Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt https://www.covid19insweden.com/ har vi 1130 tillgängliga intensivvårdsplatser, enligt samma sida är "bara" 867 personer inlagda på intensivvård och det ska alltså finnas platser lediga.

Men enligt https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa så intensivvårdas 1182 personer. Alltså 52 fler än vad det ens finns platser.

Jag undrar om inte antalet platser är ett svårt logistiskt problem redan idag, antalet lediga platser är alltså antingen nära noll, eller drygt 200, dvs vad som dör i genomsnitt dör på två dagar.

Det tillkommer ungefär 600 smittade varje dag vilka tack och lov inte alla behöver intensivvård, drygt 100 dör per dygn i genomsnitt.

Marginalerna börjar vara ganska små som det ser ut nu. Vad händer om tillväxttakten fortsätter att öka? Finns det mer resurser någonstans att plocka fram?

Om dessa extra resurser saknas undrar jag varför Sverige inte får ytterligare hårdare restriktioner? Det är 2 veckors fördröjning innan någonting börjar hända nåt efter att någon dragit i den nödbromsen.

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Hoj
BMW R1200GS
Enligt https://www.covid19insweden.com/ har vi 1130 tillgängliga intensivvårdsplatser, enligt samma sida är "bara" 867 personer inlagda på intensivvård och det ska alltså finnas platser lediga.

Men enligt https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa så intensivvårdas 1182 personer. Alltså 52 fler än vad det ens finns platser.

Jag undrar om inte antalet platser är ett svårt logistiskt problem redan idag, antalet lediga platser är alltså antingen nära noll, eller drygt 200, dvs vad som dör i genomsnitt dör på två dagar.

Det tillkommer ungefär 600 smittade varje dag vilka tack och lov inte alla behöver intensivvård, drygt 100 dör per dygn i genomsnitt.

Marginalerna börjar vara ganska små som det ser ut nu. Vad händer om tillväxttakten fortsätter att öka? Finns det mer resurser någonstans att plocka fram?

Om dessa extra resurser saknas undrar jag varför Sverige inte får ytterligare hårdare restriktioner? Det är 2 veckors fördröjning innan någonting börjar hända nåt efter att någon dragit i den nödbromsen.

Intensivvårdade är ej samma ord som intensivvårdas.
Det är en enorm skillnad på summan av alla som vårdats på IVA för Covid-19 och det antal som vårdas på IVA just nu. Titta på den dagliga presskonferensen varje dag kl två. Där framgår med all tydlighet hur läget ser ut vad gäller antal intensivvårdsplatser. Ingen ort i Sverige har brist på intensivvårdsplatser just nu, även om läget är ansträngt på håll.

Edit: Siffran för antalet personer som vårdas på IVA för Covid-19 var idag dryga 500.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det är alldeles för sent att införa hårda restriktioner nu. vi har låtit smittan spridas i flera månader så nu har vi i princip bara valet att rampa upp intensivvården och hoppas att vi klarar av vårdplatserna. Det kan ju vara problem att rampa upp den, eftersom att vi saknar hårdvaran, och tillverkarna hinner inte ens laga den hårdvaran som används nu, så det ser lite mörkt ut. Det är lite synd att vi skrotade totalförsvaret, med fältsjukhus och tillhörande respiratorer och annat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intensivvårdade är ej samma ord som intensivvårdas.
Det är en enorm skillnad på summan av alla som vårdats på IVA för Covid-19 och det antal som vårdas på IVA just nu. Titta på den dagliga presskonferensen varje dag kl två. Där framgår med all tydlighet hur läget ser ut vad gäller antal intensivvårdsplatser. Ingen ort i Sverige har brist på intensivvårdsplatser just nu, även om läget är ansträngt på håll.

Edit: Siffran för antalet personer som vårdas på IVA för Covid-19 var idag dryga 500.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Ja, men nu är det inte bara patienter med covid-19 som tar upp intensivvårdsplatser.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är alldeles för sent att införa hårda restriktioner nu. vi har låtit smittan spridas i flera månader så nu har vi i princip bara valet att rampa upp intensivvården och hoppas att vi klarar av vårdplatserna. Det kan ju vara problem att rampa upp den, eftersom att vi saknar hårdvaran, och tillverkarna hinner inte ens laga den hårdvaran som används nu, så det ser lite mörkt ut. Det är lite synd att vi skrotade totalförsvaret, med fältsjukhus och tillhörande respiratorer och annat.

Kanske har du rätt men vad vi gör idag påverkar läget om två veckor. Kanske spelar det ingen roll, men jag tror vi kommer ha överskridit antalet tillgänglig intensivård och i så fall kommer det göra skillnad.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om det här stämmer är ju våra siffror på antal döda betydligt bättre per capita än vad alla räknenissar kommit fram till hittills...
Vissa länder har ju i princip missat hälften av coronadödsfallen och Sverige inte ett enda.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/liten-underrapportering-av-covid-19-i-sverige/

Som dom skriver så får vi se om några månader.
Men jag tror överdödlighet kan vara det enda riktigt jämförbara värdet mellan länder.
Det är där vi faktiskt kommer kunna jämföra hur vi står oss mot andra länder.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som dom skriver så får vi se om några månader.
Men jag tror överdödlighet kan vara det enda riktigt jämförbara värdet mellan länder.
Det är där vi faktiskt kommer kunna jämföra hur vi står oss mot andra länder.

Och det kan jämföras först när epidemin försvunnit, dvs om något eller några år. Jag tror också att många länder i efterhand kommer att justera sina siffror då inte alla har fungerande system för registrering av dödsorsak - vilket även är svårt i länder som har det. Berodde döden på Covid-19 eller på den lunginflammation patienten redan hade när den blev smittad? Osv.

Det blir mer och mer uppenbart att de länder som stängt ned allting bara har skjutit puckeln framför sig - till en mycket hög samhällskostnad. Förhoppningsvis har det gett sjukvården möjlighet att hantera dem som faktiskt blir så pass sjuka att de behöver vård, dvs "planat ut kurvan" men det betyder inte att färre personer kommer att drabbas totalt sett, det blir bara fördelat över längre tid.

Ett vaccin ligger 12-18 månader bort som absolut snabbast möjliga scenario. Till dess är det totalisolering eller flockimmunitet som gäller för att hindra spridningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det här stämmer är ju våra siffror på antal döda betydligt bättre per capita än vad alla räknenissar kommit fram till hittills...
Vissa länder har ju i princip missat hälften av coronadödsfallen och Sverige inte ett enda.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/liten-underrapportering-av-covid-19-i-sverige/

Det stämmer nog och det positiva med det är ju att Sverige är kanske inte så illa som det ser ut relativt andra länder.

Men det betyder också att värsta scenariot som vi sett är alltså egentligen värre än vad siffrorna säger.

New York som redovisar drygt 1000 döda per miljon invånare ligger alltså egentligen kanske på 1300-1400 döda per invånare. Alltså 0.14% av samtliga invånare.

Vilket betyder att vi i Sverige med våra 0.02% döda antagligen är längre ifrån slutet än vad vi trott och hoppats på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Och det kan jämföras först när epidemin försvunnit, dvs om något eller några år. Jag tror också att många länder i efterhand kommer att justera sina siffror då inte alla har fungerande system för registrering av dödsorsak - vilket även är svårt i länder som har det. Berodde döden på Covid-19 eller på den lunginflammation patienten redan hade när den blev smittad? Osv.

Det blir mer och mer uppenbart att de länder som stängt ned allting bara har skjutit puckeln framför sig - till en mycket hög samhällskostnad. Förhoppningsvis har det gett sjukvården möjlighet att hantera dem som faktiskt blir så pass sjuka att de behöver vård, dvs "planat ut kurvan" men det betyder inte att färre personer kommer att drabbas totalt sett, det blir bara fördelat över längre tid.

Ett vaccin ligger 12-18 månader bort som absolut snabbast möjliga scenario. Till dess är det totalisolering eller flockimmunitet som gäller för att hindra spridningen.

Ja, det kommer ta lång tid innan vi är där.
Men jag tror att jämföra dödligheten ett vanligt år jämfört med i år kommer vara den "mest rättvisa" bilden vi kan få.
Sedan blir den inte 100% exakt men i ett globalt perspektiv borde den bli förhållandevis rätt.
Iaf i demokratier...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur hade det lett till dödsfall bland donatorerna? Alltså dödsfall som allt annat lika inte hade inträffat om de inte donerat antikroppar?
För att få fram tillräckliga mängder antikroppar att ha i beredskap redan innan smittspridningen i landet började, så hade man behövt dra igång ett program där man avsiktligt infekterar frivilliga som hålls i karantän. Från dessa hade man kunnat skörda antikroppar när deras immunförsvar aktiverats. Givetvis hade man valt fullt friska människor utan riskfaktorer, men eftersom risken även för dessa inte är helt obefintlig hade man kunna räkna med att en och annan stryker med.

Ja, egentligen vet jag inte om strategin skulle vara speciellt utilitaristisk. Istället sägs den ju fokusera på att skydda äldre och att se till att sjukvården inte blir överbelastad. I den kommunikationen finns det ju ingen tydlig trade-off där nyttomaximeringen skulle ske på någon annans bekostnad. Det jag menade var egentligen att många som kritiserar strategin tycks slå på den utifrån den utgångspunkten, och då inte enbart utifrån människoliv mot människoliv utan människoliv mot andra samhällsnyttor - att det skulle handla om att medvetet offra ett antal människoliv för att rädda samhällsekonomin.
Snarare handlar det om att medvetet offra ett antal människoliv för att skona sina politiska karriärer.

Vad snackar vi för storleksordning på priset på reagenser? Rör det sig om enstaka, tiotals, hundratals eller till och med tusentals kronor per test?
Vi har nyligen köpt in några SARS-CoV-2 specifika testkit som är nya på marknaden, med tillhörande maskiner. Varje provanalys kostar 800 kr. Själva maskinerna vet jag inte priset på, men gissar på strax över halvmiljonen.
Vi har även en "in-house" analys som bara kostar några kronor per prov, men där är ju problemet att vi håller på att få slut på reagens för flera steg i flödet.

Det där är väl också en svår balansgång? Om man kickar igång deras immunförsvar maximalt så ger väl det också en kraftig belastning på kroppen, och kan få redan skröpliga individer att dö av det?

Vilken mängd antikroppar behövs? Behöver man inte odla upp B-cellerna för att få en tillräcklig mängd, och kanske även använda en donator till flera mottagare? Behövs inte T-celler för att markera dom angripna cellerna också?
De som dör i Covid-19 gör det inte av direkta virusorsakade skador, utan främst för att immunförsvaret orsakar svår inflammation i infekterade vävnader vilket i sej orsakar skador eller stör organfunktion. Ger man antikroppar får man två stora fördelar: 1, antikropparna binder virusreceptorer så att viruspartiklarna inte kan infektera nya celler. 2, Viruspartiklarna tas om hand och "städas undan" av immunförsvaret på ett mer ordnat sätt än att en massiv inflammation sker i hela kroppen.
Helst skall antikropparna såklart ges innan personen blir så sjuk att hen får problem med andningen. För riskgrupperna kan man t.o.m. ge antikroppar profylaktiskt.

Jag har inga exakta svar på hur mycket antikroppar som behövs i varje enskild behandling, eller hur många donatorer som behövs. Sådant får avgöras från fall till fall, men det normala är att en tillfrisknad person har såpass höga nivåer av antikroppar i sitt blod att det räcker för att behandla flera sjuka. Inte heller behöver man odla några B-celler, dessa finns redan i donatorns kropp. Mottagaren har även T-celler i sin kropp som kan reagera på antikroppar från vilken donator som helst. Dödandet av infekterade celler påverkas inte särskilt mycket av närvaron av antikroppar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Snarare handlar det om att medvetet offra ett antal människoliv för att skona sina politiska karriärer.

Dom isolerar sig själva, med full lön. Inga permiteringslönener för den som jobbar i riksdagen inte. Tvärtom har dom krävt att få behålla sina traktamenten trots att dom sitter hemma.
Dom säger att folket ska jobba som vanligt.
Dom ger bidrag till storföretagen där dom själva har sina kompisar och pensionspengar. Småföretagen får klara sig själva eller gå i konkurs.

Min cyniska uppfattning är att dom medvetet offrar ett antal liv för att rädda sina egna liv, rädda sig själva ekonomiskt och så snart som möjligt ska kunna återgå till sina normala liv med minimala ekonomiska förluster.

Skulle de barka helt åt skogen har Jan Emanuel redan fixat skyddsplatser åt dom där de kan distansera sig ifrån arga bönder med högafflar. Och tur i oturen att dom hunnit ta fram nya vapenlagar och minskat mängden vapen hos vanligt folk.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
För att få fram tillräckliga mängder antikroppar att ha i beredskap redan innan smittspridningen i landet började, så hade man behövt dra igång ett program där man avsiktligt infekterar frivilliga som hålls i karantän. Från dessa hade man kunnat skörda antikroppar när deras immunförsvar aktiverats. Givetvis hade man valt fullt friska människor utan riskfaktorer, men eftersom risken även för dessa inte är helt obefintlig hade man kunna räkna med att en och annan stryker med.

Jävlar. Det är att "ta en för laget" på riktigt.
Tack för mycket intressanta poster fö Wunder.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Dom isolerar sig själva, med full lön. Inga permiteringslönener för den som jobbar i riksdagen inte. Tvärtom har dom krävt att få behålla sina traktamenten trots att dom sitter hemma.
Dom säger att folket ska jobba som vanligt.
Dom ger bidrag till storföretagen där dom själva har sina kompisar och pensionspengar. Småföretagen får klara sig själva eller gå i konkurs.

Min cyniska uppfattning är att dom medvetet offrar ett antal liv för att rädda sina egna liv, rädda sig själva ekonomiskt och så snart som möjligt ska kunna återgå till sina normala liv med minimala ekonomiska förluster.

Skulle de barka helt åt skogen har Jan Emanuel redan fixat skyddsplatser åt dom där de kan distansera sig ifrån arga bönder med högafflar. Och tur i oturen att dom hunnit ta fram nya vapenlagar och minskat mängden vapen hos vanligt folk.

Varför ska dom i Riksdagen permiteras om dom kan jobba hemifrån, förstår inte hur du menar.

Däremot varför ska dom behålla sina traktamenten utan resor? En privatanställd som reser i tjänsten ( jag t.e.x ) får ju traktamente i och med inlämnad, godkänd och utbetald reseräkning. Har dom förskottstraktamente är det hål i huvet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Varför ska dom i Riksdagen permiteras om dom kan jobba hemifrån, förstår inte hur du menar.

Däremot varför ska dom behålla sina traktamenten utan resor? En privatanställd som reser i tjänsten ( jag t.e.x ) får ju traktamente i och med inlämnad, godkänd och utbetald reseräkning. Har dom förskottstraktamente är det hål i huvet.

Du har ju naturligtvis rätt, jag är bara lite bitter.

Fast jag undrar ju hur mycket dom egentligen arbetar just nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För er som inte hinner kolla på presskonferensen om tio minuter kommer här ett sammandrag:

Dödstalen ökar men de minskar

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

De ska permitteras så att lönekostnaden sjunker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är just att plana ut kurvan som är det viktiga, hinner sjukvården med och har platser så det räcker kanske vi får en överlevnad på 90% istället för 80% eller lägre.

Det har nu dött ungefär 2000 pers, lägg på eller dra av 10% på siffran och det blir en jäkla skillnad.

Jag läste något delat facebookinlägg (bara för att göra klart att jag inte vet hur trovärdigt det är) av någon vältränad 29 åring som hade blivit så dålig att dom hade tvingats hålla honom sövd och i respirator i 12 dagar.

Någon elitskidåkare hade också drabbats jäkligt hårt, om folk med dom förutsättningarna nästan stryker med så är ju chansen stor att en soffpotatis som mig tar ner skylten nästintill 100%, så jag ser gärna att vi plattar ut puckeln så det finns en respirator ledig när jag kommer in.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
De ska permitteras så att lönekostnaden sjunker.

:D även om många av dom inte gör skäl för lönen så bör dom kunna fortsätta jobba även hemifrån med den typen av arbete dom har. Alltså flytta ett A4 papper från vänster hög till höger hög.

Det jag skulle vilja ha efter allt detta är hur väl fungerade det för alla dom som sitter i riksdagen att jobba hemifrån. Tycker dom att det fungerade väl tycker jag man ska se över allt deras resande om det verkligen är nödvändigt med tanke på kostnad ( dubbelt boende ofta ) samt även miljön.

Skulle vi fråga idag om det funkar bra kommer dom säkert säga JA för att försvara sin lön men när pandemin är över kommer dom garanterat säga att vi måste resa till huvudstan, viktigt ( traktamente katching, klirr i kassan ).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För er som inte hinner kolla på presskonferensen om tio minuter kommer här ett sammandrag:

Dödstalen ökar men de minskar

Jag måste säga att dagens siffror låg under det intervall jag förväntat mig och utan att jag kan se det förklaras av helger och liknande. Men vill ha fler såna dagar innan jag köper att vi har fått en trendvändning.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år