CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Så då var premiär turen avklarad, en mycket trevlig hoj jag köpt till mig själv :lol Men jag undrar över 2 saker som jag noterade under körning.

Kopplingen, man måste varva upptilll 3k rpm och sakta försöka hitta dragläge men även om man släpper kopplingen lungt och fint hoppar hojen till det blir en aningen ryckigt, har inte haft så på mina andra hojar. Det är nästintill omöjligt att åka i låga hastigheter på 1an, måste helatiden hålla på o slira med koplingen annars hoppar den och rycker.

Det andra är när man ligger och kör på låga var mellan 2-6k rpm om man ger gas så vibrerar det en hel del spelar ingen roll vilken växel man har i hojen känns rå som en twin men efter det är den hur mjuk och fin som helst är det så en crossplane fungerar?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Så då var premiär turen avklarad, en mycket trevlig hoj jag köpt till mig själv :lol Men jag undrar över 2 saker som jag noterade under körning.

Kopplingen, man måste varva upptilll 3k rpm och sakta försöka hitta dragläge men även om man släpper kopplingen lungt och fint hoppar hojen till det blir en aningen ryckigt, har inte haft så på mina andra hojar. Det är nästintill omöjligt att åka i låga hastigheter på 1an, måste helatiden hålla på o slira med koplingen annars hoppar den och rycker.

Det andra är när man ligger och kör på låga var mellan 2-6k rpm om man ger gas så vibrerar det en hel del spelar ingen roll vilken växel man har i hojen känns rå som en twin men efter det är den hur mjuk och fin som helst är det så en crossplane fungerar?


Har haft min 09:a sedan ny, och känner inte till det med ryckigheten - Aldrig hört det av någon annan heller. Det enda jag kan påminna mig är att hojen blir ryckig och nervös i A-läget. Kan det vara så att den är flashtunad att bara starta i A-läget (normalt är STD - standard). Annars kan du testa i B-läget (regnläget) och se vad du tycker. Kollade i tråden och det var du som köpt en ecuflashad 10:a - Original finns inte den ryckigheten du beskriver, och man behöver inte slira på kopplingen heller.

Sedan har du ju rätt i en sak med stadskörning - De (och många andra supersporthojar) är inte kul att köra med sakta vid rödljus etc. Men så är det en hoj som gör 155 km/h på ettans växel också !!!

Vibrationerna vid de varvtalen tyckte jag var värst när maskinen var ny och inte inkörd - Nu tycker jag (kan vara att jag vant mig också såklart) att den är - relativt sett, det är ju ändå en crossplane - mjuk och len i gången oavsett varvtal.

En viss "dunkande" känsla på hög växel vid låga varv är det dock - man uppskattar verkligen efter ett tag att det är ett grymt vrid i maskinen, det är skönt att slippa kugga ner i tid och otid vid gatåka.
 
Last edited:

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Ja det stämmer med "dunkandet" på låga varv känns det brutalt att bara vrida om på 6an och den bara tuggar sig genom varvtalen :crash den har bara gått 400mil så det blir säkert bättre med tiden. Den är flashad men startar på STD kanske är en vanesak med kopplingen det var ju ändå första gången.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Japp "dunkar" som en stånka på låga varv under acceleration. Ligger man på konstant varv så dunkar den inget dock.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Hm start upp hojen för första gången idag sen jag köpte den och hörde ett jobbigt ljud när jag höll inne kopplingen :/.
Något att oroa sig för ?

Förklara ljudet bättre (eller spela in det och lägg ut videon här)

Det ska naturligtvis inte låta skumt när kopplingen dras in.......oavsett vilken hoj/märke/modell det är
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Själv kör jag på Q8 SBK Racing (Det har jag använt i cykeln sedan ny) - Tickande ljud precis innan växeln läggs i är inget jag känner igen, så har inget bra svar om det kan försvinna med ny olja.

Annars är min erfarenhet att R1:an inte är så känslig för oljan som vissa andra är (KTM ex vis) - men att jag ändå hört någon som haft problem med Motuls 300V - Men jag undrar om det inte var pga av "klibbande koppling" - Som sagt jag är osäker, så ta det inte för en sanning.

Det du kan göra är ju att köra/testa med Yamalube-sortimentet. Mer "rätt" olja än så är svår att få tag på.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag provar att byta till sbk racing :)
Bor nära alvhem där det är väldigt bra pris på den oljan :)

Ja det är ett grymt pris - Jag köper i 20-litersdunkar och betalar 1450-1600 kr (70-80 kr/liter) - Därför byter jag olja och filter rätt ofta. Kör 400 mil på ett ungefär. Det är hojen värd tycker jag.

Det är sbk q8 racing 10W-40 som är vanlig och 10W-50 som är syntet
file:///C:/Users/Henrik/Downloads/MC_oljor_A5%20(1).pdf

Jag kör själv på 10w-40 och har alltid gjort - Rossi och de tunga grabbarna behöver 10w-50 oljan, för mig räcker den vanliga hur bra som helst.
 
Last edited:

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Hej köpte en ny hoj igår och det blev en r1 -09. Nu undrar jag är den stora servicen vid 1000 mil ? min har rullat 911 mil. Funkar mutol 7100 10-40 som jag kör på min cbr ? och vad kostar 1000 mil servicen. Trodde yamha hade en liten service vid 1200 som min cbr :tungan
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Trevlig hoj du köpt ;)
Ang Motul har jag inget svar då garantitiden precis gått ut och jag har bara servat på verkstad och de häller i Castrol GPS 10W40 delsyntet.
Vid 1000 mil byts olja/filter och jag ser på mitt gamla kvitto att jag pröjsade 3032 riksdaler för det men det var under vinterhalvåret då det var 30% rabatt på arbetskostnaden. Således sparade jag en tusing på det (huvva, när jag tänker efter, 4000 spänn för olja och filter). Men om jag minns rätt är det så finurligt av Yamaha att man "kontrollerar tändstiften" vid varje service vilket ju innebär att tidsåtgången ju är samma som för byte av tändstift...
Vid 2000 byts tändstiften och det landade på 4993, 3000-mila är samma som vid 1000 mil och den gick på prick 3000kr men jag fick nån liten rabatt där ser jag. 4000 mil innebär ventiljustering har jag för mig och det lär ju landa på mer än 2000-milaservicen.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Har svårt att vänja mig vid 09:ans ljud och att dom har minskat motor bromsen en del så hojen åkte ut på blocket idag....
Lite synd för den är jävligt fin att kolla på :)
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Har svårt att vänja mig vid 09:ans ljud och att dom har minskat motor bromsen en del så hojen åkte ut på blocket idag....
Lite synd för den är jävligt fin att kolla på :)

Tycker det är för mycket motorbroms i std utförande, nästan lite V-Twin över den.
Så efter FT blev den mycket bättre.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ok.
Jag ska nog ut och köra i helgen och ge den en ärlig chans innan :)

Jag skulle tro att du kommer att uppskatta hojen om du ger den en chans att visa vad den går för. Ge den åtminstone 50 mil innan du bestämmer dig.
Vridet och motorns uppträdande är annorlunda mot en vanlig radfyra, det kan jag hålla med om. Men inte till det sämre.......
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Trevlig hoj du köpt ;)
Ang Motul har jag inget svar då garantitiden precis gått ut och jag har bara servat på verkstad och de häller i Castrol GPS 10W40 delsyntet.
Vid 1000 mil byts olja/filter och jag ser på mitt gamla kvitto att jag pröjsade 3032 riksdaler för det men det var under vinterhalvåret då det var 30% rabatt på arbetskostnaden. Således sparade jag en tusing på det (huvva, när jag tänker efter, 4000 spänn för olja och filter). Men om jag minns rätt är det så finurligt av Yamaha att man "kontrollerar tändstiften" vid varje service vilket ju innebär att tidsåtgången ju är samma som för byte av tändstift...
Vid 2000 byts tändstiften och det landade på 4993, 3000-mila är samma som vid 1000 mil och den gick på prick 3000kr men jag fick nån liten rabatt där ser jag. 4000 mil innebär ventiljustering har jag för mig och det lär ju landa på mer än 2000-milaservicen.

Tack För ditt väl informerad svar :tummenupp
Var ute och körde hela dagen idag för att jämföra cbrn och yamahan. Först tog jag ut yaman och den kände vild som fan :banana, tog ut den i stan där va den jobbig och tråkig. Gasen var riktigt känsliga, körde man för sakat kändes det nästan som om man skulle få motor stop om man inte varva den till 3000-4000rpm och det gick ju bara köra i ettans växel. Men sen tog jag ut den på landsväg och motorväg, fy fan det är det den är gjord för tänkte jag. drog på och framhjulet börja lätta direkt, cbrn reser sig verkligen inte lika lätt ( jag är tung väger 105kg).
I svängarna är den mycket bättre än cbr, det kändes nästa som om den hjälper till i svängarna.

Slutsats för yamahan är att den upplevdes som väldigt vild och den kräver sin tid för att tämjas. Vilket är bra enligt mig :yoparty

Direkt när jag kom hem var det bara att klämma en monster och ut igen och nu med cbrn. Kopplingen och gasen gilla jag mer på cbrn, mer stabil. I stan var den mer bekväm. och på landvägen/motorvägen kändes den lite klumpigare i svängarna och kraften kommer när man varvar lite höger, på yamhan kommer den direkt:D

Slutsats för honda. Hondan en mycket mer lättkörd mc och enklare att komma in i.

IMG_0430.jpgIMG_0431.jpg
 
Last edited:

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Läste något angående kopplingen, Många 2009 har haft mycket problem med den. Men det finns en enkel fix för 700kr. Problemet är att det hörs ett konstigt ljud när man håller in kopplingen och att den slirar. Väldigt vanligt problem på r1 2009.Väldigt enkelt att fixa själv, jag kommer göra denna fix på min hoj för säkerhetens skull och så säger dom att koppling känns mycket bättre.

Delarna man behöver är:
OEM Part numbers for the fix are:
4B1-16383-00-00 SPRING, CLUTCH BOSS
5VY-16384-00-00 PLATE, SEAT
5VY-16331-00-00 PLATE, FRICTION 2
14B-15461-00-00 GASKET, CRANKCASE COVER 2

 
Last edited:

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Tack För ditt väl informerad svar :tummenupp
Var ute och körde hela dagen idag för att jämföra cbrn och yamahan. Först tog jag ut yaman och den kände vild som fan :banana, tog ut den i stan där va den jobbig och tråkig. Gasen var riktigt känsliga, körde man för sakat kändes det nästan som om man skulle få motor stop om man inte varva den till 3000-4000rpm och det gick ju bara köra i ettans växel. Men sen tog jag ut den på landsväg och motorväg, fy fan det är det den är gjord för tänkte jag. drog på och framhjulet börja lätta direkt, cbrn reser sig verkligen inte lika lätt ( jag är tung väger 105kg).
I svängarna är den mycket bättre än cbr, det kändes nästa som om den hjälper till i svängarna.

Slutsats för yamahan är att den upplevdes som väldigt vild och den kräver sin tid för att tämjas. Vilket är bra enligt mig :yoparty

Direkt när jag kom hem var det bara att klämma en monster och ut igen och nu med cbrn. Kopplingen och gasen gilla jag mer på cbrn, mer stabil. I stan var den mer bekväm. och på landvägen/motorvägen kändes den lite klumpigare i svängarna och kraften kommer när man varvar lite höger, på yamhan kommer den direkt:D

Slutsats för honda. Hondan en mycket mer lättkörd mc och enklare att komma in i.

View attachment 418500View attachment 418501

Upplever exat som dig skit jobbig i krypkörning och jäkligt ryckig i gasen men underbar när man vriderpå :tummenupp och ljudet ur ackra piporna är bara :kär har fortfarande standard y-röret med katten, ni som bytt blir det stor skillnad?
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Har noterat att vissa akrapovic burkar har R1 logga på burkarna och vissa har inte vad är skillnaden?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top