Nu kör vi en liten "lektion" i ämnet vsync och vad det innebär tycker jag, hoppas ni inte misstycker
Innan vi kan besvara frågan så är en liten diskussion om hur 3D arbetar på plats. För att få en mjuk överförning av frames i ett 3D spel så stoppar grafikkortet in innehållet i nästkommande bildrutor i sitt bildminne (frame-buffer, som är ett lokalt minne som finns direkt på graffekortet). Sen flyttar det innehållet i detta minne till skärmen. När detta är klart så skickas nästa innehåll in i bildruteminnet. Denna process upprepar sig sedan om och om igen.
Vad är då V-SYNC. Jo, vsynch är egentligen synkroniseringen av bildruteminnet med din monitors uppdateringsfrekvens. Med vsync påslaget kommer din FPS inte att överstiga din monitors uppdateringsfrekvens (i den specifika upplösningen). Så detta betyder, att om du kör din monitor i 85Hz@800x600 med vsync påslaget så kommer din FPS teoretiskt sett aldrig överstiga 85FPS. Mao, vsync skapar en "artificiell barriär" som din FPS aldrig överstiger.
Ok, men va händer nu om min skräpgamla monitor inte stödjer mer än 60Hz i den upplösningen jag vill spela i? (säg 1024x768). Jo, på nyare graffekort så kan man ju stänga av vsync. Det som händer när man gör detta är att man tillåter att skickande av data till graffekortets bildruteminne och från det får lov att ske utan att synkronisering behöver ske med din monitors uppdateringsfrekvens. Om det nu är din monitors uppdateringsfrekvens som hindrade att du får högre FPS (kan ju lika gärna vara din Intel 486@33MHz
) så kan du få högre FPS genom att stänga av vsync.
Detta kan dock skapa sk "visuella konsigheter" såsom tearing (blinkande texturer) etc, speciellt vid förflyttningssnabba spel som ex CS. Vissa spel fungerar fint med vsync off o andra gör det inte. För min del så har CS fungerat ganska ok med vsync av men jag kör med vsync på för att få så "ren" och stabil bild som möjligt (nödvändigt för HS på långt håll
)
Så, har du en snabb skärm (typ 100Hz i 1024x768) så är det nog inte skärmen som är felet. Är det skärmen som är långsam så sänk din upplösning till ett läge där du kan köra en högre uppdateringsintervall, ex 800x600 i 75Hz. Vissa har jag hört slår på AA & AAF för att utjämna effekterna som avslagen vsync skapar, aldrig testat detta men personligeb rekommenderar jag vsync på eftersom detta håller bilden!
---
Edit: Så här kan man säga: Det finns inget visuellt att vinna på att slå av vsync (tearing å sånt kan se för jefligt ut) men möjligheten att klämma ut ett par fps till ur mitt något, för det nya spelet, slöa data är ett tweak jag ofta använt tidigare..kommer väl oxå att göra när min nuvarande data blir old. Fick man tearing..jaa det fick jag..gick det snabbare..ja det gjorde det, men när man har 15-20fps i sitt favvospel är allting som ger mer bättre, ovasett eventuella visuella effekter! Typ som vissa slipon man sett
"/Drex med P4@2.8GHz, GF6800GT i 75Hz med VSYNC ON