Covid-19 viktig information!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Brooklyn har verkligen lyckats plantera hos sina adepter att bara SVT borde få rapportera nyheter, SvD skrev om mannen som intensivvårdades i 12 dagar.

Hur går det med undersökningen av ryska trollsajter Brooklyn?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Fast jag ger Wunder rätt här, min källhänvisning var ju ett delat inlägg på facebook. (och jag poängterade att det kanske inte var den bästa källan)

Sen att SvD också hade skrivit om det visste inte jag (då hade jag angett dom som källa) och kanske inte Wunder heller.

Elitskidåkaren var det SVT som skrev om, men där lämnade jag inte någon källhänvisning.

Mina främsta källor för nyheter är just SVT (man får bara förutsätta att allt är kraftigt vänstervinklat) och Omni.

Alla övriga nyhetskällor ligger bakom tjocka betalväggar som jag vägrar betala mig igenom, vilket inte SVT behöver göra eftersom staten beslagtar mina pengar och ger till dom, eftersom det är dom enda nyheter goda medborgare ska ta del av.

Lite som Izvestija och Pravda.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Alla övriga nyhetskällor ligger bakom tjocka betalväggar som jag vägrar betala mig igenom, vilket inte SVT behöver göra eftersom staten beslagtar mina pengar och ger till dom, eftersom det är dom enda nyheter goda medborgare ska ta del av.
DN har väl släppt allt som rör corona/covid-19 gratis? :va Fast det är säkert som på vilken porrsite som helst, självklart är allt gratis, vi behöver bara ditt kreditkort för att bekräfta din ålder *vinkvink*

Själv föredrar jag som Gävlebo i exil Gefle Dagblad/MittMedia, dom känns betydligt mer sakliga, och är medvetna om att Sverige består av, och är beroende av, mer än Södermalm, Kungsholmen och möjligen övriga delar av Stockholms kommun. DN känns bara alarmistisk, jagar klick och vill surfa på folks rädslor och piskar upp den apokalyptiska stämningen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen är väl att använda sig av flera seriösa nyhetskällor samt undvika youtubefilmer och trollsajter.

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Uppfattningen om vilka medier som kan anses som seriösa och trovärdiga skiljer sig som bekant, själv föredrar jag att jämföra flera olika källor, men det går inte att komma ifrån att samtliga medier per definition följer medielogiken. De letar upp sådant som skiljer sig från det vanliga (vilket är själva definitionen av en nyhet) och letar upp offer, ögonvittnen för detta ovanliga så att läsarna/lyssnarna/tittarna kan få en röst som representerar fenomenet. Sedan förstärks detta naturligtvis av medier som har som affärsmodell att jaga klick och lösnummer och eller lever på att skapa alarmism, men den grundläggande journalistiska logiken som man arbetar efter finns hos alla nyhetsmedier.

Av den anledningen blir det självklart för medier att skriva om undantagsfallen, de unga som dör eller blir svårt sjuka, och ge dessa stort utrymme. Annars skulle det inte vara en nyhet.

Denna effekt förstärks ytterligare av att den mänskliga hjärnan är "inställd" för att reagera mer på hot och negativa saker än på positiva saker. Det blir därför de negativa/skrämmande nyheterna som tilldrar sig all vår uppmärksamhet och dessa vi delar i sociala medier, vilket ytterligare förstärker fenomenet.

På det sättet kommer vi ständigt matas med en bild där undantagsfallen får oproportionerligt stort utrymme i vårt medvetande. Vi låter ett fenomen som representerar 1% av verkligheten få 99% av vårt tankeutrymme.

Vet inte om det finns så många andra sätt att undvika detta än att försöka begränsa sin mediekonsumtion så att det inte blir överdrivet stort intag samt att medvetet försöka leta efter fler perspektiv, så man får en mer nyanserad bild.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det pratas mycket troll och fejk news här nu men jag tycker att de flesta som skriver och anger länkar i den här tråden brukar länka till ganska accepterade källor.

Däremot är debatten här ganska snedvriden, den oroade sidan länkar ofta till källor, och de som tror allt är lugnt är de som pratar fejk news, påstår att andra har fel utan att sedan kunna belägga sina påstående mer än att det blir ett allmänt flum som de sedan smetar på alla andra.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tycker det blandas ihop källa och det media som presenterar en viss info/data.
Om dn, sd, aftonladet vissar siffror från SCB så är det precis samma sak som om rt, fria tider eller random youtubesnubbe visar samma siffror från SCB.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ingen har väl missat att Trump är nära lösningen?
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52407177
Fascinerande man...:dummer

Men vadå, han tänker ju utanför lådan! :7peta
För oss som har erfarenhet av chefer utan branscherfarenhet för de kan "tänka utanför lådan" är detta ingen ny erfarenhet.
Att de inte vet var lådan finns än mindre vad den innehåller är inget problem. :(
Håller du inte med är du inte "förändringsbenägen" utan är en "bakåtsträvare" som inte "ser möjligheter" utan bara problem. :D
Vi får se om någon Trumpanhängare provar och återkommer med resultat! :tummenupp

US President Donald Trump has been lambasted by the medical community after suggesting research into whether coronavirus might be treated by injecting disinfectant into the body.
He also appeared to propose irradiating patients' bodies with UV light, an idea dismissed by a doctor at the briefing.
Another of his officials had moments earlier said sunlight and disinfectant were known to kill the infection.
Disinfectants are hazardous substances and can be poisonous if ingested.
Even external exposure can be dangerous to the skin, eyes and respiratory system.

Länk till citatet för den som inte läser hela inlägget... :)
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52407177

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Brooklyn har verkligen lyckats plantera hos sina adepter att bara SVT borde få rapportera nyheter, SvD skrev om mannen som intensivvårdades i 12 dagar.

Hur går det med undersökningen av ryska trollsajter Brooklyn?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Ja, SVT är ju alltid korrekt
De intervjuar gärna "random" folk aktiva inom vänstern som får låta representera folket, den allmänna åsikten. Hälften rätt och 100% politiskt korrekt när det gäller invandring och klimat?

När det gäller Corona från april: SVT påstod nyligen "80 procent överlever intensivvården på Karolinska", vilket media hyllade som bevis på att Sverige bryter internationell trend. Läkare Benjamin Wellander upptäckte misstaget: De räknar bara de få som skrivit ut, och struntar i alla som fortfarande kämpar i intensiven. Korrekt var att 27 procent överlevt, 8 procent avlidit och 65 fortfarande är sjuka.

Vi har ändå relativt bra media men använd gärna fler källor än dem.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om dn, sd, aftonladet vissar siffror från SCB så är det precis samma sak som om rt, fria tider eller random youtubesnubbe visar samma siffror från SCB.

Absolut, visst är det så, men sedan väljer olika media att tolka data från samma källa på olika sätt.

"En majoritet av alla våldtäkter utförs av (välj valfri grupp här)"

"En majoritet av (samma valfria grupp här) är inte våldtäktsmän" (kvinnor i den gruppen inberäknade för att få ner siffrorna ännu mer)

Båda påståendena är ju sanna, det ena påståendet pekar på ett problem, medans det andra påståendet försöker påskina att det inte är ett problem.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Absolut, visst är det så, men sedan väljer olika media att tolka data från samma källa på olika sätt.

"En majoritet av alla våldtäkter utförs av (välj valfri grupp här)"

"En majoritet av (samma valfria grupp här) är inte våldtäktsmän" (kvinnor i den gruppen inberäknade för att få ner siffrorna ännu mer)

Båda påståendena är ju sanna, det ena påståendet pekar på ett problem, medans det andra påståendet försöker påskina att det inte är ett problem.

Absolut. Båda är sanna och man får förklara hur de vrider på siffrorna. Att gapa om fake news är ju i det fallet bara löjligt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Det handlar ofta vad du vill visa, hur du vill att det ska tolkas men också på inställningen hos mottagaren.
Anser man att SVT är vänster och partisk hittar man bevis för det, det blir en självuppfyllande profetia.

"Den självuppfyllande profetian är, från början, en falsk definition av situationen som framkallar ett nytt beteende som gör att den ursprungliga falska föreställningen blir "sann". Denna skenbara giltighet hos den självuppfyllande profetian vidmakthåller ett felvälde. För profeten kommer att åberopa det faktiska händelseförloppet som bevis för att han hade rätt från början"
Med andra ord, en profetia som hävdas vara sann, utan att vara det, kan påverka folk, genom rädsla eller logisk förbistring, på ett sådant sätt att deras reaktioner får den från början falska profetian att gå i uppfyllelse.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självuppfyllande_profetia

Här är ett exempel på att båda kan ha rätt... :)

Båda har rätt - men de talar om olika saker
M och S har delat två snarlika tabeller i sociala medier som visar att pensionärerna får mest pengar med det egna partiets förslag. Båda har rätt om sina skattesänkningar, men S berättar också om sin pensionshöjning som inte finns med i M:s tabell.

Slutsats
Båda partiernas tabeller är korrekta, men de visar två olika saker. Moderaternas tabell visar bara skattesänkningar medan Socialdemokraternas även visar förslaget om höjda pensioner.
Fler pensionärers ekonomi skulle förbättras av Socialdemokraternas pensionshöjning än om Moderaternas skattesänkning. Mest pengar blir det för pensionärerna om båda förslagen skulle genomföras.
Båda partierna kommer att behöva stöd av andra partier för att få igenom sina förslag efter valet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5184&artikel=7032322

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det handlar ofta vad du vill visa, hur du vill att det ska tolkas men också på inställningen hos mottagaren.
Anser man att SVT är vänster och partisk hittar man bevis för det, det blir en självuppfyllande profetia.

"Den självuppfyllande profetian är, från början, en falsk definition av situationen som framkallar ett nytt beteende som gör att den ursprungliga falska föreställningen blir "sann". Denna skenbara giltighet hos den självuppfyllande profetian vidmakthåller ett felvälde. För profeten kommer att åberopa det faktiska händelseförloppet som bevis för att han hade rätt från början"
Med andra ord, en profetia som hävdas vara sann, utan att vara det, kan påverka folk, genom rädsla eller logisk förbistring, på ett sådant sätt att deras reaktioner får den från början falska profetian att gå i uppfyllelse.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självuppfyllande_profetia

Här är ett exempel på att båda kan ha rätt... :)

Båda har rätt - men de talar om olika saker
M och S har delat två snarlika tabeller i sociala medier som visar att pensionärerna får mest pengar med det egna partiets förslag. Båda har rätt om sina skattesänkningar, men S berättar också om sin pensionshöjning som inte finns med i M:s tabell.

Slutsats
Båda partiernas tabeller är korrekta, men de visar två olika saker. Moderaternas tabell visar bara skattesänkningar medan Socialdemokraternas även visar förslaget om höjda pensioner.
Fler pensionärers ekonomi skulle förbättras av Socialdemokraternas pensionshöjning än om Moderaternas skattesänkning. Mest pengar blir det för pensionärerna om båda förslagen skulle genomföras.
Båda partierna kommer att behöva stöd av andra partier för att få igenom sina förslag efter valet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5184&artikel=7032322

Ja. Det jag säger är att samma data inte blir fake news bara för att den presenteras av nyhetssajt x istf y. Att x och y kanske vinklar datan olika är jag med på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Anser man att vatten är blött blir det också en självuppfyllande profetia, mest kanske för att det faktiskt är så att vatten är blött...

Det går inte att bortse ifrån SVT's ständiga intervjuer av slumpvis utvalda människor som visar sig tillhöra Partiet.

Dom skäms ju inte ens för att ställa sig utanför porten till partilokaler och invänta att dörren öppnas så att dom kan hitta sina "slumpvis utvalda" intervjuoffer, trots att porten är välkänd och syns på bild i inslaget.

Förmodligen står SVT och riggar kameror länge nog så dom hinner ta ett snabbmöte där inne om vem som "slumpvis" ska gå ut genom porten också.

SVT är ett propagandaorgan, men även Pravda skrev ju sanningen när den gynnade partiet.

"I fotbollslandskampen mellan Dom Sovjetiska hjältarna och dom kapitalistiska svinen från USA så kom Stalins hjältar på en hedrande andraplats medans dom kapitalistiska svinen placerade sig näst sist"

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja. Det jag säger är att samma data inte blir fake news bara för att den presenteras av nyhetssajt x istf y. Att x och y kanske vinklar datan olika är jag med på.

Därför kollar man flera källor, inte bara de man gillar, så man kan få flera perspektiv. :tummenupp

Förstår att det kan vara smärtsamt om ens egen upplevelse av verkligheten inte speglas på det sätt man själv vill men så är det att bli vuxen... :tungan

Mitt sätt är att använda sista punkten i inlägget nedan, hjälper mig när omvärlden inte beter sig som jag vill.:tummenupp

https://www.sporthoj.com/forum/show...information!&p=6458173&viewfull=1#post6458173

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Poängen är väl att använda sig av flera seriösa nyhetskällor samt undvika youtubefilmer och trollsajter.

Buy quality, cry once

Som SR Ekot och Expressen. FakeNewsMedia heele tiiin!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/folkhalsomyndigheten-har-underskattat-dodssiffrorna/

Fasiken vad jobbigt att det hänger kvar hos en del

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bianca-23-sjuk-i-corona-i-56-dagar/

FHM är odiskutabelt bäst i världen på det här, de är statistiker, läkare och jurister.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...