Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi har ju redan lite av det här i Sverige med kreditprövning.
Men visst skulle det kunna uvecklas.
Lyxfällan är ju ett TV program som förutsätter god tillgång på människor som saknar ekonomisk kompetens(?).
Och med en strid ström av tjuvar som lämnar Sverige med stöldgods
så inte skulle jag ha något emot en begränsning av rörelsefriheten för EU's kriminella.
Inhemska som utländska.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Inte bara jag som undrar hur många Covid-19 sjuka som behöver sjukhusvård vintern 2021 - 2022.
Men i februari 2022 vet vi hur det gick.....
Toppen har ju varit nådd förr (redan i mars 2020 !), dags slappna av !

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Anledningen till att man släpper på restriktionerna är inte att man ”tror att det är över” utan på att andra delar av samhället inte klarar restriktionerna längre. Exempelvis kulturliv, restauranger, hotell osv.
Lägg till de ”sociala kostnaderna” som många burit under flera år och som man vet också får negativa följder för både individer och samhälle. FHM har inte enbart smittspridning som uppdrag och fokus utan just ”folkhälsa”. Målet är i detta sammanhang att alltid ha ett så öppet samhälle som bara är möjligt utifrån dagsläget.
Sedan åligger det medborgarna att också FÖLJA rekommendationerna.

Fortsätt alltså att hålla avstånd osv september ut i vart fall.

Bra är att skolstarten inte inneburit någon enorm spridning av covid-19 i vart fall, däremot vanliga förkylningar i hög grad, se ”immunskuld”…

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har en bekant som precis flyttat för att börja utbildning i en ny stad. Personen känner sig en smula ensam då den mesta undervisningen sker digitalt. Det blir inte så lätt att lära känna nya människor då. Det finns risker för att bli deprimerad utan någon man känner i närheten.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det blir inte så lätt att lära känna nya människor då. Det finns risker för att bli deprimerad utan någon man känner i närheten.

.. jag blir deprimerad ändå. Grejen är frisk luft, god mat och solsken. Det får jag på min motorcykel.

släpper på restriktionern
Men vad hände med att "vaccinera sig av solidaritet"? Nu öppnar dom, och jag har inte fått andra sprutan än.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
.. jag blir deprimerad ändå. Grejen är frisk luft, god mat och solsken. Det får jag på min motorcykel.

Men vad hände med att "vaccinera sig av solidaritet"? Nu öppnar dom, och jag har inte fått andra sprutan än.

Solidaritet är numera något man kräver av andra.
Du ska vara solidarisk mot de som vill gå på konsert.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Nä du ville ju inte ens ta första om jag minns rätt. Klart du hamnar längre bak då.

Hur känns det?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Anledningen till att man släpper på restriktionerna är inte att man ”tror att det är över” utan på att andra delar av samhället inte klarar restriktionerna längre. Exempelvis kulturliv, restauranger, hotell osv.
Lägg till de ”sociala kostnaderna” som många burit under flera år och som man vet också får negativa följder för både individer och samhälle. FHM har inte enbart smittspridning som uppdrag och fokus utan just ”folkhälsa”. Målet är i detta sammanhang att alltid ha ett så öppet samhälle som bara är möjligt utifrån dagsläget.
Sedan åligger det medborgarna att också FÖLJA rekommendationerna.

Fortsätt alltså att hålla avstånd osv september ut i vart fall.

Bra är att skolstarten inte inneburit någon enorm spridning av covid-19 i vart fall, däremot vanliga förkylningar i hög grad, se ”immunskuld”…
Med andra ord så styrs FHM helt av politiska överväganden.
Vad FHM säger har först checkats av med regeringen. Innan FHM säger nått.
Vilket förklarar t.ex.
Ansvaret för att Sverige har ca 9 ggr fler döda 14692 än Norge 822 vid månadskiftet augusti/septemberi 2021 i Covid-19 med hänsyn till befolkningen ligger alltså helt på (s) och (mp)
som valt att låta samhället vara öppet och låta folk dö.:finger
Förklarar varför FHMs vetenskapliga resultat är hemliga, inte kan offentliggöras utan "folkstorm."
Men det är politiskt praktiskt att lossas som det inte är regeringen utan en "vetenskapligt" verkande myndighet FHM som fattar besluten så inte (s) och (mp) direkt ska komma i skottlinjen.
Jag undrar om det var det här som fick Löven kasta in handduken.
Insåg riskerna med att när det stod klart för befolkningen väntar Armageddon för (s).
Och det ville han slippa vara med om.
Och det verkar hela tiden som regeringen velat minmera kostnaderna, Ju fler döda äldre dessto bättre.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Svammel.

FHM har ett uppdrag som är väldigt brett, det är inget smittskyddsinstitut.

Det man kan säga är att inget land kommit undan oavsett om man stängt totalt eller haft öppet. Det har stått klart från början och alla som visste något om pandemier var tydliga med det i början. Det enda som hjälper är vaccin.

Sedan några månader är tex smittspridningen högre per capita i alla nordiska länder än i Sverige, trots att de stängde ned mycket hårdare och att deras ungdomar förlorat ett år av sin skolgång. Norge 246, Danmark 124, Finland 110, Sverige 22 (smittade per dag och miljon invånare).

Har vi facit? Nej inte alls, det kommer sannolikt att dröja kanske 2 år till.

Det man VET är också att ett års förlorad skolgång kommer att ha betydelse i resten av den generationens liv i form av lägre livskvalitet, lägre livsinkomst osv.

Även sådant - och kanske mest det - har FHM att ta hänsyn till.

Därför är det klokt av politiker att lyssna till experterna istället för de anonyma hobbyepidemiologerna / trollen på nätet.

Äldreomsorgen och den stora delen förstagenerationens invandrande äldre som stod för stordelen av dödsfallen i början är en helt annan fråga och ingenting av det FHM har kunnat göra har kunnat påverka det. Däremot är nog de flesta överens om att det tack och lov ser annorlunda ut idag.

De som målade fan på väggen i början och dumförklarade FHM i början behöver bara se nu hur det faktiskt ser ut runtom i världen. Till och med Nya Zeeland har idag en spridning per capita och dag som börjar närma sig Sveriges. Trots en brutal lockdown på en ö med en (1) förbindelse, till Australien som också haft hård lockdown.

Som sagt, facit har vi långt ifrån ännu så det är för tidigt att både ropa hej och försöka slå fast vad som är rätt och fel. Det enda som går att slå fast är att de gamla sanningarna gällande epidemier gäller, nämligen att tillräcklig vaccintäckning är det enda som fungerar i längden. De lufthuvuden som vägrar vaccin och hämtar sin information i konspiratoriska medier är inte bara förlorare själva, de orsakar också förlängning av pandemier, mutationer och lokala utbrott som drabbar andra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Svammel.

Sedan några månader är tex smittspridningen högre per capita i alla nordiska länder än i Sverige, trots att de stängde ned mycket hårdare och att deras ungdomar förlorat ett år av sin skolgång. Norge 246, Danmark 124, Finland 110, Sverige 22 (smittade per dag och miljon invånare).

:va

Bifogat

• Norden_C.png
    Norden_C.png
    39.2 KB · Visningar: 11
  • Norden_D.png
    Norden_D.png
    88.5 KB · Visningar: 11
  • Norden_R.png
    Norden_R.png
    70.8 KB · Visningar: 11

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

• NewZ.png
    NewZ.png
    36.3 KB · Visningar: 7
  • NewZ_C.png
    NewZ_C.png
    25.4 KB · Visningar: 6
  • 53295595_10161713868895604_7192890139880718336_n.jpg
    53295595_10161713868895604_7192890139880718336_n.jpg
    10.8 KB · Visningar: 6

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte kumulativt, det är en helt annan sak. Kort sagt lutningen på kurvan, inte nivån.

Poängen är att Nya Zeeland inte klarar av att hålla isoleringen och då är den låga vaccingraden ett gigantiskt problem.

Lägg in övriga nordiska länder i samma diagram.

Tittar man över tid kommer hela jordens befolkning att utsättas för smittan (så funkar pandemier) och det är antingen vaccin eller genomgången infektion som ger immunitet.

Lockdown fungerar inte och har aldrig gjort det heller historiskt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte kumulativt, det är en helt annan sak. Kort sagt lutningen på kurvan, inte nivån.

Det kallas för derivatan och kan beskådas i den första grafen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lägg in övriga nordiska länder i samma diagram.

Exakt vilka nordiska länder saknar du?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dina valda kurvor är i absoluta tal, inte per miljon invånare vilket dels var det jag pratade om i mitt inlägg och dels ger en mer relevant bild av hur stor smittspridningen är när man jämför olika länder.

Övriga nordiska länder i samma diagram som tex Nya Zeeland för jämförelsens skull. Per capita/miljon invånare.

Och poängen är inte vilket exakta datum när man tappade siffrorna (mina var senaste 14-dagars konfirmerade genomsnitt) utan att det inte finns några genvägar när det gäller pandemier. Vaccintäckning är det som gäller.

Och att FHM har ett större och mer långtgående ansvar och perspektiv än temporärt bromsad smittspridning - som just bara är temporär.

Konklusion: det är för tidigt att sammanfatta och de som uttalade sig tvärsäkert i början har all anledning att ligga lågt med det idag.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Poängen är att Nya Zeeland inte klarar av att hålla isoleringen och då är den låga vaccingraden ett gigantiskt problem.

Du slänger ur dig väldigt mycket säkra påståenden idag men inga tycks kunna stödjas av statistiken.

Här har du Nya Zeeland tillsammans med de mest vaccinerade länderna.

Bifogat

• Vaccinated_D.png
    Vaccinated_D.png
    57.9 KB · Visningar: 9
  • Vaccinated_C.png
    Vaccinated_C.png
    35.6 KB · Visningar: 10

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dina valda kurvor är i absoluta tal, inte per miljon invånare vilket dels var det jag pratade om i mitt inlägg och dels ger en mer relevant bild av hur stor smittspridningen är när man jämför olika länder.

Dom är per miljon invånare, kolla länkarna eller läs åtminstone rubrikerna på graferna innan du kommenterar.

Duger inte graferna så har du länk och kan ta fram vilka kurvor du vill.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!