Covid-19 viktig information!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
838 nya smittade idag, nytt rekord ännu en gång på vår så kallade nedåtgående utveckling.

Man flyger patienter från Sörmland till Norrbotten nu för att IVA platserna har tagit slut, dessutom flyger Militären ambulansflygning mellan Umeå och Norrbotten, jag tror aldrig förut en militärhelikopter har landat på sjukhuset i Umeå, så läget måste ha ändrats något.

EDIT: Efter en snabbkoll på nyhetssiterna får jag förklaringen:

"Statsepidemiolog Anders Tegnell gör bedömningen att coronapandemin kommer att slå betydligt hårdare än en vanlig säsongsinfluensa". Det rapporterar Expressen.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
EDIT: Efter en snabbkoll på nyhetssiterna får jag förklaringen:

"Statsepidemiolog Anders Tegnell gör bedömningen att coronapandemin kommer att slå betydligt hårdare än en vanlig säsongsinfluensa". Det rapporterar Expressen.

Avdelningen: ofan!

I övrigt är både HKP16 och HKP14 riktigt bra maskiner.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Avdelningen: ofan!

I övrigt är både HKP16 och HKP14 riktigt bra maskiner.

Jag vet inget om dom helikoptrarna, jag var uttagen som thépåse på Hkp10 men lyckades byta mig till en flygmek tjänst istället, jag delade dock logemente med dom andra ytbärgarna och ångrade aldrig mitt byte....

Fy fan för att hänga under och bli doppad i varenda isvak dom hittar i lulefjärden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom Trump nu hintar om att injicera desinfektionsmedel i lungorna eventuellt hjälper så hittade jag detta klipp med John Travolta där han visar hur effektivt det är:
(Klicka på egen risk :tungan)
https://thumbs.gfycat.com/ScaredIllfatedAfricanbushviper-mobile.mp4

Och givetsvis funkar det inte, men det kanske är lite Darwin-awards över faktumet att vissa säkert kommer att testa.

BBC.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
838 nya smittade idag, nytt rekord ännu en gång på vår så kallade nedåtgående utveckling.

Funderar på vad som egentligen sagts om nedåtgående utveckling och i vilken grad det snarare handlar om hur människor tolkat budskapet. Rubrikmakarna på Expressen och Aftonbladet har ju förmodligen övertolkat det på det viset, men det som sagts på presskonferenserna dagarna efter påsk har väl framför allt varit att så som data sett ut för närvarande verkar det som att det inte ökat i samma takt som tidigare och att det sett ut som att vi nått en platå. Ett par gånger har man nämnt att det eventuellt kan finnas tecken på en nedgång närmaste dagarna, men samtidigt sagt att det finns en eftersläpning och för tidigt att dra några säkra slutsatser.

Jag kan mycket väl ha missat något tvärsäkert uttalande av Tegnell, men min upplevelse är snarare att tolkningen av det som sagts varierar en hel del mellan personer och medier.

Last edited by a moderator:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Funderar på vad som egentligen sagts om nedåtgående utveckling och i vilken grad det snarare handlar om hur människor tolkat budskapet. Rubrikmakarna på Expressen och Aftonbladet har ju förmodligen övertolkat det på det viset, men det som sagts på presskonferenserna dagarna efter påsk har väl framför allt varit att så som data sett ut för närvarande verkar det som att det inte ökat i samma takt som tidigare och att det sett ut som att vi nått en platå. Ett par gånger har man nämnt att det eventuellt kan finnas tecken på en nedgång närmaste dagarna, men samtidigt sagt att det finns en eftersläpning och för tidigt att dra några säkra slutsatser.

Jag kan mycket väl ha missat något tvärsäkert uttalande av Tegnell, men min upplevelse är snarare att tolkningen av det som sagts varierar en hel del mellan personer och medier.

Journalister är ett jävla pack som skriver om vad folk har sagt för att passa den vinkling dom vill ha, det kan jag hålla med om, men att alla journalister skulle ha feltolkat/vinklat allt han har sagt på samma sätt håller jag för otroligt, och alla har ju rapporterat att han har pratat om en platå och en minskning.
(även folk som har sett hans TV framträdanden rapporterar ju att han har sagt så)

Det enda jag har läst idag är att han tvärsäkert påstår att "coronapandemin kommer att slå betydligt hårdare än en vanlig säsongsinfluensa"
Idag alltså.

Raderad medlem 51742

Guest
Journalister är ett jävla pack som skriver om vad folk har sagt för att passa den vinkling dom vill ha, det kan jag hålla med om, men att alla journalister skulle ha feltolkat/vinklat allt han har sagt på samma sätt håller jag för otroligt, och alla har ju rapporterat att han har pratat om en platå och en minskning.
(även folk som har sett hans TV framträdanden rapporterar ju att han har sagt så)

Det enda jag har läst idag är att han tvärsäkert påstår att "coronapandemin kommer att slå betydligt hårdare än en vanlig säsongsinfluensa"
Idag alltså.

Enkelt att kolla. Alla presskonferenser går att titta på i efterhand: https://www.youtube.com/user/folkhalsomyndigheten/videos

Innan jag skrev mitt tidigare inlägg kollade jag själv snabbt igenom de första 5 minutrarna (där de går igenom statistiken) från den 13/4 och några dagar framåt (har sett de flesta när de hölls, men ville kolla om jag mindes rätt) och min slutsats är att uttalandena om vad rubrikmakare och allmänhet tror eller tycker att Tegnell m.fl. sagt är betydligt mer tvärsäkra än de verkliga uttalandena. När media rapporterar tenderar de att bara ta med första delen av uttalandena, inte bisatsen som säger något i stil med "...men det vi ser är preliminära uppgifter och för tidigt att dra några säkra slutsatser ännu."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då kanske herr Tegnell ska sluta inleda sina tal med "Vi har nått en platå" och "Vi ser en klar minskning" om nästa mening är "men det är bara preliminära uppgifter"

Han har väl kört samma mantra rätt länge nu, och varje gång har han tolkats säga "Vi har nått en platå" och "Vi ser en klar minskning"

Om det är vad journalisterna skriver så kanske han bör börja sina tal med "Vi ser ingen tydlig trend åt något håll, men enligt preliminära siffror kan man kanske börja se en platå, eller en obetydlig minskning"

Då kanske journalisterna förstår honom rätt

Raderad medlem 51742

Guest
Då kanske herr Tegnell ska sluta inleda sina tal med "Vi har nått en platå" och "Vi ser en klar minskning" om nästa mening är "men det är bara preliminära uppgifter"

Han har väl kört samma mantra rätt länge nu, och varje gång har han tolkats säga "Vi har nått en platå" och "Vi ser en klar minskning"

Om det är vad journalisterna skriver så kanske han bör börja sina tal med "Vi ser ingen tydlig trend åt något håll, men enligt preliminära siffror kan man kanske börja se en platå, eller en obetydlig minskning"

Då kanske journalisterna förstår honom rätt

På dagens presskonferens sade han "avlidna per dag har det pratats en del om på sistone så jag skall undvika att säga någonting om hur jag tror det kommer att bli i framtiden", så han börjar väl inse att nyanser och att vara transparent med sina egna resonemang inte fungerar när man skall förmedla ett budskap till media och allmänhet.

Frågor som dessa, med hög grad av inbyggd komplexitet och osäkerhet, gör sig i likhet med forskning inte speciellt bra i dagens medialogik där allt skall förenklas till förbannelse och man utgår från att människor inte kan tänka själva. Det är därför vi i vanliga fall ser så många mediatränade talespersoner för företag, myndigheter osv. som bara står och läser upp en massa inövade talepunkter, där formuleringarna är vägda på guldvåg för att det inte skall finnas något i det som sägs som kan hållas emot en.

Last edited by a moderator:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På dagens presskonferens sade han "avlidna per dag har det pratats en del om på sistone så jag skall undvika att säga någonting om hur jag tror det kommer att bli i framtiden", så han börjar väl inse att nyanser och att vara transparent med sina egna resonemang inte fungerar när man skall förmedla ett budskap till media och allmänhet.

Frågor som dessa, med hög grad av inbyggd komplexitet och osäkerhet, gör sig i likhet med forskning inte speciellt bra i dagens medialogik där allt skall förenklas till förbannelse och man utgår från att människor inte kan tänka själva. Det är därför vi i vanliga fall ser så många mediatränade talespersoner för företag, myndigheter osv. som bara står och läser upp en massa inövade talepunkter, där formuleringarna är vägda på guldvåg för att det inte skall finnas något i det som sägs som kan hållas emot en.

Som nån skrev, lite ödmjukhet efterfrågas. I kontexten FHM/Tegnell.

Här hänvisas det till uttalanden i stycke och delt.

https://www.expressen.se/ledare/varldsbasta-sverige-borde-testa-odmjukhet/

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Som nån skrev, lite ödmjukhet efterfrågas. I kontexten FHM/Tegnell.

Här hänvisas det till uttalanden i stycke och delt.

https://www.expressen.se/ledare/varldsbasta-sverige-borde-testa-odmjukhet/

Detta är ju en diskussion som gör många upprörda, vilket är fullt förståeligt med tanke på vilken enorm påverkan pandemin har på allas tillvaro just nu. Jag funderar på varför vissa blir mer upprörda än andra ang. det som FHM förmedlar och tänker att det kanske beror på vilket mätetal man har störst fokus på.

Media och därmed folk i allmänhet har av uppenbara skäl förstås fokus på det totala antalet döda och ifall den siffran ökar. Tegnell är å andra sidan mer fokuserad på kurvans utseende för att utifrån det kunna se indikationer på trendbrott, om social distansering har effekt osv. När eftersläpande data kommer in så höjs successivt platån och då får vi ett läge där det totala antalet dödsfall har ökat markant, samtidigt som kurvans utseende fortfarande visar en platå, eller åtminstone att ökningstakten har avtagit, dvs ett trendbrott.

Kanske är det så att mycket också handlar om med vilka förväntningar vi går in i diskussionen. I början av tråden låg min förväntansnivå på att omkring 60% av befolkningen skulle smittas innan vi såg en markant effekt av flockimmunitet samt att dödligheten låg mellan 1% oh 5%, beroende på tillgången till intensivvård. Det skulle innebära mellan 60 000 och 300 000 döda för Sveriges del. Sen har jag successivt, allt eftersom att mer fakta tillkommit, justerat ned mina egna förväntningar på dödstal och just nu ligger den någonstans mellan 6 000 och 40 000.

Om man ställt in sig på att Sveriges dödstal skulle stanna på 2500 eller kanske 4000 kan jag förstå att man nu är upprörd, men för egen del är jag fortfarande inställd på bortemot 40 000 och fokuserar därför mer på vad nuvarande data säger oss om hur trenden ser ut.

Jag är inte ute efter att försvara Tegnell - det finns saker som han gör som jag tycker är bra, men också en hel del som bör kritiseras. Detta har jag tagit upp flera gånger i tråden. Framför allt handlar det om att han ibland, särskilt i början, gjort en del tvärsäkra uttalanden som varit helt felaktiga, när han borde varit mer ödmjuk och påtalat osäkerheterna. Detta får han nu äta upp.

Jag tycker för övrigt att det alltid måste finnas en debatt där man ifrågasätter det som sägs på sakliga grunder. Eftersom vi som människor ofta tänker fel är det på detta sätt som vi kan hjälpas åt att upptäcka felaktigheter i våra resonemang. Jag är därför lika skeptisk till de som ständigt och helt okritiskt hyllar myndigheterna som till de som ifrågasätter men på osakliga grunder.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag noterar för övrigt att tråden nu flyttats till dumpforumet. Sannolikt kommer det leda till att tråden liksom viruset dör ut så småningom, men kanske är det också en liten hint om att vi nu nått till den punkt där vi nu kanske redan har sagt det mesta av det som vi har att säga och kanske borde rikta blicken åt det som vi vet får oss att må bra, virus eller ej, dvs köra motorcykel!

Jag skall försöka leva som jag lär och tänker nog att jag för egen del kanske kommer lägga lite mindre fokus på just denna tråd och mer fokus på det som är mc-relaterat framöver, även om jag kanske inte kommer försvinna helt. Får tacka alla inblandade för diskussionen så här långt. Det har varit högt och lågt och stundtals hätskt, men många perspektiv och hela tiden intressant (att man blir förbannad kan i vissa fall vara ett tecken på att det är intressant ;) ). Extra kul med inlägg från de i frontlinjen som har verklig kunskap (tack Wunder och Boris JR). Precis som det skall vara på Sporthoj, med andra ord.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har tagit upp Nya Zeeland förut och gör det igen. De har en ganska unik position, med allt vad det innebär, men har utifrån det agerat tvärtemot Sverige:

https://www.svd.se/landet-som-ar-nara-att-utrota-coronaviruset

https://www.expressen.se/nyheter/nya-zeelands-strategi-utrota-viruset-fran-landet/

https://www.svd.se/nya-zeeland-siktar-pa-att-eliminera-coronaviruset

Jag tror inte Sverige är i en position just nu där vi skulle kunna agera på ett liknande sätt och eliminera Covid-19, men det är ändå intressant att jämföra skillnaderna, inte minst när det gäller ledarskap.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns fortfarande intensivvårdsplatser lediga, enligt sjukhusledningen på Karolinska och Region Stockholm, och felaktiga prioriteringar utreds nu av Inspektionen för vård och omsorg.

Samtidigt larmar flera läkare på Karolinska till DN att prioriteringarna är så hårda att patienter dör i onödan.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/
Typisk socialdemokratisk Anders Tegnell politik: låt folk dö och paketera det som ett positivt budskap.

Såg att han tycker det är "intressant" (med lättsam, full i skratt tonart i rösten) att det ökar i Stockholm. Karln är spritt språngande galen.

Hörde honom på radio igår, han fick frågan om huruvida alla de misstag han gjort kanske påverkat honom att fatta fel beslut, antingen är han ytterst obegåvad eller bara naiv som väljer att provocera men svaret var i stil med "vi hade tagit till lika hårda restriktioner oavsett", dvs han besvarade det som att han påstås infört för tuffa restriktioner.

Kräket Giesecke satt på SVT och bredde ut sig med någon sportjournalist man minns från Lilla Sportspegeln. Han påminner mig mest om Ygeman 2015/2016 som lekte auktoritär och påstod att 80,000 ekonomiska migranter skulle avvisas, de har det i sig dessa sossar, spela hårdföra, säkra och kompetenta, medans verkligheten så sakteliga hinner ikapp.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
HONGKONG. Forskare i Kina varnar för att så kallad flockimmunitet inte kommer att stoppa spridningen av covid-19, varken i Kina eller i länder världen över.
Samtidigt visar tester att tillfrisknade personer i flera länder i Asien har smittats igen.

https://www.di.se/nyheter/forskare-...-inte-smittan-observationer-fran-frontlinjen/

Någon som kommer åt denna som kan ge en sammanfattning?

Jag läste det på Expressen före frukosten, tror dom hade lagt in artikeln strax efter kl 5 på morgonen idag. Men nu hittar jag den inte märkligt nog då det ju är en nyhet som borde vara på första sidan för varenda nyhetsbyrå. :va

163 personer hade i alla fall återsmittats i Wuhan efter att ha tillfrisknat. Bara några få procent verkar ha blivit immuna, kan ha rört sig om 3% ifall jag minns rätt.

Den sätter ju krokben för hela den Svenska strategin/förhoppningen. Jag hoppas verkligen att några journalister tar upp frågan under presskonferensen. För om
folk inte blir immuna vart ska det då sluta för Sverige?

EDIT: Nu hittade jag den
https://www.expressen.se/nyheter/fo...skvDeeSZFRFj2YHq70F47TM8JAuUWyFlqBdbGUlxs5VSw

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...