Ett par dumma frågor måhända, du verkar ju ha lite koll.
Hur länge efter en virusinfektion har man antikroppar kvar i blodet, avtar de med tiden? Har man antikroppar kvar från sin allra första infektion man hade i livet samt alla andra som man haft genom livet tills man dör? Hur många ppm rör det sig om på ett ungefär? Ökar de på själva blodvolymen eller tränger de undan något annat(knepig fråga kanske), det jag funderar på är om man hypotetiskt skulle smittas av alla världens sjukdomar som man sedermera bildar antikroppar mot, får man ökat blodtryck då pga volymen antikroppar som man har i blodet - i det extremfallet?
Hur länge man har kvar antikroppar? "Det beror på..." är väl det korta och otillfredsställande svaret. Det primära antikroppssvaret ligger kvar så länge patogenen finns kvar och en tid därefter. Plasmacellerna som producerar dessa antikroppar kan i gynnsamma fall finnas kvar livet ut, och ligga vilande tills de blir aktiverade. Vid återaktivering av plasmaceller sker en mycket snabb ökning av antikroppsnivåerna.
Normala nivåer av antikroppar är ganska varierande beroende på immunstatus och antikroppstyp, men några riktlinjer är IgG 6-16 g/L, IgA 0,8-3 g/L och IgM 0,4-2,5 g/L. De utgör en såpass liten del av den totala blodvolymen att de inte tränger undan något annat. Du får med andra ord inte högre nivåer ju fler sjukdomar du utsätts för. Däremot får du fler plasmaceller som bildar antikroppar specifika mot just de sjukdomar du utsatts för.
Apropå immunitet så gjorde vetenskapsskribent Henrik Brändén en sammanställning för att bringa lite klarhet i ämnet.
Källa: Vetenskapsskribenten Henrik Brändéns Facebooksida:
https://www.facebook.com/henrik.branden.3
Ganska bra skrivet, men väldigt förenklat.
Det han skriver om T-cellsmedierad immunitet är också spekulation än så länge, och man ska inte glömma att all immunitet inkluderar både B och T-celler.
Hmm, funderade ett par varv till på frågan och inser att den är rätt så komplex.
Egentligen får man nog dela upp det i flera frågor:
1. I vilken utsträckning kan antikroppstestet förutsäga om en individs immunsystem reagerat på viruset?
2. I vilken utsträckning kan antikroppstestet förutsäga om en individ utvecklat någon form av immunitet mot viruset?
3. Är det möjligt att ha utvecklat "T-cellsimmunitet" utan att det har bildas tillräckligt med antikroppar för att ge utslag på antikroppstestet?
4. Äta det möjligt att ha utvecklat tillräckligt med antikroppar för att ge ett positivt utslag på antikroppstestet, men utan att tillräcklig immunitet uppnåtts (t ex genom att "T-cellsimmunitet" inte utvecklats alls och "antikroppsimmuniteten" som utvecklats inte är tillräckligt stark för att skydda mot sjukdomen, t ex genom att blivit utsatt för viruset så att antikroppar bildats, men där personen aldrig insjuknat?
Nu känns det som att jag verkligen är ute på hal is och gissar inom ett område som jag inte har någon kunskap om, men skall jag spekulera lite ytterligare så antar jag att frågan kokar ned till att det handlar om hur man kalibrerar testerna, dvs på vilka antikroppsnivåer de skall ge utslag. Detta utifrån att man jämför utslagen från antikroppstesterna med personer som man vet varit infekterade och utvecklat immunitet, tills dess man hittar nivåer där antikroppstesterna ger tillräckligt hög förutsägbarhet för den frågeställning man vill att de skall svara på.
1. Det beror på testet. Många av antikroppstesterna som marknadsförts har varit av väldigt begränsad nytta eftersom de inte varit tillräckligt specifika mot SARS-CoV-2 utan även visat om personen bildat antikroppar mot andra Coronavirus (som ju redan finns världen över).
2. Ett bra test visar om de bildade antikropparna neutraliserar viruspartiklarna.
3. Kanske, det är fortfarande spekulation.
4. Se fråga 3.