j_miller
Sporthojsnörd
Ja den klär väldigt bra i svart
Så då var premiär turen avklarad, en mycket trevlig hoj jag köpt till mig själv Men jag undrar över 2 saker som jag noterade under körning.
Kopplingen, man måste varva upptilll 3k rpm och sakta försöka hitta dragläge men även om man släpper kopplingen lungt och fint hoppar hojen till det blir en aningen ryckigt, har inte haft så på mina andra hojar. Det är nästintill omöjligt att åka i låga hastigheter på 1an, måste helatiden hålla på o slira med koplingen annars hoppar den och rycker.
Det andra är när man ligger och kör på låga var mellan 2-6k rpm om man ger gas så vibrerar det en hel del spelar ingen roll vilken växel man har i hojen känns rå som en twin men efter det är den hur mjuk och fin som helst är det så en crossplane fungerar?
Hm start upp hojen för första gången idag sen jag köpte den och hörde ett jobbigt ljud när jag höll inne kopplingen :/.
Något att oroa sig för ?
Jag provar att byta till sbk racing
Bor nära alvhem där det är väldigt bra pris på den oljan
Har svårt att vänja mig vid 09:ans ljud och att dom har minskat motor bromsen en del så hojen åkte ut på blocket idag....
Lite synd för den är jävligt fin att kolla på
Tycker det är för mycket motorbroms i std utförande, nästan lite V-Twin över den.
Så efter FT blev den mycket bättre.
Ok.
Jag ska nog ut och köra i helgen och ge den en ärlig chans innan
Trevlig hoj du köpt
Ang Motul har jag inget svar då garantitiden precis gått ut och jag har bara servat på verkstad och de häller i Castrol GPS 10W40 delsyntet.
Vid 1000 mil byts olja/filter och jag ser på mitt gamla kvitto att jag pröjsade 3032 riksdaler för det men det var under vinterhalvåret då det var 30% rabatt på arbetskostnaden. Således sparade jag en tusing på det (huvva, när jag tänker efter, 4000 spänn för olja och filter). Men om jag minns rätt är det så finurligt av Yamaha att man "kontrollerar tändstiften" vid varje service vilket ju innebär att tidsåtgången ju är samma som för byte av tändstift...
Vid 2000 byts tändstiften och det landade på 4993, 3000-mila är samma som vid 1000 mil och den gick på prick 3000kr men jag fick nån liten rabatt där ser jag. 4000 mil innebär ventiljustering har jag för mig och det lär ju landa på mer än 2000-milaservicen.
Tack För ditt väl informerad svar
Var ute och körde hela dagen idag för att jämföra cbrn och yamahan. Först tog jag ut yaman och den kände vild som fan , tog ut den i stan där va den jobbig och tråkig. Gasen var riktigt känsliga, körde man för sakat kändes det nästan som om man skulle få motor stop om man inte varva den till 3000-4000rpm och det gick ju bara köra i ettans växel. Men sen tog jag ut den på landsväg och motorväg, fy fan det är det den är gjord för tänkte jag. drog på och framhjulet börja lätta direkt, cbrn reser sig verkligen inte lika lätt ( jag är tung väger 105kg).
I svängarna är den mycket bättre än cbr, det kändes nästa som om den hjälper till i svängarna.
Slutsats för yamahan är att den upplevdes som väldigt vild och den kräver sin tid för att tämjas. Vilket är bra enligt mig
Direkt när jag kom hem var det bara att klämma en monster och ut igen och nu med cbrn. Kopplingen och gasen gilla jag mer på cbrn, mer stabil. I stan var den mer bekväm. och på landvägen/motorvägen kändes den lite klumpigare i svängarna och kraften kommer när man varvar lite höger, på yamhan kommer den direkt
Slutsats för honda. Hondan en mycket mer lättkörd mc och enklare att komma in i.
View attachment 418500View attachment 418501
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |