crash på lånad hoj utan kort

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tjenare..
har en liten fråga som nån kanske kan svara på..
e så att lillebrosans kompis lånade en annan av lillebrossans kompisars nya R1:a och han bor granne me oss.. så nu till va som hände... lillebrossans kompis lånade hojen för att prova.. han har inge kort för mc och drar iväg i shorts och tshirt.. och blåser av vägen i över hundra km bara några hundra meter bort.. så ambulansen har nyss åkt iväg med han.. men det jag funderar på e påföljderna av detta för både han som lånade hojen och han som lånade ut den..
han som crachade var vid medvetande då ambulasen kom ialf.. men så mycke mer vet jag inte.. han klagade över smärta i ryggen så han rönkas nu..

men nån som vet påföjderna.. varför jag undrar e för att lillebrossan brukar provköra hans hojar lite då och då.. för han hämtar hem rätt många ifrån tyskland och säljer så de e nya stup i ett.. så jag skulle vilja veta vad som händer i detta fall för det kunde lika gärna ha varit lillebrossan...
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Aj då!
Jag har inget svar å ge dig!
Hoppas killen som råka ut för olyckan klarar sig utan några större skador!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Som A.E säger, både universum och människans dumhet är oändlig men med universum är jag inte helt säker...

/Fredde
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Tror inte en enda krona kommer att betalas ut av försäkringsbolaget för hojen,
grabben körde faktiskt hojen utan behörighet.

Sedan kan man undra om ägaren har alla skruvar på plats, känns lite respektlöst för andras liv att låna ut en sporthoj till någon utan KK.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
ja det där me att ägaren inte har alla får hemma kan jag då gå i god för.. både han och hans bror e totalt galna.. värsting hojar och bakhjulet i över hundra här igenom byn hör till vanligheterna.. hans bror har varit av me körkortet x antal gånger och jag tror inte ens han har behörighet för det han kör.. senast så såg han att de var en snutkontroll så iställe för att fin åka förbi laddar han upp hojen på slangen och drar igenom kontrollen och vinkar.. sen stannar han

och han som ägde den här hojen brukar komma förbi då han har hämtat nåt nytt monster och fråga om lillebror vill prova och som även har hänt.. dock har lillebror bara puttrat fram i knapp styrfart då.. men endå lika illa för det...
de e därför jag vill veta va som händer så han ser att de inte bara e kul att åka hoj..

fick just reda på att den crashade hojen skulle bytas mot en annan nästa vecka.. skulle komma en och byta mot sin hoj..

men de e väl så me nya hojar att dom anses förbrukade om dom crashar och ska skrotas elelr hur e det...
 

saab03

Mad Max
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda VF1000 -84
Hoppas att grabben klarar sig och kommer lindrigt undan, däremot så måste han som lånat ut hojen vara :kocko, hur är det med den som lånar ut hojen till nån utan kk? straffskalan kan jag inte men han måste väl ha 10 av 10 i dumhetsskala.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
ja jag var ju med då ambulanserna kam.. de var 2 ambulanser och 2 bärgningsbilar :confused: men han var vid medvetande hela tiden dock klagade han över smärtor i ryggen.. vilket inte e så konstigt.. han rönkas just nu på sjukhuset få se.. men över hundra i tshirt av vägen så ska man väl inte bli allt förvånad om det blir rullstoll
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
ja just dumhetskalan vete fn om 10 räcker.. det enda jag låtit lillebror göra med min hoj e att sitta på den i garaget och gasa lite.. inte fn skullejag skicka ut en utan körkort.. han vet ju inte hur man lägger ner en hoj i kurvor mm..
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Vad jag kan minnas så mister den som lånar ut sitt fordon till en som han vet ej har körkort sin egen lapp. Han som körde hojen utan körkort borde ju också få något straff, vad vet jag ej.
 

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Bandit1200
NigHtHawK skrev:
ja just dumhetskalan vete fn om 10 räcker.. det enda jag låtit lillebror göra med min hoj e att sitta på den i garaget och gasa lite.. inte fn skullejag skicka ut en utan körkort.. han vet ju inte hur man lägger ner en hoj i kurvor mm..

Vart åkte han av nån stans då???

www.wheelers.se
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
hellla skrev:
Vad jag kan minnas så mister den som lånar ut sitt fordon till en som han vet ej har körkort sin egen lapp. Han som körde hojen utan körkort borde ju också få något straff, vad vet jag ej.
Knappast, har aldrig hört om något sådan. Och jag tror till och med att försäkringen gäller...om han inte har nån specialvariant utan utlåning.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
i aspeboda.. nästan mitt i stråtjärn där jag bor.. bara några hundra meter ifrån mig
 

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
hellla skrev:
Vad jag kan minnas så mister den som lånar ut sitt fordon till en som han vet ej har körkort sin egen lapp. Han som körde hojen utan körkort borde ju också få något straff, vad vet jag ej.

Han får en påse dåliga jordnötter som straff. :tomten
 

MC Doktorn

Guest
Han som körde åker dit för olovlig körning , han som äger får ett R 1 lik att laga FB bedriver nog inte välgörenhet :rolleyes: . Tragiskt men sant och ganska uppenbart!!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag är så gott som helt säker på att försäkringen inte gäller när föraren inte har körkort, spelar ingen roll om försäkringen gäller när hojen är utlånad eller inte om föraren inte har körkort för den.

Han som körde hojen åker dit på olovlig körning eftersom han inte hade körkort.

//Eric
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur gamla var dessa personer?

När jag var 19 lånade jag ut min 750 till en som inte hade körkort och lär aldrig göra nåt sånt igen - inget hände mer än att han blev impad...

Hoppas killen klarar sig och blir ett snäpp smartare, ja - så han kan bli en 9a på idiotskalan :D
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
här står det om olyckan.. inte mycke men http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1319044

har fått lite info och det verkar som om killen hade änglavakt.. det verkar som om han får åka hem idag.. fick även veta att han tappade hjälmen i smällen så han kan nog kamma hem hela bingolotto vinsterna på en smäll nu skulle jag tro
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Om han tog hojen "utan lov"....så finns det chans att ägaren får ut på försäkringen...
 

saab03

Mad Max
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda VF1000 -84
NigHtHawK skrev:
ja just dumhetskalan vete fn om 10 räcker.. det enda jag låtit lillebror göra med min hoj e att sitta på den i garaget och gasa lite.. inte fn skullejag skicka ut en utan körkort.. han vet ju inte hur man lägger ner en hoj i kurvor mm..

Ägaren av hojen verkar sakna moral för det handlar om ett människoliv som han leker med bara för att impa med sina värsting hojar, det första man lär sig efter hur man drar på gasen är var bromsen sitter och hur man stannar, men den absolut första lektionen är hur man sätter fast skyddshjälmen och övrig skyddsutrustning. Den grabben kan skatta sig glad att han kan gå hem för inom mitt arbete så har jag sett de som har fått rullstolar och nån som torka de i arslet som bästa vänner.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top