Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, kan mycket väl stämma. Samtidigt verkar inte utvecklingen av antalet dödsfall tagit fart i en del andra regioner som man skulle förväntat sig. Det skulle ju kunna bero på att smittspridningen inte tagit fart där pga. att restriktionerna hann få effekt och i såna fall blir det nog ett mer utdraget förlopp. Men det skulle ju också kunna bero på att man lyckats bättre på att skydda äldre och sjuka, så att dödstalen hållits låga, men smittspridningen ändå varit relativt stor.

Blir intressant när de börjar genomföra antikroppstester även utanför Stockholm. Då får vi förmodligen en klarare bild av hur smittspridningen ser ut i övriga landet.

Sen är det ju ett stort land, med skilda förutsättningar mellan stad och landsbygd osv. och som du är inne på kan det ju finnas områden som klarat sig, där det inte brutit ut ännu.

Vi har ju även jokern i leken som nämndes i tråden nyss om att dålig luft försämrar utfallet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tittar man på den specifika situation som råder runt Sthlm och särskilt Järvafältet vad gäller avlidna inom äldrevården så är det svårt att tänka sig att det skulle se likadant ut i hela Sverige.

Vad är det - hälften av de döda i Sthlm från detta område?

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Vi har ju även jokern i leken som nämndes i tråden nyss om att dålig luft försämrar utfallet.

Ja, kanske, men jag gissar att det är en effekt som i såna fall har betydelse på marginalen. Dvs hos äldre och multisjuka som redan är väldigt sköra påverkar luftföroreningar dem ytterligare negativt. Det är ju en faktor som redan finns och förmodligen bidrar till viss ökad dödlighet i div sjukdomar som dessa kan drabbas av. Kommer sedan smittan in på äldreboenden, som det gjort, blir det illa.

Sen har vi ju generellt i Sverige ändå väldigt ren luft. I vissa områden i t ex Kina är det ju mångdubbelt värre.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det någon som vet hur smittan slår mot gravida?

Jag har sett en gammal uppgift på att det inte skulle vara någon speciell fara för dom, men sedan har jag sett någon rapport om en gravid kvinna som har avlidit.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, kanske, men jag gissar att det är en effekt som i såna fall har betydelse på marginalen. Dvs hos äldre och multisjuka som redan är väldigt sköra påverkar luftföroreningar dem ytterligare negativt. Det är ju en faktor som redan finns och förmodligen bidrar till viss ökad dödlighet i div sjukdomar som dessa kan drabbas av. Kommer sedan smittan in på äldreboenden, som det gjort, blir det illa.

Sen har vi ju generellt i Sverige ändå väldigt ren luft. I vissa områden i t ex Kina är det ju mångdubbelt värre.

När man har varit i de kinesiska storstäderna någon vecka och kliver utanför Terminalen på Arlanda, så känns den flygbränsletyngda luften där som alpluft. Om luftföroreningar påverkar dödligheten så tror jag att de riktiga siffrorna från Kina kan vara extremt mycket högre än rapporterat. Hela befolkningen i storstäderna går runt med konstant hosta. De förorenade områdena i Italien och Spanien kan inte ens jämföras skulle jag tro. Det känns som att röka cigg vartenda andetag en dålig dag i Peking tex.

Raderad medlem 51742

Guest

Jag har sett en gammal uppgift på att det inte skulle vara någon speciell fara för dom, men sedan har jag sett någon rapport om en gravid kvinna som har avlidit.

Har inte uppfattat det som att det skulle finnas någon särskild anledning till oro för just gravida. Sen dyker det förstås upp enstaka fall som förstoras upp i medierna. Lästa någonstans nyligen om att kvinnor som är sent i graviditeten generellt sett har en högre risk att drabbas allvarligt i infektionssjukdomar, men vet inte om det gäller specifikt för Covid-19.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Om jag minns rätt vad jag läst så är kvinnorna lite mottagligare för smitta men barn verkar kunna födas utan att vara smittade trots att mamman är smittad.

Sen har det även dykt upp nyfödda som testats positivt och det har debatterats vilken väg de fått smittan men jag vet inte om det finns nåt säkert svar på den frågan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här är en intressant graf över ökningstakten, antalet nya smittade per dag.

Notera hur ökningstakten i Kina verkar ta fart igen sedan Kina lättade på restriktionerna för en dryg månad sedan.

Sverige är förskjuten lite fel i tid, ingen anledning mer än att jag är lat och lät det bli som det blev.

Bifogat

• Nominellt.png
    Nominellt.png
    39.6 KB · Visningar: 37

Raderad medlem 51742

Guest
Tittar man på den specifika situation som råder runt Sthlm och särskilt Järvafältet vad gäller avlidna inom äldrevården så är det svårt att tänka sig att det skulle se likadant ut i hela Sverige.

Vad är det - hälften av de döda i Sthlm från detta område?

Buy quality, cry once

Jag skulle kunna tänka mig att det finns flera samverkande faktorer i bl.a. järvaområdet som bidragit till att det blivit en topp i antalet dödsfall. Några hypoteser:

• Många som varit i Iran när utbrottet tog fart där och som sedan ovetande tagit med sig smittan tillbaka till Sverige
  • Språkförbistringar, kulturella skillnader och lägre tillit till myndigheter som gjort att människor i dessa områden i mindre utsträckning följt råden, vilket gett både högre generell smittspridning i dessa områden och att smittan tagit sig in på äldreboenden via besökande anhöriga.
  • Trångboddhet och att äldre i högre utsträckning bor hos sina yngre anhöriga
  • Att många som arbetar i äldreomsorgen är bosatta i dessa förortsområden och får med sig smittan hemifrån in på äldreboendena
  • Att personal i äldreboenden inte haft tillräcklig skyddsutrusning
  • Att åtgärder som besöksförbud satts in för sent
  • Att smittan tagit sig in på äldreboenden med många dementa som sedan gått runt och smittat andra boende
  • Att mörkhyade som bor på nordligare breddgrader i högre utsträckning har D-vitaminbrist pga. brist på solljus, vilket gör att man får högre risk att drabbas allvarligt av infektionssjukdomar (Dr Campbell var inne på detta i ett videklipp, se nedan, men det verkar vara känt inom forskningen sen länge)
  • Att underliggande sjukligheten generellt är högre hos människor som kommer från länder med sämre sjukvård och andra levnadsförutsättningar som bidrar till sämre folkhälsa

Ang: D-vitamin

Last edited by a moderator:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Det måste vara jobbigt för en del Gretahatare att vi nu tack vare Corona gör det som var omöjligt att göra för miljön tidigare.
Och för miljöpartister att deras politik kanske inte är enda vägen för miljön. Att det ska vara gratis att parkera Mc borde gälla hela Sverige även där miljöpartister har för stort inflytande.
Men dör gör vi. 100% är dödligheten men förut visste vi inte att mellan 500 och 2 000 normalt dog varje år av influensan men nu är det en speciell influensa. Det är betydligt färre som dör i trafiken oavsett hur hård influensan är men för att rädda äldre finns det ingen Nollvision där det satsas stora pengar.
För det är viktigt hur vi dör. Dubbar räddar x antal bilister men dödar fler med partiklarna dubbar orsakar. Ändå är det viktigare att rädda bilister än den som dödas av partiklarna. Men det är en människa som dör även om det inte är bakom ratten...

Raderad medlem 51742

Guest
Det måste vara jobbigt för en del Gretahatare att vi nu tack vare Corona gör det som var omöjligt att göra för miljön tidigare.
Och för miljöpartister att deras politik kanske inte är enda vägen för miljön. Att det ska vara gratis att parkera Mc borde gälla hela Sverige även där miljöpartister har för stort inflytande.
Men dör gör vi. 100% är dödligheten men förut visste vi inte att mellan 500 och 2 000 normalt dog varje år av influensan men nu är det en speciell influensa. Det är betydligt färre som dör i trafiken oavsett hur hård influensan är men för att rädda äldre finns det ingen Nollvision där det satsas stora pengar.
För det är viktigt hur vi dör. Dubbar räddar x antal bilister men dödar fler med partiklarna dubbar orsakar. Ändå är det viktigare att rädda bilister än den som dödas av partiklarna. Men det är en människa som dör även om det inte är bakom ratten...

Om jag får utveckla det där skulle jag kanske säga att Covid-19 visar att det som är vägen framåt, vare sig det gäller att rädda klimatet eller att hantera en pandemi är att göra det som är rationellt, inte det som är symboliskt eller verkar slagkraftigt men som ger liten effekt i förhållande till kostnaden, eller där "medicinen" till och med har förödande konsekvenser.

Visst ser vi hur förändrat beteende och nerstängningar kan ge en tillfällig effekt på koldioxidutsläppen, men vi ser också hur detta leder till helt katastrofala konsekvenser på hela samhällsekonomin - den samhällsekonomin som skapar själva förutsättningarna för att lösa klimatfrågan genom investering i forskning, utveckling och innovationer. Pengar som nu försvinner.

När samhället skall börja byggas upp igen efter det här skall man inte inbilla sig att det kommer att vara gynnsamt ur ett klimatperspektiv. Företag som är på gränsen till att överleva kommer knappast investera i koldioxidsänkande projekt, annat än om denna investering kan hämtas hem på väldigt kort sikt, ifall det innebär att företagets överlevnad står på spel i det korta perspektivet. När länder skall rädda sin befolkning från fattigdom, arbetslöshet och kanske till och med svält kommer det inte att finnas pengar att investera förnybara energikällor om dessa är dyrare. Snarare kommer billig el via kolkraft att prioriteras högre. Bilindustrin och andra industrier som har enorma projekt pågående och framför sig för att ställa om till eldrift kommer nu ha mycket sämre förutsättningar att finansiera dessa kostsamma projekt.

Vi skall inte inbilla oss att klimatfrågan kan lösas genom att människor går tillbaka till jordhyddestadiet.

Nä, miljöpartiets symbolpolitik har varit rena tokerierna både före, under och efter Covid-19. Men om något så tror jag pandemin tydligt kommer visa hur långsiktigt dåliga konsekvenser det blir av att agera i panik, som Greta Thunberg vill, när vi istället borde agera rationellt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Miljön har blivit försämrad iom corona. Fullt med smittade och potentiellt smittade överallt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Verkar som Singapore, som varit framgångsrika med sina tidiga åtgärder, nu börjar se en andra våg med en stor ökning av antalet smittade, jämfört med tidigare.

https://edition.cnn.com/2020/04/18/asia/singapore-coronavirus-response-intl-hnk/index.html

Ja, det räcker ju med att en enda individ fortsätter vara smittad tills efter total nedstängning för att få en ny uppblossning av smittan igen. Eftersom att en majoritet dessutom är helt symptomfria så kan det dröja månader innan sista smittade personen blir frisk utan att någon märker något, så för att besegra smittan med karantän innebär att man måste stänga ner all social rörelse i månader för att bli någorlunda säker, och hålla det stängt en månad eller två efter sista kända fallet om det ska vara ett sätt att besegra smittan.
Vilket är fullkomligt ohållbart, eftersom att då kommer samhället att sluta fungera, inte bara pga ekonomin helt skjuts i sank, det kommer heller inte gå att producera och leverera mat, samhällsnödvändiga kemikalier och att utföra reparationer.

Man kan hålla smittan på en någorlunda hanterbar takt med social distansiering, så att sjukhusen klarar av att hantera lasten, men att göra något åt antalet döda i smittan görs bara med att vaccin och antivirala mediciner tas fram. De där 40 000 döda i Sverige som Two Stroke Man nämnde tidigare är antagligen skapligt korrekt uppskattat, och den siffran kommer vi antagligen att landa på även med hårda karantänregler om vi inte får fram medicin.
Då ska vi ändå vara glada att COVID19 är en ganska mild sjukdom, det hade kunnat vara väldigt mycket värre.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Helgen är över och hepp, nytt rekord med 185 nya döda idag. Fortfarande pratar dom om en trendvändning på presskonferensen, idag säger dom att toppen var för ganska exakt en vecka sedan.
Konstigt då vi enligt samma experter var på väg neråt redan förra veckan... :va

En kommentar till Ulvhamne ovan är att dödligheten kan påverkas drastiskt ifall antalet patienter med behov av intensivvård stiger över antalet tillgängliga intensivvårdsplatser. Vi har ju fortfarande marginaler kvar till det.

Och man kan ju tänka sig att Sverige får hårdare restriktioner ifall vi hamnar där men då ska man hålla i minnet att det om regeringen drar i den nödbromsen så är två veckors fördröjning innan det kommer påverkar antalet svårt sjuka.

Och det är just det vi börjar kunna urskilja skillnaden mellan Sverige och de länder som slog till bromsarna för några veckor sedan. I dessa länder har det börjat plana ut samtidigt som det i Sverige nu fortsätter öka ganska konstant.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det räcker ju med att en enda individ fortsätter vara smittad tills efter total nedstängning för att få en ny uppblossning av smittan igen. Eftersom att en majoritet dessutom är helt symptomfria så kan det dröja månader innan sista smittade personen blir frisk utan att någon märker något, så för att besegra smittan med karantän innebär att man måste stänga ner all social rörelse i månader för att bli någorlunda säker, och hålla det stängt en månad eller två efter sista kända fallet om det ska vara ett sätt att besegra smittan.
Vilket är fullkomligt ohållbart, eftersom att då kommer samhället att sluta fungera, inte bara pga ekonomin helt skjuts i sank, det kommer heller inte gå att producera och leverera mat, samhällsnödvändiga kemikalier och att utföra reparationer.

Man kan hålla smittan på en någorlunda hanterbar takt med social distansiering, så att sjukhusen klarar av att hantera lasten, men att göra något åt antalet döda i smittan görs bara med att vaccin och antivirala mediciner tas fram. De där 40 000 döda i Sverige som Two Stroke Man nämnde tidigare är antagligen skapligt korrekt uppskattat, och den siffran kommer vi antagligen att landa på även med hårda karantänregler om vi inte får fram medicin.
Då ska vi ändå vara glada att COVID19 är en ganska mild sjukdom, det hade kunnat vara väldigt mycket värre.

Och vi skall också komma ihåg att en stor del av dessa 40.000 givetvis hade dött ändå inom kort. Det är väl "överdödligheten" som är nettot, så att säga.

Raderad medlem 51742

Guest

Ja, de länder som varit väldigt snabba med åtgärder (Singapore, Taiwan m.fl.) kommer ju naturligtvis inte komma upprätthålla dessa i förlängningen. Dessa strategier hade kanske kunnat vara väldigt framgångsrika om även andra länder gjort samma sak och man då hade lyckats få kontroll på smittspridningen i ett tidigt skede. Istället såg vi t ex hur Kina agerade - de stoppade flygtrafiken mellan Wuhan och övriga Kina, medan de tillät att den internationella flygtrafiken till resten av världen fortsatte.

Givet att det inte gick att veta hur den fortsatta utvecklingen skulle se ut i det tidiga läget lutar jag nog ändå åt att Singapore, Taiwan, Sydkorea m.fl. hade det smartaste agerandet som gav dem flest valmöjligheter. De stängde ner snabbt vilket skapade en möjlighet att tidigt få kontroll över smittspridningen. När smittspridningen ändå fortsatte, framför allt i andra länder, köpte de sig i och med detta ändå lite extra tid för att skala upp smittspårning, testning, sjukvårdsplatser m.m. så att de nu är lite bättre rustade när de successivt lättar på åtgärderna. Man köper sig också viss tid fram till att olika läkemedel eventuellt blir tillgängliga. Skulle tro att många av dessa länder successivt lättar på restriktioner, samtidigt som de arbetar aktivt med att hålla smittspridning under kontroll i lagom takt.

Inget land kommer längre kunna räkna med att det går att utrota smittan, utan man tvingas öppna upp och hålla den under kontroll tills spridningen avtar pga. flockimmuniteten. Sedan återstår det att se vilka som i slutändan drabbas värst ekonomiskt - de som hållit stängt och successivt öppnar upp eller Sverige som gått snabbare mot flockimmunitet.

En komplettering ang. vad som påverkar dödligheten - en viktig faktor är ju även i vilken utsträckning smittan når äldre/riskgrupper. Kan en stor del av den övriga befolkningen hinna bli immun, medan dessa skyddas blir det sannolikt betydligt färre dödsfall totalt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Helgen är över och hepp, nytt rekord med 185 nya döda idag. Fortfarande pratar dom om en trendvändning på presskonferensen, idag säger dom att toppen var för ganska exakt en vecka sedan.
Konstigt då vi enligt samma experter var på väg neråt redan förra veckan... :va

En kommentar till Ulvhamne ovan är att dödligheten kan påverkas drastiskt ifall antalet patienter med behov av intensivvård stiger över antalet tillgängliga intensivvårdsplatser. Vi har ju fortfarande marginaler kvar till det.

Och man kan ju tänka sig att Sverige får hårdare restriktioner ifall vi hamnar där men då ska man hålla i minnet att det om regeringen drar i den nödbromsen så är två veckors fördröjning innan det kommer påverkar antalet svårt sjuka.

Och det är just det vi börjar kunna urskilja skillnaden mellan Sverige och de länder som slog till bromsarna för några veckor sedan. I dessa länder har det börjat plana ut samtidigt som det i Sverige nu fortsätter öka ganska konstant.

Ja, måndagar räknas helgens rapporterade dödsfall ju ihop vilket man kommunicerat tidigare. Siffrorna rättas i efterhand och då kan man med någon veckas fördröjning se hur många som dog när. Men inte av vad, eftersom detta inte framkommer i detta. Bara att vederbörande bar på smittan.

https://www.covid19insweden.com

Scrolla ned så finns ett gäng intressanta kurvor, både län för län och totalt SAMT nettoantalet döda jämfört med föregående år. Här kan man se hur vissa län ligger före andra samt varför man kan också tala om en utplaning i Stockholm och därmed även totalt.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Uppdaterad graf från Adam Altmejd. Fortfarande inget som pekar på något annat än att det har planat ut till en jämn nivå vad gäller antalet dödsfall per dag.

deaths_lag_sweden_2020-04-21.png

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...