Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, måndagar räknas helgens rapporterade dödsfall ju ihop vilket man kommunicerat tidigare. Siffrorna rättas i efterhand och då kan man med någon veckas fördröjning se hur många som dog när. Men inte av vad, eftersom detta inte framkommer i detta. Bara att vederbörande bar på smittan.

https://www.covid19insweden.com

Scrolla ned så finns ett gäng intressanta kurvor, både län för län och totalt SAMT nettoantalet döda jämfört med föregående år. Här kan man se hur vissa län ligger före andra samt varför man kan också tala om en utplaning i Stockholm och därmed även totalt.

Jaså det säger du? Dessa grafer säger att du har fel.

Bifogat

• Sverige.png
    Sverige.png
    51.7 KB · Visningar: 42

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, måndagar räknas helgens rapporterade dödsfall ju ihop vilket man kommunicerat tidigare. Siffrorna rättas i efterhand och då kan man med någon veckas fördröjning se hur många som dog när. Men inte av vad, eftersom detta inte framkommer i detta. Bara att vederbörande bar på smittan.

Scrolla ned så finns ett gäng intressanta kurvor, både län för län och totalt SAMT nettoantalet döda jämfört med föregående år. Här kan man se hur vissa län ligger före andra samt varför man kan också tala om en utplaning i Stockholm och därmed även totalt.

Den där sista grafen var intressant (Dödsfall, alla orsaker - 7-dagarssnitt). Kollar man ljusblåa samt streckade orangea linjen verkar det ju vara minimal skillnad mellan rapporterade dödsfall pga. Covid-19 och diffen mellan årets totala antal dödsfall och flerårssnittet från SCB. Talar väl för att man fångar de flesta av dödsfallen i Covid-19-statistiken och att det inte finns något stort mörkertal.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det känns lite som om vi är osams om vem som vunnit/förlorat en fotbollsmatch som pågått i 5 minuter...

Raderad medlem 51742

Guest
Det känns lite som om vi är osams om vem som vunnit/förlorat en fotbollsmatch som pågått i 5 minuter...

Eller snarare jämför olika fotbollsmatcher som spelat olika länge. Eller en annan liknelse - vi jämför totala antalet slag för golfspelare som spelat olika många hål :crash

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Samtidigt ska man komma ihåg en sak: Bollen är rund, allt kan hända!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helgen är över och hepp, nytt rekord med 185 nya döda idag. Fortfarande pratar dom om en trendvändning på presskonferensen, idag säger dom att toppen var för ganska exakt en vecka sedan.
Konstigt då vi enligt samma experter var på väg neråt redan förra veckan... :va

En kommentar till Ulvhamne ovan är att dödligheten kan påverkas drastiskt ifall antalet patienter med behov av intensivvård stiger över antalet tillgängliga intensivvårdsplatser. Vi har ju fortfarande marginaler kvar till det.

Och man kan ju tänka sig att Sverige får hårdare restriktioner ifall vi hamnar där men då ska man hålla i minnet att det om regeringen drar i den nödbromsen så är två veckors fördröjning innan det kommer påverkar antalet svårt sjuka.

Och det är just det vi börjar kunna urskilja skillnaden mellan Sverige och de länder som slog till bromsarna för några veckor sedan. I dessa länder har det börjat plana ut samtidigt som det i Sverige nu fortsätter öka ganska konstant.

Ja, det var det jag lite otydligt hänvisade till med att bromsa så att sjukhus klarar av lasten.
Dödligheten skulle vara drastiskt mycket högre om alla som blir satta i intensivvård fick ligga hemma i sängen istället.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här Brooklyn har jag plockat från sidan du länkat till.

Notera hur utvecklingen i de flesta länder avtar, det är en följd av restriktioner som införts i andra länder.

Notera hur antalet döda i Sverige istället under 14 dagar har följt en nästan rät linje i logdiagrammet.

Om du inte förstår hur en rät linje i ett logdiagram definieras matematiskt så föreslår jag att du kollar upp det innan vi fortsätter diskussionen.

Bifogat

• Sverige2.png
    Sverige2.png
    153.5 KB · Visningar: 48

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jaså det säger du? Dessa grafer säger att du har fel.

Jag förstår inte vad du polemiserar emot. Jag säger att man utifrån dessa grafer kan förstå varför man kan tala om en utplaning (vilket också görs, för övrigt). Även i din graf kan man på den blå kurvan se att den procentuella ökningen minskar.

Du låter dessutom otrevlig helt i onödan. Tagga ned lite.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tror det är den här grafen du syftar på angående Stockholms utveckling och påstådda utplaning??

Återigen pratar du om en kurva som är linjär i ett logdiagram och påstår att den planat ut. Den linje jag ritat ut visar det ganska tydligt.
Tyvärr min vän, den ökar fortfarande exponentiellt, även i Stockholm.

Bifogat

• Stockholm_21april.png
    Stockholm_21april.png
    110.4 KB · Visningar: 34

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag påstår ingenting förutom att man utifrån flera grafer kan förstå varför man pratar om "planat ut" - se tex grafen "Sjukdomsfall i Sverige, nya per dag" eller vilken annan graf som helst, "nya per dag" vilket är det som FHM relaterade till bla på dagens presskonferens.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår inte vad du polemiserar emot. Jag säger att man utifrån dessa grafer kan förstå varför man kan tala om en utplaning (vilket också görs, för övrigt). Även i din graf kan man på den blå kurvan se att den procentuella ökningen minskar.

Du låter dessutom otrevlig helt i onödan. Tagga ned lite.

Det betyder alltså att medelvärdet för tillväxten har planat ut kring 8% om dagen och har legat däromkring i 14 dagar.

8% tillväxt om dagen är inte direkt vad en matematiker skulle definiera som en utplaning.

EDIT:Korrigering eftersom jag misstolkade vilket inlägg som citerades.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag påstår ingenting förutom att man utifrån flera grafer kan förstå varför man pratar om "planat ut" - se tex grafen "Sjukdomsfall i Sverige, nya per dag" eller vilken annan graf som helst, "nya per dag" vilket är det som FHM relaterade till bla på dagens presskonferens.

Ja, förra veckan hade det ju också planat ut enligt FHM och likt en trasig klocka kommer dom ju förr eller senare ha rätt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan vara så att De Som Bestämmer har tagit med en förväntad ökning av positiva tester på grund av en massiv upprampning av antal tester som utförs. Eftersom att man mer än fyrdubblat mängden tester så kan man ju förvänta sig en påtaglig ökning av positiva svar bara utifrån det även om smittan fortfarande är på samma nivå som tidigare, men jag tycker det är vanskligt att öht använda siffran för smittade just pga att en grundförutsättning för datan har ändrats.
Antalet döda är en mycket stabilare siffra, och antalet döda per vecka ökar fortfarande. Den siffran har en släptid på två, tre veckor gentemot smitta. När den utsatta delen av befolkningen dött av eller blivit immun kommer den siffran potentiellt börja sjunka även om smittotakten fortfarande ökar, så den är väl inte helt pålitlig heller för att se hur smittspridningen är, och det är ganska många som ska dö för att vi ska komma till att riskgrupperna ska ha kommit över puckeln. Vi är inte där på långa vägar än.

Det är mest bara att hålla tummarna för att någon hittar en behandling som fungerar, som dessutom är lätt att framställa.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du får titta på dödsfall 13 dagar tillbaks i tiden om du vill ha korrekta siffror för det är så mycket rapporteringen släpar efter. Allt annat är ett antagande.

Ja, jag har ju i tidigare grafer påvisat att vi verkar ha åtminstone 7-10 dagar innan man säga någonting utifrån den dagskurvan.

Det är därför jag föredrar att studera dagligt rapporterade fall och istället testa lite olika kurvanpassningar.

Det konstiga är väl då närmast att vi har en svensk myndighet som inte verkar förstå det, alternativt medvetet använder den fördröjningen till att lura folket att trenden har vänt ner.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det konstiga är väl då närmast att vi har en svensk myndighet som inte verkar förstå det, alternativt medvetet använder den fördröjningen till att lura folket att trenden har vänt ner.

Så de som faktiskt KAN detta (och är under lupp av hela världens epidemiologer) har inte förstått det du förstår alternativt försöker lura hela folket och resten av världen med öppet redovisade data?

Jag tycker andra förklaringar faktiskt är betydligt rimligare. Exempelvis att det är precis som de säger, inklusive de stora osäkerhetsfaktorerna som finns. Rapportering och dödsfall är två olika saker, först efter någon vecka kan man lita på de siffrorna i ett nationellt perspektiv - men inte internationellt perspektiv.

Idag blev det tex offentligt att Italiens dödssiffror är betydligt högre än de hittills redovisade.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så de som faktiskt KAN detta (och är under lupp av hela världens epidemiologer) har inte förstått det du förstår alternativt försöker lura hela folket och resten av världen med öppet redovisade data?

Jag tycker andra förklaringar faktiskt är betydligt rimligare. Exempelvis att det är precis som de säger, inklusive de stora osäkerhetsfaktorerna som finns. Rapportering och dödsfall är två olika saker, först efter någon vecka kan man lita på de siffrorna i ett nationellt perspektiv - men inte internationellt perspektiv.

Idag blev det tex offentligt att Italiens dödssiffror är betydligt högre än de hittills redovisade.

Ja, du trodde ju hellre på samma epidemiologer även om dom bevisligen hade fel förra veckan liksom förra månaden, liksom i februari. Att du tror på en auktoritet oavsett hur många gånger denne visat sig ha fel vet vi ju redan.
Inte ens fakta svart på vitt kommer ändra på den saken.

Och jag må kanske inte vara epidemiolog men jag besitter en viss kompetens att bearbeta mätdata. Därav håller jag mig till just det och de medicinska diskussionerna håller jag mig ifrån.

För övrigt är det andra epidemiologer i världen än de som sitter på FHM och alla av "de som kan" delar inte samma uppfattning som Tegnell & co.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
...tror på en auktoritet oavsett hur många gånger denne visat sig ha fel vet vi ju redan.
Inte ens fakta svart på vitt kommer ändra på den saken.

Detta är något som vi svenskar är duktiga på av någon jävla anledning. Vi vill ha den trygga famnen av pappa staten att luta oss emot eller något.

För övrigt är det andra epidemiologer i världen än de som sitter på FHM och alla av "de som kan" delar inte samma uppfattning som Tegnell & co.

Precis, men de ges inte riktigt lika stort förtroende för att de inte representerar en svensk myndighet.

Edit. Då menar jag alltså inte att sätta specifikt Tegnell i skottgluggen utan att vi har en generell ängslighet som gör att en statlig respresentant, tex person eller myndighet ibland får oförtjänat mycket jasägare bakom sig.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...