Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag noterar för övrigt att tråden nu flyttats till dumpforumet. Sannolikt kommer det leda till att tråden liksom viruset dör ut så småningom, men kanske är det också en liten hint om att vi nu nått till den punkt där vi nu kanske redan har sagt det mesta av det som vi har att säga...

Jag tycker det är en ganska bra tråd, uppdateras med relevanta nyheter regelbundet utan att för den del samma nyhet blir utspammad 10 gånger och dränker allt annat. Det förs en hyfsad diskussion i motsats till de flesta andra ställen där det är ganska ensidig diskussion.

Har börjat läsa Tino Sanandaji på Facebook och jag delar i stort hans åsikter men han har ju bara ryggdunkare som kommenterar hans inlägg aldrig någon som invänder eller ger argument emot.

Och vise versa finns det ju profeterna som försvarar Tegnell och omger sig med sina ryggdunkare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den sätter ju krokben för hela den Svenska strategin/förhoppningen. Jag hoppas verkligen att några journalister tar upp frågan under presskonferensen. För om folk inte blir immuna vart ska det då sluta för Sverige?

Svenska journalister ställa frågor?

Svenska journalister vill ju helst bara spela upp färdiginspelade uttalanden så att deras inkompetens inte lyser igenom, har någon kritisk fråga ställts av dom under hela den här situationen?

Men till frågan, ja, det verkar som att det är för tidigt att luta sig emot immunicering som slutet på det här.
Det kanske är därför man hoppas på att ett internationellt vaccinsamarbete ska kunna få fram ett vaccin på rekordtid.

Det verkar vara en riktigt elak krabat den där Covid

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Svenska journalister ställa frågor?

Svenska journalister vill ju helst bara spela upp färdiginspelade uttalanden så att deras inkompetens inte lyser igenom, har någon kritisk fråga ställts av dom under hela den här situationen?

Men till frågan, ja, det verkar som att det är för tidigt att luta sig emot immunicering som slutet på det här.
Det kanske är därför man hoppas på att ett internationellt vaccinsamarbete ska kunna få fram ett vaccin på rekordtid.

Det verkar vara en riktigt elak krabat den där Covid

Vaccin och många behövande kanske passar Tegnell som hand i handske om man ska tro vissa konspirationsteorier.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag läste det på Expressen före frukosten, tror dom hade lagt in artikeln strax efter kl 5 på morgonen idag. Men nu hittar jag den inte märkligt nog då det ju är en nyhet som borde vara på första sidan för varenda nyhetsbyrå. :va

163 personer hade i alla fall återsmittats i Wuhan efter att ha tillfrisknat. Bara några få procent verkar ha blivit immuna, kan ha rört sig om 3% ifall jag minns rätt.

Den sätter ju krokben för hela den Svenska strategin/förhoppningen. Jag hoppas verkligen att några journalister tar upp frågan under presskonferensen. För om
folk inte blir immuna vart ska det då sluta för Sverige?

EDIT: Nu hittade jag den
https://www.expressen.se/nyheter/fo...skvDeeSZFRFj2YHq70F47TM8JAuUWyFlqBdbGUlxs5VSw

Jag blev lite förbryllad över en del tvetydiga formuleringar när jag läste Expressen-artikeln (framför allt att det kunde tolkas som att en stor del av de som varit sjuka inte bildat antikroppar), så jag letade rätt på originalartikeln från Wall Street Journal.

https://www.wsj.com/articles/wuhan-...evel-of-immunity-from-coronavirus-11587039175

Dessvärre bakom betalvägg, men tar med de viktigaste citaten nedan.

The good news is that the proportion of people with antibodies is considerably higher than that of confirmed cases, suggesting many people here were infected without realizing it, developed mild or no symptoms, and could now be immune.

The bad news is that the number of those with antibodies still falls far short of “herd immunity”—levels above 50% typically needed for the virus to die out. And there could still be thousands of unidentified asymptomatic cases in the city of 11 million, the results suggest.

Wuhan’s Zhongnan Hospital found that 2.4% of its employees and 2% to 3% of recent patients and other visitors, including people tested before returning to work, had developed antibodies, according to senior doctors there.

“This is a long way from herd immunity,” said Wang Xinghuan, the head of Zhongnan hospital, one of the city’s largest. “So a vaccine may be our last hope.”

The results showing more than 2% of both groups had antibodies suggests the virus might have spread much further than indicated by China’s official figures: Wuhan accounts for 50,008 confirmed cases, or about 0.45% of its population, according to the local government.

Kontentan är alltså att antikroppstesterna i Wuhan visat att betydligt fler varit smittade än de officiella siffrorna (vilket är väntat) men att de omkring 2-3% som det talas om fortfarande är långt ifrån flockimmunitet. Detta är ju dock siffror som gäller specifikt Wuhan, även om det har gjorts studier även i andra länder som visat liknande resultat, bl.a. den Kaliforniska studien Zoda länkade till här. Vi får avvakta tills resultaten kommer från den svenska undersökningen för att veta hur stor andel av befolkningen som utvecklat antikroppar här. Dessvärre fick de ju dra tillbaka den studien som gjordes på blodgivare (visade 11%) eftersom det fanns risk att prov från redan konstaterat smittade letat sig in bland proven, men det är visst ytterligare studier på gång.

Ursprungsartikeln i WSJ är från den 16 april och jag vill minnas att flera medier har referat till den sen dess, så det verkar som att såväl DI som Expressen kanske gör nyheten till en lite större sensation än den faktiskt är. De har också rört ihop olika studier och använt en del formuleringar som kan misstolkas.

Last edited by a moderator:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker det är en ganska bra tråd, uppdateras med relevanta nyheter regelbundet utan att för den del samma nyhet blir utspammad 10 gånger och dränker allt annat. Det förs en hyfsad diskussion i motsats till de flesta andra ställen där det är ganska ensidig diskussion.

Har börjat läsa Tino Sanandaji på Facebook och jag delar i stort hans åsikter men han har ju bara ryggdunkare som kommenterar hans inlägg aldrig någon som invänder eller ger argument emot.

Och vise versa finns det ju profeterna som försvarar Tegnell och omger sig med sina ryggdunkare.
Tino är lite som Trump, har oftast rätt men uttrycker sig drygt och irriterande.
Ingen av dem har någonsin reflekterat över vad ödmjukhet betyder.
Men det gör varken från eller till för deras åsikter i sak.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tino är lite som Trump, har oftast rätt men uttrycker sig drygt och irriterande.
Ingen av dem har någonsin reflekterat över vad ödmjukhet betyder.
Men det gör varken från eller till för deras åsikter i sak.

Jag har inga problem med Tino på det viset utan jag tänkte främst på alla som kommenterar honom. Det är ingen som säger emot och argumenterar för att han skulle ha fel. Sådana har han antagligen kickat ut ifrån möjligheten att kommentera vilket gör allting väldigt ensidigt hos honom.

Det är naturligtvis inte unikt för Tino utan i princip samtliga proffstyckare har skapat sin egen svans av folk som ständigt håller med och aldrig ifrågasätter.
Såna bubblor är inte bra för objektiviteten.

Har inte satt mig in så bra då jag sett det hela som just konspirationsteorier från foliehattar. Och om det skulle finnas någon substans så skulle nog någon seriös media ha undersökt och tagit upp den saken vid det här laget. Men i huvudsak handlar konspirationsteorierna om att av anledning skulle Tegnell vara fokuserad på att lösa epidemier med vaccin. Anledningen skulle väl vara antingen att han är indoktrinerad och lurad av läkemedelsindustrin alternativt ha någon slags ekonomisk vinning på det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inga problem med Tino på det viset utan jag tänkte främst på alla som kommenterar honom. Det är ingen som säger emot och argumenterar för att han skulle ha fel. Sådana har han antagligen kickat ut ifrån möjligheten att kommentera vilket gör allting väldigt ensidigt hos honom.

Det är naturligtvis inte unikt för Tino utan i princip samtliga proffstyckare har skapat sin egen svans av folk som ständigt håller med och aldrig ifrågasätter.
Såna bubblor är inte bra för objektiviteten.

Har inte satt mig in så bra då jag sett det hela som just konspirationsteorier från foliehattar. Och om det skulle finnas någon substans så skulle nog någon seriös media ha undersökt och tagit upp den saken vid det här laget. Men i huvudsak handlar konspirationsteorierna om att av anledning skulle Tegnell vara fokuserad på att lösa epidemier med vaccin. Anledningen skulle väl vara antingen att han är indoktrinerad och lurad av läkemedelsindustrin alternativt ha någon slags ekonomisk vinning på det.
Jag har sett en del ifrågasätta Tino, Det klarar han inte av.
Man kan ta en kille ur förorten men kanske svårt att ta ur honom förort-stilen. Det blir direkt "ey Jag har rätt din tönt" även på kloka Tino.
Tråkigt.

Raderad medlem 51742

Guest
Varför flyttades denna tråden? Räckte det inte att lägga den i OT?

Ingen aning, hade ju varit trevligt med en motivering iaf.

Var några som störde sig på att det var jobbigt att scrolla förbi alla coronainlägg (gissningsvis ett Tapatalk-relaterat problem), men det var för en månad sedan.
https://www.sporthoj.com/forum/show...-Överflödiga-diskussioner-från-Senaste-dygnet

Tycker denna tråden generellt har högre kvalitet än att platsa dumpforumet. Har nog aldrig förekommit en tråd i Sporthojs historia där det förekommit lika många länkningar till forskningsrapporter.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ingen aning, hade ju varit trevligt med en motivering iaf.

Var några som störde sig på att det var jobbigt att scrolla förbi alla coronainlägg (gissningsvis ett Tapatalk-relaterat problem), men det var för en månad sedan.
https://www.sporthoj.com/forum/show...-Överflödiga-diskussioner-från-Senaste-dygnet

Tycker denna tråden generellt har högre kvalitet än att platsa dumpforumet. Har nog aldrig förekommit en tråd i Sporthojs historia där det förekommit lika många länkningar till forskningsrapporter.

Verkligen. Ganska irriterande, då OT2 är exkluderat från ”diskussioner” i TapaTalk, så man missar det som händer här.

Raderad medlem 51742

Guest
Verkligen. Ganska irriterande, då OT2 är exkluderat från ”diskussioner” i TapaTalk, så man missar det som händer här.

Går ju visserligen att lägga en bevakning på tråden i Tapatalk, men det tråkiga är att detta kommer göra att färre deltar i tråden generellt. Tycker det är bra med många olika perspektiv. Tråkigare när det bara blir argument från ett fåtal personer hela tiden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite synd men gissar att den var för "politiserad".
Och för mycket skrevs om Tegnell istf själva smittan.
Bara en gissning...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kör lite självspäkning och kollar mördaren Tegnell på Skavlan, x veckor gammalt.
Två hårresande saker:
Han påstår gatorna i Stockholm är tomma
Han påstår också att alla länder vill och gör samma sak, uppnår långsam spridning.

Men Sverige är ju sämst, varför får han aldrig svara på det? Jimmy Åkesson hade det tuffare hos Skavlan, hur många har han haft ihjäl? Hur många har Tegnell haft ihjäl, 95% av de döda?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

Han är lite som the soup nazi i Seinfeld och kan vara väldigt hård mot sina följare. Det finns en hel del som argumenterar emot och han tål det men bara om det görs på rätt sätt vilket oftast inte är fallet. Börjar man flumma, komma med känsloargument och använder sig av konstiga tekniker som guilt by association tex ryker man på en gång.

Det är väl inte världen mest ödmjuka person men han har oftast rätt och följer man honom vet man när politikerna presenterar fel fakta och bättre grepp om vad som egentligen pågår, ibland vet man även läget i Sverige mycket långt innan det presenteras som nyhet i media.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Röst från insidan, akutsjukvården;

” Kan ni inte snälla, snälla, snälla bara följa riktlinjerna.
Det här är inte på långa vägar över.
Trycket på vården fortsätter att öka.
Håll er hemma, håll er på avstånd, håll er till en liten social grupp. ”

Får fan hoppas på att SKR (inte Sveriges Kristna Råd som innehar förkortningen egentligen utan den självpåtagna, dvs Kommuner och Regioner) öppnar lädret ordentligt för dessa som sliter med de faktiska försöken att hålla nere dödstalen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Från en klassisk slask-site men svenskar forskare verkar ha funnit ett träffsäkert antikroppstest för covid-19.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbMloj/svenska-upptackten-testet-har-haft-100-procent-ratt
Synd att vi har hamnat i det här att vi måste ursäkta oss för källan, undrar om vi inte kan komma ur det med gemensamma krafter?
Det står mycket dynga på Aftonbladet, det betyder inte alls att de inte kan ha rapporterat korrekt om något annat.
Det gäller även Flamman och Samnytt och faktiskt nasse-sajter och Flashback likaså. För att inte tala om bra sajter som RT och Fox.
Jag röstar för att vi håller oss till vad som sägs och inte vem som säger det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Synd att vi har hamnat i det här att vi måste ursäkta oss för källan, undrar om vi inte kan komma ur det med gemensamma krafter?
Det står mycket dynga på Aftonbladet, det betyder inte alls att de inte kan ha rapporterat korrekt om något annat.
Det gäller även Flamman och Samnytt och faktiskt nasse-sajter och Flashback likaså. För att inte tala om bra sajter som RT och Fox.
Jag röstar för att vi håller oss till vad som sägs och inte vem som säger det.

OK. :tummenupp

Jag är normalt inte mer än "vanligt" skeptiskt till Aft och Exp men under pandemin har de kontinuerligt gömt viktig information bakom betalväggar vilket jag ser som fruktansvärt oansvarigt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år