Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo jag kikade men det verkar inte vara tvåveckors konfirmerade genomsnitt. Något som är en förutsättning för att jämföra någorlunda rättvist.

Beklagar om jag missat något, sitter på mobilen och då är det lätt hänt.

Vad tänkte du skulle vara relevant i att jämföra Israel med Nya Zeeland?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
låga vaccingraden ett gigantiskt problem.
Är det verkligen så?

Tar man de två i toppen vs de två i botten map % fullvaccinerade så får man:
Malta - 82% fullvaccinerade.
Singapore - 79% fullvaccinerade.
Sydsudan - 0,1% fullvaccinerade.
Kongo(?) - <0,1% fullvaccinerade.

Resultatet i dagliga nya fall per miljoner inv.(7 dagars rullande):
Malta: 87
Singapore: 50
Kongo: 3
Sydsudan: 2

1631261088966.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

• Norden_NewZ.png
    Norden_NewZ.png
    71.5 KB · Visningar: 8

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag kikade men det verkar inte vara tvåveckors konfirmerade genomsnitt. Något som är en förutsättning för att jämföra någorlunda rättvist.

Beklagar om jag missat något, sitter på mobilen och då är det lätt hänt.

Nöjd så?
Det går att skapa grafer även med mobilen.

Bifogat

• Norden_NewZ_B.png
    Norden_NewZ_B.png
    77.5 KB · Visningar: 9

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det verkligen så?

Kongo(?) -

View attachment 463900

Åldersfördelningen i befolkningen har som tidigare sagts den största betydelsen för covid-19 både vad gäller svår sjukdom som spridning.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Åldersfördelningen i befolkningen har som tidigare sagts den största betydelsen för covid-19 både vad gäller svår sjukdom som spridning.
Javisst.
Vet du hur det ser ut map skillnad i åldersfördelning?

Det jag menar och frågade efter var angående det du sade om att den låga vaccineringsgraden är ett gigantiskt problem.

Hur gigantiskt kan det vara typ i ett tårtdiagram där alla "problem" utgör en del i % av tårtan.

Här har vi alltså fyra länder där två har ca 80% fullvaccinerade och två länder med i princip 0% fullvaccinerade och det ser ut som det gör.
Kan man göra tolkningen utifrån grafen att låg vaccinationsgrad är ett gigantiskt problem?

Känslan är såklart att det rimligtvis borde vara som du säger att det är superviktigt att vaccinera befolkningen, att låg vaccinationsgrad är ett (gigantiskt)problem. Men datan säger vad den säger, det är inte så tydligt för mig när man tittar på kurvorna iaf.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Är det verkligen så?

Kongo(?) - <0,1% fullvaccinerade.

View attachment 463900
MUHAHAAA o dom siffrorna från kongo och sydsudan tror du på, liksom i nordkorea finns inte Corona DÖHH

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
MUHAHAAA o dom siffrorna från kongo och sydsudan tror du på, liksom i nordkorea finns inte Corona DÖHH
Nej/ja/kanske/inte nödvändigtvis(min gissning för vad nu den är ´värd är att det är underrapporterat).
Hur ser siffrorna ut då i verkligheten menar du?

Om man ska försöka göra jämförelsen, vilken data ska man använda? Hur kan man säga att låg vaccineringsgrad är ett gigantiskt problem om det inte finns data som gör att det går att jämföra?

Men jag förstår din argumentation absolut, den är övertygande, logisk, trevlig och bra. Glasklart.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Javisst.
Vet du hur det ser ut map skillnad i åldersfördelning?

Det jag menar och frågade efter var angående det du sade om att den låga vaccineringsgraden är ett gigantiskt problem.

Hur gigantiskt kan det vara typ i ett tårtdiagram där alla "problem" utgör en del i % av tårtan.

Här har vi alltså fyra länder där två har ca 80% fullvaccinerade och två länder med i princip 0% fullvaccinerade och det ser ut som det gör.
Kan man göra tolkningen utifrån grafen att låg vaccinationsgrad är ett gigantiskt problem?

Känslan är såklart att det rimligtvis borde vara som du säger att det är superviktigt att vaccinera befolkningen, att låg vaccinationsgrad är ett (gigantiskt)problem. Men datan säger vad den säger, det är inte så tydligt för mig när man tittar på kurvorna iaf.

Det är viktigt att vaccinera hela befolkningen. Vad gäller Israel så är såvitt jag vet vaccinationstäckningen närmast total bland sekulariserade judar (de flesta); svag till måttlig bland den arabiska delen och i stort sett obefintlig hos de ortodoxa judarna.
Lägg till att det är ett tättbefolkat land och framförallt att man bor väldigt tätt i bosättningar och städer som sett likadana ut i några tusen år vad gäller struktur och inbördes avstånd.

Vad som driver Israels siffror just nu finns det troligen vetenskapliga diskussioner kring, med kausalt grundad evidens.

Afrikanska länder har ofta en genomsnittsålder kring 20-25 år, covid-19 drabbar sällan den åldersgruppen särskilt hårt och äldre 80-plussare som kan dö av den saknas i princip helt… lägg till bristande statistisk säkerhet och kanske inte alltid helt pålitliga myndigheter och styren.

WHO har säkert rett ut det där någonstans.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Duger den här då?

Israel: 157 doser administrerade per 100 personer.
Världen: 73 doser administrerade per 100 personer.
1631267743690.png

Vaccinering ser inte ut att vara den magiska lösningen, det är min poäng(och nej, jag säger inte att någon här har påstått det).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej/ja/kanske/inte nödvändigtvis(min gissning för vad nu den är ´värd är att det är underrapporterat).
Hur ser siffrorna ut då i verkligheten menar du?

Om man ska försöka göra jämförelsen, vilken data ska man använda? Hur kan man säga att låg vaccineringsgrad är ett gigantiskt problem om det inte finns data som gör att det går att jämföra?

Men jag förstår din argumentation absolut, den är övertygande, logisk, trevlig och bra. Glasklart.

Man kan säga att låg vaccinationsgrad är ett problem eftersom det alltid är det när det gäller att förhindra pandemier. Det är en naturlag i sammanhanget.

Eftersom pandemin inte är över och det är en ny pandemi så kan man utgå från hur viruset är uppbyggt och hur det sprids för att se vad som krävs för att motverka den. Dit räknas i dagsläget inte ”snake oil” i form av antimaskmedel eller liknande eftersom detta inte kan visas ha effekt på viruset. Statistisk korrelation kan uppstå av många orsaker och det är här som den medicinska vetenskapen brukar ha rätt i längden eftersom den kan förklara vad som händer och varför.

Därför kunde tex vaccin tas fram så fort (vad hände med konspirationerna kring dem förresten? De dog helt när folk fattade hur det funkar) och därför går kurvorna ned så pass mycket i den vaccinerade delen av världen, trots ökad smittspridning främst inom den icke vaccinerade delen av befolkningen.

Nu är inte vaccinering en 100% garanti för smittofrihet i all evighet utan de som fick vaccinet i början strax före nyår kanske behöver en till dos så småningom. Som jag uppfattat det är det där diskussionen finns idag - denna dos skall då ställas mot att ge den till någon som inte fått sin första.

I stort sett samtliga som idag ligger på IVA pga covid-19 är ovaccinerade, lite olika beroende på region men det är generellt så. Helt onödigt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad som driver Israels siffror just nu finns det troligen vetenskapliga diskussioner kring, med kausalt grundad evidens.
Såg denna för en tid sedan ang detta. Tag det för vad det är, jag säger inget om sanningshalten:

“I watch [Israeli data] very, very closely because it is some of the absolutely best data coming out anywhere in the world,” says David O’Connor, a viral sequencing expert at the University of Wisconsin, Madison. “Israel is the model,” agrees Eric Topol, a physician-scientist at Scripps Research. “It’s pure mRNA [messenger RNA] vaccines. It’s out there early. It’s got a very high level population [uptake]. It’s a working experimental lab for us to learn from.”

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Duger den här då?

Israel: 157 doser administrerade per 100 personer.
Världen: 73 doser administrerade per 100 personer.
View attachment 463905

Vaccinering ser inte ut att vara den magiska lösningen, det är min poäng(och nej, jag säger inte att någon här har påstått det).

Som sagt, det går inte att dra några som helst slutsatser av Israel sept 2021 utan man måste se det över tid samt se vilka grupper som driver smittan. I genomsnitt har då hela befolkningen fått 1,57 doser och då den äldre delen (stor i Israel) har fått 2, så lär den yngre bara ha fått 1 och det vet vi ju sedan tidigare att en dos är otillräcklig för att stoppa smittan, men den ger ett ganska hyfsat skydd mot att bli allvarligt sjuk eller dö. Så när Israel har fått mer än 2 doser per medborgare kan man se om det påverkar spridningen - dock lär det fortsatt uppstå kluster i bosättningar osv.

Ungefär som mässlingsutbrott i Järna. Lika jäkla onödigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Såg denna för en tid sedan ang detta. Tag det för vad det är, jag säger inget om sanningshalten:

Här fanns en artikel om vad som ligger bakom läget i Israel, dvs inte alls så illa som man kunde förledas att tro och dessutom visar det på vaccinets stora betydelse även där.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dit räknas i dagsläget inte ”snake oil” i form av antimaskmedel eller liknande eftersom detta inte kan visas ha effekt på viruset.

Det där är fel map Ivermektin.
Finns tom mer data på ivermektins effekt på covid än vad det fanns på iverkmektin när det först blev godkänt för behandling av flodblindhet eller vad det nu var.

Tro det tas upp i denna, minns inte riktigt var jag snappade upp det.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår