Crosskläder till supermotard?

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
Jag antar väl att skinnställ är det bästa alternativet för säkerheten, och att gore-tex eller allväderställ är det bekvämaste och funkar till alla väder..

frågan är då hur är det med crosskläder? det är ju bra snygga och ser riktigt coolt ut. Såg en kille för några dagar sedan åka med det... men som sag vad tror ni om att glida på asfalt med crosskläder?
Åker dock skog också ibland och tycker väl inte att mitt goretex ställ är så bekvämt där,

Mvh/ Figge

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Gitzin skrev:
Jag antar väl att skinnställ är det bästa alternativet för säkerheten, och att gore-tex eller allväderställ är det bekvämaste och funkar till alla väder..

frågan är då hur är det med crosskläder? det är ju bra snygga och ser riktigt coolt ut. Såg en kille för några dagar sedan åka med det... men som sag vad tror ni om att glida på asfalt med crosskläder?
Åker dock skog också ibland och tycker väl inte att mitt goretex ställ är så bekvämt där,

Mvh/ Figge

Crosskläder är svinkass på asfalt
Motardställ finns ju också

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
DanneP skrev:
Skinnställ med crosströja ovanpå! :tummenupp

Eller Cross-skyddsväst med skinnställ ovanpå!
Bara man inkluderar ruggplatta är det bra!
Ta bor skydden i stället så funkar det.
Nu ska jag testa en Roadracingväst med mitt skinnställ. Får se om det funkar.

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
jag kör skinställ under ett par fresstyle mx byxor, sen en astars smx skyddsväst med en tröjja eller jacka eller crosströjja ovanför

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
om du vill kosta på lite så har Troy Lee ett par crossbyxor i skinn, inte helt i skinn men nästan, som ser bra ut och är mkt säkrare än vanliga crossbyxor.
finns även en skyddsväst i samma stil.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
myspinnen skrev:
jag kör skinställ under ett par fresstyle mx byxor, sen en astars smx skyddsväst med en tröjja eller jacka eller crosströjja ovanför
Så du har skinnställ, en skyddsväst ovanpå skinnstället och sen en tröja ovanpå allt? Blir det inte enormt knöligt och framförallt sinnessjukt varmt?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag åker med gore-tex när jag grusbusar och skinn när motardhjulen sitter på!
Jag skulle inte vilja lägga mig i 80-90 med crosskläder, varken på grus eller asfaltväg!

ritchi

Guest
ja har sånna där troy lee brallor...(crossbrallor med skinn innslag)... vurpat en gång me dom fick inte ett skrubbsår på bena...gled nåra meter på röven..gick inte sönder häller...lite små repor bara typ..

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Jag kör i och för sig en tung offroad, men jag kör med STR-Lindstrands Fuegojacka. Sommartid kan man ventilera den mycket. Vår och höst så kan man fästa en medföljande väst inuti jackan. Det finns mer fickor än någon annan jacka jag sett och ändå är den ganska smidig och snygg.

Jag skrev en recension på SOE.

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
sgtpepper skrev:
Så du har skinnställ, en skyddsväst ovanpå skinnstället och sen en tröja ovanpå allt? Blir det inte enormt knöligt och framförallt sinnessjukt varmt?

nej bara byxorna till skinstället under freestylebrallorna.. vill ha skyddet från skinnet men looken från freestylebyxorna.. på överkroppen endast skyddsvästen. och en crosströjja...
ang värmen... vill man ha skinstället på sig öht så blir det äckligt varmt, knappast så att crossbyxorna gör varken från eller till..

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
okey!! nice med många svar.. synd att crosskläderna inte varkar vara så säkra bara.. vad kosta era troy lee och var köpte ni dom? har nämligen goretex nu men det är lite stort på mig så om jag skulle vurpa så tror jag inte att skydden skulle hamna där de liksom ska skydda.
Ska väl ändå ta och kolla upp lite alternativ i nån mc handel så man kan prova också.

Men crosskläder är väl iaf bättre än jeans och munktröja?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Gren skrev:
Jag kör i och för sig en tung offroad, men jag kör med STR-Lindstrands Fuegojacka. Sommartid kan man ventilera den mycket. Vår och höst så kan man fästa en medföljande väst inuti jackan. Det finns mer fickor än någon annan jacka jag sett och ändå är den ganska smidig och snygg.
Jag kör också offroad med STR-ställ (minns inte modellerna) som jag köpte alldeles nyligen och det är ju grymt bra, lättventilerat och många smarta fickor, men det är nog ingenting man vill åka längre sträckor på asfalt med, då väl materialet inte är alls lika slitstarkt som Cordura eller liknande?

myspinnen skrev:
ej bara byxorna till skinstället under freestylebrallorna..
Ah, då förstår jag. Jag blev lite förundrad för jag brukar tycka att det är varmt nog med "bara" skinnställ :)

Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Gitzin skrev:
okey!! nice med många svar.. synd att crosskläderna inte varkar vara så säkra bara.. vad kosta era troy lee och var köpte ni dom? har nämligen goretex nu men det är lite stort på mig så om jag skulle vurpa så tror jag inte att skydden skulle hamna där de liksom ska skydda.
Ska väl ändå ta och kolla upp lite alternativ i nån mc handel så man kan prova också.

Men crosskläder är väl iaf bättre än jeans och munktröja?

www.smx.nu

där finns alla priser på Troy Lee Designs prylar.

Ronnie

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Såld:KTM 660 SMC -04, Såld:R6 -00:a
Gitzin skrev:

Mvh/ Figge

Kör själv med Thor`s cross brallor, Cross stövlar, knäskydd under, daineses senaste skyddsjacka, luvtröja över,,
Sen hur kul det är att glida asfalt vet ja inte, har skinnställ med sen sporthojen,, ska man bara ut och leka i stan o så, brukar ja ta cross kläderna, ska man ut en längre tur känns det säkrare med skinnställ "Bilar är hårda, Vi är mjuka" :7peta

Tre av polarna har ju åkt i backen med "Cross kläder" i rimliga farter 30-70 och det har ju som tur gått bra, en tum opererad, en fick blå röv i nån vecka, o ett kopplings handtag krökt (så dom hade tur).

Man ska ju inte snåla på säkerheten... men man vill ju se fin ut oxå :gnissla Lägg upp kort när du köpt o visa va de blev..

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Om man vill åka i vanliga crosskläder men samtidigt vara bra skyddad så kan jag tipsa om de här "skyddsshortsen" från tekvest:
96-197-0.jpg

(info)

Kan ju kompleteras med ett par vanliga knäskydd, samt en skyddsväst från typ UFO eller AXO (som täcker hela överkroppen & armar). Sen på med crosströja och se ball ut :yoparty :rolleyes:

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Ronnie skrev:
Kör själv med Thor`s cross brallor, Cross stövlar, knäskydd under, daineses senaste skyddsjacka, luvtröja över,,
Sen hur kul det är att glida asfalt vet ja inte, har skinnställ med sen sporthojen,, ska man bara ut och leka i stan o så, brukar ja ta cross kläderna, ska man ut en längre tur känns det säkrare med skinnställ "Bilar är hårda, Vi är mjuka" :7peta

Tre av polarna har ju åkt i backen med "Cross kläder" i rimliga farter 30-70 och det har ju som tur gått bra, en tum opererad, en fick blå röv i nån vecka, o ett kopplings handtag krökt (så dom hade tur).

Man ska ju inte snåla på säkerheten... men man vill ju se fin ut oxå :gnissla Lägg upp kort när du köpt o visa va de blev..

Jo visst!! men hur är ditt daineses skyddsjacka då? är det goretex eller? Och det är ju som du säger man ser ju faktiskt bra mycket coolare ut med sån utrustning som du har.

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
skoteridioten skrev:
Om man vill åka i vanliga crosskläder men samtidigt vara bra skyddad så kan jag tipsa om de här "skyddsshortsen" från tekvest:
96-197-0.jpg

(info)

Kan ju kompleteras med ett par vanliga knäskydd, samt en skyddsväst från typ UFO eller AXO (som täcker hela överkroppen & armar). Sen på med crosströja och se ball ut :yoparty :rolleyes:

Tack.. grymt bra alternativ!!! :tummenupp

Ronnie

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Såld:KTM 660 SMC -04, Såld:R6 -00:a
Gitzin skrev:
Jo visst!! men hur är ditt daineses skyddsjacka då? är det goretex eller? Och det är ju som du säger man ser ju faktiskt bra mycket coolare ut med sån utrustning som du har.

Min dainese skyddsjacka är ju inte en jacka i sig, e ju bara en "jacka" med massa skydd,, med den har du alla skydd du behöver för överkroppen, sen tar du bara en tröja över,,,
Kostar ca 2500-3000:-

Bifogat

• IMG_5080.JPG
    IMG_5080.JPG
    66.1 KB · Visningar: 268
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...