CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan bara instämma i vad tidigare talare sagt...

Så länge du har ett original avgassystem som involverar en katalysator så är det helt bortkastat med Power Commander, Bazzaz såväl som "flashning" av original ECU. Allt som är roligt kräver - till Gustav Frigolits stora förskräckelse - att katalysatorn försvinner...

Särskilt det sistnämnda alternativet ("flashning" av original ECU) kan göra underverk för motorkaraktären och mot ryckig gång. Dock, detta kräver ett avgassystem utan katalysator. Vid själva "flashningen" jobbar man bl.a. med parametrar som fetar på bestyckningen vid små trottelrörelser i respektive riktning. Om man gör detta med original katalysator så kommer man att smälta ner den på nolltid.

Original katalysator lämnas därför (tyvärr) bäst tillsammans med original bestyckning och original friskluftsystem (AIS/PAIR) inkopplat. Vill du ha mer effekt eller bättre motorkaraktär så skaffar du ett avgassystem utan katalysator men med tillhörande besteckning och eventuell "flash".
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har säkert vart uppe förr men frågar igen eftersom vi ändå är inne på ämnet.

Nån som har tagit bort katten på 15-18 och hur blev det isåfall?

Jag provkörde en decatad MT10 med Akra midpipe & burk härförleden o den lät ljuvligt men troligtvis för mkt om man startar upp den i kvarteret en vardagmorgon. Som referens har jag med nuvarande avgas (V&H) på min FZR fått 104 db upmätt av Polis och det är mkt men absolut inte mer än att jag kan leva med det. Är dock rädd att en decatad R1 låter betydligt mer än så. BTW så går fula elefant-slutburkar fetbort i min värld.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
29104171_10215983643369636_1489388578302975068_n.jpg

Yoshi pipa med decat som min polare har den är rejält högljud utan db dödare och fortfarande högljud med db-dödaren i och då är det ändå en ganska stor pipa på den...
 

Firefly_Sweden

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2018
Ort
Linghem
Hoj
2009 Yamaha R1
Hej varför går det inte att hitta färgkoden till kåporna på min mattsvarta R1 2009?? Kan någon snälla hjälpa mig med detta... Det är inte färgkod 0582 då detta är en internationell färgkod.

Tack på förhand!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Någon som testat linkpipe med ljuddämpare. Alltså utan kat.
Swedish Race Parts har en linkpipe med en liten ljuddämpare. Hoppas att den skulle gå att använda på bankörning?

Och är det någon som testat Bridgestones nya R11?
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Jag kör swedish race parts mellandämpare+40cm slutdämpare och den klarar alla ljudkrav utan problem på bana, jag har även ett Arrow slipon och det ska tydligen klara ljudkraven det också tillsammans med mellandämparen.

I banutförande:
37056770_10155312217506621_7951633195466752000_o.jpg

Med Arrowslipon innan lack:
37841043_10155337687881621_3395538673918279680_n.jpg

I gatutförande:
37812923_10155337692971621_1845042908693004288_n.jpg
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nån som har tagit bort katten på 15-18 och hur blev det isåfall?

Det är lite skillnad på 2015-2017 samt 2018 redan i originalutförande. 2015-2017 är erkänt ryckig och nervös vid små trottelrörelser i respektive riktning och detta märks mest när hojen körs i de högre effektlägena. Det finns ju folk som undviker att använda det högsta effektläget på gata såväl som bana, för att hojen upplevs som alltför nervös. När man rullar av de sista enstaka procenten gas in mot kurvan - eller muttrar på de första procenten från noll på väg ut ur kurvan - så hoppar hojen till, nästan som att kedjan är för slack eller att muttern till främre drevet har släppt...

2018 verkar ha mycket bättre och mer genomarbetade inställningar och upplevs inte alls lika nervös som 2015-2017. "Butter smooth" i en ren jämförelse, som en kollega till mig sa...

I vilket fall som, de-cat avgassystem kombinerat med flash (och naturligtvis rätt bränslemapp för avgassystemet) gör underverk mot det ryckiga och nervösa beteendet hos 2015-2017.

De flesta flashningar som görs utgår från FTECU's "unrestricted ECU image". I denna har man som sagt ändrat (= ökat på) bränsletillförseln för små trottelrörelser i respektive riktning. Man har bl.a. tagit bort det faktum att original programvara ALLTID klipper bränsletillförseln helt och hållet under ett antal hundradels sekunder så fort trotteln förs i negativ riktning. Detta uppges vara den huvudsakliga orsaken till "butter smooth throttle", men detta är inte heller något nytt eller något som uppfunnits av FTECU. Detta är precis samma parametrar som man jobbar med då man installerar Yamahas egen race-ECU, detta är precis samma parametrar som mappningskillen i valfritt MGP/M2/M3/WSB/WSS team jobbar med 75% av sin tid och detta är precis samma sak som lågfartskretsen på valfri flatslideförgasare (för oss som är tillräckligt gamla att minnas hojar som hade förgasarhästar).

Orsaken till att Yamaha och andra tillverkare har original programvara med så kallad "decel cut" är naturligtvis de allt hårdare miljökraven. Det är inte väldans lätt att göra en motor med 200 hk per liter helt laglig ens med styrd stökiometrisk förbränning mer än halvvägs genom mappen...

En sak som definitivt inte fungerar är ovan nämnda flash utan "decel cut" tillsammans med original katalysator. Då kommer för mycket oförbränd bensin att istället förbrännas i katalysatorn som sedan förstörs på nolltid. Det är bara att googla runt på diverse forum så inser man att det finns både Yamaha och Kawasakiägare som har smält ner sin katalysator genom att köra en flash baserad på FTECU's "unrestricted ecu image".

En helt original 2018 är som sagt mycket bättre. Jag tror inte att Yamaha själva har slopat "decel cut" helt och hållet, men de kan mycket väl ha jobbat med mindre parametrar kring tidsstyrningen av detta förlopp.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
190 Nm ska man dra bakaxeln med enligt ägarmanualen, kan det stämma?
Låter skitmkt i mina öron. Det motsvarar alltså (ca) en hävarm på 25 cm med 80 kg i änden.

Apropå 2018 jämfört med tidigare modeller, är det så att 2018 uppfyller en anna EuroX-klassning?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tycker också att 190 Nm låter blodigt högt och jag har inte för avsikt att testa vad som händer om man drar så hårt. Alla andra hojar jag har ägt - med jämförbara dimensioner på hjulaxel, hjullager och justerblock - har dragits med 100-150 Nm. Jag vill dessutom minnas att jag sett en tråd på något forum (kommer inte ihåg var) om någon stolle som lyckades sabba ett hjullager på en 2015 eller 2016 R1:a när han drog "enligt manualen".

Hjulaxelmuttern är därför ett av få förband på denna hoj som jag har dragit på ren känsla från andra hojar.

Jag har för mig att alla nya hojar från och med 2017 årsmodell måste uppfylla Euro 4, med OBD-uttag, felkoder som ej kan nollas av ägaren och lite annan politiskt korrekt Fridolin-dynga. Något sådant finns inte på 2015-2016 R1, men det verkar finnas redan på 2016 MT-10 och på 2017 R1.

Det verkar dock som att Yamaha har jobbat desto mer med elektroniken och programmeringen inför 2018. Förutom att ett antal testförare säger att ryckigheten är mycket bättre så har man ju bl.a. gjort om alla menyer på R1M.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
190 Nm ska man dra bakaxeln med enligt ägarmanualen, kan det stämma?
Låter skitmkt i mina öron. Det motsvarar alltså (ca) en hävarm på 25 cm med 80 kg i änden.

Apropå 2018 jämfört med tidigare modeller, är det så att 2018 uppfyller en anna EuroX-klassning?

Jag har också känt olust varenda gång jag dragit bakaxelmuttern...:gnissla Och det har ju blivit ganska många ggr mtp hur ofta ett bakdäck går åt. Så sent som igår när jag drog den efter ännu ett däckbyte, så var jag tvungen att dubbelkolla med manualen, fastän jag vet att set är 190Nm. Jämförde också med min MT-09, och där är det bara 150Nm.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag kör swedish race parts mellandämpare+40cm slutdämpare och den klarar alla ljudkrav utan problem på bana, jag har även ett Arrow slipon och det ska tydligen klara ljudkraven det också tillsammans med mellandämparen.

I banutförande:
View attachment 444317

Med Arrowslipon innan lack:
View attachment 444318

I gatutförande:
View attachment 444319

Linkpipe med mellandämpare och original,ljuddämpare tror jag det får bli för min del.
Den där långa dämparen var inte direkt skitsnygg.....:(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det verkar tyvärr vara helt original eller de-cat rör med mellandämpare plus halvmeterlång slutdämpare som gäller. Om inte ovanstående system från SRP fungerar så finns ju även Seton Tuning. Båda är ungefär lika snygga, det vill säga inte alls...

I vilket fall som, miljöpolitiken i det blågula landet som leds av den rödgröna röran är sjuk och snedvriden...När kommer det ett politiskt parti som kan tänka sig att höja banornas bullergränser till realistiska medelhavsnivåer eller som förbjuder användandet av original avgassystem, bara för att det ser ut och låter så jävla bögigt...? Eller som bara låter bli att spotta ur sig meningslösa tramsförslag som inte har någon som helst effekt på vare sig den lokala eller globala miljön...?
 

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Jag har blivit mätt på Anderstorp, Gelleråsen och Rudskogen med min 450mm pipewerx (50,8mm innerdiameter) utan db-killer med rak linkpipe och hittills aldrig haft problem.
 
Last edited:

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Bakaxeln drar jag numera till 170Nm, som ni andra påpekat känns 190Nm läskigt mycket speciellt när det blir däckbyten så ofta.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top