Two stroke man
Gudomlig sporthojare
838 nya smittade idag, nytt rekord ännu en gång på vår så kallade nedåtgående utveckling.
838 nya smittade idag, nytt rekord ännu en gång på vår så kallade nedåtgående utveckling.
EDIT: Efter en snabbkoll på nyhetssiterna får jag förklaringen:
"Statsepidemiolog Anders Tegnell gör bedömningen att coronapandemin kommer att slå betydligt hårdare än en vanlig säsongsinfluensa". Det rapporterar Expressen.
Avdelningen: ofan!
I övrigt är både HKP16 och HKP14 riktigt bra maskiner.
Funderar på vad som egentligen sagts om nedåtgående utveckling och i vilken grad det snarare handlar om hur människor tolkat budskapet. Rubrikmakarna på Expressen och Aftonbladet har ju förmodligen övertolkat det på det viset, men det som sagts på presskonferenserna dagarna efter påsk har väl framför allt varit att så som data sett ut för närvarande verkar det som att det inte ökat i samma takt som tidigare och att det sett ut som att vi nått en platå. Ett par gånger har man nämnt att det eventuellt kan finnas tecken på en nedgång närmaste dagarna, men samtidigt sagt att det finns en eftersläpning och för tidigt att dra några säkra slutsatser.
Jag kan mycket väl ha missat något tvärsäkert uttalande av Tegnell, men min upplevelse är snarare att tolkningen av det som sagts varierar en hel del mellan personer och medier.
Journalister är ett jävla pack som skriver om vad folk har sagt för att passa den vinkling dom vill ha, det kan jag hålla med om, men att alla journalister skulle ha feltolkat/vinklat allt han har sagt på samma sätt håller jag för otroligt, och alla har ju rapporterat att han har pratat om en platå och en minskning.
(även folk som har sett hans TV framträdanden rapporterar ju att han har sagt så)
Det enda jag har läst idag är att han tvärsäkert påstår att "coronapandemin kommer att slå betydligt hårdare än en vanlig säsongsinfluensa"
Idag alltså.
Då kanske herr Tegnell ska sluta inleda sina tal med "Vi har nått en platå" och "Vi ser en klar minskning" om nästa mening är "men det är bara preliminära uppgifter"
Han har väl kört samma mantra rätt länge nu, och varje gång har han tolkats säga "Vi har nått en platå" och "Vi ser en klar minskning"
Om det är vad journalisterna skriver så kanske han bör börja sina tal med "Vi ser ingen tydlig trend åt något håll, men enligt preliminära siffror kan man kanske börja se en platå, eller en obetydlig minskning"
Då kanske journalisterna förstår honom rätt
På dagens presskonferens sade han "avlidna per dag har det pratats en del om på sistone så jag skall undvika att säga någonting om hur jag tror det kommer att bli i framtiden", så han börjar väl inse att nyanser och att vara transparent med sina egna resonemang inte fungerar när man skall förmedla ett budskap till media och allmänhet.
Frågor som dessa, med hög grad av inbyggd komplexitet och osäkerhet, gör sig i likhet med forskning inte speciellt bra i dagens medialogik där allt skall förenklas till förbannelse och man utgår från att människor inte kan tänka själva. Det är därför vi i vanliga fall ser så många mediatränade talespersoner för företag, myndigheter osv. som bara står och läser upp en massa inövade talepunkter, där formuleringarna är vägda på guldvåg för att det inte skall finnas något i det som sägs som kan hållas emot en.
Som nån skrev, lite ödmjukhet efterfrågas. I kontexten FHM/Tegnell.
Här hänvisas det till uttalanden i stycke och delt.
https://www.expressen.se/ledare/varldsbasta-sverige-borde-testa-odmjukhet/
Typisk socialdemokratisk Anders Tegnell politik: låt folk dö och paketera det som ett positivt budskap.Det finns fortfarande intensivvårdsplatser lediga, enligt sjukhusledningen på Karolinska och Region Stockholm, och felaktiga prioriteringar utreds nu av Inspektionen för vård och omsorg.
Samtidigt larmar flera läkare på Karolinska till DN att prioriteringarna är så hårda att patienter dör i onödan.
https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/
HONGKONG. Forskare i Kina varnar för att så kallad flockimmunitet inte kommer att stoppa spridningen av covid-19, varken i Kina eller i länder världen över.
Samtidigt visar tester att tillfrisknade personer i flera länder i Asien har smittats igen.
https://www.di.se/nyheter/forskare-...-inte-smittan-observationer-fran-frontlinjen/
Någon som kommer åt denna som kan ge en sammanfattning?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|