Covid-19 viktig information!

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Den som använder enbart Google Search i sin tillvaro måste ha blivit tappad hårt eller inte följt med i den allmänna debatten på väldigt många år. Sökbubbla, skitbra när man söker efter manualer till motorcyklar men absolut värdelös om man söker i något annat ämnesområde som inte passar in i den profil du givit Google över de år du sökt där.
Sökt? Dom sparar ju tamejfa all info om en, speciellt om man använder en Android.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sökt? Dom sparar ju tamejfa all info om en, speciellt om man använder en Android.
Insamlingen av uppgifter har du sagt "JA" till enligt användaravtalet. Där finns det absolut inget att gnälla om. Ring med en 3310. Sök med t.ex. DuckDuckGo. Däremot alla betalkort sitter på en guldgruva och är inget som är enkelt att välja bort i dagens samhälle.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Insamlingen av uppgifter har du sagt "JA" till enligt användaravtalet. Där finns det absolut inget att gnälla om. Ring med en 3310. Sök med t.ex. DuckDuckGo. Däremot alla betalkort sitter på en guldgruva och är inget som är enkelt att välja bort i dagens samhälle.
Jag använder brave.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Pfizer har nog aldrig sagt att en dos ska räcka utan att två krävdes. Det man kan ha synpunkter på är att de inte förutsade hur snabbt effekten gick ner, att efter 6 månader verkar det mesta av skyddet ha försvunnit varför booster behövs.

Att dom kunde relativt snabbt ta fram nya varianter om viruset muterade till en form som dom inte längre rådde på har dom också sagt hela tiden, så inget nytt under solen. Av någon anledning tog man inte fram sådan variant för Delta, antagligen tyckte man gamla var tillräckligt bra. Och tydligen inser man att gamla inte ger skydd för omikron och därför kan man tänka sig att ta fram variant för den. Vilket stämmer helt med vad dom tidigare sagt.

Frågan är om det är så många osmittade kvar när dom väl har fått fram varianten. 40000+ konstaterat smittade om dagen och då testas långt från alla. Kanske är det nu Tegnell får sin önskade flockimmunitet, två år för sent.
Dem var det

Raderad medlem 51742

Guest
Jre #1768. Jösses jävlar.

Fan då måste jag hitta tid till detta avsnitt också.
Vad snackades det om?

Den som använder enbart Google Search i sin tillvaro måste ha blivit tappad hårt eller inte följt med i den allmänna debatten på väldigt många år. Sökbubbla, skitbra när man söker efter manualer till motorcyklar men absolut värdelös om man söker i något annat ämnesområde som inte passar in i den profil du givit Google över de år du sökt där.
Kan även rekommendera #1736 Med Tristan Harris och Daniel Schmachtenberger på samma tema.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag vet och förstår att om man har exempelvis huvudvärk och tar två Ipren à 400 mg att det kan ta en halvtimme eller mer innan man börjar känna effekten av den. Tar man samtidigt en Panodil Zap 500 mg får det effekt inom loppet av någon minut. Det vill säga att Panodil i detta fall fungerar som Booster.

Det sägs att effekten av vaccinet avtar eller helt faller bort någonstans mellan 2-6 månader.

Och dem som tar 3:e jabben säg efter 6 månader kallar man för Booster.... min fråga är nu följande:

Varför kallar man den 3:e jabben för Booster om det inte finns något att "Boosta"?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Därför att det FINNS något att boosta.

Detta gäller många vaccin, tex mot gula febern.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vaccinet aktiverar immunförsvaret, det är inte något som ”fallerar”.

På samma sätt som alla andra vaccin osv.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det förstår jag också att det är immunförsvaret som förstärks av vaccinet... men det gjorde redan första sprutan säger dem men i nästa andetag säger man att två jabbar räcker inte.

Det är inte som vaccin mot polio eller vattkoppor man får som barn och kan vara i decennier. Kanske t o m livet ut.

Men det är ju klart att det låter bättre att kalla tredje jabben för Booster. Det får och kan få folk att tro att de två första jabben har full effekt fortfarande vilket inte stämmer.

Det är en här på SH som ökade från 700 till 12 000 men är nu under 5 000. Att ha mycket antikroppar är väl ok om man inte blivit transplanterad för där är det snarare motsatsen som gäller för inte stöta bort det främmande organet t ex njuren..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man visste inte heller från början hur länge poliovaccin verkar osv. Det tar tid att ta reda på sådant.

Det man såg från början var att det hjälpte med en spruta, men att det då var oklart hur länge det kunde gå innan nästa påfyllning krävdes. Sedan efter andra så såg man att skyddet är högt 6-9 månader men att de sedan sjunker. Därav den tredje efter 6 och nu 5 månader.

Däremot så ger både en, två och tre sprutor ett bra skydd mot svårare sjukdom och död vilket är det väsentliga. De som dör idag med Covid är grupper som kan dö av nästan vad som helst, dvs mycket svagt immunförsvar, andra sjukdomar osv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja att två sprutor inte räcker mot smitta av Omikron (som kom strax före jul) har väl stått klart ganska länge och därför gäller tre sprutor. Men två skyddar fortfarande bra mot svårare sjukdom och död.
Finns motsvarande diagram med de tre sprutor som är aktuella nu sedan flera månader?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det räckte inte heller med två sprutor mot Covid-19. Och Covid-19 finns fortfarande därute..

Lite konstigt är det iaf att man tror att jabben ska få bättre effekt på Omikron som muterat, är mer smittsam och starkare...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det förstår jag också att det är immunförsvaret som förstärks av vaccinet... men det gjorde redan första sprutan säger dem men i nästa andetag säger man att två jabbar räcker inte.

Det är inte som vaccin mot polio eller vattkoppor man får som barn och kan vara i decennier. Kanske t o m livet ut.
Finns fler vaccin som kräver återkommande dos. TBE är ett exempel som jag själv tar vart femte år eller så då jag på sommarn uppehåller mig på riskplatser.

Sen tror jag inte TBE kallar sina återkommande sprutor för just boosters. Men om det förstärker effekt av tidigare vaccin som fortfarande har viss effekt kvar så finns det väl viss logik i att göra så. Och i Covid-fallet finns viss effekt kvar efter ett halvår, därav att det är en tredjespruta och inte två som man gör i början. Även om effekten efter ett halvår har gått ner kraftigt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det räckte inte heller med två sprutor mot Covid-19. Och Covid-19 finns fortfarande därute..

Lite konstigt är det iaf att man tror att jabben ska få bättre effekt på Omikron som muterat, är mer smittsam och starkare...
Omikron är en variant/mutering av Covid-19. Precis som alfa, beta, delta och de mindre välspridda. Så finns Omikron i spridning så finns Covid-19 fortfarande "därute". Inget konstigt med det.

Eller tror du att Omikron är något helt annat, som insekterna som du postat om tidigare?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I min värld är hjälp med att inte dö värt en del även om det inte skulle hjälpa mot att bli sjuk alls. Jag tror inte att mina förstärkta kläder befriar mig från skador om jag kör åt fanders på mc, men de kanske minskar plågorna. Jag använder dem trots risken att bli svettig som biverkning.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Omikron har redan muterat en gång och nästan slagit ut Delta varianten. Vid prov av avloppsvattnet hade relationen 5 delta på 10 000 Omikron...säger en hel del om Omikron.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Omikron och delta varianten finns alltså i avloppsvattnet. Avloppsvattnet kommer det att komma till reningsverket för att renas? Eller släpper man det ut i naturen?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Sant. Men visste du om du har .gmail, och du skickar filer till ett annat mail konto som yahoo t ex. Om du avslutar gmail kontot vet du att du INTE kan öppna de filer du skickat?

Men det kanske står något om detta i användaravtalet.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA