Sir Kurtock
Bild på käringa
Spelar det någon roll hur många som blir smittade.?Nu toppar Sverige hela Europa när det gäller smittspridning.
Av 15 områden med högst smittspridning ligger just nu 13 områden i Sverige !
Citat:
Av de 15 europeiska regioner som har högst smittspridning av coronaviruset just nu ligger 13 i Sverige. Den föga smickrande förstaplatsen innehas av Västernorrland, med 654 fall per 100 000 invånare förra veckan. Därefter följer Östergötland, Kalmar, Örebro och Kronoberg.
På sjätte plats kommer första regionen utanför Sverige, Ile de France i Frankrike. Den andra icke-svenska regionen på listan är polska Slaskie på plats 14.
slut citat
https://www.gp.se/nyheter/världen/13-av-15-regioner-med-högst-smittspridning-är-svenska-1.45678422
https://www.economist.com/graphic-detail/tracking-coronavirus-across-europe
Var kan jag finna hur många som blivit sjuka av alla smittade?
Det sägs att sjukvården går på knäna, hur länge kommer vårdpersonal att orka osv. Minskar man antalet vårdplatser genom åren från tidigare drygt 12 000 ner till mindre än 5 000 klart det får konsekvenser och blir slitsamt för personal som blir kvar.
Många slutar också! Varför? för att vissa av dem fått ändrat schema och jobbar upp till 62 tim/vecka.
Grabbens äkta hälft hade timanställning som USK.
Har slutat nu på grund av att hennes arbetstid utökades till 48 tim i veckan. Med två småbarn 1 respektive 3 år gamla fungerade det inte. Hon studerar till förskolelärare nu, och säger ALDRIG mer sjukvården igen! Jobbar man som timmis inom sjukvården lr 60% som min dotter får man inte ha annat arbete! Fler timmar får hon inte hos sin nuvarande arbetsgivare.
Landstinget har minskat sin personal bara i Stockholms regionen från 15 900 till 15 000 sedan 2019. Däribland drygt 100 läkare, administrativ personal, SSK och USK . Fler varsel var lagda men tillfälligt dragits tillbaka. Om jag minns rätt från KI hemsida fick 109 läkare gå Dec 2020.
Hur många som avlidit på grund av att de inte fått den vård de behövde och hur många blivit sämre det talas det väldigt lite om.
Det vi vet är att vaccinet är säker. Dödsäker för vissa och ger biverkningar för andra.
Kanske först om 2-3 år tidigast vi får veta vilka biverkningar vaccinet ger.
Men som med all annan medicin kommer biverkningarna. Det är ett som är säkert!