CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Är ägare till en 2010 med akra slipon och ecu'n flashad med ecunleashed. Eftersom jag aldrig har provkört någon helt orginal r1 från 2010 så undrar jag hur stor effektökning repektive bättre gasrespons har dessa modifikationer gett min hoj? Bör tilläggas att jag har ej hunnit testa min nyinköpta ännu :(

Har läst på usa forum att flashning av ecu är ett måste för att orginal är dessa hojar "slöa" gäller det bara usa sålda maskiner som effekt ökningen blir så stor på?

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Har du köpt en hojmodell du aldrig provkört ?.
Kan bara uttala mig om FT Inc och R1-forum.coms mappar, vet inget om vad Ecu Unl kör för inställningar.
Gas responsen är brutal samt karaktären är ganska annorlunda gentemot std hojen. Motorbromsen är reducerad en hel del. Hela motorgången är annorlunda, svårt att beskriva man måste provat std och Flashad hoj. Jag kör med mappar från R1 forum.com. Men du kommer att bli hel nöjd med din hoj, jag lovar. Själva FT kanske inte ger så många hk utan ändrar karaktären mer.

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
@Krille har du fått till det så att du kan ställa alla parametrar och därmed så behövs inte någon PC5? Min ecu ska vara flashad men har inte koll på hur den är inställd. Skulle behöva få den bänkad.

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Nej den är inte optimerad så att den har rätt Afr. Där går min begränsning vad jag klarar av själv med mjukvaran. Men allt finns i mjukvaran så den med mer kunskap och naturligtvis ihop med bänkkörning behövs ingen PC5. Det går även att lägga in PC5 mappar i programmet. Visst är Afr viktigt men det finns ju så mycket annat man kan göra med mjukvaran.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
http://www.motorrad.se/?nid=1925

Nya R1 - helt galet bra
Helt galet bra – det är vårt spontana intryck av Yamahas nya R1 efter första körpasset på den kuperade och krävande Eastern Creek-banan i Australien. Och efterföljande körpass ger svar på tal om vad den nya Valentino Rossi-utvecklade sporthojen har att ge.

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Hur kopplar du in dig på ECU.n? Finns det rn diagnoskontakt eller hur ser det ut. Vad har du för programvara för att kunna ställa in parametrarna?

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Va o o körde R1an i bänk igår... Och ja det va väl lite av en besvikelse måste jag ju säga... Den gav 162hästar på bakhjulet utan luffarturbon både före och efter bänken... Bränsleblandningen rättades till lite men den låg rätt ok redan innan så det gav inget direkt... Men nu händer inget mer med den hojen då den är såld och inväntar sin nya ägare som troligtvis hämtar den på tisdag...!

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Hur kopplar du in dig på ECU.n? Finns det rn diagnoskontakt eller hur ser det ut. Vad har du för programvara för att kunna ställa in parametrarna?

Man har en "kontakt" kopplad på ecu´n och ansluter via usb interface. Program.mjukvara,kabel som finns nu köper man. Den gäller endast för en hoj, den första hojen du flashar binds till programet+usb interface+ecu´n . För ytterligare hoj kostar det 100$.
Kolla länkarna nedan så kan du läsa mer.

http://www.veloxracing.com/ . Detta är europa levrantören. Kolla bolggen.

https://ftecu.com/quickstart/ . Detta är Tillverkaren FT ECU Inc.

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Va o o körde R1an i bänk igår... Och ja det va väl lite av en besvikelse måste jag ju säga... Den gav 162hästar på bakhjulet utan luffarturbon både före och efter bänken... Bränsleblandningen rättades till lite men den låg rätt ok redan innan så det gav inget direkt... Men nu händer inget mer med den hojen då den är såld och inväntar sin nya ägare som troligtvis hämtar den på tisdag...!

Testade du nåt med AIS pumpen av/på ?. Ladda dom i en "färdig" mapp eller startade dom med en 0000 mapp ?.

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Ungefär samma siffror som jag fick efter bänkning. Dock är inte min Afr optimerad. Ska ev låna en PC5 till denna säsongen. För att sedan lägga in PC5 mappar direkt in i ecu´n.
Blir det en R1 15 nu då ?.

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Kollade länken till kablage och mjukvara. Såg att man kunde köpa till QS. Har du koll på om den fungerar som push eller pull? Btw hur ungefär ser mjukvaran ut? Är det staplar som flyttas eller hur ser det ut?

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Kollade länken till kablage och mjukvara. Såg att man kunde köpa till QS. Har du koll på om den fungerar som push eller pull? Btw hur ungefär ser mjukvaran ut? Är det staplar som flyttas eller hur ser det ut?

Jag ska montera QS i vår/sommar och den finns både som push/pull. Ang mjukvaran kollade du inte video nr 3 under blog på veloxracing länken ?. Men du kommer inte att kunna få QS att funka om du inte har senaste kablarna mm. Vet nåt om och hur din hoj är flashad ?.

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Det luriga är det han säger på slutet. Justera inget om du inte vet vad du gör. Inte helt lätt att veta var man ska fylla på med bränsle och var man ska justera tändning. En bromsbänk och ett par kloka hjärnor behövs!!

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Japp då vet du att jag inte har vågat att justera det själv. Men det finns färdiga mappar att ladda för Europa modeller som ska vara utprovade. Men som sagt för att få rätt Aft krävs bänkning. Jag hämtar mina mappar från R1forum.com. Vet du något om din Flashning ? Typ vilket år mm. Finns/fanns 3 versioner an FT då den har uppdaterats senaste året. Har du kört en std hoj och känt skillnaden ?.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1

Blir det en beställning på nya R1:an nu ?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024