Covid-19 viktig information!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
DN's rubrik häromdagen
GP's kommentar idag
Citat
" Samma dag som ”Årets förvillare” delades ut frontade Dagens Nyheter sin förstasida med rubriken ”Forskare: Två vaccindoser ger obefintligt skydd mot omikron”.
För den som gick in och läste själva artikeln visade det sig att vaccinet i själva verket skyddar mycket effektivt mot svår sjukdom och död."
slut citat

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Rubriksättare på en tidning får betalt för antalet klick (annonsintäkt) det genererar. En reporter för antalet ord i ett reportage. Vet man det - behöver man inte bli så upprörd över "ingenting".

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja men återigen så är det ANDELEN av vaccinerade resp ovaccinerade som är väsentlig ifall man vill påvisa någonting. Av någon anledning "glömmer" så många bort det...
Enligt uppgift från Alternativmedia (dvs ej något att bry sig om )
är de danska siffrorna fall / 100000 invånare

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Rubriksättare på en tidning får betalt för antalet klick (annonsintäkt) det genererar. En reporter för antalet ord i ett reportage. Vet man det - behöver man inte bli så upprörd över "ingenting".
Men resultatet, att jag (och kanske några mer? ) förlorar steg för steg förtroendet för PK-media.
(Om förtroendet inte redan rök helt i samband med omröstningen om Sveriges EU-medlemskap ?)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Senaste veckorapporten säger väl egentligen så också?
Går det att få de exakta siffrorna till graferna?

1642334951270.png
1642334966424.png
I åldern 18-19, 20-29, 40-49 och 50-59 är det väl rätt tydligt?
Med ovaccinerad avses personer som inte har någon dos registrerad i NVR, endast har en dos registrerade eller två doser och det gått mindre än 14 dagar sedan andra registrerade dosen. Vaccinerad avser personer med två doser registrerade i NVR, där datum för andra dosen är för minst 14 dagar sedan vid tillfället för positivt test. Personer med en tredje registrerad dos ingår i gruppen vaccinerade.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

View attachment 467682
View attachment 467683
En förklaring är att bland vuxna vaccinerade (som jag) är väl intresset för att skydda sig mot smitta (typ: stanna hemma, undvika kollektivtrafiken, inte ha munskydd över mun/näsa utan ha det med sig som intervjude politiker med munskyddet i handen osv.)
är lägre än bland ovaccinerade som är försiktigare än vaccade,
tycker munskydd har blivit vanligare "på stan" / i affärer efter nyår, ovaccade som vill skydda sig ?

Raderad medlem 51742

Guest
Så vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död vid omikron men ingen i övrigt fullt frisk människa blir väl svårt sjuk av omikron?
Så vad är då poängen för oss friska under 65 år?

Kan jag sälja ett vaccin som skyddar mot bett från zombies? Endast 100kr. :va
Det som jag tycker talar för vaccinering även om man är yngre än 65 är dels att det trots allt har en rätt så bra effekt på smittspridningen (vid en tredje dos och givet att man inte därmed "kompenserar" genom att istället springa runt och bidra extra till smittspridning genom sitt beteende), dels att det kanske ännu är något för tidigt att säga att faran är över även för individen. Det ser ju onekligen ut som att omikron innebär betydligt mindre risk för allvarlig sjukdom, men kanske aningen för tidigt att helt blåsa faran över ändå. En del ytterligare forskning behövs, samtidigt som vi inte heller kan utesluta att nya och farligare varianter utvecklas och får spridning, med tanke på den enormt stora smittspridningen och därmed fler tillfällen för viruset att mutera ytterligare.

Men visst känns det kanske inte lika självklart med tredje dos som för ett par månader sedan när Delta dominerade. Givet att man har möjlighet att genom sitt beteende vara extra försiktig skulle man ju kunna avvakta några veckor för att se hur det hela utvecklas och att vi får mer kunskap och därefter ta ställning till en tredje dos. Det är nog detta jag lutar åt för egen del just nu.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

View attachment 467682
View attachment 467683

Så nu är det alltså vaccinerade som är överrepresenterade bland de smittade.

24.7% av befolkningen är ovacccinerade men bara 23% av de smittade.

Bifogat

• Vecka1.png
    Vecka1.png
    4.6 KB · Visningar: 8
  • Andel.png
    Andel.png
    19.1 KB · Visningar: 8

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag anser mig ha tillräckligt mycket info för att skippa 3:e dos. Jag tar hellre en infektion med omikron som med största sannolikhet är mild eller asymtomatisk och får ett bra immunförsvar kanske även mot kommande varianter än booster som förmodligen bara ökar skyddet kortvarigt och dessutom inte jättebra. Vad jag läst kan man tydligen inte heller fortsätta med fler doser. Det går bra med 3-4 men helst inte mer.

Edit: det är vad jag känner, andra kanske är tryggare med en 3:e dos. 2 doser sägs ge bra skydd mot allvarlig sjukdom samt t-cellsförsvar. Som ovaccinerad hade just jag inte varit så orolig för Omikron däremot Delta men mest för eventuella komplikationer än död.

Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag anser mig ha tillräckligt mycket info för att skippa 3:e dos. Jag tar hellre en infektion med omikron som med största sannolikhet är mild eller asymtomatisk och får ett bra immunförsvar kanske även mot kommande varianter än booster som förmodligen skyddar kortvarigt och dessutom inte jättebra. Vad jag läst kan man tydligen inte heller fortsätta med fler doser. Det går bra med 3-4 men inte mer.
Jag har gjort samma avvägning och landat i samma slutsats.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag anser mig ha tillräckligt mycket info för att skippa 3:e dos. Jag tar hellre en infektion med omikron som med största sannolikhet är mild eller asymtomatisk och får ett bra immunförsvar kanske även mot kommande varianter än booster som förmodligen bara ökar skyddet kortvarigt och dessutom inte jättebra. Vad jag läst kan man tydligen inte heller fortsätta med fler doser. Det går bra med 3-4 men helst inte mer.

Edit: det är vad jag känner, andra kanske är tryggare med en 3:e dos. 2 doser sägs ge bra skydd mot allvarlig sjukdom samt t-cellsförsvar. Som ovaccinerad hade just jag inte varit så orolig för Omikron däremot Delta men mest för eventuella komplikationer än död.

Jag har gjort samma avvägning och landat i samma slutsats.
Samma här. Tog två doser förra året, för att det blir smidigare med resor. Annars hade jag inte tagit någon. Blev dock jäkligt dålig av andra sprutan. Känner inte att det är värt det med fler. Tänker att jag kan åka på en omikronförkylning och få immunitet den vägen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Men FHM rekommenderar 3 jabbar. Lyssnar ni inte på dem?
Det är väl ingen som tar FHM på riktigt allvar längre ?
Exempel från förr 31 jan 2020:
På frågan om viruset kan komma till Sverige svarar Anders Tegnell såhär:

Ja enstaka fall är inte alls omöjligt men risken för en omfattande spridning är låg och den hoppas vi kunna förhindra

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Boosters är aktuellt för äldre och riskgrupper och de som vill. Det sägs återställa skyddet till 90% mot allvarlig sjukdom.
Ta vitamin D, zink och se till att få tillräckligt mycket sömn så är immunförsvaret bra.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Eftersom jag bokat tredje kommer jag ta den.
Har inte känt av de två första och räknar med samma nu.
Räknar också med att få omicron och extra boost där.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA