Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom i stort sett alla äldre och riskgrupper är vaccinerade så är ju 12,5% ovaccinerade på IVA en mycket stor andel och borde vara skäl nog till att boka vaccinering om man nu inte har något vaccinskydd alls.

Samtidigt så har väl Covid i och med detta blivit mer som en vanlig säsongsinfluensa (där folk faktiskt också årligen dör i något tusental normalt sett).

Eftersom bara äldre och riskgrupper blir svårt sjuka så bör vi alla gå och vaccinera oss?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fact check!

Täckningen med en fjärde dos presenteras här i de särskilda grupper som den rekommenderats till. Vaccinationstäckningen med dos fyra är nu 80 procent av de på SÄBO, 69 procent av de med hemtjänst, 82 procent av övriga som är 80 år eller äldre samt 70 procent av övriga som är mellan 65 och 79 år. Förändringen i täckning sedan senaste uppdateringen i juni är i storleksordningen 1-2 procent i de tre första grupperna och 4 procent i gruppen övriga 65 till 79 år. Nästa uppdatering av dessa siffror är planerad till vecka 33.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Känner några, bland annat min mamma. Pappa fick det första gången utan symptom och andra gången inte alls (ja de bor ihop).

Det var lite värre andra gången för mamma.

Första gången var de inte vaccinerade, nu är de minst trippel, kanske fyra, minns inte.
Tänk så olika det kan vara från person till person. De jag känner har nog ändå haft det något mildare andra gången men jag ska höra mig för när tillfälle ges.

Daniellindeen

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2011, Yamaha FZ8-N
Krya på er! Förhoppningsvis tappar ni inte luktsinnet denna gång och riskerar långvarigt problem. Jag hade omikron och fick kanske lite dämpat luktsinne men det var mer pga nästäppa. Dagens vaccin, 3-4:e boost ger enligt vad jag sett ett skydd som toppar efter 3 veckor. 8:e veckan är den så gott som borta men t-cellsskyddet lär bestå. När ni tillfrisknar har ni ett bra skydd mot omikron iaf. Jag fick själv omikron tidigt i år och hoppade då över dos 3. Ansåg att den dosen inte gjorde mig någon nytta under den smittsamma vintern/våren samt att det naturliga skyddet är bra tills annan variant möjligtvis dyker upp i höst/vinter.
Tack! ?? Precis! Vi ska utomlands om ett par veckor så det var bättre att få det nu än under resan.

Men det drygaste just nu för mig, är att jag har en ny RS 660 2022 som väntar på att få hämtas ut, gjorde klart allt i stort sett innan jag blev sjuk, lite antiklimax just nu och pirr i magen. Men ska nog tillfriskna snart så jag får breaka in de första 100-milen innan säsongen är slut.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Endast 12.5% av de inlagda på IVA under första halvan av augusti är ovaccinerade.
Jag har jäkligt svårt att se någon mening med att vaccinera sig idag.
Vet du hur vaccinationsstatus räknas där?

FHM säger:

Du är vaccinerad när:
du har vaccinerats med två doser vaccin mot covid-19
det har gått minst två veckor sedan den andra dosen gavs (dos 2).

Du betraktas som ovaccinerad om:
du inte har fått någon dos vaccin mot covid-19, eller endast en dos vaccin av ett tvådosvaccin
du har fått två doser vaccin men där det ännu inte har gått två veckor sedan dos 2 gavs.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vet du hur vaccinationsstatus räknas där?

FHM säger:

Du är vaccinerad när:
du har vaccinerats med två doser vaccin mot covid-19
det har gått minst två veckor sedan den andra dosen gavs (dos 2).

Du betraktas som ovaccinerad om:
du inte har fått någon dos vaccin mot covid-19, eller endast en dos vaccin av ett tvådosvaccin
du har fått två doser vaccin men där det ännu inte har gått två veckor sedan dos 2 gavs.

Vet inte, jag har handplockat siffrorna från SIR

Men jag misstänker att topparna i augusti 2021 samt december 2021 beror på den sortens sifferakrobatik då jag tror dessa sammanfaller med stora vaccinationskampanjer.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Tack! ?? Precis! Vi ska utomlands om ett par veckor så det var bättre att få det nu än under resan.

Men det drygaste just nu för mig, är att jag har en ny RS 660 2022 som väntar på att få hämtas ut, gjorde klart allt i stort sett innan jag blev sjuk, lite antiklimax just nu och pirr i magen. Men ska nog tillfriskna snart så jag får breaka in de första 100-milen innan säsongen är slut.
Oj oj, surt men något att se fram emot :)
Jag hade tagit det lugnt ett tag med konditionsträning ifall att man har inflammation på hjärtat. Verkar vara vanligt men oftast mild fast ta inte mina ord för sanning. Det är bara något jag snappat upp på nätet och jag tar det säkra före det osäkra.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Åfanken.. tillfrisknandebevis efter PCR-test gäller 180 dagar men bara om vårdpersonal utfört testet. PCR-test som körs hem med taxi är alltså ogiltigt. Förs man inte ens in i statistiken då heller?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Åfanken.. tillfrisknandebevis efter PCR-test gäller 180 dagar men bara om vårdpersonal utfört testet. PCR-test som körs hem med taxi är alltså ogiltigt. Förs man inte ens in i statistiken då heller?

Nu ångrar jag att jag inte testade mig i våras.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag körde PCR hemma ..trodde faktiskt att det skulle vara giltigt fast det är skit samma nu ändå och Thailand som jag planerar att åka till går att resa till om man testar sig negativt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Hur många tror du skulle fuska med skicka-hem testen?
Hur många falska covid-bevis hade den där nätdoktorn sålt?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
@GuW ja, risken finns helt klart men tar man inte vaccin så är det bara att göra ett PCR-test.

Vaccinationsbevis är giltigt 365 dagar och kan ständigt förnyas(?) ..vilket är lustigt.
De två doser jag fått verkar gälla men skyddar knappt mot att bli sjuk idag (BA5)
Sämre än covid (omikron) jag drog på mig tidigt i år och som nu inte skulle gälla vid giltigt test. Tidigare infektion (omikron) ger ca 76% skydd mot dagens BA5 enligt Campbells uppgifter.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nu talar vi om COVID.. Du får gärna tala om ALLA de övriga fenomen som hänvisar till 666...
Vassego

Many numerologists have shown that the names of famous people can sum to 666, a well-known number due to its presence in the Bible, also known as the Number of the Beast. You can imagine that if your name sums up to such a number, then that probably means no good.

Is there any truth to these numerological findings? Should we be worried if a name sums up to this particular number (or any other number that we consider to be special)? I don't think so. It turns out that it is not very difficult to make words sum to the number 666.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vassego

Many numerologists have shown that the names of famous people can sum to 666, a well-known number due to its presence in the Bible, also known as the Number of the Beast. You can imagine that if your name sums up to such a number, then that probably means no good.

Is there any truth to these numerological findings? Should we be worried if a name sums up to this particular number (or any other number that we consider to be special)? I don't think so. It turns out that it is not very difficult to make words sum to the number 666.
Vissa inom Qanon använder tydligen numera en numerologi-app som heter Gematria.
Man kan se lite om det i detta klipp av Jordan Klepper.
Börjar ca 2:45 in.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Och de orden skulle vara???
BTW: Den 23 Augusti är en dag som inte alla andra.. d v s "speciell".. varför?? Kan du svaret på detta blir jag IMPONERAD!!
Om man delar upp talet 23 i sina båda siffror och multiplicerar dem så blir det 6. Kör man samma sak tre gånger så blir det 6 6 och 6. Sätter man detta bredvid varandra så blir det 666, vilket är ondskans nummer! :crash

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Om man delar upp talet 23 i sina båda siffror och multiplicerar dem så blir det 6. Kör man samma sak tre gånger så blir det 6 6 och 6. Sätter man detta bredvid varandra så blir det 666, vilket är ondskans nummer! :crash
Tror du är något på spåren. Augusti är månad 8 = 2 * 2 *2, alltså ska man ta tvåan med tillhörande trea just tre gånger, ty de här ihop ("ett och ett blir två men blir tre när vi blir en").

Nu har 23 Augusti redan varit, men hände något speciellt den dagen?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin