CR500AF konverterad med CRF450 '02 Alu-ram

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nej. Har inga planer på att lyfta ur motorn any time soon heller så du får ingen bättre gissning än den jag hade innan.

men LMGTFY...
En snabb Googling ger dock 59 pounds (26.5 kg) inkl fugge, växelpelle, elektronik mm.
En mindre utförlig uppgift är 52 pounds (23,5 kg)

Min gissning var alltså rätt bra. Strax över 20 kg.

Han som satte CR500-spis i KTM-ram här på forumet fick ju en ännu lättare cykel än jag men den ramen var ju många år nyare också.

Jag har inget emot tvåtaktsdiskussioner men det finns lämpligare forum för det än min byggtråd. Här diskuterar vi MIN hoj så slipper läsarna scrolla förbi en massa blaj! :tummenupp
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag vet problemet med dina bromsar.
Du använder dom ju inte :crash :hihi

Låking good =D
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Såg ju riktigt kul ut, du hade bra fart med den där!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fick du några fria varv och tider på desamma?
Man får ju ingen bra uppfattning om bromspunkterna i videon eftersom det ligger plastraketer i vägen i varje inbromsning med muppiga spårval till följd.
De flesta inbromsningar går ju inte riktigt jämnföra med när vi kör Supermoto då vi kör en annan bansträckning, men in i S:et efter start/mål ska vara likvärdig toppfart på rakan och där har jag bromspunkt precis vid eller strax efter att däcken på vänstersidan av banan försvinner ur bild/ögonvrån.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Fick du några fria varv och tider på desamma? .
Nej jag hade ingen laptimer men när jag jämförde mitt tempo med några av de andra så gissar jag att jag körde på 1.05-1.06.

Jag fick problem med chatter fram vid stora nedlägg eftersom jag höll för hårt i styret. Går ju inte att nypa fast sig i en motard på samma sätt som en sporthojstank med stompgrips. Med knät i backen når jag inte ner till yttre fotpinnen. Blev att hänga av extra mycket :D
Hann inte pusha så mycket. Var ju bara en halvtimme körning på torrt :(
Jäkligt synd att ingen stod med kamera i Sviestadböjen. Hade varit riktigt kul med en bild när man knäskrapade med Monstret

Vad kör ni för däckstryck i Michelin sm-däck?
 

TELG.biz

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Bor? skogen...
Hoj
Kawasaki z750 -07, Honda Crf450 -08, Kawasaki ZX6R BanHoj -08
Härligt bygge, säger bara VILL HA !!!!!

Ända tråkiga är att det låter precis som en trimmad moppe x) haha fast med POWER =)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nej jag hade ingen laptimer men när jag jämförde mitt tempo med några av de andra så gissar jag att jag körde på 1.05-1.06.

Jag fick problem med chatter fram vid stora nedlägg eftersom jag höll för hårt i styret. Går ju inte att nypa fast sig i en motard på samma sätt som en sporthojstank med stompgrips. Med knät i backen når jag inte ner till yttre fotpinnen. Blev att hänga av extra mycket :D
Hann inte pusha så mycket. Var ju bara en halvtimme körning på torrt :(
Jäkligt synd att ingen stod med kamera i Sviestadböjen. Hade varit riktigt kul med en bild när man knäskrapade med Monstret

Vad kör ni för däckstryck i Michelin sm-däck?

Chatter är väldigt lätt att få på en något fel inställd motard. Speciellt om man bara kör med crossfjädring och 17" framfälg. Sen har jag hört andra som provat cr och kx 500:eek:r som klagat på att viberationerna stör fjädring/chassi, så det kan nog oxå vara en del i problemet?
Även om du inte har samma motorkaraktär och motorbroms som på en 4-t så är det ganska troligt att du med crossfjädring har mer eller mindre problem med chatter bak. Chatter bak eller dåligt inställd/anpassad bakfjädring har en tendes att även skapa chatter fram. Men en ren crossfjädring så se till att ställ på retur och comp 2-3 klick från fullt inskruvade (aldrig max!). Normalt för supermoto brukar man rekomendera 12-18 mm frihäng bak. Men utan att schimsa om så bör du ligga i det övre registert av detta, testa runt 15-18 mm.
Fram kan du oxå ställa på allt lite. Men lite svårare att säga hur det ska vara utan att testa sig fram. Comp/retur ska säkert ligga på mellan 3-10 klick från fullt, men som sagt är det bara att testa sig fram. Frihänget går ju inte ställa på din gaffel, men ska du bygga om bör du hamna på ca. 30 mm +/- 5mm.

16,5" framfälg gör otroligt mkt. Man får så otroligt mkt mer gummi att åka på fram vilket framför allt ger mer grepp och möjlighet att lägga ner mer. Även om jag nu har haft allt annat än standard chassin de senaste åren så har jag aldrig haft problem med just chatter sen jag gick till 16,5"

Annan styrkrona (mindre offset) ger oxå betydligt bättre känsla och kör egenskaper. Fast det är inget jag skulle rekomendera att lägga pengarna före man byggt om resterande delar av chassit.

Problemet när man åker RR-stil är ju just det du beskriver att man bli hängade i armarna. Man vill ju dessutom ha tryck på yttre fotpinnen för att få bättre grepp. Tricket är att sitta relativt långt fram och knäna mot tanken, lätt bakåt låtad så fördelar så mkt av kraften som möjligt "ner i cykeln" istället för mot styret. I kurvan räcker att luta med i samma vinkel som cykeln eller bara något mer.

Oavsett fabrikat/modell är standard tryck 1,6 som utgångspunkt för de flesta. Sen kan man laborera lite mellan 1,55 till 1,7 beroende på bana och förhållande. För ren asfaltsåka skulle jag sakta på Dunlop alt. Goldspeed som av min erfarenhet håller bäst för dessa typ av banor. Soft fram (alltid, i princip) soft eller medium bak.
 

moddlaren

Guest
Hej

Måste bara få tala om att jag älskar när du seglar förbi RR hojarna med en gammal ombyggd cross:rofl åker ju skälv på en yamaha yz250wr 2T som toppar ca 170+km,, Mera filmer o ett stort gratis till en som det verkar my bra fungerande 2T leksak..
mvh
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Annan styrkrona (mindre offset) ger oxå betydligt bättre känsla och kör egenskaper. Fast det är inget jag skulle rekomendera att lägga pengarna före man byggt om resterande delar av chassit.

Problemet när man åker RR-stil är ju just det du beskriver att man bli hängade i armarna. Man vill ju dessutom ha tryck på yttre fotpinnen för att få bättre grepp. Tricket är att sitta relativt långt fram och knäna mot tanken, lätt bakåt låtad så fördelar så mkt av kraften som möjligt "ner i cykeln" istället för mot styret. I kurvan räcker att luta med i samma vinkel som cykeln eller bara något mer.

Oavsett fabrikat/modell är standard tryck 1,6 som utgångspunkt för de flesta. Sen kan man laborera lite mellan 1,55 till 1,7 beroende på bana och förhållande. För ren asfaltsåka skulle jag sakta på Dunlop alt. Goldspeed som av min erfarenhet håller bäst för dessa typ av banor. Soft fram (alltid, i princip) soft eller medium bak.
Bra svar! TACK! :tummenupp

Jag vet inte om du känner igen chassit eller startnr 161? Det är ett gammal SM-racechassi så det är inte crossfjädring. Den är riktigt hård i gaffeln och styrkronorna är bytta till TAG. Jag vet inte om de ändrat offset nåt iof. Köpte den med Brembobroms o allt. Det som behövs är väl renovering av stöten nu. Ska det i extra olja eller nåt då?

Tack för däcktrycket. Jag hade 1,7 kg fram varmt. Lite lågt nästan alltså men ganska nära.
Eftersom det bara är en leksak så kommer jag inte byta fälgar :)

Får se om jag kan lära mig den där körtekniken... :D Kom och visa mig!
Var köper jag beg Goldspeed? Bor centralt i södra Sverige men ska ju till Karlskoga på Bikeweek och Stockholm efter det så man reser lite med kärra då...

Hej

Måste bara få tala om att jag älskar när du seglar förbi RR hojarna med en gammal ombyggd cross:rofl åker ju skälv på en yamaha yz250wr 2T som toppar ca 170+km,, Mera filmer o ett stort gratis till en som det verkar my bra fungerande 2T leksak..
mvh
Hur får du upp den i 170? Måste vara slö isf. Min GPS visar knappt 150 max men har ju bra klipp dit :D
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bra svar! TACK! :tummenupp

Jag vet inte om du känner igen chassit eller startnr 161? Det är ett gammal SM-racechassi så det är inte crossfjädring. Den är riktigt hård i gaffeln och styrkronorna är bytta till TAG. Jag vet inte om de ändrat offset nåt iof. Köpte den med Brembobroms o allt. Det som behövs är väl renovering av stöten nu. Ska det i extra olja eller nåt då?

Tack för däcktrycket. Jag hade 1,7 kg fram varmt. Lite lågt nästan alltså men ganska nära.
Eftersom det bara är en leksak så kommer jag inte byta fälgar :)

Får se om jag kan lära mig den där körtekniken... :D Kom och visa mig!
Var köper jag beg Goldspeed? Bor centralt i södra Sverige men ska ju till Karlskoga på Bikeweek och Stockholm efter det så man reser lite med kärra då...

Hur får du upp den i 170? Måste vara slö isf. Min GPS visar knappt 150 max men har ju bra klipp dit :D

161... Då tänker jag Calle L eller nån av bröderna Renemark (124?). Kan man lätt kolla iofs.
Om den toppar 150 lär det varva rätt bra på rakorna på Sviestad. Borde orka med klart tyngre drevning tycker jag. Bra gjort om du kör 1.06 med den toppfarten dessutom :tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Bra svar! TACK! :tummenupp

Jag vet inte om du känner igen chassit eller startnr 161? Det är ett gammal SM-racechassi så det är inte crossfjädring. Den är riktigt hård i gaffeln och styrkronorna är bytta till TAG. Jag vet inte om de ändrat offset nåt iof. Köpte den med Brembobroms o allt. Det som behövs är väl renovering av stöten nu. Ska det i extra olja eller nåt då?

Tack för däcktrycket. Jag hade 1,7 kg fram varmt. Lite lågt nästan alltså men ganska nära.
Eftersom det bara är en leksak så kommer jag inte byta fälgar :)

Får se om jag kan lära mig den där körtekniken... :D Kom och visa mig!
Var köper jag beg Goldspeed? Bor centralt i södra Sverige men ska ju till Karlskoga på Bikeweek och Stockholm efter det så man reser lite med kärra då...

Jo jag känner igen det men kan inte komma på vem som haft #161. Kan det varit någon kille från Gbg?
Jag har själv haft en CRF -02. Blåste motorn på den och därefter ska den ha blivit en CR 500 AF oxå för övrigt. Tyvärr var vi väl inte så haj på att bygga om fjädring back in the days. Min hoj då var i princip bara sänkt och uppstyvad lite då. Det har hänt en helt del, speciellt i Sverige, vad gäller hur man bygger fjädring. Och det är fortfarande få som vet vad dom gör. Men då kan man väl hoppas att din fjädring är något bättre än en ren cross dock. Kolla dock över hänget.
TAG är troligtvis en krona för MX. Offset på crossar brukar ligga runt 19-22 mm medans man på en supermoto ligger på runt 11-16 beroende på set-up och läggning.

Ja, jag är lite dålig på att hålla koll på varm-tryck. Men vill minnas att jag brukar ligga på runt 1,8-1,9 (med däcksvärmare)

Passa när du åker runt. Finns ju Supermoto banor i Örebro, Eskilstuna, Sala och Östhammar som du kommer vara i närheten av. Nästa SM-deltävling går i Borås 19/8. Säg till, funkar det kan jag komma dit o gasa o säkert komma med något tips
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag vill minnas att vi mätt upp strax under 170 med storkubik på LMS på start/mål rakan. Så även med en 450 bör vi iaf ligga på ca. runt 160. Det måste ju pappsmällan klara av lätt!? :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top