Crash, Boom! And Hojlös!

Talpai

Back to basic
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
KTM 625
Zilversurfer skrev:
2099209 Nu, ska jag vara lite elak! Det är xx antal som kör och vurpar varje vecka mycket p.g.a att dom kör över sin förmåga, eller kör för fort på vägar dom inte känner till. Så ser jag det även i detta fall. Kör man inom sin förmåga, eller efter omständigheterna vurpar man inte!

Att skylla på grus nu på vårkanten, eller att kurvan nyper vilket många kurvor gör ute på landsbyggden är ursäkter som jag inte köper. Vi som kör hoj vet att vägarna är i dåligt skick och ska förhoppningsvis då anpassa farten efter detta.

Jag tycker inte synd om varken mig själv eller andra för att en hoj har gått i kras, så länge man klarat sig personligen. När jag själv knäckte nyckelbenet så det såg ut som Franska Alperna och fick lappas ihop tyckte jag att det enbart var klantigt och skyller enbart på mitt egna körsätt, och att jag körde LÅNGT över min förmåga på vägar jag inte kännde till.




Du, jag och alla andra - tänk Er för innan ni gasar hårt på vägar ni inte känner till.

Jag känner inte Cel, så hur f*n skulle jag kunna veta att han kört där 2 ggr? Eller att han tog sitt körkort för 2 år sedan? Besvara det så är jag nöjd!
Håller med,det är alltid upp till piloten att styra farkosten.
Men jag tycker att cel ska krya på sig ändå.
 

Swappe

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där onsdagsgasset passerar
Hoj
uhm.. ingen!
(kanske fel tråd att posta i, men skit i vicket..)


Håller med Zilver, även om det är hårda ord..

Hårda ord som dock behöver läsas!!

Nästan alla har väl kört över sin förmåga någon gång och råkat ut för mer/mindre allvarliga incidenter, där man i efterhand har tänkt att "phew, de var nära ögat"


Ta de ffs lugnt de första (alla) gazzen ni kör. Bara för att personen framför er kör fort, innebär det inte att efterföljande måste hänga med i samma tempo och då köra över sin egen förmåga.


Till Cel: Gott att du klarade dig så pass bra som du gjorde!! Hojen går ju o laga och du kommer säkert igen innan sommaren har börjat :tummenupp
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Zilversurfer skrev:
2099209 Nu, ska jag vara lite elak! Det är xx antal som kör och vurpar varje vecka mycket p.g.a att dom kör över sin förmåga, eller kör för fort på vägar dom inte känner till. Så ser jag det även i detta fall. Kör man inom sin förmåga, eller efter omständigheterna vurpar man inte!

Att skylla på grus nu på vårkanten, eller att kurvan nyper vilket många kurvor gör ute på landsbyggden är ursäkter som jag inte köper. Vi som kör hoj vet att vägarna är i dåligt skick och ska förhoppningsvis då anpassa farten efter detta.

Jag tycker inte synd om varken mig själv eller andra för att en hoj har gått i kras, så länge man klarat sig personligen. När jag själv knäckte nyckelbenet så det såg ut som Franska Alperna och fick lappas ihop tyckte jag att det enbart var klantigt och skyller enbart på mitt egna körsätt, och att jag körde LÅNGT över min förmåga på vägar jag inte kännde till.

Du, jag och alla andra - tänk Er för innan ni gasar hårt på vägar ni inte känner till.

Jag känner inte Cel, så hur f*n skulle jag kunna veta att han kört där 2 ggr? Eller att han tog sitt körkort för 2 år sedan? Besvara det så är jag nöjd!
Du är inte alls elak och du har rätt, Talpai och Swappe också.
Att vi vurpar, på landsväg, på bana eller vid stunt beror förmodligen att vi kör över vår förmåga och inte har anpassat farten efter förhållandena. Helt rätt och skulle alla alltid göra det skulle det förmodligen inte heller hända några olyckor.
Detta var ett förarmisstag och en olycka och efter att ha läst Cel´s inlägg en gång till kan jag förstå att det uppfattades som om det fanns grus i vägrenen. Men det finns ingen vägren utan endast en gruskant direkt utanför vägbanan och i den gick det inte att manöverera hojen nåt vidare.

Tycker bara att du kanske ändå kunde avslutat med nåt i stil med "Skönt att du klarade dig så väl".
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Zilversurfer skrev:
2099209 Nu, ska jag vara lite elak! Det är xx antal som kör och vurpar varje vecka mycket p.g.a att dom kör över sin förmåga, eller kör för fort på vägar dom inte känner till. Så ser jag det även i detta fall. Kör man inom sin förmåga, eller efter omständigheterna vurpar man inte!

Att skylla på grus nu på vårkanten, eller att kurvan nyper vilket många kurvor gör ute på landsbyggden är ursäkter som jag inte köper. Vi som kör hoj vet att vägarna är i dåligt skick och ska förhoppningsvis då anpassa farten efter detta.

Jag tycker inte synd om varken mig själv eller andra för att en hoj har gått i kras, så länge man klarat sig personligen. När jag själv knäckte nyckelbenet så det såg ut som Franska Alperna och fick lappas ihop tyckte jag att det enbart var klantigt och skyller enbart på mitt egna körsätt, och att jag körde LÅNGT över min förmåga på vägar jag inte kännde till.

Du, jag och alla andra - tänk Er för innan ni gasar hårt på vägar ni inte känner till.

Jag känner inte Cel, så hur f*n skulle jag kunna veta att han kört där 2 ggr? Eller att han tog sitt körkort för 2 år sedan? Besvara det så är jag nöjd!
Visst fan var det mitt fel, inget att skylla på. Jag körde för snabbt eller skar kurvan fel. Sen att jag "skyller" på att det var lösgrus var inget som jag skulle försöka lura eller ändra på olycksvinklen för att bevisa att det inte var mitt fel. Jag tyckte lagom säkert att det fanns lösgrus där och kan säga att det kändes så i all fall det till 100% sen att du inte "köper" detta kan jag tyvärr inte göra något åt. Känns som du ville få skrivet att du var lite nöjd att kunna trycka ner oss nybörjare att lära oss köra innan vi kör på vägar som vi inte kan hantera. Jag gjorde ett misstag om du nu inte tycker det är värt en omtanke och kul att jag klarade mig så pass bra är bara dålig stil i mitt tycke. Skulle det hända dig så skulle du i alla fall få en omtanke från mig och hoppas på att ditt bästa för både hojen och du själv.

//Regards Cel
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Maverick_ou812 skrev:
Att vi vurpar, på landsväg, på bana eller vid stunt beror förmodligen att vi kör över vår förmåga och inte har anpassat farten efter förhållandena.
INte JaG fÖr jAG äR BäSt i hEla värlDEn sÅ dEt Är AllTId NågOn AnnANs Fel När JAG vUrpAR.

Krama varandra nu :pannkyss
 

TTR6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Klågerup
Hoj
TTR 600-98 + R6-01 + Monster 900-98
Detta är TREDJE singelavåkningen på denna vägen, som jag hör talas om.
(de andra närmare golfklubben)
För FAN nu skärper vi oss, det finns en anledning att dom lägger avrostningar på våren.
Krya på er och hoppas vi ses vägarna i sommar
 

Robz

Guest
TTR6 skrev:
2103175 Detta är TREDJE singelavåkningen på denna vägen, som jag hör talas om.(de andra närmare golfklubben)
För FAN nu skärper vi oss, det finns en anledning att dom lägger avrostningar på våren.
Krya på er och hoppas vi ses vägarna i sommar
Jeje... Du verkar veta exakt hur man undviker avkörningar och vem som skall "skärpa" sig - BRA! Vilken avrostning rekommenderar du nu innan de dragit igång? Eller för oss som började i Januari? :7peta

Cel - Otäck sträckning att köra av på... Diken är otäcka. Gött att du klarade dig bra :tummenupp

@ZS - håller med dig till fullo, men jag vet minsann en som varit på väg av i samma sväng 2 ggr hängandes mig i ryggen "Norröver" :tungan (Peace - orkar inte en följetång). Dessutom anser jag att CELs tråd är öppen, självkritisk och "utbildande" för många - alltid lärorikt att läsa oavsett om det är en proffs- eller Newbiee-vurpa.

/
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42147&page=1&pp=20

EDIT:
Har sagts förr men en vurpa eller "Close call" är värt en säsong, i erfarenhet....
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Maverick_ou812 skrev:
2103614 Ja det är ett skit när staket o sånt springer upp framför en. :D
Ibland är du rolig... men detta inlägg var hysteriskt roligt.

:rofl

Jag kommer ut på Söndag och filmar licenstagarna, håll stumt nu annars j-r :tummenupp

/Micke HMS/Svemo
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
GSXR1100R skrev:
2103747 Ibland är du rolig... men detta inlägg var hysteriskt roligt.

:rofl

Jag kommer ut på Söndag och filmar licenstagarna, håll stumt nu annars j-r :tummenupp

/Micke HMS/Svemo
Blir tyvärr inget sånt. Viffern får tjänstgöra som uppkörningsfordon så det blir mitt normala touringtempo på licensuppkörningen. Solly.
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Robz skrev:
2103387 Jeje... Du verkar veta exakt hur man undviker avkörningar och vem som skall "skärpa" sig - BRA! Vilken avrostning rekommenderar du nu innan de dragit igång? Eller för oss som började i Januari? :7peta

Cel - Otäck sträckning att köra av på... Diken är otäcka. Gött att du klarade dig bra :tummenupp

@ZS - håller med dig till fullo, men jag vet minsann en som varit på väg av i samma sväng 2 ggr hängades mig i ryggen "Norröver" :tungan (Peace - orkar inte en följetång). Dessutom anser jag att CELs tråd är öppen, självkritisk och "utbildande" för många - alltid lärorikt att läsa oavsett om det är en proffs- eller Newbiee-vurpa.

/
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42147&page=1&pp=20

EDIT:
Har sagts förr men en vurpa eller "Close call" är värt en säsong utan, i erfarenhet....
Tack för omtanken Robz och att du har fångat lite av vad jag ville förmedla :pannkyss

Maverick_ou812 skrev:
2103812 Blir tyvärr inget sånt. Viffern får tjänstgöra som uppkörningsfordon så det blir mitt normala touringtempo på licensuppkörningen. Solly.
Va!? vad har hänt med "ljud monstret? :D
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
pjohan skrev:
2103889 Har Duccen redan skurit?
Nej, en läckande, förlåt, obefintlig, packbox sätter stopp för det.
Trist, har precis fått på mina nya Michelin Pilot Power 2CT och det hade varit gött att få testa greppet.

CeltaniC skrev:
2103943 Va!? vad har hänt med "ljud monstret? :D
Se ovan. :)
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Maverick_ou812 skrev:
2104004 Nej, en läckande, förlåt, obefintlig, packbox sätter stopp för det.
Trist, har precis fått på mina nya Michelin Pilot Power 2CT och det hade varit gött att få testa greppet.


Se ovan. :)
Första som kom fram var "Orka!" vilket oflyt :(
men du får i alla fall köra hoj... och Muller monstret får fler chanser till ;)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Maverick_ou812 skrev:
2103812 Blir tyvärr inget sånt. Viffern får tjänstgöra som uppkörningsfordon så det blir mitt normala touringtempo på licensuppkörningen. Solly.
Kör under 1.12 så är du home and safe :tummenupp
 

Swappe

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där onsdagsgasset passerar
Hoj
uhm.. ingen!
Maverick_ou812 skrev:
2104004 Nej, en läckande, förlåt, obefintlig, packbox sätter stopp för det.
Trist, har precis fått på mina nya Michelin Pilot Power 2CT och det hade varit gött att få testa greppet.


Se ovan. :)

Vad var det jag sa om Ducati och deras byggkvalitet... :rolleyes: :pannkyss
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2063906&postcount=45


(ja, jag vet att en packbox kanske inte räknas som byggkvalitet, men jag var bara tvungen o pika lite.. PUSS på dig!)
 

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
För fan Cel! "Så du gillar åkern?" Det sa du till mig i höstas! Jag trodde inte att jag skulle behöva säga det till dig innan jag ens hunnit vara med på ett gazz i år. :pannkyss

Instämmer i allsången och säger skönt att du klarade dig. :tummenupp

Se turen i oturen; nu kan du byta UPP dig till en SV.... :hihi

Vi ses snart!

/Skerfe
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
CeltaniC skrev:
2103017 Visst fan var det mitt fel, inget att skylla på. Jag körde för snabbt eller skar kurvan fel. Sen att jag "skyller" på att det var lösgrus var inget som jag skulle försöka lura eller ändra på olycksvinklen för att bevisa att det inte var mitt fel. Jag tyckte lagom säkert att det fanns lösgrus där och kan säga att det kändes så i all fall det till 100% sen att du inte "köper" detta kan jag tyvärr inte göra något åt. Känns som du ville få skrivet att du var lite nöjd att kunna trycka ner oss nybörjare att lära oss köra innan vi kör på vägar som vi inte kan hantera. Jag gjorde ett misstag om du nu inte tycker det är värt en omtanke och kul att jag klarade mig så pass bra är bara dålig stil i mitt tycke. Skulle det hända dig så skulle du i alla fall få en omtanke från mig och hoppas på att ditt bästa för både hojen och du själv.

//Regards Cel

Skillnaden är att jag aldrig skulle gå ut med olika förklaringar för att jag vurpade! Du och ingen annan har sett mig göra inlägg om min vurpa!.
Nä, varför/hur skulle jag kunna trycka ner Er nybörjare, när jag inte ens vet vem du eller, hur länge du har haft ditt körkort för mc.

Jag skulle aldrig klanka ner på någon nybörjare, jag är instruktör i 3 olika sporter och tränar både nybörjare och mer avancerade. Så du har nog fått det om bakfoten.

Vad jag menar med "köper" är att jag tycker inte det är en ursäkt med grus! likväl tycker jag inte det är en ursäkt för att kurvan nyper!

Vurpar man så vurpar man - ta det som en man.

Visst kan man skriva "skönt att du klarade dig", men jag är inte den typen, som tycker synd om ALLA, när jag inte ens tycker synd om mig själv vid eventuell vurpa.

Jag är hemskt ledsen att jag inte tillhör personen som ställer sig i ledet och gör som alla andra. Jag hade en åsikt, har samma fortfarande - och står för det.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zilversurfer skrev:
2105340 Jag är hemskt ledsen att jag inte tillhör personen som ställer sig i ledet och gör som alla andra. Jag hade en åsikt, har samma fortfarande - och står för det.
Visa lite empati gubbe :tungan
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top