Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
OK. :tummenupp

Jag är normalt inte mer än "vanligt" skeptiskt till Aft och Exp men under pandemin har de kontinuerligt gömt viktig information bakom betalväggar vilket jag ser som fruktansvärt oansvarigt.

I USA verkar mediernas affärsetik vara på en ännu lägre nivå. Sökte efter ursprungskällan till en expressenartikel (ang. antikroppstester i Kina) och hittade den ursprungliga artikeln i Wall Street Journal (som jag länkade till och citerade för några inlägg sedan). Den låg dock bakom betalvägg, men precis som många andra medier hade de ett prova-på-abonnemang för en tia. I tron att det fungerade ungefär som med svenska medier, och utifrån att de lovade att man lätt skulle kunna avsluta abonnemanget när som helst, tecknade jag ett sådant med tanken att omedelbart säga upp det.

Visade sig vara lättare sagt än gjort eftersom enda sättet att avsluta abonnemanget (som annars automatiskt hade rullat på med en högre månadsavgift) var att ringa till deras kundtjänst med begränsade öppettider :huvet

Till slut hittade jag ett kryphål. Genom att ändra min postadress till en adress i Kalifornien öppnade sig plötsligt möjligheten att avsluta abonnemanget via hemsidan. De verkar ha någon lag där som gör att företag måste erbjuda denna möjlighet. Efter ha fått svara på många frågor av typen "är du verkligen säker?", "om du fortsätter så får du det här erbjudandet" osv. och där de förrädiskt växlade position och text på valknapparna (olika varianter av "Confirm", "Cancel" osv) så att man av misstag skulle luras att trycka fel och fortsätta abonnemanget blev jag till slut av med skiten.

Klåpare!

Raderad medlem 51742

Guest
SARS och MERS-komponenten som ger utslag? Kommer det till Sverige senare/snart?

Lite otrevlig läsning men följderna verkar mångfacetterade?

https://www.washingtonpost.com/health/2020/04/24/strokes-coronavirus-young-patients/

Det finns ett par stycken i artikeln som är ganska viktiga för helhetsbilden:

The numbers of those affected are small but nonetheless remarkable because they challenge how doctors understand the virus.

Now for the first time, three large U.S. medical centers are preparing to publish data on the stroke phenomenon. There are only a few dozen cases per location, but they provide new insights into what the virus does to our bodies.

Denna information utelämnade så väl Expressen som Aftonbladet helt när de rapporterade om detta igår med krigsrubriker om "FORSKARLARMET" för att riktigt skrämma skiten ur alla - vilket de lyckades ganska bra med för undertecknad tills jag igår hittade originalartikeln i Washington Post som du länkade till. Det är lätt att få intrycket att vi har en stor epidemi av strokes bland yngre människor att vänta, men det är ju inte vad forskarna/läkarna i det här fallet egentligen säger. Det handlar alltså snarare om att man här fått mer kunskap om hur viruset kan påverka människokroppen och att det är förvånande att se att yngre drabbas av stroke eftersom medelåldern för sådana patienter annars är väldigt hög.

Så visst visar det att detta virus kan vara väldigt lömskt om man har otur, men det är fortfarande så att det är väldigt få dödsfall bland yngre människor. Eftersom man testar de som tas in på sjukhus och positiva fall samkörs med dödsregistret antar jag att en signifikant ökning av yngre som dött i stroke och som samtidigt varit smittade borde gett utslag i statistiken i Sverige. Däremot kan de ju vara så att bland de få yngre som dör skulle stroke ibland kunna ha varit den virusorsakade anledning som gjorde att de avled.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns ett par stycken i artikeln som är ganska viktiga för helhetsbilden:

Denna information utelämnade så väl Expressen som Aftonbladet helt när de rapporterade om detta igår med krigsrubriker om "FORSKARLARMET" för att riktigt skrämma skiten ur alla - vilket de lyckades ganska bra med för undertecknad tills jag igår hittade originalartikeln i Washington Post som du länkade till. Det är lätt att få intrycket att vi har en stor epidemi av strokes bland yngre människor att vänta, men det är ju inte vad forskarna/läkarna i det här fallet egentligen säger. Det handlar alltså snarare om att man här fått mer kunskap om hur viruset kan påverka människokroppen och att det är förvånande att se att yngre drabbas av stroke eftersom medelåldern för sådana patienter annars är väldigt hög.

Så visst visar det att detta virus kan vara väldigt lömskt om man har otur, men det är fortfarande så att det är väldigt få dödsfall bland yngre människor. Eftersom man testar de som tas in på sjukhus och positiva fall samkörs med dödsregistret antar jag att en signifikant ökning av yngre som dött i stroke och som samtidigt varit smittade borde gett utslag i statistiken i Sverige. Däremot kan de ju vara så att bland de få yngre som dör skulle stroke ibland kunna ha varit den virusorsakade anledning som gjorde att de avled.

Ett stycke att ta till sig, det är stora förutsättningar för mörkertal.

Dog av stroke, dog av stroke pga covid-19 följdverkningar? Hur rapporteras det? Kollar man om alla som går åt eller får andra sjukdomstillstånd har haft covid? Nej, det verkar inte så.

Now for the first time, three large U.S. medical centers are preparing to publish data on the stroke phenomenon. There are only a few dozen cases per location, but they provide new insights into what the virus does to our bodies.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det här låter ju inte superkul:
A clot shows up as a blank spot. As he used a needlelike device to pull out the clot, he saw new clots forming in real-time around it.

Raderad medlem 51742

Guest
Ett stycke att ta till sig, det är stora förutsättningar för mörkertal.

Dog av stroke, dog av stroke pga covid-19 följdverkningar? Hur rapporteras det? Kollar man om alla som går åt eller får andra sjukdomstillstånd har haft covid? Nej, det verkar inte så.

Naturligtvis kan det ju finnas mörkertal, men ingenting i artikeln ger ju skäl att anta att det skulle vara särskilt stora förutsättningar för mörkertal i detta fallet. Det handlar ju som sagt om något/några tiotals strokefall i delar av USA med en enorm mängd smittade och döda. För en enskild stroke-avdelning blir det förstås en markant skillnad när det plötsligt dyker upp flera patienter med lägre ålder än tidigare, men bara i New York, där Mount Sinai-sjukhuset ligger är det ju 288 000 bekräftade fall och 22 000 döda och folkmängden i delstaten är nästan 20 miljoner. Så det handlar inte om några antal som gör att det finns skäl för oro att man som yngre plötsligt skulle behöva oroa sig särskilt mycket för att få stroke om man får Covid-19. Iaf inte mer än man borde oroa sig för att dö av andningssvikt eller någon av de andra hemska sätt som denna sjukdom dödar.

I Sverige har jag förstått att man prioriterar testning av personer som läggs in på sjukhus, inte bara de med symptom på Covid-19. Vet flera som varit på sjukhus för undersökningar m.m. och då blivit testade, även om de inte haft symptom och inte var där pga. Covid-19. Dessutom samkörs registret över alla som avlidit, oavsett orsak, med registret över de som testat positivt. En person som testat positivt och sedan avlider av annan orsak registreras då i statistiken som ett coronadödsfall.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Anders Tegnells uttalanden:
Då kör vi hihi
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet
20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet
24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT
25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT
29??januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet
29??januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet
31??januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet
2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet
8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT
26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT
27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen
5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter
5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter
8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet
8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet
8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT
11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens
11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen
23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT, 26 mars

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Anders Tegnells uttalanden:
Då kör vi hihi
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet
20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet
24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT
25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT
29??januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet
29??januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet
31??januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet
2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet
8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT
26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT
27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen
5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter
5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter
8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet
8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet
8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT
11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens
11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen
23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT, 26 mars
Underbart, borde byggas på varje dag

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sverige slutat utvisa kriminella migranter pga Corona

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ska vi gissa att Pol Pot kompisen PO Enquist dog i coronavirus?
Lite lustigt, en man som älskar kommunistisk terror dör i ett kinesiskt virus.
"Vad tråkigt, ingen mer [PO], livet går vidare"
(Citat Reinhard Räv, Bamse i Tjuvstaden)

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant intervju med Professor Neil Ferguson från Imperial College som skrev artikeln som fick UK att ändra strategi. Han bemöter kritiken från Johan Giesecke och kommenterar Sveriges linje.

https://unherd.com/thepost/imperials-prof-neil-ferguson-responds-to-the-swedish-critique/

Today we heard from the other side when Freddie Sayers spoke to Prof Ferguson to get his response to the Swedish critique and much else. He said that:

• The majority of epidemiologists agree with his position.
  • Sweden is still seeing day-on-day increases in death and infection rates, whereas the UK’s has fallen.
  • Maintains that UK infection-fatality rate is 0.8-0.9%.
  • No allowance was made in the original model for avoidable deaths due to lack of treatment for other conditions.
  • The lockdown strategy has been effective, but it it is not sustainable in the long-run.
  • Lockdown has had a significant mental health and social impact on mortality in terms of not just isolating people, but in cancelled treatments.
  • He is surprised by how much adherence to these measures has taken place – higher than he had assumed in his models.
  • The UK should employ the South Korean model.
  • Shielding the elderly and re-opening the country is idealistic and has not occurred anywhere in the world.
  • If this strategy was attempted, there will still be over 100k deaths.
  • Health service capacity is a good guide to lifting restrictions — and capacity is there.
  • There will have to be social distancing until we have a vaccine — we won’t be normal society until then.
  • Politicians make the decisions, not SAGE.
  • Dominic Cummings observed, but did not get involved in decision-making at SAGE.
  • New model expected out in days.

Unherd gjorde även en uppföljande artikel som publicerades idag, där de ställer perspektiven mot varandra:

https://unherd.com/2020/04/which-epidemiologist-do-you-believe/

In theory, theirs is a purely scientific disagreement that boils down to Infection Fatality Ratios, seroprevalence assays, and R0 numbers — and one or other of them will eventually be proved right. But somehow I suspect there will always be enough controversy around how deaths are counted and the economic and health impacts of lockdown to defer that judgement indefinitely. It’s also quite possible that one of them could end up being right in spirit while wrong on the numbers.

Alongside all the metrics, and the vital assessments of the human cost of different policies, where you stand on this wretched virus also comes down to attitude — your world view. Are you more Giesecke or Ferguson? The expert that most resonates is unlikely to be entirely down to your assessment of the science — more likely a complex combination of your politics, your own life experience, your attitude to risk and mortality and your relationship to authority. Perhaps each of us have elements of both instinct within us — but what do they really represent?

What they are not, despite the attempts of some social media voices to make it so, are good and evil. Clearly, both experts are highly accomplished scientists doing their best to understand a complex threat. Likewise, the wider debate around lockdown is not a contest between a rational, good people who value life and the cavalier and cynical who care only about economics or themselves. If the do-gooder class try to push that narrative, they will simply lose the argument.

...

Whether you’re more Giesecke or Ferguson, it’s time to stop pretending that our response to this threat is simply a scientific question, or even an easy moral choice between right and wrong. It’s a question of what sort of world we want to live in, and at what cost

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En femtedel av de anställd på Danderyd har varit smittad.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/var-femte-anstalld-smittad-av-corona/

Samtidigt säger experten Giesecke att en fjärdedel av Stockholmarna varit smittade.
https://omniekonomi.se/giesecke-tror-att-600-000-i-stockholm-kan-ha-smittats/a/P9xVpR

Finns det ingen människa på FHM som kan göra rimlighetsbedömningar? Skulle folk som jobbar på sjukhus dit smittade söker sig för vård vara smittade i en lägre grad än övriga folket?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/var-femte-anstalld-smittad-av-corona/

Samtidigt säger experten Giesecke att en fjärdedel av Stockholmarna varit smittade.
https://omniekonomi.se/giesecke-tror-att-600-000-i-stockholm-kan-ha-smittats/a/P9xVpR

Finns det ingen människa på FHM som kan göra rimlighetsbedömningar? Skulle folk som jobbar på sjukhus dit smittade söker sig för vård vara smittade i en lägre grad än övriga folket?
Giesecke älskar sin röst mer än vad Aschberg gör i alla fall.
Tror inte det primära för honom är vad han säger, utan att han får höras.

Raderad medlem 51742

Guest

Skulle tro att både 1/5 och 1/4 ligger inom felmarginalen i det här fallet. Dessutom behöver man ju väga in ifall man jämför smittspridningen vid olika datum.

Är ju även lite knepigt att jämföra hela populationen med en urvalsgrupp som bara består av sjukhusanställda eftersom den senare inte är representativ. Det rimliga är ju att den senare gruppen utsätts för mer smitta, men å andra sidan är den troligen också bättre skyddad mot smitta jämfört med folk i allmänhet.

De håller på och gör tester med slumpvis utvalda Stockholmare. När resultatet från den undersökningen kommer har vi troligen bättre underlag att bedöma hur många som varit smittade i Stockholm.

Raderad medlem 51742

Guest
Ang. antikroppstester och ifall dessa kan visa om man blir immun eller inte så görs det nu studier om detta på bl.a. Göteborgs Universitet.

En stor fråga som ännu inte har fått ett bekräftat svar är samtidigt om människor överhuvudtaget utvecklar immunitet mot sjukdomen.

Tester tar fram gränsvärden
Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiologi vid Göteborgs universitet, är en av få forskare i Sverige som innan pandemin bröt ut hade studerat andra coronavirus.

Han förklarar att det runt om i världen just nu görs tester för att avgöra immunitetsfrågan. Det enklaste sättet att få fram ett svar är att genomföra så kallade neutralisationstester.

Testerna bygger på att man i laboratorier tillsätter serum med antikroppar från personer som varit sjuka i covid-19 på cellkultur som har infekterats med viruset.

Genom att göra en ansenlig mängd neutralisationstester från olika personer och jämföra dem med de vanliga antikroppstesterna kan forskarna få fram en gräns för att avgöra hur höga nivåer av antikroppar det krävs hos en person för att viruset ska oskadliggöras.

För att avgöra om en person utvecklat immunitet eller inte, räcker det alltså enligt Tomas Bergström att veta om en person har utvecklat antikroppar eller inte och att bestämma mängden därav. Det gör att han är tveksam till om självtester som endast visar ett positivt eller negativt svar på om en person har antikroppar kan bli användbara.

– Det är en idé som är oprövad och som jag tycker är tveksam. Vi vill oftast ha tester som ger kvantitativa besked av antikroppsnivåer.

Av de analyser som viruslaboratoriet har gjort på blodprover av covid-19 patienter i Västra Götaland, så har de sett att de flesta patienter utvecklat antikroppar mot viruset drygt tre veckor efter insjuknandet.

Om forskarna skulle lyckas få fram en gräns för hur hög nivå av antikroppar det krävs för att utveckla immunitet, är också frågan hur länge immuniteten varar.

– Det ser olika ut mellan olika virus. Mässling har till exempel väldigt stabila antikroppsnivåer. När vi mäter antikroppar pratar vi om halveringstid. För mässling har man angett 1 000 år, vilket innebär att den som utvecklat immunitet mot mässling anses vara immun livet ut.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-ska-forskarna-avgöra-immunitetsfrågan-1.27199555

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dagens siffror från SCB tillsammans med de senaste två veckorna före.

Kanske räknar fram de senaste två veckornas genomsnittliga fel och lägger på senare.

Bifogat

• 27mars.png
    27mars.png
    68.7 KB · Visningar: 23

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon snubbe på Facebook som verkar poppis bland högern skrev ned detta nyligen:

Många frågar sig hur både antalet fall och antalet döda kan öka kraftigt, samtidigt som antalet patienter på IVA förblir konstant.

Svaret är enkelt: Processen är inte organisk, heller inte saturerad, utan styrd. När det gäller IVA och inskrivna på sjukhus så styr FHM mot kapacitetstaket i vården, triage sker redan på äldreboenden.

Man har även börjat tillämpa triagets högsta nivå, som vanligen inte används i fredstida modern vård: de som är så sjuka att de kommer att dö oavsett vilken vård de får - och därför lämnas åt sitt öde. Där finns självfallet en stor gråzon med patienter som förmodligen skulle ha överlevt, med intensivvård.

Tegnell har ju inte sagt ett ord om FHM:s prognoser eller underliggande strategier. Jag utgår från att han helt enkelt inte finner det lämpligt att delge allmänheten de tämligen krassa kalkyler som en statsepidemiolog måste göra. En statsepidemiolog är som en militär ledare - ibland måste man krasst räkna med att några tusen soldater dör, för att skydda territoriet. Alternativet - att han inte har haft en aning om vad som komma skall - finner jag osannolikt.

Tegnell har däremot gett en förklaring till varför kurvan för patienter på IVA har planat ut: många multisjuka äldre kan inte tillgodogöra sig behandling på IVA eftersom den är krävande.

Detta är medicinskt korrekt - intensivvård och ventilator tar knäcken även på i övrigt friska patienter, än mer på multisjuka äldre, och bör användas med försiktighet - men det vore ologiskt att tro att det är hela förklaringen. Svaret är styrd process och triage på nivåer vi inte upplevt i fredstid - vilket är fullkomligt rationellt, så jag konstaterar bara, inte kritiserar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någon snubbe på Facebook som verkar poppis bland högern skrev ned detta nyligen:

Många frågar sig hur både antalet fall och antalet döda kan öka kraftigt, samtidigt som antalet patienter på IVA förblir konstant.

Svaret är enkelt: Processen är inte organisk, heller inte saturerad, utan styrd. När det gäller IVA och inskrivna på sjukhus så styr FHM mot kapacitetstaket i vården, triage sker redan på äldreboenden.

Man har även börjat tillämpa triagets högsta nivå, som vanligen inte används i fredstida modern vård: de som är så sjuka att de kommer att dö oavsett vilken vård de får - och därför lämnas åt sitt öde. Där finns självfallet en stor gråzon med patienter som förmodligen skulle ha överlevt, med intensivvård.

Tegnell har ju inte sagt ett ord om FHM:s prognoser eller underliggande strategier. Jag utgår från att han helt enkelt inte finner det lämpligt att delge allmänheten de tämligen krassa kalkyler som en statsepidemiolog måste göra. En statsepidemiolog är som en militär ledare - ibland måste man krasst räkna med att några tusen soldater dör, för att skydda territoriet. Alternativet - att han inte har haft en aning om vad som komma skall - finner jag osannolikt.

Tegnell har däremot gett en förklaring till varför kurvan för patienter på IVA har planat ut: många multisjuka äldre kan inte tillgodogöra sig behandling på IVA eftersom den är krävande.

Detta är medicinskt korrekt - intensivvård och ventilator tar knäcken även på i övrigt friska patienter, än mer på multisjuka äldre, och bör användas med försiktighet - men det vore ologiskt att tro att det är hela förklaringen. Svaret är styrd process och triage på nivåer vi inte upplevt i fredstid - vilket är fullkomligt rationellt, så jag konstaterar bara, inte kritiserar.

Ja, jag kommenterade ju den skillnaden i utveckling här i #1863
https://www.sporthoj.com/forum/show...information!&p=6465842&viewfull=1#post6465842

Men jag saknar ju insyn om orsaken även om det är uppenbart att det handlar om någon slags styrning och inte en naturlig utveckling.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år