CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Den ska ha 100% HELA tiden ! Ingen aning om hur det ska se ut tyvärr men tanka ner en map ifrån deras hemsida och jämför?

Nu är det ju så att jag finkör ibland, tex konstant fart 50-70, och det är då problemet uppstår :crash
Jo har jämfört. Mapparna på Dynojet.com är också tillfetade i dom regionerna men mindre samt utspritt över ett större trottelöppningsspan.
Ska prova hacka loss lite själv men input från andra skadar aldrig
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Och apropå hacka...
Jag skrev ett inlägg för läänge sedan (måste ha varit i höstas) om min -09:a som vid 6000 rpm hackar/hostar till om man kommer med fullgas från ett lägre varvtal. Detta sker på växlarna 3-6 (kommer inte ihåg om det händer på 2:an). Man hittade ingenting på verkstaden i höstas och sen blev det vinter och nu har det varit vår ett tag :banana

Det första större ingreppet som gjordes var byte av ECU:n (kostar tydligen 25' om man måste betala) men det gav inget resultat. För någon vecka sedan sa jag att jag tar hem den några dagar (ville montera mina nya blinkers och plåthållare, samt tvätta upp den) och så får de höra av sig om de ska prova något nytt. Det ska de nu göra och jag kommer inte ihåg alla bokstavskombinationer men det blir byte av; tändstift, tändspolar, TPS (Throttle Position Sensor?) plus ett par andra bokstavskombinationer jag inte kommer ihåg. Tror det var avgasspjället också. Det kom även en uppdatering 2010 som tydligen innebar en extra jordkabel någonstans och det skulle också införlivas. Jag återkommer med mer exakt info när jag får tillbaka hojen.

Tjipp
 
Last edited:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Idag hämtade jag hojen igen och problemet verkar vara löst. Det var ju tänkt att flera saker skulle bytas (se föreg. inlägg) men det som var enklast att bytas byttes först och verkar ha botat problemet. Det är i vilket fall APS:en (Accelerator Position Sensor) som känner av hur mycket man har vridit på rullen och nu går det ge stumt från låga varv på alla växlar (nja, kanske inte 1:an då) utan att det rycker till vid 6000rpm. :banana
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nej tyvärr dom hade mätning på lördagen och en 690 motard utan db dödare åkte dit !
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har aldrig kört strippen själv, men de där lamporna ?? Är det bara jag som tycker de är för komplicerade ?

Ja bara du som tycker det ;) Skämt o sido, man stagar in på dom två små vita sen kör man på gult, inte svårare än så :)


Lika skoj varje gång, synd bara att det bara var 201m :)
Ja R1an hade nog tagit igen lite den andra halvan i så fall, faktum är att jag körde bättre på 201 med min snart 30 år gamla fzr1000 haha
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Ja R1an hade nog tagit igen lite den andra halvan i så fall, faktum är att jag körde bättre på 201 med min snart 30 år gamla fzr1000 haha

Jo det är ju lättare att starta med en inte lika hästkraftstinn styggelse. Jag körde en Suzuki SV1000S för många år sedan och (det har jag på film) är först till 201 m när jag kör mot en ZX12R. Men sen var ju den långt före mig vid 402 :p
Jag körde 4 repor på Lunda med R1-an däremot i fjol och hade 6.90sek/185km/h vid 200m enligt tidsrapporterna :) Ingen aning hur det står sig mot då jag körde med Sukkan eftersom jag inte hittar de papprena :p
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jo det är ju lättare att starta med en inte lika hästkraftstinn styggelse. Jag körde en Suzuki SV1000S för många år sedan och (det har jag på film) är först till 201 m när jag kör mot en ZX12R. Men sen var ju den långt före mig vid 402 :p
Jag körde 4 repor på Lunda med R1-an däremot i fjol och hade 6.90sek/185km/h vid 200m enligt tidsrapporterna :) Ingen aning hur det står sig mot då jag körde med Sukkan eftersom jag inte hittar de papprena :p

6.90 är helt ok, det körde jag med min Fzr också men med R1an blev det bara 7.2/181. Lyckades köra 6.89 med Fz1:an jag hade ett tag hur det nu gick till
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
EGO BILD !
10300868_10152256799572963_5294186185943241783_n.jpg
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
blir du arg om jag säger att jag inte tror den passar? =)

hoppas jag har fel....
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vilken årsmodell har du på din R1a då? hade ett svagt minne av att det va en 12a?
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top