Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
UFC-fightern Khamzat som flögs till Las Vegas för specialvård har återhämtat sig. Det gick fortare än väntat.
Jag är nyfiken på vad de gjorde för honom.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så här såg det ut på bussen jag åkte med. Stående längre bak i bussen på grund av brist på sittplatser.

UFC-fightern Khamzat som flögs till Las Vegas för specialvård har återhämtat sig. Det gick fortare än väntat.
Jag är nyfiken på vad de gjorde för honom.
Jag gissar på samma behandling som för Trump. En rejäl dos antikroppar.
Det är väl så ormserum fungerar ? En häst får en injektion med lagom dos ormgift. Hästen bildar Antikroppar mot ormgiftet ?
Hästen tappas på blod och "man" separerar Antikropparna mot ormgiftet från hästblodet ? Antikropparna som blir Ormserum.
Rätta mig gärna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
DN har i varje fall just nu en intressant sida med antalet nya rapporterade # sjuka / 100000 invånare i Europa dag för dag från 22 januari.
Om man drar i knappen under kartan åt vänster.
# Det är ju många som aldrig rapporterats. När jag blev sjuk kring månadsskiftet mars april 2020 ringde många bekanta och förhörde sig om hur det var, hur jag mådde *.
Och en vän konstaterade att det här hade han redan i december 2019.
Han jobbar på ett utländskt konsultbolag och har själv de flesta uppdragen utanför Sverige. Mycket resor österut.....
* Hosta, snöt lika delar blod och snor, feber, hostade upp skärt slem ur lungorna, fick ingen luft när jag låg ner så det var att stå upp eller sitta på en stol, sov i sittande i en soffa i en dryg vecka.
Var på Sahlgrenska för att sy ett finger 8 maj 2019 och när jag beskrivit hur jag mådde vid kravallstaketet utanför akuten (ganska bra) och jag mått mycket sämre, se ovan, så kom repliken:
"Var du feberfri 11 april så är du smittfri från 13 april. Kom in så ska vi se på fingret."

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag gissar på samma behandling som för Trump. En rejäl dos antikroppar.
Det är väl så ormserum fungerar ? En häst får en injektion med lagom dos ormgift. Hästen bildar Antikroppar mot ormgiftet ?
Hästen tappas på blod och "man" separerar Antikropparna mot ormgiftet från hästblodet ? Antikropparna som blir Ormserum.
Rätta mig gärna.
Du har säkert rätt i det du säger men Khamzat har blivit "frisk" från Covid-19 och borde ha antikroppar men hade återkommande problem. Alla utvecklar dock inte antikroppar utan t-cellsimmunitet istället. Han kunde träna men så slog tröttheten till och all ork försvann och det kändes som att han skulle dö vid sista tillfället. Så illa var det.
Jag vet ju inte hur det funkar men det kan vara som du säger antikroppar gör susen för långtidssjuka i covid.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Och en vän konstaterade att det här hade han redan i december 2019.
Jag blev väldigt dålig fredagen för jul 2019 i två dagar men efterdyningarna satt kvar till lång in i januari. Vi hade då väldigt frekventa besök från våra fyra kina-filialer. Antikroppar fanns ju i Europa redan i september 2019...

Citat: "Gabriella Sozzi, an INT biologist, told CGTN Europe that while Italy's first coronavirus patient was officially detected on February 21 in the northern region of Lombardy, blood samples taken in September 2019 showed the presence of the antibodies against the Sars-Cov-2 virus."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Elitidrottare är ju alltid extra känsliga för smittor men brukar väl vanligtvis återhämta sig ganska snabbt.

En gissning jag har är att de helt enkelt har lite för bråttom att komma igång med träningen och det som vanligtvis fungerar kanske inte fungerar med covid som verkar kunna ligga kvar i det dolda lite längre och när idrottaren börjar träna igen så får viruset återigen övertag mot immunförsvaret.

Jag vet ju själv på den tiden jag tränade flitigt att man lärde sig ganska bra när man kunde smyga igång med träningen igen och och inte vänta ut den där sista snuvan som kan hänga kvar i många veckor efter man blivit feberfri.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Elitidrottare är ju alltid extra känsliga för smittor men brukar väl vanligtvis återhämta sig ganska snabbt.

En gissning jag har är att de helt enkelt har lite för bråttom att komma igång med träningen och det som vanligtvis fungerar kanske inte fungerar med covid som verkar kunna ligga kvar i det dolda lite längre och när idrottaren börjar träna igen så får viruset återigen övertag mot immunförsvaret.

Jag vet ju själv på den tiden jag tränade flitigt att man lärde sig ganska bra när man kunde smyga igång med träningen igen och och inte vänta ut den där sista snuvan som kan hänga kvar i många veckor efter man blivit feberfri.
Jag håller med, jag tränar på utegym och joggar 3 ggr i veckan men pausar så fort jag känner av något.
Funderade på om det räckte med spa för killen ;-D

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Khamzat fick tydligen prednison som behandling. En otäck steroid enligt UFC:s Dana White.
Han verkar inte alls ha återhämtat sig som jag läste tidigare. Nu vill han lägga av pga hälsan men och andra sidan har han tränat på trots att han ska ta det lugnt.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
+37 grader i Peru igår och antalet smittade och avlidna bara ökar... sägs vara den Brasilianska varianten.
Sjukhusen är fulla. Fattiga dör ute på gatan.
Hur varmt måste det bli för att ta kål på viruset?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Så många avled igår i Lima (Peru).
Drygt 191.

Detta är inte vad jag skulle kalla Pandemin.... snarare Syndemic.

Igår var det ca +40 gr varmt i Lima.

Du som tror att värmen kommer "bromsa" viruset kanske skulle fundera lite till.

Som bekant för dem flesta är det hög sommar från December... brukar bli lite svalare med början i Maj.

Bifogat

• IMG-20210303-WA0007.jpg
    IMG-20210303-WA0007.jpg
    117.8 KB · Visningar: 6
  • IMG-20210302-WA0003.jpg
    IMG-20210302-WA0003.jpg
    27.5 KB · Visningar: 6

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du har säkert rätt i det du säger men Khamzat har blivit "frisk" från Covid-19 och borde ha antikroppar men hade återkommande problem. Alla utvecklar dock inte antikroppar utan t-cellsimmunitet istället. Han kunde träna men så slog tröttheten till och all ork försvann och det kändes som att han skulle dö vid sista tillfället. Så illa var det.
Jag vet ju inte hur det funkar men det kan vara som du säger antikroppar gör susen för långtidssjuka i covid.
Jag hade fel, det är konstgjorda antikroppar ! Inte något producerat som ormserum från hästar.
Citat från dagens DN:
Det antivirala läkemedlet bamlanivimab har för första gången använts i Sverige, rapporterar SVT Nyheter.
I fredags fick en region en akut leverans av en dos av läkemedlet. Första ordinarie leverans med cirka 200 doser kommer nästa vecka.
Läkemedlet fick tidigare i februari en så kallad beredskapslicens från Läkemedelsverket. Bamlanivimab har tagits fram särskilt för att behandla covid-19 och består av konstgjorda antikroppar som ges via dropp.
– Eftersom det finns begränsad tillgång till läkemedel som verkar mot viruset så ger det här vården ytterligare ett verktyg. Men vi hoppas att behovet av läkemedlet kommer att sjunka i takt med att vaccinationerna fortsätter, säger Maria State, chef för Socialstyrelsens läkemedelskansli, till SVT.
TT
slut citat
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/

Vad det gäller hur det blir efter Covid-19 så körde jag nivå 7 med 80 tramptag/minut på motionscykeln på gymmet före Covid -19.
Det tog en vecka efter jag var feberfri till jag orkade cykla från Majorna till gymmet i V:a Frölunda.
Efter ökat på sträckan innan jag vände hemåt varje dag. Det gällde ju att inte kollapsa på väg hem.
Då en vecka efter feberfri klarade jag nivå 1 med 60 tramptag/minut på gymmet. Så det tog mig hårt.
Likadant med muskelstyrka, ungefär halverad. Inte konstigt gick ner 5 kg under de ca 10 dagar jag var värst ute.
Det tog mig sedan ungefär 3 månader med träning 3 dagar i veckan innan jag åter klarade nivå 7 med 80 tramptag/minut på motionscykeln.

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Helvetes jävla förbannade idioter.
J-mark, jag är böjd att hålla med dig.

Jag begränsar mitt sociala liv så mycket att det tär på de få fysiskt nära relationer jag har. Ett år in i pandemin beslutar sig individer för att ge sig ut i massor på gator och torg för att demonstrera mot de åtgärder som kan rädda liv, spara på sjukvårdsresurser och lindra lidande.

Ska det vara så in i helvete svårt att visa litet hänsyn!? Hänsyn till de som ska ta hand om oss som blir sjuka eller skadar oss, de går på knäna. Hänsyn till varandra i vardagen. Ja, uppenbart inser väldigt få av oss att det inte enkom handlar om dig och dina behov som individ. I mångt och mycket handlar det om den bredvid, denne kanske har en sjukdom som inte syns eller lever med en för sjukdom sämre rustad partner.

Skiter du helt i råd, restriktioner och andra begränsningar? Sitt ner och skäms. Ska vi behöva få en polisstat för att få befolkningen att begränsa sig så mycket det går? Det önskar inte jag i alla fall.

Snälla, vi är inne på tredje vågen. Vaccin är på väg. Var rädd om dig och dina medmänniskor. DET HANDLAR INTE BARA OM DIG!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är så man önskar att dom själva smittas men dessvärre skulle ju det leda till att dom springer runt och smittar massor av andra så det rätta vore kanske att skjutsa ut dom på en ö där dom känna sig fria och smitta varandra.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!