CRM prestanda

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Ännu en tråd om Honda CRM, har sökt men inte funnit svar på just mitt dilemma:

I jämförelse med vad jag läst och hört från andra CRM-ägare så går min hoj inte fullt så bra som den borde...sägs att CRM gör 140-160 km/h.

Jag tror inte att jag har kvar någon plugg?

Jag har:

-DEP system (krök + dämp). Alltså ingen plugg i kröken.
-Öppet luftfilter (UNI). Halvmånen i burken är ju skitsamma.
-Knippsat tråden i CDI-boxen.
-13 kugg fram, 38 bak.

Det är ett ganska bra drag i den för att vara en 125:a. Varvar ganska bra, men på femman/sexan så vill den inte varva mer än ca 8500 varv. Den beter sig som om den hade en strypt CDI... men det är ju omöjligt. Toppar 110 km/h nu.

Det jag kan tänka mig är att jag måste bestycka om förgasaren, vilket jag inte hunnit än. Jag har inte heller ändrat soppa/luftblandningen.

Kan det vara en så enkel lösning på mitt problem? Någon med erfarenhet? :)

Om det vore slitna kolvringar så skulle den väl varva ut helt men bara förlora effekt?

Bild på hojen för den nyfikne, dock är den inte färdigkittad än :)

http://i32.photobucket.com/albums/d17/Robin_1337/kollage.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d17/Robin_1337/PICT2843.jpg


/Robin
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
En CRM gör inte 160 ostrypt! Min gjorde 135 och var det precis vid rödmarking.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Hmm okey. Dock återstår frågan varför min inte varvar mer, ska prova att ändra soppa/luft-blandningen ikväll.

/Robin
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Att du skulle få upp den dära i 160 har jag mycket svårt att tro på.
En såndär är inte direkt aerodynamiskt av sig.

du ska nog va Glad om den gör 130-140.

Min gör ca 135 på raksträcka utan medvid lr lutning bra dagar.

Och den är det minst 25 häst i.

En ostrypt de ska iaf göra mellan 125-135 enligt uppgifter o den har 25 häst.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
tvålen skrev:
En CRM gör inte 160 ostrypt! Min gjorde 135 och var det precis vid rödmarking.

Min mätare är nog cp men den visar 145-150 på femmans växel. :tomten

Men bestycka om måste du ju göra om den inte får tillräkligt med soppa så orkar den väll inte varva på höga växlar?

Edit: strypningen mellan fögen och cyllen då är den borta?
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Min gör 140-150 på mätaren. Då ligger den på maxvarv.
Testa att dreva ner din hoj så att den orkar. Min orkade inte förut så jag drevade ner den så att den precis orkar varva ur.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
prulle skrev:
Min mätare är nog cp men den visar 145-150 på femmans växel. :tomten

Men bestycka om måste du ju göra om den inte får tillräkligt med soppa så orkar den väll inte varva på höga växlar?

Edit: strypningen mellan fögen och cyllen då är den borta?
stämmer bra det. Med kassa kolvringar så varvar hojen inte heller ur då den inte har den effekt som krävs på de högre växlarna.
Bestycka och kontrollera färgen på stiftet.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Hmm, tycker jag har ett ganska litet kugg fram...
Jag har kollat efter strypbricka mellan förgasare och cylinder. Satt inget där med mindre diameter, så då antar jag att den strypningen redan var bortplockad när jag köpte hojen.

Skall kolla stiftet ikväll.

Vilken av skruvarna ställer in tomgång respektive soppa/luft-blandning på förgasaren?

/Robin
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
tjena robe.. det är garanterat luftfiltret som är boven. Du måste bestycka om förgasaren annars skär den. den går sämre för att den får för mkt luft helt enkelt så var det på min IAF. Jag fick knappt i gång min till slut. och den gick dåligt som satan. Bestycka om till 160 - 165 Är ett måste! Så får du se att den sticker som vanligt igen.. passa på att byta tändstift också. det har antaglien tatt ganska mkt stryk. Det gjorde jag. är att REK...
 
Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Jag tog bort stiftet och gjorde rent det. Satte tillbaka det och varvade ur hojen på ettan, tvåan och trean och dödade den sedan. Skruvade ur stiftet och det var ljusbrunt... inte så vitt som jag trodde det skulle vara...

Dock så upptäckte jag att förra ägaren (eller någon innan honom/henne) inte hade gängat bort "pluppen" högst upp på tändstiftet.. :S Kontakten mellan stift och tändkabeln kan ju inte varit någon höjdare? Stiftet gick ju inte ens in i fästet i tändkabeln...!

Ska ta en sväng, se om den går bättre nu.
Beställer större munstycken imorgon i vilket fall som helst.

Tack för alla tips!

/Robin
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
En sak slog mig just, när gjorde du rent luft filtret senast? Kommer ihåga att jag fick rengöra mitt till mopeden typ 1 gång varanan vecka.. Rengör de och kolla stiftet igen. :tummenupp

Annars kan de vara det med kontakten mellan stiftet och tänd hatten som inte räckte till vid högre varv.

Men om det inte var det som var felet så testa med att rengöra filtret.

Tidigare ägare som avsttröp/trimma den? För då kanske domhar bytt munstycke.
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
Du måste dreva om den jävlen, jag provkörde min i dag och den va exakt som du påstår din att vara.. min tyar inte i 5 o 6ans växel i 6an varvar den 9k tror jag... topper 110 nått.
ska dreva om den typ om nån vecka.. (13/40) hade det innan. då den var strypt i CDI då gick den som fan bra axx och toppade 110.. lätt att dra upp den på bakan va det också.

Robe Har den varit så enda sen du köpte den?
 
Last edited:

CRM_knutte

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Ljungby
Hoj
Honda CRM 125
Jag lånar tråden lite om det går bra :tomten

Jag ska byta till arrow effektsystem snart. Måste man byta en massa andra grejer då för att den ska gå bra?
:va

/filip
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
CRM_knutte skrev:
Jag lånar tråden lite om det går bra :tomten

Jag ska byta till arrow effektsystem snart. Måste man byta en massa andra grejer då för att den ska gå bra?
:va

/filip

Förutom munnstycke? Nej.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Självklart gör jag rent filtret :)

Japp, den har alltid varit så. Trodde det skulle försvinna när jag köpte nytt avgassystem + öppet filter... men icke :)
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
easyparts.nl har Dellorto munstycken upp till storlek 160. Jag har beställt ett 160 till min CRM..... 130:- kostade det :S
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Kronen skrev:
easyparts.nl har Dellorto munstycken upp till storlek 160. Jag har beställt ett 160 till min CRM..... 130:- kostade det :S

Antar att det var dig jag snackade med tidigare. Finns iaf även en svensk åf som tar in dellorto-munstycken. Minns dock inte vilken på rak arm, var ett tag sedan jag beställde. Men jag kan kika på det senare ikväl/inatt, beroende hur länge jag blir fast på jobbet. Hoppas att du beställde mer än ett munstycke. Det enda tipset man kan ge är att testa sig fram. Själv köpte jag 6 olika munstycken o testade vilket som passade bäst. Dom är inte så dyra och det är verkligen ingen smart grej att snåla på.

EDIT: Hittade ett gammalt inlägg där jag skrivit den svenska åf:n.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=423648&postcount=6
 
Last edited:

Trance_up

Guest
Eh, snyggt att inte lacka bakkåporna på insidan :kocko Varför gör man så?
För övrigt så ser det ganska fin ut :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top