Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Man undrar ju om siffertrixande, som väl är folkohälsomyndighetens kanske främsta signum, förutom tvåhandsnysningen.
Men jag fattar inte grejen. Vad skulle man få ut av det?
Att det ska se ut som att "många" vaccinerat sig och att då de som inte gjort det ska se siffrorna och tänka typ - nåväl jag kan väl jabba mig, alla andra verkar ju göra det - som en sorts lemmeltågsmentalitet?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är ju IS och talibaner definitivt inte "vänner".
Talibaner är afghanska nationalister medan IS vill skapa sitt "gränslösa" kalifat.
Dom strider inbördes.

Ja, fel av mig. Byt ut "IS" till "talibanerna" i vad jag skrev tidigare.

Jag menade alltså att det verkar som att majoriteten av afghanerna ville bli styrda av talibanerna.
Folket överlämnade sig direkt till en stat styrd av talibaner.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bra, sådär ska riktiga argument presenteras.
Förresten, du kan gå till primärkällan om du vill.

1631385470120.png

1631385528103.png

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På tal om siffror.
Screenshot_20210911-203816_Chrome.jpg

Smittorisken lite högre än jag trott, dödsrisken lite lägre.
Jag har verkligen inget problem med att ha fel gällande låga dödsrisker. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja, fel av mig. Byt ut "IS" till "talibanerna" i vad jag skrev tidigare.

Jag menade alltså att det verkar som att majoriteten av afghanerna ville bli styrda av talibanerna.
Folket överlämnade sig direkt till en stat styrd av talibaner.
Ah, OK.
Jag gissar att stödet inte är jättehögt (30%?) men i valet mellan stöd och död...
Sen gissar jag också att stödet är högre bland män än kvinnor.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den här kan säker roa någon. Angående rimligheten i antalet vaccinerade.
Beräknat utifrån officiella siffror. Ingen konstig matematisk hokuspokus heller.

Pajasen som skrivit det där har uppenbarligen valt att strunta i att ens fundera över platser som Kistamässan eller liknande där det varit flera led med människor och rader med vaccinatörer. I en liten ort som Enköping fanns det 6 rader och alla i Uppsala län fick två tider bokade direkt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Pajasen som skrivit det där har uppenbarligen valt att strunta i att ens fundera över platser som Kistamässan eller liknande där det varit flera led med människor och rader med vaccinatörer. I en liten ort som Enköping fanns det 6 rader och alla i Uppsala län fick två tider bokade direkt.
Pajas och pajas...men ja så kan det absolut vara.
Tycker det känns som märkligt höga siffror(men det kanske det inte är, det är bara min känsla som såklart kan vara fel), sen kan tex kistamässan förklara en del men hur stor skillnad skulle det göra, det vet inte jag.

Antal rader säger inget om beläggningen ju. Inte alla utan alla som valde att boka.

Känns också märkligt att de skulle hålla på och trixa med siffrorna. Som jag skrev ovan, jag fattar inte vad de skulle få ut av det(som är värt att riska att åka dit på). Fast å anra sidan, det är väl bara fake news isf

Detta kontrollräknade jag själv:
Actually, when extracting the amount of vaccinated during week 32 from week 31 in their graph, 520 600 shots was given in that 7-day span! That is 104 120 shots each working-day, or 13 015 shots every hour! In tiny Sweden! Ridiculous!!

Jag menar att det känns märkligt, det är allt jag säger för nu.

Nåväl, någon vän av ordning får gärna dra iväg ett mail till FHM och fråga.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Pajas och pajas...men ja så kan det absolut vara.
Tycker det känns som märkligt höga siffror(men det kanske det inte är, det är bara min känsla som såklart kan vara fel), sen kan tex kistamässan förklara en del men hur stor skillnad skulle det göra, det vet inte jag.

Antal rader säger inget om beläggningen ju. Inte alla utan alla som valde att boka.

Känns också märkligt att de skulle hålla på och trixa med siffrorna. Som jag skrev ovan, jag fattar inte vad de skulle få ut av det(som är värt att riska att åka dit på). Fast å anra sidan, det är väl bara fake news isf

Detta kontrollräknade jag själv:
Där ser du direkt vem som trixat med siffror. Vaccinering har pågått 7 dagar i veckan, inte fem. Inte alltid överallt, men att slå fast att det är fem är oärlig argumentation.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Där ser du direkt vem som trixat med siffror. Vaccinering har pågått 7 dagar i veckan, inte fem. Inte alltid överallt, men att slå fast att det är fem är oärlig argumentation.
Trixat. Det är ju en illustration. Hur många timmar ska de 520600 doserna delas på då för att vara exakt? Cirka 4000 doser per timme dygnet runt i en vecka är svårare att få känsla för men det illustrerar samma sak om det kanske säger dig något bättre.
Så ja det kanske har pågått vaccinerig 7 dagar i veckan. Vad spelar det för roll när man ska få ut et snitt? Om 99% av all vaccinationskapacitet är öppen 1 timme om dagen mån-fre och 1% är öppen 1 timme om dagen lör-sön så kan man säga att du har rätt. Räkna om det till motsvarande arbetsveckastimmar då.
Har han ens tjänat på att räkna så mot verkligheten?

Två första träffarna på google.
Ser ju inte jätteöppet ut sas.
Vi kan kika på de större städerna då så att jag inte får skit för att cherrypicka.
Kolla Eskilstuna och Örebro

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men jag fattar inte grejen. Vad skulle man få ut av det?
Att det ska se ut som att "många" vaccinerat sig och att då de som inte gjort det ska se siffrorna och tänka typ - nåväl jag kan väl jabba mig, alla andra verkar ju göra det - som en sorts lemmeltågsmentalitet?
Jag kan inte säga mer än att jag tolkar denna oändliga ström av desinformation, självmotsägelser, bombardemang med förhållningsregler som något annat än att skapa rädsla, förvirring samt få det att se ut som någon slags handlingskraft. Mycket totalt utan logik. Presskonferenser, den harklande, mässande Tegnell. Allt är som en film där folket ska dresseras till en formbar massa med rädsla som metod.

Jag har vägrat låta mig matas med fhm-trojkan eller Hallengren.

Friseras det siffror, som är en socialdemokratisk paradgren, får man nog säga att de har anledning därtill med +14000 döda och varför?

Anseendet, sverigebilden. Sanning underordnad.

Edit;
Sorry, drog iväg..

Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag kan inte säga mer än att jag tolkar denna oändliga ström av desinformation, självmotsägelser, bombardemang med förhållningsregler som något annat än att skapa rädsla, förvirring samt få det att se ut som någon slags handlingskraft. Mycket totalt utan logik. Presskonferenser, den harklande, mässande Tegnell. Allt är som en film där folket ska dresseras till en formbar massa med rädsla som metod.

Jag har vägrat låta mig matas med fhm-trojkan eller Hallengren.

Friseras det siffror, som är en socialdemokratisk paradgren, får man nog säga att de har anledning därtill med +14000 döda och varför?

Anseendet, sverigebilden. Sanning underordnad.

Edit;
Sorry, drog iväg..

Men om man nu skulle frisera siffror så hämningslöst. vore inte de där 14000 en bra början för omvärdering isf?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Här kommer lite mer tyckande dvs inte fakta: "Sverige klättrar i rankingen över de länder som anses ha hanterat coronapandemin bäst. Av 60 länder placerar sig Sverige på sjunde plats."

Postat på en sajt som vi alla är med och finansierar via skatten. Lätt att hitta för en som orkar söka och vill tycka vidare om i ämnet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Trixat. Det är ju en illustration. Hur många timmar ska de 520600 doserna delas på då för att vara exakt? Cirka 4000 doser per timme dygnet runt i en vecka är svårare att få känsla för men det illustrerar samma sak om det kanske säger dig något bättre.
Så ja det kanske har pågått vaccinerig 7 dagar i veckan. Vad spelar det för roll när man ska få ut et snitt? Om 99% av all vaccinationskapacitet är öppen 1 timme om dagen mån-fre och 1% är öppen 1 timme om dagen lör-sön så kan man säga att du har rätt. Räkna om det till motsvarande arbetsveckastimmar då.
Har han ens tjänat på att räkna så mot verkligheten?

Två första träffarna på google.

Ser ju inte jätteöppet ut sas.
Vi kan kika på de större städerna då så att jag inte får skit för att cherrypicka.
Kolla Eskilstuna och Örebro
Även om du inte har hängt med i de olika faserna i vaccinationen så borde du ha noterat att det har varierat över tid hur tillgängligt det har varit. Vad som är öppet nu när drygt 70% av den vuxna befolkningen fått två doser skiljer sig markant från när trycket var som högst.
Jag är uppväxt i Örebro län och har familj som vaccinerats på helgdagar.

Den bloggen du länkade till hade baserat beräkningar på felaktiga antaganden (inte sett köer, bara vardagar...) så i mina ögon föll trovärdigheten direkt. Personen bakom har tydligt anpassat texten för att framföra sina konspirationsteorier och hoppas på spridning.
Kan man så snabbt hitta några nyckelpunkter som är fel antar jag att det blir fler om man fingranskar allt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Dr Cambell har nu, eftersom man i UK nu utgår från att alla kommer få covid, gått in lite på hur man boostar sitt immunförsvar innan man får covid.
Här om zink.
Hade ingen aning om att det gör så mycket.
Kommer lägga till zink enligt rekommendation till det D3 och omega-3 som jag tagit i flera år.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Även om du inte har hängt med i de olika faserna i vaccinationen så borde du ha noterat att det har varierat över tid hur tillgängligt det har varit. Vad som är öppet nu när drygt 70% av den vuxna befolkningen fått två doser skiljer sig markant från när trycket var som högst.
Jag är uppväxt i Örebro län och har familj som vaccinerats på helgdagar.

Den bloggen du länkade till hade baserat beräkningar på felaktiga antaganden (inte sett köer, bara vardagar...) så i mina ögon föll trovärdigheten direkt. Personen bakom har tydligt anpassat texten för att framföra sina konspirationsteorier och hoppas på spridning.
Kan man så snabbt hitta några nyckelpunkter som är fel antar jag att det blir fler om man fingranskar allt.
Så vad är rätt antal timmar att fördela på?
När var trycket som högst?
Var snittkapaciteten under veckan då de 520600 doserna gavs mer eller mindre än 8 tim dag under fem dagar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så vad är rätt antal timmar att fördela på?
När var trycket som högst?
Var snittkapaciteten under veckan då de 520600 doserna gavs mer eller mindre än 8 tim dag under fem dagar.
Men du fattar väl att det är rena dumheter som den där anonyme tomten (troligen sk rysstroll) postat på sin blogg?

Såväl ordval som innehåll är ju som ett skolexempel på "(rysstrollfabriks-) påverkan via sociala medier, i syfte att skapa osäkerhet och förvirring". Tydligt riktat mot den kategori människor som hämtar sin verklighetsbild från sk "alternativa media".

I Sverige är i stort sett allt offentligt, det finns register för fan och hans moster och Sverige anses internationellt också ha mycket hög tillförlitlighet på sina siffror. När det gäller hur Covidvaccinationerna organiserats och utförts så skall man väl ha legat under en sten sedan strax före jul 2020, eftersom tidningar, press och TV varit fullsmockat med uppgifter om hur det fungerar - och inte fungerar för den delen.

Det är samma visa som de där som försöker bevisa att de nazistiska koncentrationslägren aldrig funnits, eftersom gaskamrarna inte skulle ha x eller y kapacitet, eller att Twin Tower aldrig kunde ha rasat utan att sprängämnen varit utplacerade eller eller eller. Oldest trick in the book och lika förvånande varje gång att vuxna människor faller i fällan. Ett underbetyg åt svensk skola är det i alla händelser.

EDIT:

Här man man se hur många doser som fördelats, doser är inte detsamma som människor. Tomten lägger ihop dos 1 och 2 och förfasar sig över att vi inte är 13 miljoner människor i Sverige...

Angående hur många som vaccinerats när så går det också att få fram, eftersom alla doser registreras i realtid och den enskilde medborgaren kan omedelbart efter sin första dos begära ut ett vaccinationsintyg via webben. Mycket smidigt.

EDIT 2:

Här kan man se vecka för vecka, ort/län, hur många som vaccinerats med hur många doser.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Men du fattar väl att det är rena dumheter som den där anonyme tomten (troligen sk rysstroll) postat på sin blogg?
Mycket möjligt. Jag har inte sagt att det är sant men fått en massa känsloargument om att det är falskt. Jag säger varken bu eller bä. Det är det ni som gör, för att det känns fel för er. Och som vi alla lärt oss i dagens samhälle så är ju känslor så viktiga i en argumentation.
Men visa det då, jag fattar inte de här vänsterkänsloargumenten.
Skulle också vilja veta varför han troligen är ett rysstroll? Det bara känns så eller?
Såväl ordval som innehåll är ju som ett skolexempel på "(rysstrollfabriks-) påverkan via sociala medier, i syfte att skapa osäkerhet och förvirring". Tydligt riktat mot den kategori människor som hämtar sin verklighetsbild från sk "alternativa media".
Förändrar det siffrorna?
I Sverige är i stort sett allt offentligt, det finns register för fan och hans moster och Sverige anses internationellt också ha mycket hög tillförlitlighet på sina siffror. När det gäller hur Covidvaccinationerna organiserats och utförts så skall man väl ha legat under en sten sedan strax före jul 2020, eftersom tidningar, press och TV varit fullsmockat med uppgifter om hur det fungerar - och inte fungerar för den delen.
Har du missat några ord? Legat under en sten om man vadå...eftersom tidningar, press och TV varit fullsmockat med uppgifter om hur det fungerar - och inte fungerar för den delen.?
Det är ju just officiella siffror med där om du faktiskt skulle orka läsa och inte bara reflektivt spy galla över någon som inte tycker lika som du.
Det är samma visa som de där som försöker bevisa att de nazistiska koncentrationslägren aldrig funnits, eftersom gaskamrarna inte skulle ha x eller y kapacitet, eller att Twin Tower aldrig kunde ha rasat utan att sprängämnen varit utplacerade eller eller eller. Oldest trick in the book och lika förvånande varje gång att vuxna människor faller i fällan. Ett underbetyg åt svensk skola är det i alla händelser.
Att du säger att det är samma visa betyder inte att det är det.
Det är din kompis statens egna uppgifter på vaccinerade, sedan presenterade i doser/timme vid en normal arbetsvecka.
Varken mer eller mindre. Fan vad ni verkar få ont i magen av detta.
Här man man se hur många doser som fördelats, doser är inte detsamma som människor. Tomten lägger ihop dos 1 och 2 och förfasar sig över att vi inte är 13 miljoner människor i Sverige...
Nej. Nu ljuger du igen.
Man skulle kunna tro att du är någon sorts statligt propagandatroll som du håller på.
Ta av dig foliehatten nu.
Angående hur många som vaccinerats när så går det också att få fram, eftersom alla doser registreras i realtid och den enskilde medborgaren kan omedelbart efter sin första dos begära ut ett vaccinationsintyg via webben. Mycket smidigt.
Jag har redan länkat till den datan. Den används i bloggen...

Så vad har vi kommit fram till.
Ni säger att det är fake news för att något vaccinationsställe haft söndagsöppet? Att något annat ställe haft stängt onsdag spelar ingen roll?
Det är ni som argumenterar emot något här, inte jag som argumenterar för. Men ni har ingen som helst data att visa som pekar på att det som skrivs i bloggen är fel.

Edit. Jag tror som ni, dvs att det är fel. Men till skillnad från er håller jag käften eftersom jag inte har någon data som visar på att det just är fel, vilket ni inte heller verkar ha.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
1.1 miljoner svenskar har varit tillräckligt sjuka för att testa sig och har blivit bekräftat smittade så du säger alltså att 22 miljoner svenskar varit smittade redan?
Finns dom som söker sjukvård vid minsta förkylning och gör testet för att de är oroliga. Och blir antagligen glada över att Covid-19 inte var mer som en vanlig förkylning för deras del.

Det är som en av mina arbetskamrater som fick Covid-19. Symptom:tappat lukt- och smaksinnet, och lite snuvig 2-3 dagar som han sade sedan var han helt ok. Ingen medicenering krävdes det heller. Uppsökte sjukvården enkom för att veta om han hade Covid-19. Och inte för att han var så sjuk att att han måste ha sjukvård. Tvivlar att han är ensam om att göra detta.

Har flera i min bekantskapkrets som har testats positiv utan några symptom och självklart registrerats som smittade. Alla smittade blir inte sjuka! Detta kan väl knappast vara någon nyhet..lr?

Många testar sig också för att se om de är smittade. Tar min dotter som exempel och som jobbar inom sjukvården. Hon tar testet flera gånger i månaden. Detta gör hon själv via blodtest från fingret.

Häromdagen talade jag med en av cheferna och han hade tagit sin andra jabb. Första var det just inget besvär med däremot den andra jabben. Hög feber i i fem dagar och annat i vaccinets följe, och fruktansvärd smärta i armen i flera dagar. Armen har han fortfarande ont i. Men trots det är han tillbaka på jobbet.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA