Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Intressant om läget i Israel.
Israel has among the world’s highest levels of vaccination for COVID-19, with 78% of those 12 and older fully vaccinated, the vast majority with the Pfizer vaccine. Yet the country is now logging one of the world’s highest infection rates, with nearly 650 new cases daily per million people. More than half are in fully vaccinated people...
As of 15 August, 514 Israelis were hospitalized with severe or critical COVID-19, a 31% increase from just 4 days earlier. Of the 514, 59% were fully vaccinated. Of the vaccinated, 87% were 60 or older. “There are so many breakthrough infections that they dominate and most of the hospitalized patients are actually vaccinated,” says Uri Shalit, a bioinformatician at the Israel Institute of Technology (Technion) who has consulted on COVID-19 for the government. “One of the big stories from Israel [is]: ‘Vaccines work, but not well enough.’”
Global health leaders including Tedros Adhanom Ghebreyesus, director-general of the World Health Organization, have pleaded with developed countries not to administer boosters given that most of the world’s population hasn’t received even a single dose.
Yet boosters are unlikely to tame a Delta surge on their own, says Dvir Aran, a biomedical data scientist at Technion. In Israel, the current surge is so steep that “even if you get two-thirds of those 60-plus [boosted], it’s just gonna give us another week, maybe 2 weeks until our hospitals are flooded.” He says it’s also critical to vaccinate those who still haven’t received their first or second doses, and to return to the masking and social distancing Israel thought it had left behind—but has begun to reinstate.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, och hysterin att alla måste vaccinera sig så vi ska kunna återgå till ett normalt liv ökar bara trots att det bara ger ett visst skydd för den vaccinerade och uppenbarligen inte stoppar någon smittspridning. Man undrar hur länge det narrativet ska hålla i sig.
Måste 100% av Israelerna få sin tredje eller fjärde spruta först innan det blir uppenbart?

Egentligen tror jag det handlar om att man inte vill förstå, utan man vill bara leva som vanligt innan pandemin och då är det skönt att vifta med vaccinationer, vaccinationspass och skylla på någon annan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såvitt jag kan förstå så upptar alltså 22% av befolkningen (de ovaccinerade) 41% av IVA-platserna.
Ganska stor övervikt för ovaccinerade (eller läser jag det fel?).

Jag tror också DR Cambell sa att Israel stressade lite och hade ganska kort tid mellan dos 1 och 2, typ 3-4 veckor, vilket visat sig ge kortare skydd än om man har 5-7 veckor mellan dos 1 och 2.
Sedan kommer nog de flesta(alla?) få lov att ta en booster vid någon tidpunkt.

Hur ser mortaliteten i Israel ut mellan ovaccinerade, 1 dos resp 2 doser kan man ju fråga sig?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Såvitt jag kan förstå så upptar alltså 22% av befolkningen (de ovaccinerade) 41% av IVA-platserna.
Ganska stor övervikt för ovaccinerade (eller läser jag det fel?).

Jag tror också DR Cambell sa att Israel stressade lite och hade ganska kort tid mellan dos 1 och 2, typ 3-4 veckor, vilket visat sig ge kortare skydd än om man har 5-7 veckor mellan dos 1 och 2.
Sedan kommer nog de flesta(alla?) få lov att ta en booster vid någon tidpunkt.

Hur ser mortaliteten i Israel ut mellan ovaccinerade, 1 dos resp 2 doser kan man ju fråga sig?

Du har tolkat rätt, det är absolut övervikt för ovaccinerade och en rimlig gissning är ju att det även gäller mortaliteten i minst lika hög grad så all tillgänglig data just nu talar ju för att man bör vaccinera sig för att skydda sig själv.

Men Israel har nyss slagit nytt eget rekord för genomsnittligt antal smittade per dygn. Och mycket talar väl för att detsamma gäller med antal döda men med gissningsvis 2 veckors fördröjning.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Om fler hade följt råden i första inlägget hade det varit lättare för alla! :fakta

Sen är det så att inget är hundra, gäller även här på SportHoj! :krama

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du har tolkat rätt, det är absolut övervikt för ovaccinerade och en rimlig gissning är ju att det även gäller mortaliteten i minst lika hög grad så all tillgänglig data just nu talar ju för att man bör vaccinera sig för att skydda sig själv.

Men Israel har nyss slagit nytt eget rekord för genomsnittligt antal smittade per dygn. Och mycket talar väl för att detsamma gäller med antal döda men med gissningsvis 2 veckors fördröjning.

Det skall bli intressant att se VARFÖR Israeliska kurvan ser ut som den gör.

Jag för min del håller på teorin att stora grupper har ställt sig/har ställts utanför vaccinationsprogrammet och därmed får smittan grassera fritt i dessa grupper, ungefär som mässling bland antroposofer…

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
80000 människor ”invandra” i Sverige förra året. Mest från Mellanöstern å Afrika. Bara å knalla in. Inte undra på att smittan aldrig går ner. Sverige är så jäkla idiotiskt

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det skall bli intressant att se VARFÖR Israeliska kurvan ser ut som den gör.

Jag för min del håller på teorin att stora grupper har ställt sig/har ställts utanför vaccinationsprogrammet och därmed får smittan grassera fritt i dessa grupper, ungefär som mässling bland antroposofer…

Du tror alltså att 33% av befolkningen lyckas åstadkomma sådan spridning att dom slagit förra årets siffror som 100% av befolkningen skapade? Och detta trots att minst 13% nu dessutom bör ha antikroppar eftersom de redan varit smittade. Troligen är det väl avsevärt fler än 13% som redan varit smittade.

Nåväl, om du har rätt så kommer det ju i den här takten inte ta många veckor innan samtliga av dessa 33% har antikroppar eller dött.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
80000 människor ”invandra” i Sverige förra året. Mest från Mellanöstern å Afrika. Bara å knalla in. Inte undra på att smittan aldrig går ner. Sverige är så jäkla idiotiskt
Det är en besynnerlig ordning hur lydiga, civiliserade inhemska ska punktmarkeras medan horder vars status man helt undlåter att fastställa tillåts härja fritt.
Vilka utgör hot mot folkhälsan?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
89% har fått minst en vaccinationsspruta i förenade Arabemiraten.

Samma sak där, i den här takten så är ganska snart de återstående 12 procenten snart döda eller så kommer de ha antikroppar. Bör vara klart innan årsskiftet.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
88% har fått minst en vaccinationsspruta i förenade Arabemiraten.

Samma sak där, i den här takten så är ganska snart de återstående 12 procenten snart döda eller så kommer de ha antikroppar. Bör vara klart innan årsskiftet.
De kör ganska hårt med Sotrovimab tror jag.
Edit. Ingen aning om vad det är för läkemedel men det verkar inte användas som profylax utan mer för att behandla/undvika svår sjukdom efter konstaterad smitta. Borde väl kanske då inte påverka antalet "nya fall" så mycket.
Läkemedlet sotrovimab är avsedd att ges till vuxna och ungdomar som inte behöver syrgas och som riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19. Läkemedlet ges under pågående covid-19 och syftar till att undvika allvarligt insjuknande hos patienten och undvika inläggning på sjukhus.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollar man på
så kan man beräkna hur stor befolkning X man räknar med i Sverige
För sätter man Sveriges befolkning till X
så blir antalet doser till dubbelt vaccinerade 2*0,6155*X
och antalet doser till de som bara fått en dos 1*(0,7257-0,6155)*X
och detta ska bli tillsammans 12817302 doser dvs
2*0,6155*X + 1*(0,7257-0,6155)*X = 12817302
vilket ger X = 9556593, man räknar vid vaccineringen tydligen bara med en målgrupp på ca 9,5 miljoner
men eftersom befolkningen är ca 10,4 miljoner
så har vi alltså dessutom ca 0,8 miljoner ovaccinerade barn som springer om kring och sprider
helt bortsett från de ca 2,6 miljoner som fortfarande inte tagit 1 dos (1-0,7257)*9556593=ca 2,6 miljoner
Det betyder när man går på gatan att med 2,6 + 0,8 miljoner = ca 3,4 miljoner på en befolkning på 10,4 miljoner att ungefär 1 av 3 på gatan / spårvagnen / bussen ,1 av 4(?) på jobbet inte har tagit någon dos.

Covid-19 kommer finnas kvar länge här i Sverige blir min slutsats.
Med 2,6 miljoner helt ovaccinerade "vuxna" borde under vintern 2021-2022 finnas risk för att belastning på sjukvården från Covid-19 blir ca 25 % av vad den varit under vintern 2020-2021.

Bifogat

• Bingcomcovidsweden-20210906.png
    Bingcomcovidsweden-20210906.png
    9 KB · Visningar: 6
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
“Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”
Kollar man på
så kan man beräkna hur stor befolkning X man räknar med i Sverige
För sätter man Sveriges befolkning till X
så blir antalet doser till dubbelt vaccinerade 2*0,6155*X
och antalet doser till de som bara fått en dos 1*(0,7257-0,6155)*X
och detta ska bli tillsammans 12817302 doser dvs
2*0,6155*X + 1*(0,7257-0,6155)*X = 12817302
vilket ger X = 9556593, man räknar vid vaccineringen tydligen bara med en målgrupp på ca 9,5 miljoner
men eftersom befolkningen är ca 10,4 miljoner
så har vi alltså dessutom ca 0,8 miljoner ovaccinerade barn som springer om kring och sprider
helt bortsett från de ca 2,6 miljoner som fortfarande inte tagit 1 dos (1-0,7257)*9556593=ca 2,6 miljoner
Det betyder när man går på gatan att med 2,6 + 0,8 miljoner = ca 3,4 miljoner på en befolkning på 10,4 miljoner att ungefär 1 av 3 på gatan / spårvagnen / bussen ,1 av 4(?) på jobbet inte har tagit någon dos.

Covid-19 kommer finnas kvar länge här i Sverige blir min slutsats.
Med 2,6 miljoner helt ovaccinerade "vuxna" borde under vintern 2021-2022 finnas risk för att belastning på sjukvården från Covid-19 blir ca 25 % av vad den varit under vintern 2020-2021.

Dra bort alla som redan varit smittade och har antikroppar. Dessa verkar ha avsevärt starkare immunförsvar än vaccinerade.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
“Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”

Dra bort alla som redan varit smittade och har antikroppar. Dessa verkar ha avsevärt starkare immunförsvar än vaccinerade.
Undrar hur många % det är som redan varit sjuka och har antikroppar och INTE också är fullvaccinerade.
Jag har både varit sjuk, fick bara luft sittande och stående värsta veckan, och är fullvaccinerad.
Men våren 2022 vet vi svaret.
En annan okänd faktor (utom de som varit sjuka , har antikroppar och inte varit i kontakt med vården för Covid-19) är hur stor är Sveriges befolkning.
Hur många bor officiellt i Sverige (och uppbär kanske bidrag ?)
men har i själva verket lämnat Sverige och uppbär fortfarande bidrag ?

Två i media kända fall är
Minister i Afghanistan (med vid flykten med statskassan i helikopter)
som jag minns Minister i Irak

Privat kunskap,
en man som delade lägenhet med sonen och sambo (de var 4 ungdomar som delade en 4:a)
lämnade lägenheten för flera år sedan, sonen trodde han dragit till Danmark för byggjobb.
Men var fortfarande skriven i lägenheten våren 2021. När de övriga 3 flyttade till 2 andra lägenheter.

Detta, att folk inte längre finns i Sverige. Mer än "Officiellt".
Gör att det kan vara mycket färre kvar att vaccinera än vad myndigheterna tror.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Undrar hur många % det är som redan varit sjuka och har antikroppar och INTE också är fullvaccinerade.
Jag har både varit sjuk, fick bara luft sittande och stående värsta veckan, och är fullvaccinerad.
Men våren 2022 vet vi svaret.
En annan okänd faktor (utom de som varit sjuka , har antikroppar och inte varit i kontakt med vården för Covid-19) är hur stor är Sveriges befolkning.
Hur många bor officiellt i Sverige (och uppbär kanske bidrag ?)
men har i själva verket lämnat Sverige och uppbär fortfarande bidrag ?

Två i media kända fall är
Minister i Afghanistan (med vid flykten med statskassan i helikopter)
som jag minns Minister i Irak

Privat kunskap,
en man som delade lägenhet med sonen och sambo (de var 4 ungdomar som delade en 4:a)
lämnade lägenheten för flera år sedan, sonen trodde han dragit till Danmark för byggjobb.
Men var fortfarande skriven i lägenheten våren 2021. När de övriga 3 flyttade till 2 andra lägenheter.

Detta, att folk inte längre finns i Sverige. Mer än "Officiellt".
Gör att det kan vara mycket färre kvar att vaccinera än vad myndigheterna tror.

52% av blodgivarna under vecka 21-22 enligt nedan.

Verkar osannolikt mycket, kanske finns någon förklaring för den som orkar grotta ner sig och läsa mer.
EDIT: Det är nog antikroppar pga vaccinationerna.

Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
varför inte bara gå o vacinera sej istället för att springa runt o leka foliehatt o titta på den ene än den andra statistik.
alla vet ju att statistik o förbannad lögn är det samma

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och israel förbereder en fjärde spruta. Varsågod och svälj.

Samtidigt säger man:
'Thinking about this and the waning of the vaccines and the antibodies, it seems every few months — it could be once a year or five or six months — we'll need another shot.'

Räknas man som antivaxxare om man tar tre sprutor men inte vill ha en fjärde?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Av alla smittade har 5 % blivit sjuka. Siffror som FHM vägrar att lämna ut. Men det finns att andra vägar att få reda på fakta!! Någon/några tjänar miljonbelopp på att dölja fakta! glad att jag inte är boss över FHM eller Socialstyrelsen!!

VEM VILL VARA BOSS ÖVER DÅRAR?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...