CS Ikväll!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
gladh skrev:
Ge mig ett exempel på när att dö i CS inte är onödigt :va

gladh

Låter måhända konstigt, men det finns tillfällen då en ärefull död måste gå före att överleva. CS är ett lagspel, något få har fattat då man spelar public. Det är måhända kul att se sitt nick överst på listan, men det är de facto det vinnande laget som är den riktiga segraren.

Sålunda finns det tillfällen då man bör offra sig för antingen sina medspelare eller för lagets skull. Exempelvis:

Scenario: T har plantat bomben, det finns en överlevande T kvar som gömmer sig, troligen i närheten av bomben. Två överlevande CT närmar sig bomben med ont om tid kvar innan bomben detonerar, de kommunicerar med varandra och konstaterar att bara en av dem har defuse-kitet. Oturligt nog visar det sig att CT:n med minst health, blott 11hp kvar, är den som har kitet. Den andre CT:n har 80hp kvar och får bli den som vaktar under tiden 11hp-CT:n börjar defusa.

Defusning påbörjas och med svetten rinnande ur pannan håller 80hp-CT:n ett vakande öga över omgviningen i takt med att pulsen stiger. 11hp-CT:n svär över om det var röd eller blå kabel som skulle klippas samtidigt som svetten börrjar bryta ut ur pannan. Tiden rinner iväg, svetten forsar och i samma sekund som bomben börjar pipa lika frenetiskt som en 12-åring ropar efter glass på bilsemestern före fadern knappt har hunnit lämna garageuppfarten så hörs en Kalashnikovs distinkta ljud bara 40m söderut.

Panik utbryter men likväl fortsätter 11hp-CT:n med att defusa bomben. Detonerar bomben går många människoliv till spillo, CT:ns liv är inget värt i jämförelse. Tiden går, bomben tickar och kulkärvarna från Al-Yamaha-terroristen letar sig sakta men säkert närmare den defusande CT:n. Hans kollega har äntligen lokaliserat terroristen, blott för att upptäcka att hans Colt har slut på ammo. Han inser den bistra sanningen, dör kollegan före han lyckats defusa bomben är det kört. Han kastar colten, plockar fram sin tjänstepistol, rusar in för att täcka den defusande CT:n, kastar sig i skottlinjen och tar i sista sekund fyra skott, ämnade för hans kolllega, i bröstet men lyckas före han landar sätta ett HS på terroristen. Dunsen som följer när han når backen ackompanjeras av ett "CT wins, mission accomplished!"

Vår CT i det här scenariot överlevde, tack vare en vansinnig tur samt kevlarvästen, men för lagets skull var han villig att offra livet för att hans kamrat skulle kunna defusa bomben. Hade han dött hade det näppeligen varit en onödig död utan snarare högst nödvändig med tanke på omständigheterna. Även om hans kamrater hade sörjt honom..... ....i flera sekunder tills nästa runda börjat.

Sensmoral, ge allt för laget, inte för dina egna stats. ...och köp alltid kevlarvästen!

Last edited:

mmm

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
suck...
Maverick skrev:
Nån som kan ge en kass rookie lite tips.. tror jag dödade två st igår o spelade typ 2 timmar... fattar liksom inte rikigt.. tycker man kan stå o skjuta ett mag på en kille som inte dör o han skjuter ett skott o man e död.. när man startar så kör jag ju hela tiden autobuy.. ska man välja något annat där kanske?? spelade lite själv i natt då de inte var nån inne på hubben.. o valde ett fett sniperrifle.. e de något o gå runt me?? eller vilka vapen ska man köpa??

Du har fått några bra råd nu och redo att ge dej ut i djungeln på allvar.

Lite tips från mej...

Läs cs-tacs tråden

Vapenråd:
Bra vapen att börja med är mp5, köpes med 3-2
Bra nybörjarvapen då man kan springa och ändå träffa rätt bra, låg rekyl. Priset är dock att den är svagare än t ex colt/ak. Använd detta vapen och rör på dej mycket!

Colten är starkare än mp5 och har inte lika mycket rekyl som akn. När du känner att du behärskar mp5 skulle detta vara vapnet att gå upp till. Träffsäkert även på långa avstånd där mp5 tappar. Även att använda ljuddämparen är en stor fördel, du tappar lite styrka men ger fördelar som överväger detta, tex minskad rekyl, dina motståndare har svårare att avgöra var du är på banan.

akn, mitt favoritvapen. Starkare än colten men betydligt mer rekyl. Svårare att hantera än colten och mycket svårare än mp5. Dock, styrkan är riktigt bra!

När du använder colt lr ak så gäller:
Hålla in knappen är enbart om du har en motståndare inom väldigt kort avstånd.
colten funkar bäst med 3-skottssalvor på de flesta avstånden, akn helst 1 lr 2 skott, undantagsfall 3-skottssalvor men då sticker rekylen med en gång. Punkteld!

skjut en salva, förflytta dej tills du ser att siktet återställt sej (dvs rekylen är nere på 0 igen), skjut igen och upprepa...

om du sätter dej på huk så minskar du rekylen och den återhämtar sej snabbare, dvs ta en position och sätt dej på huk när du väntar fi.

Pistoler:
Deagle, acrids lilla favoritbössa :tungan , kraftigaste pistolen, bra på både korta och långa avstånd. Nackdelen är dock att den enbart har 7 skott i magget! Köpes främst när du är T inte som ct!!

USP: Bra avägd picka, CT:s startpistol. Finns ingen anledning att byta ut denna mot deaglen som CT förutom om du inte har riktigt mycket pengar eller går på snipergevär. 12 skott i magget.

Glock: Var riktigt dålig i 1.5an men har blivit starkare i 1.6. Funkar ypperligt att starta med som t och ingen egentlig anledning att byta den mot deaglen.

Istället för att byta upp till deagle starta som CT med: skott, HE, deff-kit, Flash
som T : skott, he, flash och smoke lr 2 flash.
Alternativt för bägge: armour och skott.

Allmäna tips:
Kolla hur andra gör, var de sitter, vilka håll dom kollar på i olika lägen etc...
Regga dej på counter-strike.nu och ladda ner några cs-filmer, kul underhållning samtidigt som man ser vad andra gör.
Ladda ner ett bot-program och kör lite själv mot botar, orkar inte gå in på vad det är nu men ger dej en länk : realbot

Over and out /mmm

ps. glöm nu inte bort att det är att ha kul som är d viktiga...och att döda rex å abstruse! även acrid och nisse...mja mao döda alla e riktigt kul ds. :hihi

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
abstruse skrev:
Låter måhända konstigt, men det finns tillfällen då en ärefull död måste gå före att överleva. CS är ett lagspel, något få har fattat då man spelar public. Det är måhända kul att se sitt nick överst på listan, men det är de facto det vinnande laget som är den riktiga segraren.

Du har så rätt, så rätt.
Tyckte det bara var rätt kul skrivet innan. Det där med att få sitt nick överst är inget för mig :rolleyes:. Håller snarare på att kämpa för att få bort det från botten av listan :gnissla .

Förresten så höll jag på att garva ihjäl mig när jag spelade CS med er för en sisådär två veckor sedan. På något sätt hamnade jag bakom tre T tillsammans med en CT på de_dust2(?). På något oändligt märkligt sätt i all panik så lyckades jag meja ner alla T, varpå jag hör i hörlurarna "herregud gladh, jag trodde du var en såndär pacifist". Den som kläckte det ska ha stort tack för ett utav denhär månadens största garv. :lol

gladh

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
På något oändligt märkligt sätt i all panik så lyckades jag meja ner alla T, varpå jag hör i hörlurarna "herregud gladh, jag trodde du var en såndär pacifist". Den som kläckte det ska ha stort tack för ett utav denhär månadens största garv. :lol

Låter som en klockren Rex-kommentar. Han är förvisso lustig bara att se på, men han har kvalitéer utöver detta också, som att vara fyndig exempelvis. :tomten

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Förresten så höll jag på att garva ihjäl mig när jag spelade CS med er för en sisådär två veckor sedan. På något sätt hamnade jag bakom tre T tillsammans med en CT på de_dust2(?). På något oändligt märkligt sätt i all panik så lyckades jag meja ner alla T, varpå jag hör i hörlurarna "herregud gladh, jag trodde du var en såndär pacifist". Den som kläckte det ska ha stort tack för ett utav denhär månadens största garv. :lol

Förresten, det där vill jag minnas jag kommer ihåg. Du slafsade på med en kulspruta i bästa Rambo-stil då va? Tycker mig komma ihåg avgrundsskriken som ljöd före offren fick ta i hand med sina förfäders förfäders föräldrars grannar.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
MikkE skrev:
fan va jag rockar :rolleyes: :Bugar :tummenupp :yoparty

de e bara för att jag e snabbare än dig :tungan

jag är nog lite av en egoist har jag märkt :skrämd inte bra det....... :(
Skaru ha stryk?! Va va va??! :fatta!
cs.jpg

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Jo, jag hade ocskå lite problem.
Saxat från halflife.nu:

"Ni måste starta om Steam för att uppdateringen ska laddas hem. Om ni får problem med programmet efter detta som ni misstänker har att göra med de senaste förändringarna: testa att stänga ner Steam och radera filen ClientRegistry.blob - med lite tur hjälper det."

Losec

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Aprilia
Jag får väl räkna mig som n00b inom cs o andra spel.

Spelade rätt mycket cs för över 1 år sedan men visste inte ens dessa sakerna då.

Man ska köra med väldigt låg sens.
Ha accelerationen i win xp avstängd.
Ha låg upplösning i spelet.
Ändra i configen för att förbättra många olika saker.

Men nu e det snart dax att rocka. Inställningarna blir bättre o bättre.
Snart e det jul och jag kommer att få en logitec mx310 och en black icemat.
Jag har även beställt teflontejp.

Tack för mig! :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar