Covid-19 viktig information!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vet inte om det postats tidigare, har "dolt" ett par postare. Intressant grafik från New York Times.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

jDuzWtA.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite mera statistik från
https://bing.com/covid
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

För Norge 200422 05:25 Sjuka 7027, tillfrisknade 32, döda 182 J

För Sverige 200422 05:12 Sjuka 13007, tillfrisknade 550, döda 1765 JB

För Danmark 200422 05:30 Sjuka 2821, tillfrisknade 4700, döda 370 B

För Finland 200422 05:16 Sjuka 1873, tillfrisknade 2000, döda 141 JB

I Norge och Sverige är det större chans att dö än tillfriskna med konstaterad Covid-19
I Danmark och Finland är det betydligt större chans tillfriskna än dö med konstaterad Covid-19

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lite mera statistik från
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

I Norge och Sverige är det större chans att dö än tillfriskna med konstaterad Covid-19
I Danmark och Finland är det betydligt större chans tillfriskna än dö med konstaterad Covid-19

Que? Hur kan det friskna till fler än vad som är smittade/sjuka i Danmark och Finland?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Que? Hur kan det friskna till fler än vad som är smittade/sjuka i Danmark och Finland?

De tillfrisknade har varit sjuka tidigare.
Antalet sjuka är antalet sjuka just nu(aktiva fall), när man tillfrisknat eller dött är man inte med i den gruppen längre.

Raderad medlem 51742

Guest
Lite mera statistik från

Det går tyvärr inte att använda statistiken över sjuka/döda/tillfrisknade på det sättet för att beräkna chansen att dö eller tillfriskna om man insjuknat. I början följde man upp alla fall i Sverige och efter negativt test bedömdes personen som tillfrisknad. Detta slutade man med för länge sedan. Sedan gick man över till att betrakta en person som tillfrisknad en viss tid efter att denne är symptomfri. Sjukvården håller dock inte på att jaga in uppgifter om alla som tillfrisknat och denna typ av data rapporteras inte ens från FHM, så talet med antalet tillfrisknade bygger på gammal och inaktuell information.

Så här beskrivs statistiken över antal tillfrisknade på den webbsida som det länkades till ovan:

Recovered cases outside China are estimates based on local media reports, and state and local reporting when available, and therefore may be substantially lower than the true number.

Se även följande beskrivning hur man gör i Finland:
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...att-fora-statistik-over-antalet-tillfrisknade

Antalet tillfriskande är ett mått som inte borde användas överhuvudtaget just nu eftersom det saknas korrekt data. Det är förmodligen först när man börjat genomföra antikroppstester i större skala som det går att göra bedömningar av antalet som tillfrisknat. De allra flesta (förmodligen minst 99,5%) av de som blir smittade tillfrisknar, utifrån nuvarande bedömningar av virusets dödlighet (omkring 0,5% verkar många studier peka på, men bedömningarna varierar mellan 0,1 och 1%).

Last edited by a moderator:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag påstår ingenting förutom att man utifrån flera grafer kan förstå varför man pratar om "planat ut" - se tex grafen "Sjukdomsfall i Sverige, nya per dag" eller vilken annan graf som helst, "nya per dag" vilket är det som FHM relaterade till bla på dagens presskonferens.

Jo du påstår något tjafs om ryska trollsajter. Men det var som vanligt bara trams.

För övrigt verkar du ha lite motvind i argumentationen (som vanligt).

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Verkar som vi har tillsatt kompetent personal för viktiga arbetsuppgifter i Sverige.

Kanske en mellanstadielärare eller busschaufför kunde ta över nu?

Många taxichaufförer har svårt att få körningar nu, kunde de hjälpa till?
153567afeed37ecadcda3fe6bef6ddfa.jpg
d0b343a70b3888db4707cdc3ea0b0b4e.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Isåfall är nuvarande politiska strategi icke-utilitaristisk.
Immunoglobulinterapi (behandling av svårt sjuka med antikroppar från tillfrisknade individer) hade varit en självklar strategi om man ville maximera antalet överlevande till låg kostnad för samhället.
Däremot hade det blivit ett fåtal dödsfall bland donatorerna, och även om det hade blivit färre dödsfall totalt så är dessa döda något som varken politiker eller sjukvård vill ta ansvar för. Istället slår man ifrån sej med argument som kan liknas vid "att växla över spårvagnen till ett annat spår är fortfarande på experimentstadiet". Och så låter man den åka rakt fram...
Det där är väl också en svår balansgång? Om man kickar igång deras immunförsvar maximalt så ger väl det också en kraftig belastning på kroppen, och kan få redan skröpliga individer att dö av det?

Vilken mängd antikroppar behövs? Behöver man inte odla upp B-cellerna för att få en tillräcklig mängd, och kanske även använda en donator till flera mottagare? Behövs inte T-celler för att markera dom angripna cellerna också?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det där är väl också en svår balansgång? Om man kickar igång deras immunförsvar maximalt så ger väl det också en kraftig belastning på kroppen, och kan få redan skröpliga individer att dö av det?

Ok är det så det går till, se min fråga ovan.

Men antikropparna tas väl från blodgivare som redan varit/är smittade och viruset har redan kickat igång deras immunförsvar så att de bildat dessa antikroppar.
Behöver man kicka igång det igen alltså med flit sas?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den där sista grafen var intressant (Dödsfall, alla orsaker - 7-dagarssnitt). Kollar man ljusblåa samt streckade orangea linjen verkar det ju vara minimal skillnad mellan rapporterade dödsfall pga. Covid-19 och diffen mellan årets totala antal dödsfall och flerårssnittet från SCB. Talar väl för att man fångar de flesta av dödsfallen i Covid-19-statistiken och att det inte finns något stort mörkertal.

Jag tror tvärt om att vi har ett ganska stort mörkertal i Sverige.
Tegnell har ju själv sagt att den vanliga influensan och kräksjukan i princip tvärdog i samband med att vi började med social distansering. Med andra ord så dör det inte gamlingar av influensan och kräkisen i vanlig utsträckning. Alltså, med de restriktioner vi nu infört så har vi sannolikt räddat ett inte alls obetydligt anmtal personer (en stund till), så årets antal döda jämfört med ett normalår borde vara påvisbart lägre (om nu inte vansinniga isolerade män slår ihjäl sina fruar i motsvarande utsträckning som andra räddas av att inte få influensan). Detta blir det mörkertal som består av gamlingar som dör av Corona i hemmet, men där de nekats behandling och testning, eller inte ens hunnit vara i kontakt med vården.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror tvärt om att vi har ett ganska stort mörkertal i Sverige.
Tegnell har ju själv sagt att den vanliga influensan och kräksjukan i princip tvärdog i samband med att vi började med social distansering. Med andra ord så dör det inte gamlingar av influensan och kräkisen i vanlig utsträckning. Alltså, med de restriktioner vi nu infört så har vi sannolikt räddat ett inte alls obetydligt anmtal personer (en stund till), så årets antal döda jämfört med ett normalår borde vara påvisbart lägre (om nu inte vansinniga isolerade män slår ihjäl sina fruar i motsvarande utsträckning som andra räddas av att inte få influensan). Detta blir det mörkertal som består av gamlingar som dör av Corona i hemmet, men där de nekats behandling och testning, eller inte ens hunnit vara i kontakt med vården.

Dessa fångas även upp i SCB: statistik, vilket är det som grafen visade (dvs. hur stor diff det är mellan ökningen av dödsfall som syns i SCB:s statistik och de dödsfall som rapporteras i Covid-19). Sen är det även med SCB:s statistik en eftersläpning så man skall inte dra för stora slutsatser av data som ligger närmare i tiden än en vecka, men två veckor bort kan man räkna med att den är i stort sett korrekt.

Men som du är inne på så finns det ju många faktorer som påverkar åt både ena och andra hållet. Man brukar väl räkna med att genomsnittstiden från att en person flyttar in på äldreboende tills att denne avlider är ungefär ett halvår. Kommer smittan in på ett äldreboende och många där dör så blir det då en tidigareläggning av dessa dödsfall med några veckor eller månader. Dessa dödsfall syns då i statistiken för april istället för kanske i augusti.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Dessa fångas även upp i SCB: statistik, vilket är det som grafen visade (dvs. hur stor diff det är mellan ökningen av dödsfall som syns i SCB:s statistik och de dödsfall som rapporteras i Covid-19). Sen är det även med SCB:s statistik en eftersläpning så man skall inte dra för stora slutsatser av data som ligger närmare i tiden än en vecka, men två veckor bort kan man räkna med att den är i stort sett korrekt..

Nu hänger jag inte med? Statistiken tar väl med ökningen jämfört med ett normalår och ökningen av bekräftad Covid-19. Men om det istället borde vara en rejäl minskning av antalet dödsfall pga våra sociala restriktioner och den avstannade influensan och kräksjukan, så syns det väl inte? Säg att det med samma restriktioner som idag (men helt utan Corona) hade dött 10% färre än normalt under en period. Det skulle i så fall motsvara att mörkertalet var ca 50% större än det idag registrerade antalet Coronadödsfall. Hänger du med på hur jag resonerar?
Jag kanske har något knas i mitt tankesätt, eller helt missat något vitalt i statistiken för jag har hittils inte lyckats få någon att tro samma sak när detta diskuterats i en annan tråd på Fejjan.

Raderad medlem 51742

Guest
Nu hänger jag inte med? Statistiken tar väl med ökningen jämfört med ett normalår och ökningen av bekräftad Covid-19. Men om det istället borde vara en rejäl minskning av antalet dödsfall pga våra sociala restriktioner och den avstannade influensan och kräksjukan, så syns det väl inte? Säg att det med samma restriktioner som idag (men helt utan Corona) hade dött 10% färre än normalt under en period. Det skulle i så fall motsvara att mörkertalet var ca 50% större än det idag registrerade antalet Coronadödsfall. Hänger du med på hur jag resonerar?
Jag kanske har något knas i mitt tankesätt, eller helt missat något vitalt i statistiken för jag har hittils inte lyckats få någon att tro samma sak när detta diskuterats i en annan tråd på Fejjan.

SCB-statistiken tar ju med alla dödsfall, oavsett anledning och i den totalen finns förmodligen inget mörkertal, bortsett från eftersläpningen i inrapporteringen, eftersom det bygger på att personen rapporteras död till skatteverket osv, vilket inte får vänta utan det skall göras så snart som det är praktiskt möjligt. Däremot skulle det ju tänkas vara så, precis som du är inne på, att en viss del av dödsfallen under april ett normalår annars skulle dött av t ex influensa eller lunginflammation istället men nu istället dör av Corona, alternativt att de klarar sig från influensa pga. de åtgärder som satts in men inte heller drabbas av Corona. Det förändrar då andelen av dödsfallen i SCB-statistiken som är hänförlig till Covid-19, men inte ökningen på totala antalet dödsfall, alla orsaker.

Såg någon graf från SCB med statistik över dödsfall i bl.a. influensa och lunginflammation. Lyckas inte hitta den nu, men om jag minns rätt var det inte så pass stora skillnader och ordinarie dödstal i lunginflammation/influensa att det skulle vara rimligt att anta ett riktigt så stort mörkertal som du är inne på. Influensatoppen ligger ju betydligt tidigare på året, men det verkar som att den blivit avslutad något tidigare än vanligt pga. restriktionerna.

Men som sagt... det här är ju väldigt svårt att räkna på i nuläget - blir mycket spekulationer. Vi behöver få alla fakta på bordet och göra ordentliga analyser där man även tittar på en längre period efteråt, så det kommer nog dröja några månader eller till och med år innan vi med någorlunda säkerhet kan dra slutsatser.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
SCB-statistiken tar ju med alla dödsfall, oavsett anledning och i den totalen finns förmodligen inget mörkertal, bortsett från eftersläpningen i inrapporteringen, eftersom det bygger på att personen rapporteras död till skatteverket osv, vilket inte får vänta utan det skall göras så snart som det är praktiskt möjligt. Däremot skulle det ju tänkas vara så, precis som du är inne på, att en viss del av dödsfallen under april ett normalår annars skulle dött av t ex influensa eller lunginflammation istället men nu istället dör av Corona, alternativt att de klarar sig från influensa pga. de åtgärder som satts in men inte heller drabbas av Corona. Det förändrar då andelen av dödsfallen i SCB-statistiken som är hänförlig till Covid-19, men inte ökningen på totala antalet dödsfall, alla orsaker.

Såg någon graf från SCB med statistik över dödsfall i bl.a. influensa och lunginflammation. Lyckas inte hitta den nu, men om jag minns rätt var det inte så pass stora skillnader och ordinarie dödstal i lunginflammation/influensa att det skulle vara rimligt att anta ett riktigt så stort mörkertal som du är inne på. Influensatoppen ligger ju betydligt tidigare på året, men det verkar som att den blivit avslutad något tidigare än vanligt pga. restriktionerna.

Men som sagt... det här är ju väldigt svårt att räkna på i nuläget - blir mycket spekulationer. Vi behöver få alla fakta på bordet och göra ordentliga analyser där man även tittar på en längre period efteråt, så det kommer nog dröja några månader eller till och med år innan vi med någorlunda säkerhet kan dra slutsatser.

Bra då är vi överens! Mörkertalets storlek är svår att sia om och omöjlig att veta, men jag vet att det finns en inte alls obetydlig del åldringar som dör i hemmet av covid-19-liknande symptom, men som skickas hem (otestade) av primärvården för att inte belasta intensiven. Dessa testas aldrig utan hamnar i statistiken som "gammal människa, naturlig död". Jag är säker på att det finns ett inte obetydligt antal åldringar som dör av Covid-19 innan de har kommit i kontakt med vården alls, och de hamnar i samma kategori. Att detta sker har jag fått veta av en vän som är läkare i primärvården här i Stockholm. Nu var det iofs två veckor sedan vi pratade om detta, så läkarens direktiv att skicka hem sjuka åldringar kanske har ändrats eftersom det uppmärksammats en del i media.

Raderad medlem 51742

Guest
Bra då är vi överens! Mörkertalets storlek är svår att sia om och omöjlig att veta, men jag vet att det finns en inte alls obetydlig del åldringar som dör i hemmet av covid-19-liknande symptom, men som skickas hem (otestade) av primärvården för att inte belasta intensiven. Dessa testas aldrig utan hamnar i statistiken som "gammal människa, naturlig död". Jag är säker på att det finns ett inte obetydligt antal åldringar som dör av Covid-19 innan de har kommit i kontakt med vården alls, och de hamnar i samma kategori. Att detta sker har jag fått veta av en vän som är läkare i primärvården här i Stockholm. Nu var det iofs två veckor sedan vi pratade om detta, så läkarens direktiv att skicka hem sjuka åldringar kanske har ändrats eftersom det uppmärksammats en del i media.

Ja, så är det förmodligen. Verkar ju också vara så på en del äldreboenden, där man inte testat alla som insjuknat. Även dessa kommer ju in i SCB-statistiken, men då inte som död pga. Covid-19.

Ökningen av antalet dödsfall i SCB-statistiken bör således vara rättvisande, men vi kan förmodligen inte veta om den ökningen helt korrelerar mot antalet Covid-19-fall eller om en samtidig nedgång i döda pga influensa osv. gör att antalet dödsfall i Covid-19 motsvarar en större andel än endast diffen mot normalåret. Så här långt verkar ju dock uppgången i totala antalet dödsfall både tidsmässigt och antalsmässigt korrelera väldigt väl med dödsfallen i Covid-19.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, så är det förmodligen. Verkar ju också vara så på en del äldreboenden, där man inte testat alla som insjuknat. Även dessa kommer ju in i SCB-statistiken, men då inte som död pga. Covid-19.

Ökningen av antalet dödsfall i SCB-statistiken bör således vara rättvisande, men vi kan förmodligen inte veta om den ökningen helt korrelerar mot antalet Covid-19-fall eller om en samtidig nedgång i döda pga influensa osv. gör att antalet dödsfall i Covid-19 motsvarar en större andel än endast diffen mot normalåret. Så här långt verkar ju dock uppgången i totala antalet dödsfall både tidsmässigt och antalsmässigt korrelera väldigt väl med dödsfallen i Covid-19.

Som du är inne på tidigare är det ju svårt att få en rättvis bild av ett så här kort tidsspann, man måste ju se det på helårsbasis och jämföra år för år under längre period för att få en helt tydlig bild av effekterna.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj

Raderad medlem 51742

Guest
Detta visar på att många andra länder har ett stort synligt mörkertal, medan Sverige, enligt mina antaganden, troligen har ett mindre, "mörkare", mörkertal.

Hmm, "mörkare mörkertal". Nu tror jag minsann att du fick min hjärna att gå i baklås :va ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år