Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Här fanns en artikel om vad som ligger bakom läget i Israel, dvs inte alls så illa som man kunde förledas att tro och dessutom visar det på vaccinets stora betydelse även där.
I början av sommaren var antalet bekräftade fall nästan nere på noll. Men sedan fick deltavarianten spridning och efter det har antalet fall dubblerats vecka efter vecka. På torsdagen konstaterades 8 413 nya fall, en nivå som inte setts i landet sedan februari tidigare i år.

Det sker trots att 78 procent av befolkningen över tolv år är vaccinerad med två doser och många äldre har fått en tredje så kallad boosterdos.

Dessutom visar nya siffror från de israeliska sjukhusen att 59 procent av de 514 patienter som vårdades för allvarlig covid-19 förra veckan var fullvaccinerade.
Intressant

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Antal vårdtillfällen på iva i augusti 2021: 32 (30 patienter).

Andel ovaccinerade: 71,9 procent (22 patienter).​

Andel fullvaccinerade: 12,5 procent (4 patienter).

Andel som påbörjat vaccinationen: 3,1 procent (1 patient).

Okänt: 12,5 procent (4 patienter).

Källa: Svenska intensivvårdsregistret

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kortklipp.
Det här - vad det verkar - nästan dogmatiska ställningstagandet mot(och ibland för)saker och ting borde få ett slut.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De siffror som man bör ta hänsyn till är:
- Fler ovaccinerade än vaccinerade blir smittade.
- Fler ovaccinerade hamnar på sjukhus vid smitta.
- Fler ovaccinerade som hamnar på sjukhus hamnar också på IVA.
- Fler ovaccinerade som hamnar IVA avlider också.

Finns data på detta över i stort sett hela världen.
Iaf från de länder där man i stort kan lita på data (läs liberala demokratier i väst).

Den tidigare META-analysen (som tex Dark Horse pushade för) för Ivermectin har i stort förkastats pga av att många av de ingående studierna var för dåliga.
För små testgruppen, ingen placebo-grupp, rena fel och rena lögner.
Något som också Brett varit inne på.

Det som framförallt behöver utredas vad gäller Ivermectin är:
- Funkar det profylaktiskt?
- Hur stora doser, och hur ofta/länge, behövs isf?
- Utgör dessa doser någon långvarig risk (det verkar krävas högre dos än vid parasiter)?
- Funkar det vid infektion (vilket det finns anledning att tro)?
- Hur tidigt efter infektion, och i vilka doser, behövs det administreras?

Jag är absolut inte mot IVM på något sätt och utesluter inte att det kan spela en roll i utrotandet av covid-19.
Men det måste klargöras en hel del av det ovan, iaf imo.
Nu är det tydligen några större studier med placebo-grupper på gång.
Såg något om runt 16' personer och något om 30' personer.
Exakt vilka frågor ovan de ska svara på vet jag inte.

Folk bör sluta ta häst-ivermectin.
Folk bör sluta låta som att ALLT ivermectin är häst-ivermectin.

Det är nu över 5,5 miljarder administrerade doser vaccin.
Hade det varit någon massdöd bland vaccinerade borde vi sett det nu.
Men det man ser är de fyra punkterna överst.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det som framförallt behöver utredas vad gäller Ivermectin är:
- Funkar det profylaktiskt?
- Hur stora doser, och hur ofta/länge, behövs isf?
- Utgör dessa doser någon långvarig risk (det verkar krävas högre dos än vid parasiter)?
- Funkar det vid infektion (vilket det finns anledning att tro)?
- Hur tidigt efter infektion, och i vilka doser, behövs det administreras?

Jag är absolut inte mot IVM på något sätt och utesluter inte att det kan spela en roll i utrotandet av covid-19.
Men det måste klargöras en hel del av det ovan, iaf imo.
Varför tror du att det inte redan är gjort?

Läser du från topp till botten här så tror jag att alla dina frgor redan är besvarade.

Är det något fel på denna tex. Den de pratar om i klippet ovan?
Low-certainty evidence found that ivermectin prophylaxis reduced COVID-19 infection by an average 86% (95% confidence interval 79%–91%).

Jag ställer samma frågor om vaccinen, det är väl lämpligt isf?
Är tanken att någon här i tråden ska kunna svara? Sök och du skall finna i någon medicinsk databas.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Varför tror du att det inte redan är gjort?

Läser du från topp till botten här så tror jag att alla dina frgor redan är besvarade.

Är det något fel på denna tex. Den de pratar om i klippet ovan?

Jag ställer samma frågor om vaccinen, det är väl lämpligt isf?
Är tanken att någon här i tråden ska kunna svara? Sök och du skall finna i någon medicinsk databas.
Därför att många förkastat de ingående studierna precis som jag skrev.
Då blir heller inte META-analyserna OK.
Själv tycker jag underlaget är ganska klent (45 peer-reviews på 17' patienter).
Räcker det för dig så fine.
Hittar heller inget om doser, hur ofta man bör ta, eller hur länge?
Såvitt jag sett så är doserna bra mycket större (upp till 100ggr) jämfört med "normala" doser.
Vid normal administration, mot tex parasiter, tar man det några veckor, någon månad och slutar sedan.
Mot covid måste man, antagligen, ta den högre dosen med 2-3 dagars mellanrum i två-tre år?
Vet man vilka biverkningar det ger?
Finns kanske i varje studie men kommer inte dyka ner i dem alla.

Det jag också ser i länken är:
While many treatments have some level of efficacy, they do not replace vaccines and other measures to avoid infection. Only 27% of ivermectin studies show zero events in the treatment arm.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Därför att många förkastat de ingående studierna precis som jag skrev.
Då blir heller inte META-analyserna OK.
Räcker det för dig så fine.
Hittar heller inget om doser, hur ofta man bör ta, eller hur länge?
Såvitt jag sett så är doserna bra mycket större (upp till 100ggr) jämfört med "normala" doser.
Vid normal administration, mot tex parasiter, tar man det några veckor, någon månad och slutar sedan.
Mot covid måste man, antagligen, ta den högre dosen med 2-3 dagars mellanrum i två-tre år?
Vet man vilka biverkningar det ger?
Finns kanske i varje studie men kommer inte dyka ner i dem alla.

Det jag också ser i länken är:

Det är den sammanfattade bilden jag har också. För få patienter på de med positivt utfall och för de som inte kunnat visa någon effekt så verkar dom istället ha gjort testerna med en avsevärt lägre dos.

Så det finns verkar saknas stöd för att säga varken bu eller bä. Sen har vi Indien som sägs använda Ivermetin.

Bifogat

• India.png
    India.png
    38.6 KB · Visningar: 4

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det är den sammanfattade bilden jag har också. För få patienter på de med positivt utfall och för de som inte kunnat visa någon effekt så verkar dom istället ha gjort testerna med en avsevärt lägre dos.

Så det finns verkar saknas stöd för att säga varken bu eller bä. Sen har vi Indien som sägs använda Ivermetin.
Precis, jag vill på inget sätt skriva att IVM inte kommer spela en roll mot covid-19.
Men fn så verkar underlagen, dosintaget, periodiciteten osv inte finnas helt enkelt.
Större studier är på gång men lär väl dröja någon månad.
Att man inte tidigt gjort sådana studier tror jag definitivt beror på guden Mammon.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja alltså absolut är mer data bättre. Men detta är ingen ny molekyl som vi tittar på.

Vad är branschstandard? n=17000 är för lite, vad är tillräckligt. En befintlig medicin som visat sig säker och använts flera decennier och gets i miljontals doser världen över? Det är i princip bara att prova, under överseende av läkare såklart.
Alla läkemedel har bieffekter, efter allt jag läst och lyssnat på i detta så är min uppfattning att det "värsta" som kan hända är att det inte funkar i princip.

For over 25 years, ivermectin has been used to treat parasitic infections in mammals, with a good safety profile...Numerous studies report low rates of adverse events, as an oral treatment for parasitic infections, scabies and head lice. After more than 25 years of use, ivermectin continues to provide a high margin of safety for a growing number of indications based on its anti-parasitic and anti-inflammatory activities.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja alltså absolut är mer data bättre. Men detta är ingen ny molekyl som vi tittar på.

Vad är branschstandard? n=17000 är för lite, vad är tillräckligt. En befintlig medicin som visat sig säker och använts flera decennier och gets i miljontals doser världen över? Det är i princip bara att prova, under överseende av läkare såklart.
Alla läkemedel har bieffekter, efter allt jag läst och lyssnat på i detta så är min uppfattning att det "värsta" som kan hända är att det inte funkar i princip.

Den har INTE administrerats mot covid i decennier.
Det man vet är att molekylen var effektiv mot virus i provburkar, när man gick vidare med djur-försök krävdes så stora doser att det inte var säkert.
Det finns en hel del människor som uppvisat diverse bieffekter efter att ha tagit djur-ivermectin i stora doser (vilket verkar vara enklast att få tag på "over there").
Illamående, förvirring, förhöjd andning, darrningar osv.
Bara att söka på nätet.
Som tur är har biverkningarna upphört då man slutat med IVM.

Som sagt, större randomiserade studier är på gång och ska bli spännande att se resultatet från.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja flera delar av Indien bånglar ut Ivermektin till befolkningen. Goa erbjöd alla vuxna tex redan innan sommaren om jag minns rätt.

612402b02ca03.image.png

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Den har INTE administrerats mot covid i flera år.
Nej men det blir som att du tillsammans med din läkare provar att ta en alvedon när du har slut på mjölk i kylen.
Det finns en hel del människor som uppvisat diverse bieffekter efter att ha tagit djur-ivermectin i stora doser (vilket verkar vara enklast att få tag på "over there").
Ja man ska inte labba med medicin själv, inte heller alvedon.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nej men det blir som att du provar att ta en alvedon när du har slut på mjölk i kylen.
Jag editerade mitt inlägg till att stå "decennier" (som du skrev) istf "flera år".
Vill bara skriva det så jag inte får på moppo för fuleditering. :)

Förstår inte vad du menar?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag editerade mitt inlägg till att stå "decennier" (som du skrev) istf "flera år".
Vill bara skriva det så jag inte får på moppo för fuleditering. :)

Förstår inte vad du menar?
Att vi vet hur medicinen fungerar. Att jag kan ta nässpray om jag tror att det kommer lindra min mjölkbrist i kylen. Det kommer antagligen endast leda till fortsatt brist på mjölk i kylen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Cause and effect?
Hur vet man att man har just IVM att tacka?
Det vet man inte.
Men om du gör upp med din läkare att prova en gammal medicin som är säker och har administrerats i miljoner doser världen över och står mitt i en helvetespanemi så kanske det är värt att prova.
Tror också det provat på allvarliga fall där man upplevt att inget annat hjälpt. Alltså som en sorts sista utväg.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...