Covid-19 viktig information!

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Lördagen den 26 augusti uppdaterade USA:s nationella folkhälsomyndighet Centers for Disease Control and Prevention (CDC) sin hemsida. En sensationell uppgift gick då att läsa; av alla som officiellt avlidit av Covid-19 i USA, vilket den 2 september uppgavs vara nästan 190?000 personer, så var det egentligen bara 6 procent som inte haft en eller flera andra allvarliga sjukdomstillstånd eller dödsorsaker.

De övriga 94 procenten hade dessutom i snitt 2,6 (sic!) andra sjukdomstillstånd eller dödsorsaker. Många häpnade över nyheten och väntade på att det politiska och mediala etablissemanget i USA och kanske även omvärlden, inte minst de länder som totalförstört sin ekonomi och befolknings liv genom drakoniska virusrestriktioner, skulle ta upp den och omedelbart ändra sina riktlinjer och häva de nedstängningar som förlamat världen. Men det enda som hördes från världens ledare var en retweet av nyheten från president Donald Trump, som skrev:

Denna vecka har CDC i tysthet uppdaterat Covid-talen och medger att endast 6% av alla 153 504 registrerade dödsfall faktiskt beror på Covid.
Det blir 9?210 döda. Övriga 94% hade 2-3 andra allvarliga sjukdomstillstånd och den absoluta majoriteten var mycket gamla.

Tweeten raderades av Twitter. Den nästan totala tystnaden var öronbedövande

Raderad medlem 51742

Guest
Lördagen den 26 augusti uppdaterade USA:s nationella folkhälsomyndighet Centers for Disease Control and Prevention (CDC) sin hemsida. En sensationell uppgift gick då att läsa; av alla som officiellt avlidit av Covid-19 i USA, vilket den 2 september uppgavs vara nästan 190?000 personer, så var det egentligen bara 6 procent som inte haft en eller flera andra allvarliga sjukdomstillstånd eller dödsorsaker.

De övriga 94 procenten hade dessutom i snitt 2,6 (sic!) andra sjukdomstillstånd eller dödsorsaker. Många häpnade över nyheten och väntade på att det politiska och mediala etablissemanget i USA och kanske även omvärlden, inte minst de länder som totalförstört sin ekonomi och befolknings liv genom drakoniska virusrestriktioner, skulle ta upp den och omedelbart ändra sina riktlinjer och häva de nedstängningar som förlamat världen. Men det enda som hördes från världens ledare var en retweet av nyheten från president Donald Trump, som skrev:

Denna vecka har CDC i tysthet uppdaterat Covid-talen och medger att endast 6% av alla 153 504 registrerade dödsfall faktiskt beror på Covid.
Det blir 9?210 döda. Övriga 94% hade 2-3 andra allvarliga sjukdomstillstånd och den absoluta majoriteten var mycket gamla.

Tweeten raderades av Twitter. Den nästan totala tystnaden var öronbedövande

Trodde inte jag skulle ge mig in i den här tråden igen, men nu blev jag nyfiken. Jag skulle vilja förstå detaljerna bättre. Har du möjligen någon länk till ursprungsinformationen? Ang. Trumps tweet är det förstås knepigt om den är borttagen, men kanske finns det någon skärmdump eller åtminstone originalcitatet på engelska?

För mig låter det nämligen som att Trump felciterar CDC. Att absoluta merparten som avlider i Covid-19 har bakomliggande sjukdomstillstånd och oftast flera sådana är ju inget nytt. Det handlar alltså om sjukdomstillstånd som innebär riskfaktorer att bli allvarligt sjuk i Covid-19. Finns massor av statistik kring detta sen tidigt i våras från flera länder och jag vill minnas att det varit uppe flera gånger i den här tråden. Minns inte tidigare statistik så väl att jag kan avgöra om CDC:s siffror sticker ut i något avseende.

Men om Trump nu twittrar om att endast 6% av dödsfallen skulle bero på Covid-19 och detta skulle stämma låter det ju sensationellt. Det är en skillnad på riskfaktor, samsjuklighet och direkt dödsorsak. Låter ju då snarare som att han förmedlat ett faktamässigt helt annorlunda påstående än vad CDC faktiskt publicerat.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Nej såg den på Nya tider. Men jag är själv skeptisk till hela den här cirkus (industrin)
Förutom dom mördande gamlingar som behövde syrgas.
Jag litar inte på nån känd press längre.
Endast fri oberoende press.

Raderad medlem 51742

Guest
Nej såg den på Nya tider. Men jag är själv skeptisk till hela den här cirkus (industrin)
Förutom dom mördande gamlingar som behövde syrgas.
Jag litar inte på nån känd press längre.
Endast fri oberoende press.

Tack, då förstår jag sammanhanget bättre.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Man kan ju också vänta på det och säga att 6% av de som dött av Covid-19 i USA inte hade någon som helst anledning att dö av det. Dvs de hade inga riskfaktorer, men har alltså drabbats dödligt hårt ändå. Övriga 94% har haft en eller flera riskfaktorer, som kan innefatta hög ålder, fetma, diabetes etc etc. Den bilden stämmer säkert ganska väl överens med övriga världen. Men bilden att det endast är riktigt gamla och väldigt sjuka människor som dör av Covid-19 är iallafall helt osant. I Sverige är det väl ca 50% av de döda som varit under 70 år om jag minns rätt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
I Sverige är det väl ca 50% av de döda som varit under 70 år om jag minns rätt.
De kan ju iofs tillhöra en riskgrupp de som är under 70 år också med tex diabetes eller nedsatt immunförsvar.

Från vecka 35. https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-35-final.pdf
Om vårdade på IVA:
Andelen som tillhör en
riskgrupp är, efter en ökning under ett par veckor, 72 procent.
Angående avlidna:
Från pandemins start till och med aktuell rapportvecka var medelåldern bland
dödsfallen 82 år (medianålder 84 år) och 55 procent av de avlidna var män. Totalt har 89 procent av dödsfallen varit bland personer som var 70 år eller äldre. Fram
till och med aktuell rapportvecka har 72 personer under 50 år rapporterats avlidna.

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Och här har man suttit inne och isolerat sig sedan mars. :(
Först ska man faktiskt smittas vilket känns ganska avlägset om man håller lite avstånd.
Sen verkar ju risken att gå åt när man smittats tämligen liten också.
Visserligen lite rund och strax över 50 men utan diagnosticerade sjukdomar.

Undrar om den totala risken blir ungefär som att köra hoj? :va

Raderad medlem 51742

Guest
Oj, det var inte alls i närheten av de siffror jag minns från i somras... SKumt. Jag var nästan säker på att det var mer än 40% som inte var "gamla". Men detta talar ju mot mitt minne...

Det är inte så att det du minns är siffror över intagna på IVA?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Och här har man suttit inne och isolerat sig sedan mars. :(
Först ska man faktiskt smittas vilket känns ganska avlägset om man håller lite avstånd.
Sen verkar ju risken att gå åt när man smittats tämligen liten också.
Visserligen lite rund och strax över 50 men utan diagnosticerade sjukdomar.

Undrar om den totala risken blir ungefär som att köra hoj? :va
Ja oddsen att du som frisk och 50 skulle smittad och bli så sjuk att du avlider trots maximal intensivvård är ofantligt liten. Men så är det nästan alltid med individuell risk, risken att du skulle vara en av de 30 Pers som avlider årligen i en mcolycka årligen är också jätteliten, ändå bör man inte köra om över blinda krön.....

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Fortsatt underdödlighet i Sverige tydligen.
Hela 188 stycken färre under sista veckan i augusti.
Kan det delvis vara pga överdödligheten i början av pandemin?
Lite krast så hade det hänt ändå sas?

Raderad medlem 51742

Guest

Är osäker på om det går att tala om varken över- eller underdödlighet med så relativt låga tal som det är just nu. Skulle tro att det ligger inom den naturliga variationen.

Tyckte iaf den här genomgången, baserad på aktuell statistik, var intressant. Fokuserar särskilt på Sverige i jämförelse med andra länder och tar upp flera aspekter, som t ex effekten av olika åtgärder, dödstalen i relation till tidigare influensor, möjligheten för en andra våg, ett resonemang kring att vi ser stigande antal smittade samtidigt som inte dödstalen ökar markant osv. Som alltid skall man vara kritisk, men Ivor Cummins redovisar iaf öppet sina källor så man kan kontrollera och jag tyckte videon var intressant och klargörande. Fick mig själv att reflektera över hur otroligt fel jag verkar ha haft i mina egna gissningar om bortåt 40 000 döda i Sverige.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Är osäker på om det går att tala om varken över- eller underdödlighet med så relativt låga tal som det är just nu. Skulle tro att det ligger inom den naturliga variationen.

Tyckte iaf den här genomgången, baserad på aktuell statistik, var intressant. Fokuserar särskilt på Sverige i jämförelse med andra länder och tar upp flera aspekter, som t ex effekten av olika åtgärder, dödstalen i relation till tidigare influensor, möjligheten för en andra våg, ett resonemang kring att vi ser stigande antal smittade samtidigt som inte dödstalen ökar markant osv. Som alltid skall man vara kritisk, men Ivor Cummins redovisar iaf öppet sina källor så man kan kontrollera och jag tyckte videon var intressant och klargörande. Fick mig själv att reflektera över hur otroligt fel jag verkar ha haft i mina egna gissningar om bortåt 40 000 döda i Sverige.

Ja, det var en noggrann genomgång.
Kurvornas överensstämmelse var verkligen övertygande.
Så här "safe" har jag inte känt mig sedan mars. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

För tidigt att sumera augusti redan nu.

Ser man på tidigare eftersläpning så kommer du kunna lägga på 135 personer på den siffran.

Jag vill minnas att det för en månad sedan pratades om underdödlighet även för juli?

När jag summerar senaste statistiken från scb 7/9 så säger den att 6976 dog under juli 2020, samtidigt som snittet för juli 2015-2019 var 6829 döda.

Samtidigt som svenska folket lever försiktigare än någonsin.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
... Fick mig själv att reflektera över hur otroligt fel jag verkar ha haft i mina egna gissningar om bortåt 40 000 döda i Sverige.

Jag är inte ännu övertygad om att allt är över.

Jag har också gissat på den siffran och om det kommer en ny våg under vintern så tror jag fortfarande på den.

Egentligen bara en gissning baserat på den utbredning och dödlighet det blivit på de värsta platserna i världen.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är inte ännu övertygad om att allt är över.

Jag har också gissat på den siffran och om det kommer en ny våg under vintern så tror jag fortfarande på den.

Egentligen bara en gissning baserat på den utbredning och dödlighet det blivit på de värsta platserna i världen.

Kollade du filmen?

Det kan så klart inte uteslutas att något skulle hända som gör att vi kommer upp i sådana dödstal, men jag tycker det verkar allt mer osannolikt, iaf om vi avser det här utbrottet och även om det skulle bli en kraftig andra våg. Själv tror jag inte att det är över helt ännu på ett bra tag. Frågan är om viruset kommer utrotas, ens med ett vaccin. Kanske kommer vi få leva med det framöver. I närtid genom lokala utbrott som blossar upp här och där och följande år ungefär som återkommande influensautbrott. Med ett antal dödsfall, på liknande sätt som vid de årliga influensorna, men kanske viruset successivt inte längre får den dramatiska påverkan på hur vi lever våra liv som det haft hittills. Kanske kommer vi komma upp till en dödssiffra på 40 000 så småningom om vi tänker på ett antal års sikt, men då är det inte samma utbrott.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kollade du filmen?

Nej, jag gör annat och lyssnade på den efter att jag skrev.

Varken han eller någon annan vet ännu säkert om vi får en ny våg eller inte i vinter.

Det finns ett flertal länder där smittan fortfarande frodas och jag ser inte riktigt varför vi i Sverige så självklart ska klara oss undan lindrigare. Tex USA och Iran talar för att vi i Sverige har ett bra tag kvar innan det är över.

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, jag gör annat och lyssnade på den efter att jag skrev.

Varken han eller någon annan vet ännu säkert om vi får en ny våg eller inte i vinter.

Det finns ett flertal länder där smittan fortfarande frodas och jag ser inte riktigt varför vi i Sverige så självklart ska klara oss undan lindrigare. Tex USA och Iran talar för att vi i Sverige har ett bra tag kvar innan det är över.

Ingen vet - vi kan bara göra mer eller mindre rimliga antaganden utifrån vad vi sett hittills. Vi får se, helt enkelt. :)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Jag trodde inte jag skulle orka läsa något i den här tråden igen efter det spårat ur med anklagelser om massmord och liknande...:(
Men det verkar ha lugnat sig lite med de värsta skrikhalsarna!:tummenupp
Intressanta saker han tar upp och det kanske är vinklat men det låter verkligen trovärdigt. Att siffror visar att munskydd och stängda samhällen inte minskar smittan måste vara svårt att svälja för de som skrek högst! :)

Om fortsättningen blir som tidigare influensa får framtiden utvisa.
Men en sak som han har fullständigt rätt i är att det är bara dödsfall i Corona som räknas.
Det är tyvärr viktigare hur vi dör.
Nu ska Tragikvärket sänka hastigheten på fler vägar, inte för att de är olycksdrabbade.:fakta
Nej, utan med matematiska teorier som utgångspunkt. :huvet

Jag kommer ändå att fortsätta följa rekommendationerna i första inlägget en bra bit framöver! Det är även bra för min mentala hälsa att köra SportHoj! :tummenupp
HNeLEAf.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Dr John har lämkats här förut.
Idag är han lite förvånad men glad över att antal smittade går upp men dödsfall går ner.
UK's kurva liknar perfekt den nord-Europa kurva som CFr länkade tidigare vid ca 2 min in i videon nedan
https://youtu.be/TZ7vPxWC-3Y

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE