CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ja jäklar vad tiden går, tack för att ni rättar mig angående årtalet.
Anledningen till frågan är att en jag känner en som fick problem med sin vattenpump.
Gott att höra att era hojar håller sig felfria.
Kör vidare i samma spår framöver.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har aldrig hört något om vattenpumpen, men vevhusventilationen anses inte vara helt tillförlitlig. Kombinationen hög oljenivå och snabb förare (alltså världselit, inte svensk motionär tjugo sekunder off pace) kan trycka olja genom vevhusventilationen så till den grad att man får svart flagg på tävlingar typ Northwest och Isle of Man. Sedan finns det hårt påtrimmade motorer som har spottat ventiler såväl som vevstakar efter mycket kort gångtid, men detta har inget med en standard gatmotor att göra.
 

bloom

Guest
jag provkörde nya R1:an för 2 veckor sedan, blev besviken på hur liten den va:död smalt grepp på styret och fick känslan av att köra en nakenhoj, satt lixom uppepå hojen och tittade ner på framhjulet kändes det som, fins inte en chans att ja skulle kunna få nå skydd bakom den lilla kåpan/glaset. kanske bara är en vanesak då min modell är ganska bred och jag sitter som en kung på den.

så vet inte hur det blir den dagen man skall byta. vill ju verkligen åka crossplane. läser ofta denna tråd och det är väldigt sällan nån har problem med sin hoj.

min har nyss passerat 1000 mil så får hoppas den håller ett tag till:)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
jag provkörde nya R1:an för 2 veckor sedan, blev besviken på hur liten den va:död smalt grepp på styret och fick känslan av att köra en nakenhoj, satt lixom uppepå hojen och tittade ner på framhjulet kändes det som, fins inte en chans att ja skulle kunna få nå skydd bakom den lilla kåpan/glaset. kanske bara är en vanesak då min modell är ganska bred och jag sitter som en kung på den.

så vet inte hur det blir den dagen man skall byta. vill ju verkligen åka crossplane. läser ofta denna tråd och det är väldigt sällan nån har problem med sin hoj.

min har nyss passerat 1000 mil så får hoppas den håller ett tag till:)

Du va ganska lång va? Det finns kåpglas som skulle få självaste guy martin på iom att bli avundsjuk till dom. Jag hade en 12a själv innan denna o jag byter inte tillbaka.... Effekten elektroniken och känslan i den nya är outstanding!
 

bloom

Guest
nja 190cm.. jo ja vet hojfan har ju allt...Skulle behöva prova en med dubble bubbel eller vad de heter.. sen vill ja ha lite bredare grepp på styret och det borde ju finnas nå som fixar det
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
nja 190cm.. jo ja vet hojfan har ju allt...Skulle behöva prova en med dubble bubbel eller vad de heter.. sen vill ja ha lite bredare grepp på styret och det borde ju finnas nå som fixar det

Jag har bytt till Puig kåpglas vilket ger lite mer skydd mot vinden i högre farter:
https://www.motorcyclistonline.com/.../r1_windscreens_oe_puig_sxs.jpg?itok=qJwmpyXp

Sen har jag monterat clipons vilket gör att du själv kan välja vinkel och bredd på dina handtag vilket är jättelätt att montera.
Nu kör jag min R1 -18 på både bana o gata men kan säga att i mitt tycke är den bättre på allt utom touringkörning om du jämför med R1 09-14 då nya R1:an är mer racehoj än gathoj. :tummenupp
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Så nu låter min som värsta monstret och tycker spontant den verkar mer brutal också. Framhjulet lyfter på 2an innan man hunnit vrida rullen halvvägs. Tycker mig minnas jag har läst nånstans man kan få en bra effektökning i mellanregistret om man decatar o det verkar stämma. Hursomhelst så är mungiporna uppe vid öronen när man kör :p

https://vimeo.com/293631285
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Mitt original batteri börjar ge upp nu. Nån här som har provat Lithium på R1 2015-2018?. Själv har jag kört Shorai i flera år nu på några av mina andra hojar med mkt gott resultat, men det behöver inte betyda att dom funkar bra just på R1.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag kör med Shido LiFePO4 på min. Funkar super! Väldigt låg självurladdning. Mycket högre startström, vilket gör att den är mer lättstartad nu. Å så väger det ju typ ingenting....:tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det verkar som att Yamaha hade en batch med dåliga batterier i årsmodell 2015. I alla fall i vissa R1:eek:r. Jag vill minnas att mitt originalbatteri gav upp efter ganska precis ett år, trots att det underhållsladdats då och då och trots att det var urkopplat hela vintern. Helt plötsligt orkade batteriet bara dra runt motorn men inte kicka igång insprutning och tändning, trots att multimeter såväl som batteriladdarens detekteringsfunktion ansåg att batteriet var friskt.

På det amerikanska R1-forumet finns en massa jänkare som råkat ut för exakt samma sak.

Jag lyckades få ett nytt på garanti då även min handlare tyckte att det var en märkligt kort livslängd (annars täcks batterier normalt inte av garanti). Detta batteri fungerade alldeles utmärkt. Artikelnumret var detsamma, men batteriet hade bytt namn från Yuasa GS till bara GS.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det verkar som att Yamaha hade en batch med dåliga batterier i årsmodell 2015. I alla fall i vissa R1:eek:r. Jag vill minnas att mitt originalbatteri gav upp efter ganska precis ett år, trots att det underhållsladdats då och då och trots att det var urkopplat hela vintern. Helt plötsligt orkade batteriet bara dra runt motorn men inte kicka igång insprutning och tändning, trots att multimeter såväl som batteriladdarens detekteringsfunktion ansåg att batteriet var friskt.

På det amerikanska R1-forumet finns en massa jänkare som råkat ut för exakt samma sak.

Jag lyckades få ett nytt på garanti då även min handlare tyckte att det var en märkligt kort livslängd (annars täcks batterier normalt inte av garanti). Detta batteri fungerade alldeles utmärkt. Artikelnumret var detsamma, men batteriet hade bytt namn från Yuasa GS till bara GS.

Jag lyckades avverka 4 originalbatterier innan jag bytte till Shido. Första fick jag på garantin....
Blev ståendes ute på vägarna 2 ggr pga av detta.:mad:

Har alltid underhållsladdat, men det har inte avhjälpt problemet med originalbatteriet usla prestanda.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du har väl en 2015 R1M...?

Jag utgår från att du gjort recallen på dataloggningen som stjäl ström...?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag fick ta starthjälp på väg av kompis med förbipasserande V70 igår. Senare på dagen orkade batteriet men nu är man lite skraj för att ge sig ut. Gissar att springa igång den kan man fetglömma?

Jag kör med Shido LiFePO4 på min. Funkar super! Väldigt låg självurladdning. Mycket högre startström, vilket gör att den är mer lättstartad nu. Å så väger det ju typ ingenting....:tummenupp

Typ sånt här?
https://www.xlmoto.se/mc-batteri-shido-lithium/yamaha-yzf-r1-2016
Vad kör du för laddare?

Apropå att den verkar vara slut samt att dom Shorai jag har fortf är bra efter 5 år så blir det kanske ett sånt här för mig.

https://shop.nfracing.se/epages/nfracing.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nfracing/Products/LFX14L2-BS12
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag har sedan jag tog körkortet avverkat 6 st R1 & 2 st R6
så jag är väl lite insnöad på Yamaha´s YZF modeller

Och nördig som jag e, så har jag sammanställt en ordentlig wikipedia för Yamaha R1 & R6 - 1998-2018

är det något som saknas, eller är fel. hojta till eller skicka ett pm

hoppas den uppskattas
 

Bifogat

  • Yamaha_YZF_R1_&_R6_Wikipedia.xlsm
    10.8 MB · Visningar: 35

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Du har väl en 2015 R1M...?

Jag utgår från att du gjort recallen på dataloggningen som stjäl ström...?

Yes! Men det har inte hjälpt. Så fort jag rör gashandtaget så börjar den logga data och slår inte av sig förrän jag tvångsstoppar loggningen innan jag slår av strömmen. Annars står den på och drar ström.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag fick ta starthjälp på väg av kompis med förbipasserande V70 igår. Senare på dagen orkade batteriet men nu är man lite skraj för att ge sig ut. Gissar att springa igång den kan man fetglömma?



Typ sånt här?
https://www.xlmoto.se/mc-batteri-shido-lithium/yamaha-yzf-r1-2016
Vad kör du för laddare?

Apropå att den verkar vara slut samt att dom Shorai jag har fortf är bra efter 5 år så blir det kanske ett sånt här för mig.

https://shop.nfracing.se/epages/nfracing.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nfracing/Products/LFX14L2-BS12

Japp! Ett sånt har jag på min R1:a. Laddaren köpte jag av Filip Backlund på en bandag. Kommer inte ihåg märket, men det är en specialladdare för LiFePO4. Kan kolla imorgon.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top