. Att gränsen mot Sverige skulle stängas och alla båtar ställas in samma dag utan förvarning så folk inte kan ta sig hem verkar osannolikt.

Planera verkar därmed safe men chansen att det går att genomföra är nog rätt liten.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag är rätt säker på att iaf en del av rederierna har infört kostnadsfri avbokning iom det osäkra läget. Att gränsen mot Sverige skulle stängas och alla båtar ställas in samma dag utan förvarning så folk inte kan ta sig hem verkar osannolikt.

Planera verkar därmed safe men chansen att det går att genomföra är nog rätt liten.

Jo, chansning som sagt som alltid går att skjuta på. Ringt Viking Line nu också :)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, chansning som sagt som alltid går att skjuta på. Ringt Viking Line nu också :)

Nyland har öppnats nu så de får åka till sommarstugorna men gränsen är stängd förutom för viss arbetspendling.

Regeringen diskuterar den här veckan restriktionerna som är i kraft på grund av coronaviruset. Folk måste känna trygghet, anser turism- och restaurangbranschen.
...
Det skulle vara viktigt att regeringen i Finland klart slår fast vilka regler som gäller från och med juni framåt, så att alla vet.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...for-nar-coronarestriktioner-kan-havas-men-det

Raderad medlem 51742

Guest
Resten av Sverige är inte jättelångt efter Stockholm, så det handlar nog om sommaren ändå.
Med något enstaka undantag, kan ju finnas nåt isolerat mindre samhälle som klarar sig hela tiden men råkar få in smittan precis på slutet när det börjar vara över i resten av Sverige.

Ja, kan mycket väl stämma. Samtidigt verkar inte utvecklingen av antalet dödsfall tagit fart i en del andra regioner som man skulle förväntat sig. Det skulle ju kunna bero på att smittspridningen inte tagit fart där pga. att restriktionerna hann få effekt och i såna fall blir det nog ett mer utdraget förlopp. Men det skulle ju också kunna bero på att man lyckats bättre på att skydda äldre och sjuka, så att dödstalen hållits låga, men smittspridningen ändå varit relativt stor.

Blir intressant när de börjar genomföra antikroppstester även utanför Stockholm. Då får vi förmodligen en klarare bild av hur smittspridningen ser ut i övriga landet.

Sen är det ju ett stort land, med skilda förutsättningar mellan stad och landsbygd osv. och som du är inne på kan det ju finnas områden som klarat sig, där det inte brutit ut ännu.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år