Covid-19 viktig information!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vi är inte mitt i, för antal döda ligger vi väl runt plats 50 i världen av 200 länder trots världens näst högsta skatter och en sjukvård som svenska folket anser vara bäst i världen.

Sämre än en lång rad länder med betydligt sämre förutsättningar.

Precis! Till och med du som inte är statsepidemiolog såg vågen komma.
En regerings syfte är också att lugna folket vilket i sig kan lyfta ekonomin, man vågar satsa mer och tro att det snart är slut. Jag anser väl det vara mer naivt än att de "ljuger". Tar du dom ord för ord, ja då kan du ju tycka si och så men det är nog mer ditt personlig agg gentemot dom än att det vore vad dom verkligen sa.

Sverige har totalt sett gjort bra ifrån sig. Jag följer även lite vänner från andra kontinenter, speciellt USA, och där är hela landet splittrat och media där i sig splittrar folk i grupper för om vaccinerat är bra eller inte. Vaccinets syfte t.ex. för mig är ett sätt att snabbare gå vidare. Det är ett sätt för dig som medborgare att hjälpa landet gå vidare. Det är ärligt talat en del av ens ansvar som medborgare. Man ska förstås inte sen blint lite på att vaccin är bra för en. Jag står t.ex. över säsongsvaccination och anser istället bara utsatta grupper bör ta dessa vaccin. Jag tror även covid19 blir ett säsongsvirus till slut, vi kommer aldrig på riktigt bli av med det.

Detta är min egen tolkning. Jag följer iofs inte svenska nyheter, utan läser på själv och följer mer internationella nyheter och försöker se helheten och förstå mig på den själv. Än att man ska ta någons tolkning som sanning.

Och även detta är ju min högst personliga åsikt. Jag är mest förundrad ibland över att det verkar finnas en stark önskan att misstro allt en regering gör. Jag t.ex. skulle aldrig rösta på sossar, men jag tror ju inte för det att S är onda människor som inte i sig gjort Sverige bättre på många sätt med höga skatter som gör det bra för alla och inte bara vissa.

Men det är en annan diskussion hehe.

Kul ämne diskutera så länge vi håller nivån professionell sinsemellan. (lite därför jag aldrig ser på svenska politiska debatter. Det är under min nivå och ger mig ingenting)

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är en komplex fråga.

Jag skulle vilja dela upp vår pandemirespons i två skeden.
- Före vaccinet. Här hade alla länder samma förutsättningar att skydda liv och ekonomi.
- Efter vaccinet. Hur väl har man fått ut vaccinet och kunnat öppna upp.

Före vaccinet - dödstalen.
Här kan jag inte annat än se att vi misslyckats. Jämfört med grannar så var våra dödstal katastrofala mer eller mindre.
Min oro här är att om man INTE ser detta som ett problem kommer det heller INTE utredas och vi kommer göra det lika katastrofalt dåligt nästa gång.
Jag tycker riktigt illa om alla politiker som bagatelliserar problem (i alla möjliga frågor) men som alla andra ser för då vet jag att inget kommer lösas och samma skit kommer uppkomma igen.
Jag vill alltså inte ställa någon inför "folktribunal" utan bara att vi gör det bättre nästa gång.

Före vaccinet - öppet samhälle.
Jag tycker vi haft rätt strategi här med öppna skolor och ett förhållandevis öppet samhälle i övrigt.
Jag är dock inte säker på att kostnaden för detta hade behövt vara så många dödsfall.
Jag har inte sett några jämförande siffror med grannländer gällande dipp i BNP eller arbetslöshet men gissar/hoppas att vi ligger något bättre?
Det borde finnas något sätt att BÅDE hålla samhället öppet OCH hålla ner dödsfallen.

Efter vaccinet
Här tycker jag vi lyckats ganska bra (iaf över medel) med att förmedla vikten av vaccin av samma skäl som Swedie skriver här ovan och jag i stort håller med om.
Jag ser heller inga fel i distribution och prioriteringar kring vaccinet.
Allt har inte varit perfekt men iaf över medel imo.

Som vanligt bara mina 2 cent...:)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi är inte mitt i, för antal döda ligger vi väl runt plats 50 i världen av 200 länder trots världens näst högsta skatter och en sjukvård som svenska folket anser vara bäst i världen.

Sämre än en lång rad länder med betydligt sämre förutsättningar.

Precis! Till och med du som inte är statsepidemiolog såg vågen komma.
Tydligt jag inte tillhör det svenska folket
för det är flera år sedan jag upptäckte att Sverige hade minst sjukhussängar/100000 i Europa.
Trots att i Sverige inräknas också privat ägda sjukhus i statistiken.
Och detta är väl känt nere i Bryssel. Har en bekant som jobbar där. Tveksamt om hon pga bristen på sjukvård i Sverige återvänder till Sverige vid pensioneringen. Enligt henne själv.
Sjukhuskapaciten har minskat från ca 800 platser/100000 till ca 200 platser/100000 på 34 år.
Exempel från de sista 10 åren: Spenshults reumatikersjukhus läggs ner och blir migrant förläggning

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad kan det här bero på? Kan det ha något med covidvaccinen att göra?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad kan det här bero på? Kan det ha något med covidvaccinen att göra?
Den enda slutsats man kan dra av det hela är att vaccinet drar igång immunförsvaret som orsakar snarlika lindrigare biverkningar än att få det äkta viruset. Vet inte om det var här eller sweclockers men det var stridspittar som prompt skulle ut och dra jobbiga träningspass direkt efter vaccinationen. Har man något innanför pannbenet är det självklart att ta det lite piano några veckor efter en vaccination.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dom verkar nästan desperata för att få folk att vaccinera sig. Österrike erbjuder fri voucher på bordell för de som vaccinerar sig!

På tal om vaccin, jag har vaccinerat mig 7 gånger den senaste veckan, tror ni man kan få problem med bieffekter ifall man vaccinerar sig fler gånger?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dom verkar nästan desperata för att få folk att vaccinera sig. Österrike erbjuder fri voucher på bordell för de som vaccinerar sig!

På tal om vaccin, jag har vaccinerat mig 7 gånger den senaste veckan, tror ni man kan få problem med bieffekter ifall man vaccinerar sig fler gånger?
Samma med barn.
Fast dom är iofs lättare att kontrollera fysiskt.
(Är det någon förälder som tycker att detta är ok?)

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
tja så långe du är under 18 år ska du göra som dina föräldra säger
hur mycket du än skriker o fäktar med armar o ben
lite som när dom skriker på ica för att dom inte får godis.
snabbt ut i bilen o hem på rummet några timmar o tänka över va dom har ställt till med
uppfostran heter det, det där tyvärr inte så många föräldra idag som vet va är

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
lite som när dom skriker på ica för att dom inte får godis.
snabbt ut i bilen o hem på rummet några timmar o tänka över va dom har ställt till med
uppfostran heter det, det där tyvärr inte så många föräldra idag som vet va är
Den körde jag. Behövde aldrig göra om det. Barn lär sig snabbt ! De små liven ! :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tänk, nu intresserar sig omvärlden för oss ! Igen !
Men egentligen är det bara väl att inget har förändrats sedan Mars 2020 har du inte symptom smittar du inte.
och de här erfarenheterna är väl också för lokala och för begränsade ?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tänk, nu intresserar sig omvärlden för oss ! Igen !
Alla kommer att bli smittade, förr eller senare, med eller utan antigen-test. Finns det någon som tror att Covid19 kommer att vara utrotad inom ett par år bara vi testar tillräckligt och håller social distans? Tankegången är väl den att vi ska hålla nivån nere så att IVA inte blir överbelastad.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Alla kommer att bli smittade, förr eller senare, med eller utan antigen-test. Finns det någon som tror att Covid19 kommer att vara utrotad inom ett par år bara vi testar tillräckligt och håller social distans? Tankegången är väl den att vi ska hålla nivån nere så att IVA inte blir överbelastad.
Men om nu tankegången är att hålla nivån nere så IVA inte blir överbelastad så är det väl ganska smart av två skäl att testa tex sjukvårdspersonal innan jobbet
Så inte kollegerna också smittas och de blir ännu färre på jobbet på IVA
Så inte fler "brukare" på sjukhus och äldreboenden dessutom får Covid och belastar vården.

Förklaringen som jag ser det till den svenska linjen är ekonomin. De som dör är huvudsakligen pensionärer som belastar offentlig ekonomi. Någon som kan hitta det några år gamla citatet ungefär: "Det är inte invandrarna utan 40-talisterna som kostar."
Hittade själv bara

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Förklaringen som jag ser det till den svenska linjen är ekonomin. De som dör är huvudsakligen pensionärer som belastar offentlig ekonomi.
Du håller inte med om att i princip alla kommer att smittas förr eller senare? Just nu har Norge mer än dubbelt som många nysmittade än Sverige. Sverige har resurser just nu att ta emot patienter från andra länder. Att pensionärer "belastar" ekonomin, så har det ju alltid varit och kommer att vara, iaf inom överskådlig tid. Min far fick beskedet "du kommer aldrig att kopplas till en hjärtlungmaskin" pga kol i sista stadiet för sex år sedan. Han är ute och dejtar ungdomskärleken varje dag och vägrar låsa in sig. Leva för att dö eller dö för att leva?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du håller inte med om att i princip alla kommer att smittas förr eller senare? Just nu har Norge mer än dubbelt som många nysmittade än Sverige. Sverige har resurser just nu att ta emot patienter från andra länder. Att pensionärer "belastar" ekonomin, så har det ju alltid varit och kommer att vara, iaf inom överskådlig tid. Min far fick beskedet "du kommer aldrig att kopplas till en hjärtlungmaskin" pga kol i sista stadiet för sex år sedan. Han är ute och dejtar ungdomskärleken varje dag och vägrar låsa in sig. Leva för att dö eller dö för att leva?
Glöm inte att jag skrev:
Men om nu tankegången är att hålla nivån nere så IVA inte blir överbelastad så är det väl ganska smart av två skäl att testa tex sjukvårdspersonal innan jobbet
Så inte kollegerna också smittas och de blir ännu färre på jobbet på IVA
Så inte fler "brukare" på sjukhus och äldreboenden dessutom får Covid och belastar vården.

och enda förklaringen till att man inte väljer testa (som WHO tycker) i Sverige är ekonomin

Pensionärer kostar. Ju fortare dom dör desto bättre för den offentliga ekonomin.

Alla kommer inte få det och dö av det. Många kommer dö av annat.
Varje år dör ca 90000 i Sverige.
Hittills efter ca 1,5 år har alltså ca 135000 dött därav ca 15000 dött av / med Covid.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Vet ej om detta tagits upp tidigare.

@Wunder i farten?
Department of Clinical Microbiology, Virology, Umeå University, SE-90185 Umeå, Sweden

Spikeproteinet hämmar reparation av DNA-skador genom att hindra nyckel-DNA-reparationsproteinet BRCA1. När BRCA1 störs eller reparationen så är det en av de största anledningarna till utveckling av cancer.

"Genom att använda en in vitro-cellinje, rapporterar vi att SARS-CoV-2-spikproteinet signifikant hämmar reparation av DNA-skador, vilket krävs för effektiv V(D)J-rekombination i adaptiv immunitet. Mekanistiskt fann vi att spikeproteinet lokaliseras i kärnan och hämmar reparation av DNA-skador genom att hindra nyckel-DNA-reparationsproteinet BRCA1 och 53BP1 rekrytering till skadestället. Våra fynd avslöjar en potentiell molekylär mekanism genom vilken spikproteinet kan hämma adaptiv immunitet och understryka de potentiella biverkningarna av spikbaserade vacciner i full längd."

Video förklarar:

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
.......
Våra fynd avslöjar en potentiell molekylär mekanism genom vilken spikproteinet kan hämma adaptiv immunitet och understryka de potentiella biverkningarna av spikbaserade vacciner i full längd."

Video förklarar:
Betyder det här att det är bättre få Covid-19 och bli sjuk än att vaccinera sig ?
Eller får man samma potentiella biverkningar av Covid-19 som av spikbaserade vacciner ?

Raderad medlem 51742

Guest
.......

Betyder det här att det är bättre få Covid-19 och bli sjuk än att vaccinera sig ?
Eller får man samma potentiella biverkningar av Covid-19 som av spikbaserade vacciner ?

Tror inte det går att dra sådana slutsatser. Om jag förstått det rätt handlar detta om en enstaka studie där man studerat celler i labbmiljö och hittat en möjlig verkningsmekanism. En sådan studie behöver bekräftas av andra studier men framför allt också kompletteras med forskning som undersöker ifall det även leder till negativa effekter på verkliga människor på längre sikt.

Dessutom finns ju spikeproteinet inte enbart i dessa vacciner utan också förstås i själva viruset. Min egna lekmannamässiga gissning, utan att veta mer, är att motsvarande verkningsmekanism då också bör finnas om man blir infekterad av viruset på naturlig väg, även om det förstås kan tänkas skilja sig när det gäller vilka nivåer av proteinet som cirkulerar i blodet och hur länge.

Det är otroligt mycket om biologiska mekanismer hos människan som vi ännu inte vet. Att virusinfektioner kan ge DNA-skador som i förlängningen kan ge upphov till cancer är i sig inget nytt. Där finns det ju redan idag allmänna vaccinationsprogram mot virus som man vet orsakar cancer, i syfte att förebygga. Förmodligen finns det mängder av andra cancerfall som helt eller delvis orsakas av sådana mekanismer kopplat till virusinfektioner som vi ännu inte har kunskap om.

Den slutsats jag själv drar är att studien bidrar med kunskap som skulle kunna leda till utveckling av ännu säkrare vaccin, genom undvikande av teoretisk risk kopplat till en potentiell verkningsmekanism. Däremot tror jag inte det går att dra några slutsatser kring att vaccinen därigenom skulle vara osäkra i förhållande till den risk det innebär att smittas av viruset på naturlig väg. Frågan är om denna eventuella risk är något att oroa sig särskilt för jämfört med den stora mängd andra potentiella risker som vi dagligen utsätts för utan att veta det. Utan studier där den verkliga risken kan kvantifieras tror jag det är omöjligt att svara på.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Dessutom finns ju spikeproteinet inte enbart i dessa vacciner utan också förstås i själva viruset. Min egna lekmannamässiga gissning, utan att veta mer, är att motsvarande verkningsmekanism då också bör finnas om man blir infekterad av viruset på naturlig väg, även om det förstås kan tänkas skilja sig när det gäller vilka nivåer av proteinet som cirkulerar i blodet och hur länge.
Helt riktigt, det är ju själva spikeproteinet som eventuellt orsakar skadan och som videon påpekar ska detta inte tas lätt men måste bekräftas i andra studier.
Det är otroligt mycket om biologiska mekanismer hos människan som vi ännu inte vet. Att virusinfektioner kan ge DNA-skador som i förlängningen kan ge upphov till cancer är i sig inget nytt. Där finns det ju redan idag allmänna vaccinationsprogram mot virus som man vet orsakar cancer, i syfte att förebygga.
HPV och livmodercancer har nog alla hört talas om. Nyligen kunde vi läsa om lyckad vaccination av tonåringar i UK där cancerfallen minskat med nästan 90%
Förmodligen finns det mängder av andra cancerfall som helt eller delvis orsakas av sådana mekanismer kopplat till virusinfektioner som vi ännu inte har kunskap om.
Just därför är det dumt att injicera ett eventuellt skadligt protein men hittills finns stora fördelar med vaccinet.

Den slutsats jag själv drar är att studien bidrar med kunskap som skulle kunna leda till utveckling av ännu säkrare vaccin, genom undvikande av teoretisk risk kopplat till en potentiell verkningsmekanism. Däremot tror jag inte det går att dra några slutsatser kring att vaccinen därigenom skulle vara osäkra i förhållande till den risk det innebär att smittas av viruset på naturlig väg. Frågan är om denna eventuella risk är något att oroa sig särskilt för jämfört med den stora mängd andra potentiella risker som vi dagligen utsätts för utan att veta det. Utan studier där den verkliga risken kan kvantifieras tror jag det är omöjligt att svara på.
Det är i stort sett vad som nämns. Vissa forskare varnar för att man använder sig av fullängdsprotein och att man bör använda sig av delar av proteinet istället men det finns säkert en hake med det.
Nej, man kan ju inte dra några slutsatser ännu men den eventuella risken är allvarlig och bör inte relativiseras bort.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

@Wunder i farten?
Department of Clinical Microbiology, Virology, Umeå University, SE-90185 Umeå, Sweden
Intressant.

Ya-Fang är knuten till min avdelning men jobbar såvitt jag vet i nuläget helt med forskning, medan jag är i den kliniska verksamheten.

Eventuella indirekta DNA-skadande mekanismer hos Spike-proteinet måste helt klart undersökas mer, och jag är beredd att satsa en öl på att det inom kort lär komma fler artiklar på ämnet. Ifall mekanismen har relevans in vitro kan det eventuellt förklara det klena immunsvar och låga antikroppstitrar vi ofta ser hos tillfrisknade.
Även om nu mekanismen skulle kunna ge upphov till DNA-skador är vaccinerna fortsatt nödvändiga, dels eftersom den som blir infekterad ändå kommer utsättas för spikeproteinet, och dels eftersom vi helt enkelt måste få fram ett effektivt immunsvar för att kunna stoppa pandemin.

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende